سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

سقف کاذب

طی زمان و با پیشرفت تکنولوژی و صنعت مد و دکوراسیون در ساختمان، تغییرات بسیاری در نحوه ساخت و دکوراسیون ساختمان ایجاد شد. این امر باعث جذابیت و زیباتر شدن فضاهای داخلی ساختمان ها گردید.

یکی از این تغییرات که باعث ایجاد طرح های جذاب و زیبا در سقف ساختمان گردید، سقف کاذب می‌باشد. سقف ساختمان یکی از اجزای فضاهای داخلی ساختمان است که می‌توانید به وسیله آن تغییرات زیادی را در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید.

دلیل اهمیت سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

سقف‌ های ساده و مسطح قدیم، امروزه در دکوراسیون داخلی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و سقف ‌های کاذب و مدرن یکی از امور رایج در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ‌های امروزی هستند.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
دلیل اهمیت سقف کاذب در دکوراسیون داخلی

این نوع سقف نه تنها موجب زیبایی بیشتر در ظاهر و نورپردازی خانه می‌شود، بلکه می‌توان از آن به عنوان عایق صدا، گرما و رطوبت نیز استفاده کرد. سقف کاذب می‌تواند به عنوان پوشش روی تاسیسات داخلی ساختمان همچون لوله‌کشی و … را بپوشاند و ظاهری مدرن ‌تر و زیباتر به ساختمان بدهد.

معرفی انواع سقف کاذب در دکوراسیون

اگر شما هم از فضای داخلی اتاق های خانه خود خسته شده اید و نیاز به یک تغییر اساسی و جذاب با هزینه کم و سریع دارید می‌توانید سقف خانه و اتاق های خود را با انواع سقف های کاذب تغییری دلچسب دهید. سقف کاذب انواع گوناگونی دارد که با توجه به شرایط آب و هوایی، زیبایی، هزینه و موارد دیگر انتخاب و به کار می‌رود.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
معرفی انواع سقف کاذب در دکوراسیون

این نوع از سقف ها عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند، سقف هایی که قابلیت دسترسی به فضای میان سقف اصلی و سقف کاذب را به راحتی مهیا می‌کنند و سقف هایی که دائمی هستند و برای دسترسی به پشت آنها باید تخریب شوند. حال به توضیح برخی از متداول ترین انواع سقف کاذب در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

۱- سقف کاذب رابیتس واندود

این نوع از سقف پرکاربردترین نوع سقف کاذب می‌باشد. ویژگی مهم رابیتس آن است که اکثر ملات ها به آن می‌چسبند و ترک برنمی‌دارند. رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می‌شود. نوع مسطح در دهانه های کوچک و نوع برجسته در دهانه های بزرگتر به کار می‌رود. برای اندودکاری روی کانال های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس استفاده می‌شود.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب رابیتس واندود

استفاده از رابیتس موجب می‌شود ملات به خوبی روی سقف قرار گرفته و سطحی صاف و یکدست (بدون هرگونه ترک خوردگی) ایجاد شود. به طور کلی، رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی متصل می‌شود.

۲- سقف کاذب ترکیبی

اجراء چند نوع سقف کاذب در کنار هم و در قالب یک طرح هندسی منظم یا نامنظم همراه با شکست و اختلاف سطح را سقف کاذب ترکیبی می‌گویند. برای اجرای این سقف ‌ها‌، طرحی متناسب با سازه‌ های سقف کاذب الزامی است‌.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب ترکیبی

بنابراین می‌توان با استفاده از نورپردازی و گونه‌ های مختلفی از چراغ‌ ها جلوه‌ های خاصی را به‌ وجود آورد‌. برای اجرای این سقف‌، ابتدا زیر سازی مناسبی را ایجاد می‌کنند‌، که می‌تواند با آهن کشی و یا بدون آن باشد‌. مدل ترکیبی‌ معمولا”‌در فضاهای وسیع اجرا می‌شود چون جلوه زیباتری پیدا می‌کند.

۳- سقف کاذب گریلیوم

مدل گریلیوم یک نوع سقف کاذب جذاب است. این سقف از نوع سقف های باز است که از حفره های مربع شکل تشکیل می‌شود. جنس این سقف عمدتاً از آلومینیوم است و برای زیرسازی آن فولاد به کار برده می‌شود.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب گریلیوم

ویژگی منحصر به فرد سقف گریلیوم در ظاهر ساده است، اما در پایان کار شما واقعاً لاکچری از آب درمی‌آید! به بیان ساده تر، دورنمای سقف، لاکچری است اما از نزدیک، یک نمای ساده بیشتر ندارید. این نوع سقف عمدتاً در محیط های اداری کاربرد دارند.

