توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری پشت سنگ یکی از مصالح و محصولات ساختمانی است که امروزه در ساخت ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر با توجه به رشد چشمگیر و روز افزون صنعت ساختمان سازی فرایند طراحی و ساخت انواع ساختمان دچار تحولات عدیده ای شده است.

صنعتگران حوزه ساختمان با تولید مصالح و محصولات مدرنی از جمله توری سنگ سعی دارند این صنعت مهم و پر درآمد را به سوی ایمن شدن و مدرنیته شدن هدایت کنند. در ادامه به بررسی کامل این نوع توری و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اهمیت استفاده از توری پشت سنگ چیست؟

استفاده از توری پشت سنگ از جهات مختلفی دارای اهمیت است. این توری را اغلب در سنگ های ساختمانی نصب و مورد استفاده قرار می دهند. لازم به ذکر است که نصب توری‌ تقویت پشت سنگ طی مراحلی و در جریان فرایندهای مشخصی پشت سنگ نصب می‌شوند.

در نتیجه باعث افزایش میزان چسبندگی سنگ و مقاومت و استحکام آن در مقابل فشارهای وارده می شود.

لازم به ذکر است که توری‌ها و مش ذکر شده را اغلب از مصالح کامپوزیت فایبرگلاس تولید می کنند. توری‌های ساخته شده از این مصالح دارای الیافی مصنوعی از جنس فیبر، شیشه و غیره هستند. در بیان اهمیت استفاده از این نوع توری می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • استحکام فوق العاده در برابر مواد شیمیایی و اسیدی.
  • مقاومت بالا در برابر حرارت بالا.
  • مقاومت کششی فوق العاده بالا.
  • عایق عالی در برابر رطوبت.
  • کاربردهای توری پشت سنگ

توری فایبرگلاس پشت سنگ دارای کاربردهای متعدد و فراوانی است. عمده کاربردهای توری پشت سنگ که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت در صنعت ساختمان سازی هستند.

مهم ترین و اصلی ترین کاربرد این محصول در بالا بردن میزان استحکام سنگ و تقویت آن در هنگام مواجه شدن با عوامل مختلف است. نصب این نوع توری سبب می شود تا در زمان انجام فرآیند تولید و ساخت سنگ از جمله ساب زدن، نقش زدن روی سنگ و پولیش زدن ساختار سنگ حفظ شود.

به این معنی که اجزای سنگ در کنار هم باقی می ماند. حتی در صورت ایجاد ترک خوردگی، سنگ از هم پاشیده نمی شود. علاوه بر آن از این محصول برای جلوگیری از جدا شدن و وسیع تر شدن ترک های طبیعی موجود در سنگ استفاده می شود.

اما کاربرد هیجان انگیز این نوع توری محافظت از سنگ در برابر ضربات مختلف حین جابه‌جایی و حمل و نقل است. به نحوی که تا حد زیادی از خرد شدن و شکستن آن جلوگیری می شود.

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
روش اجرای مش روی سطوح

از دیگر کاربردهای توری فایبرگلاس پشت سنگ می توان به افزایش چشم گیر قدرت چسبندگی آن بر روی سطوح اشاره نمود. از آنجا که بعضی از سنگ ها به دلیل ساختار و سطح کم، از قدرت چسبندگی پایینی برخوردار هستند از این رو امکان دارد بعد از نصب از جا کنده شوند. بنابراین از این نوع محصول در جهت بالا بردن میزان چسبندگی سنگ‌ها و استقرار طولانی مدت آنها بر روی سطوح استفاده می شود.

به طور کلی از نوع توری در عایق کاری رطوبتی و کف سازی استفاده می شود. همچنین از این محصول برای مصالحی مانند گچ و سیمان نیز جهت ترک خوردگی و وارفتگی آن ها استفاده می شود.

توری فایبر گلاس چیست؟

امروزه دو نوع توری در بازار به فروش می رسد. توری فایبرگلای و مش کربن. در اکثر مواقع توری تقویت سنگ را از جنس فایبر گلاس تولید می کنند که به آن توری پشت سنگ فایبر گلاس گفته می شود.

این مدل توری را اغلب از الیاف مصنوعی تهیه کرده و در پشت سنگ‌ها نصب می کنند. نوع فایبر گلاس گزینه‌ای عالی و بی نظیر برای استفاده در ساختمان است. زیرا از یک کامپوزیت مناسب و کاربردی برخوردار است.

کامپوزیت نوعی ماده معدنی یا آلی است که از ترکیب چندین ماده دیگر تشکیل شده و دارای ویژگی های بارز و متفاوتی است. نوع مواد تشکیل دهنده، چگالی پایین و طول عمر بالا از جمله این ویژگی‌ها هستند.