۴- سقف کاذب مدل گچی

مدل گچی یا گچ پاریسی (Plaster Paris) که به اختصار به آن POP می‌گویند، یکی از انواع بسیار رایج و پرکاربرد است که از حرارت دادن سنگ گچ تا ۱۵۰ درجه سانتی ‌گراد و خارج کردن ۷۵ درصد آب آن به دست می‌آید.

پیش تر در مفالات حوزه اجرائیات ساختمان به اصول نوسازی ویلای قدیمی و روش‌های اجرا پرداخته ایم.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب مدل گچی

این پودر سفید بسیار ریز با آب مخلوط می‌شود و بر روی فیبر یا پایه چوبی استفاده می‌شود. سرعت عمل در کار با این محصول بسیار مهم است، چون گچ پاریسی به سرعت سفت می‌شود. این نوع سقف عایق بسیار مناسبی در برابر گرما و سرما است.

۵- سقف کاذب آکوستیک

آکوستیک نوعی ایزولاسیون صوتی است، که با مصالح مختلف نظیر پارچه چین دار، پلاک های گچی، پلاک های چوبی یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخ دار ساخته شده است.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب آکوستیک

از این مدل در مکان هایی مانند سالن های سخنرانی، سینما و … که باید از انعکاس صوت جلوگیری شود استفاده می‌شود.

۶– سقف کاذب آسمان نما

مدل آسمان نما ایده نوینی در زمینه دکوراسیون داخلی بوده که از نظر بصری پنجره ای زیبا رو به طبیعت و آسمان را برایتان به ارمغان می‌آورد. سقف آسمان نما در واقع تلفیقی از سقف کاذب مشبک و تصاویر آسمان با بالاترین کیفیت تصویر به صورت کاملا ضد آب است.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب آسمان نما

قابلیت نصب در بسیاری از مکان های اداری، دفاتر کار، بیمارستان ها (بخش کودکان، پرتو درمانی و …)، لابی هتل ها، لابی مجتمع های مسکونی و … را خواهد داشت.

۷- مدل چوبی

سقف کاذب چوبی معمولا از چوب طبیعی نراد روسی و یا ام دی اف ساخته می‌شود. مصالح این نوع سقف هم به شکل بلوک‌های تو خالی و هم به شکل تخته یا پنل موجود است. سقف کاذب ساخته شده از چوب می‌تواند هم برای مقاصد کاربردی و هم جهت تزئین در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده شود.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب مدل چوبی

استفاده از سقف کاذب با چوب،علاوه بر زیبایی و حس و حال منحصر به فردی که به خانه یا محل کار شما می‌بخشد، این فرصت را به شما می‌دهد که از پنل‌های چوبی جاذب صدا استفاده کنید. این پنل ‌های چوبی برای کنترل میزان طنین صدا و جلوگیری از ایجاد همهمه بسیار موثرند و محیط شما را آکوستیک می‌کنند؛ به این معنی که آرامش و آلودگی صوتی محیط کمتر خواهد شد.

۸- سقف کاذب شیشه ای

در این نوع سقف از شیشه‌ های تزئینی برای پوشش سقف استفاده می‌شود و این نوع سقف جزو انواع تزئینی دسته ‌بندی می‌شود. در طراحی و تولید شیشه می‌توان رنگ یا طرح موجود در فضاها را به راحتی روی شیشه نیز پیاده کرد. به جز طرح و رنگ، ابعاد شیشه هم قابل انتخاب است. سقف مدل شیشه‌ای از جنس شیشه سکوریت است و امنیت کافی را دارد.

سقف کاذب در دکوراسیون داخلی
سقف کاذب شیشه ای

همچنین همان ‌طور که از نامش پیداست سقف شیشه‌ای به دلیل شفافیت، نور را به راحتی از خود عبور می‌دهد. بنابراین از سقف جنس شیشه‌ای می‌توان برای نورپردازی بیشتر قسمتی از خانه و یا سقف گلخانه استفاده کرد.

نظافت سقف شیشه‌ای هم ساده و راحت است. همچنین این مدل را می‌توان با مصالح دیگری مثل چوب و گچ هم ترکیب کرد. سقف شیشه‌ای به شکل ‌های مختلف دایره‌ای، نواری، مربع، مستطیلی و … ساخته می‌شوند و معمولا از سقف مدل شیشه‌ای در آشپزخانه، لابی، پاسیو، اداره و تالار استفاده می‌شود.