لازم به ذکر است که کامپوزیت به کار رفته در این نوع توری از الیاف شیشه و مواد پلیمری تشکیل شده است همچنین برای تقویت آن از پشم شیشه نیز استفاده می شود.

در واقع توری پشت سنگ فایبرگلاس ماده‌ای نسوز است که از مقاومت بسیار بالا و وزن پایین برخوردار است. این مدل توری نه تنها در پشت سنگ ها بلکه در موارد متعدد دیگری کاربرد دارد. این نوع تقویت کننده سنگ را در سه نوع ذیل تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

  • فایبرگلاس دیواری داخلی.
  • فایبرگلاس دیواری خارجی.
  • تقویت کننده GRC.

انواع توری پشت سنگ فایبر گلاس کدم‌اند؟

توری تقویت سنگ دارای انواع مختلفی است که صنعتگران ساختمانی آن ها را با نام توری پشت سنگ فایبر گلاس معرفی می کنند. انواع مختلف این محصول را در ابعاد و سایزهای مختلف و گرماژهای متعدد تولید می کنند.

لازم به ذکر است که تمامی مدل های تولید شده این محصول جهت استفاده در پشت سنگ مناسب و ایده ال هستند. انواع تولید شده این محصول عبارت‌اند از:

  • توری 45 گرمی
  • توری 75 گرمی
  • توری 110 گرمی
  • توری 125 گرمی
  • توری 145 گرمی
  • توری 160 گرمی
  • توری 200 گرمی

موارد مصرف انواع توری تقویت سنگ

انواع توری پشت سنگ فایبرگلاس را در جهت تقویت سنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می دهند. به این ترتیب که:

  • توری سنگ 75 گرمی را جهت تقویت سنگ‌ های تزئینی به کار می گیرند. سنگ های تزئینی محکم شده با این توری اغلب در دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد دارند.
  • توری 110 گرمی جزو توری هایی است که برای بالابردن استحکام بسیاری از سنگ ها قابل استفاده است. با این حال از این مدل توری به طور گسترده برای تقویت سنگ نما استفاده می شود. همچنین توری 110 را اغلب به وسیله نوعی چسب بسیار قوی به نام اپوکسی به سنگ ها متصل می کنند.
  • توری 125 گرمی نیز یکی دیگر از توری های پرکاربرد است. این توری به دلیل ویژگی های برتری همانند استحکام بالا و نصب اسان بسیار متداول و رایج هستند. زیرا با به کار گیری ان در پشت سنگ دیگر نیازی به اجرای روش روش های دیگر مانند اسکوپ نیست.
  • توری پشت سنگ 145 گرمی هم از دیگر توری هایی است که معمولا در سنگ های سنگ مرمر و گرانیت مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات بسیاری از اجرا کنندگان طرح جهت حصول اطمینان از مقاومت و ماندگاری سنگ نما از هر دو روش توری و اسکوپ استفاده می کنند.

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
یک نمونه کاربرد توری فایبرگلاس برای چسباندن روی سطح سنگ

اپوکسی توری پشت سنگ چیست؟

هنگام نصب توری‌ پشت سنگ لازم است در جهت چسباندن آن به سطح پشت سنگ از نوعی رزین استفاده شود که به آن رزین اپوکسی می‌گویند. در واقع رزین اپوکسی که جهت نصب سنگ مورد استفاده قرار می گیرد اپوکسی توری سنگ است.

اپوکسی توری سنگ سبب تقویت سنگ و چسبیدن تور به طرز قابل قبولی به قطعات سنگ می شود. در نتیجه این کار عملکرد سنگ منسجم تر شده و حفظ قطعات سنگ را به دنبال خواهد داشت.

اپوکسی توری که در پشت سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار متفاوت تر از رزین‌های اپوکسی دیگر است که در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. همچنین اپوکسی که جهت اتصال توری سنگ استفاده می‌شود باید با هاردنر یا خشک کننده‌ی قوی همراه باشد.

علاوه بر ان برای استفاده از اپوکسی باید آن را با موادی دیگر و با نسبتی تعیین شده و توصیه شده مخلوط کرد. سپس مخلوط را در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه هم زده تا ماده‌ای ژل مانند به دست بیاید. سپس آن را بر روی سنگ ریخته و توری را به آن می‌چسباند.

لازم به ذکر است که در مراحل فرآوری انواع سنگ‌ها در قسمت پشت آن‌ها اقدام به نصب یک توری به نام توری پشت سنگ فایبر گلاس می کنند. بهره گیری از این نوع توری سبب ایجاد و حفظ یکپارچگی قطعات و بخش های مختلف سنگ می‌‌شود.

با این کار مقاومت و دوام سنگ در برابر انواع ضربات و فشارهای مختلف و شکنندگی بالا می‌رود. در نتیجه بدون نگرانی بابت شکستگی و تغییر شکل سنگ می توان آن را در موارد مختلف به کار برد.

مراحل نصب توری تقویت سنگ های ساختمانی

نصب توری پشت سنگ یکی از مراحل متعدد در ساخت سنگ های ساختمانی است. پیش از هر چیز باید دانست هنگامی که مواد اولیه را از معادن استخراج و به کارخانه های سنگ‌بری منقل می کنند اعمالی را بر روی سنگ ها اجرا می‌کنند. این اعمال همان فرآوری‌های مختلفی هستند که بر روی سنگ های ساختمانی انجام می گیرند.

لازم به ذکر است که سنگ های ساختمانی از جمله مرمر و مرمریت در ساختار خود دارای رگه ها و ترک های متعددی هستند. بنابراین قبل از انجام عملیاتی مانند ساب و پرداخت و با هدف پیش گیری از خرد شدن و شکستن از توری در پشت انها استفاده می شود. اما انجام این کار دارای مراحلی است که عبارتند از:

  • برش سنگ در ضخامت‌ دلخواه
  • چسباندن یک لایه توری به پشت سنگ به کمک رزین مخصوص از جمله رزین اپوکسی

کیفیت توری تقویت سنگ های ساختمانی به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم ترین عامل تعیین کننده در کیفیت توری پشت سنگ مصالح توری هستند. لازم به ذکر است که مدل مش فایبر گلاس ایده‌ال‌ترین و بهترین انواع توری‌هایی هستند که برای نصب پشت سنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

این مدل توری از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از عوامل تأثیر گذار بر کیفیت انواع توری تقویت سنگ عبارت‌اند از:

  1. نصب مناسب الیاف توری بر روی همدیگر.
  2. بالا بودن میزان چسبندگی توری به سطح کار.
  3. ضخامت بالا و مناسب توری.
  4. عدم جمع شدن توری در زمان نصب سنگ بر روی سطح.
  5. مقاومت بالای توری نسبت به حرارت بالا و در برابر آتش سوزی.
  6. سایز و ابعاد چشمه‌های ایجاد شده در تار و پود توری که بهترین سایز آن ۲ *۲ الی ۵* ۵ اینچ است.

توری پشت سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قیمت توری پشت سنگ فایبر گلاس چقدر است؟

در خصوص قیمت توری پشت سنگ باید گفت که هزینه تهیه این نوع توری متفاوت است و به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد که برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

مواد اولیه به کار رفته
توری تقویت سنگ را با استفاده از مواد متعدد تولید می کنند. بنابراین هر چه مواد به کار رفته در تولید آن از کیفیت بالاتری برخوردار باشند قطعاً قیمت محصول نهایی نیز بالاتر خواهد بود.
گرماژ توری
هرچه گرماژ توری به کار رفته در ساخت این محصول بیشتر باشد به طور حتم مواد اولیه بیشتری در آن مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه به همان نسبت قیمت توری نیز افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که قیمت سنگ‌هایی که در آن ها از توری فایبرگلاس استفاده شده است بیشتر از سنگ‌هایی است که بدون توری فایبرگلاس هستند. البته باید گفت که کیفیت سنگ های دارای توری پشت سنگ بسیار بالاتر از سنگ های فاقد توری است.

توری پشت سنگ را از کجا تهیه کنیم؟

توری پشت سنگ نوعی مصالح ساختمانی است. جهت خرید توری فایبرگلاس می توانید به صفحه محصولات شرکت عمران دژ مراجعه کنید.
سخن پایانی
توری پشت سنگ یکی از مصالح ساختمانی مهم و مدرنی است که می‌توان آن از شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ خریداری نمود. لازم به توضیح است که با رشد صنعت ساختمان سازی مدرن نیاز به استفاده از این محصول بیشتر از پیش شده است.

بنابراین با اتصال این توری به سنگ می توان تا حد زیادی از آسیب دیدگی سنگ ها بخصوص سنگ های نما جلوگیری کرد. همچنین توری تقویت کننده سنگ آیتمی مطلوب و کاربردی برای سنگ های نازک و شکننده از جمله کاشی است. زیرا تا حد زیادی از شکستن و قطعه قطعه شدن سنگ جلوگیری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است