۹- سقف کاذب آی گلس

مدل آی گلس، سقفی ایرانی است. در مدل آی گلس تنوع فوق العاده ای از طرح را می‌توانید شاهد باشید. تا جایی که این نوع سقف، رکورد دار متنوع‌ ترین طرح در میان انواع سقفها می‌باشد. جنس این سقف از مواد شفافی مانند آکریلیک درست شده است که قابلیت گذردهی نور را داراست.

شیشه و ورق آکریلیک در دکوراسیون داخلی فضاها کاربرد نسبتاً گسترده ای دارد. در هر حال این نوع سقف، چشم انداز مناسبی رو به منزل و محیط کاری شما هدیه می‌کند.

سقف کاذب آی گلس

این تکنولوژی، یک تکنولوژی بومی است و در خارج از کشور کمتر از اون استفاده می‌شود. ضخامت تایل‌ های آی گلس یک سانتی متر می‎باشد، سقف سبکی است و دارای رنگ بندی های مختلف نیز هست. این نوع سقف انبوهی از طرح و رنگ رادر اختیار شما قرار می‌دهد. استحکام این سقف در برابر ضربه خوب است ولی از لحاظ قیمت کمی بالا است و این نوع سقف، باید بصورت ترکیبی کار شود.

۱۰- مدل طلقی

این مدل نوعی سقف شبیه شیشه بوده که از مواد پلی کربنات ساخته شده است. برای شکل دهی به مواد پلی کربنات از گرمادهی و قالب ریزی و ریخته گری استفاده می‌شود. این نوع سقف مثل شیشه براق، شفاف و صاف بوده اما چندین برابر مستحکم‌تر ومنعطف‌تر از شیشه و در برابر ضربه، نور و رطوبت بسیار مقاوم است. ضخامت طلق سقف کاذب حدودا بین ۱ تا ۴۰ میلیمتر و شفافیت آن حدودا ۹۲% است.

سقف کاذب مدل طلقی

به علت ماهیت شکنندگی متریال سقف پلکسی و شبکه زیر ساخت آن امکان ایجاد سقف کاذب یکپارچه وجود ندارد. به همین علت از سقف پلکسی بیشتر در فضاهای کوچک مانند حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا بخشی از سقف یک فضای بزرگ استفاده می‌شود.

۱۱- سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی

شبکه اصلی در این نوع سقف عموماً از جنس آلومینیوم است که قطعات گچی در داخل آن قرار می‌گیرند. قطعات گچی را می‌توان روی شبکه چوبی نیز پیچ و یا میخ کرد.

سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی

مزایای سقف های کاذب گچی عبارتند از: سبکی، نصب سریع و آسان، امکان ایجاد طرح های متنوع، مقاومتت در برابر آتش سوزی، امکان تعویض قطعات، امکان رنگ کاری با پرداخت جزئی، ثبات رنگ، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر عبور صدا، تهویه مناسب و سازگاری با محیط زیست می‌باشد.

۱۲- مدل باریسول

سقف باریسول از ورق های PVC غیر قابل اشتعال تشکیل شده است که با کمک حرارت به آن استحکام می‌بخشند و به وسیله ریل های خاصی، دور دیوارهای آن حاشیه بندی می‌شود. مقاومت در برابر آب و بخار، سهولت و تمیزی سیستم، نصب و همچنین امکان نورپردازی های متنوع و مختلف از جمله مزیت های باریسول است.

سقف کاذب مدل باریسول

اما شاید مهمترین مزیت باریسول این است که دست طراح را برای ایجاد هر نوع فرم دوبعدی و سه بعدی باز می‌گذارد.

۱۳- مدل پی وی سی

پی وی سی نوعی پلاستیک سخت است که پلی وینیل کلراید جزء اصلی ساختار آن می‌باشد و در طی فرآیندی شیمیایی حرارتی تولید می‌شود. این ماده یک فرآورده ی نفتی است و محدودیت های دیگر متریال ساختمانی را ندارد.

سقف کاذب مدل pvc

پی وی سی را می‌توان به هر شکلی درآورد و طرح های متنوع روی آن ایجاد کرد. این مدل در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته می‌شوند و علاوه بر استحکام و مقاومتی که دارند باعث زیبایی ساختمان نیز می‌شوند. این نوع سقف قابل استفاده در هر مکان با کاربرد مورد نظر را دارا می‌باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی سقف کاذب و انواع آن پرداختیم. همانطور که گفتیم سقف کاذب برای پوشش زیر سقف بکار می‌رود و زیبایی را برای سقف و دکوراسیون داخلی شما به ارمغان می‌آورد. آن چیزی که در همه این مدل ها مشترک است این است که این سقف ها علاوه بر زیبایی، عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شوند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است