آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

یکی از محبوب ترین ورزش ها برای تمامی افراد با هر سنی، شنا و آب تنی می باشد. اما شلوغی و محدود بودن سانس های استخرهای عمومی، بسیاری از افراد را از این ورزش مفید دور کند. امروزه با ساخت استخر های خانگی این مشکل رفع شده است. جهت آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی با ما را در تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

برای مطالعه و بهره برداری از مطالب ذیل با ما همراه باشید.

انواع استخر

به طور کلی استخرها از نظر موقعیت قرارگیری در ساختمان به 2 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. استخر سر پوشیده: همانطور که از اسم آن مشخص است، این استخرها در داخل خانه ها و یا در محیط های اختصاصی همچون اتاقکی در گوشه باغ و ویلا قرار دارند. این سبک از استخرها به علت هزینه های بالاتر، خواهان کمتری در میان مردم دارد.
  2. استخر روباز: استخر های روباز نیز معمولاً در باغ و حیاط خانه های ویلایی، تراس ساختمان و یا حتی پشت بام ساخته می شوند.

استخر خانگی

همانطور که می دانید استخر های خانگی صرف نظر از رو باز یا سر پوشیده بودن به صورت منظم (مکعب مستطیل) و نامنظم (با اشکال هندسی) در منازل مسکونی و ویلاها ساخته می شوند. استخرهای خانگی معمولاً با ابعاد 2×4 ، 3/5 ×7 ، 4×8 ، 5×10 ، 6×12 ساخته می شوند.

بهتر است قسمت ورودی این استخرها از طریق پله باشد تا استفاده افراد با سنین مختلف در آن استخر امکان پذیر باشد. لازم به ذکر است که زیبا کردن استخر های خانگی با ساختن برکه، آبشار، آب نما، رودخانه مصنوعی، آلاچیق فضای سبز و محوطه سازی در اطراف آن امکان پذیر می باشد.

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

رعایت ضوابط طراحی و اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی، برای آپارتمان ها، برج ها و مجتمع های مسکونی یکی از فاکتور های بسیار مهم می باشد. از جمله ضوابط و اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی که بسیار با اهمیت و مهم می باشد گرفتن جواز از شهرداری و بستن قرارداد با یک پیمانکار با تجربه است. از جمله مواردی که پس از انتخای پیمانکار خوب اهمیت دارد عبارتند از:

  1. محل احداث استخر
  2. نوع استخر
  3. ابعاد و شکل استخر
  4. طراحی فضای اطراف استخر
  5. رعایت ضوابط مربوط به ساخت و ایمنی استخر

مدل های مختلف استخر خانگی

استخر های خانگی از نظر شکل ظاهری مدل های مختلفی دارند. انتخاب مدل استخر متناسب با محیط خانه می تواند زیبایی آن را چندین برابر افزایش دهد. در نظر داشته باشید که جهت انتخاب مدل ظاهری استخر، محدود به انتخاب از موارد ذکر شده نیستید.

در واقع می توانید استخر رویایی خود را با توجه به بودجه، مصالح موجود در بازار و میزان تخصص پیمانکار، هر گونه که بخواهید بسازید. اما به طور کلی اصلی ترین مدل های استخر خانگی عبارتند از:

استخر مستطیلی

معمولاً اکثر افراد شکل ساده و کلاسیک مستطیل را برای ساخت استخر انتخاب می کنند. با انتخاب این مدل از استخر خانگی می توانید از حداکثر فضای موجود خود استفاده نمایید.

همچنین انتخاب استخر مستطیلی باعث می شود هزینه های ساخت بالاتر نرود. لازم به ذکر است که استخر های مستطیلی برای شنا مناسب تر هستند. در واقع می توان گفت که استخر های مستطیلی زمانی که فضای محدودی در اختیار دارید بهترین انتخاب می باشند.

استخر دایره ای

استخر های منحنی شکل به صورت دایره، نیم دایره یا بیضی نیز همیشه گزینه های جذابی برای انتخاب و ساخت هستند. این نوع استخر ظاهری متفاوت از حالت سنتی و کلاسیک دارد که بسته به فضایی که در اختیار دارید می تواند حالتی چشم نواز به خود گیرد. شما می توانید از گیاهان و بوته های کم ارتفاع برای تزئین فضای دور این نوع استخر استفاده کنید.

استخر توکار

ساخت استخر های توکار بهترین انتخاب برای خانه های ساحلی که حداقل فضا را در اختیار دارند می باشد. استخر های توکار معمولاً از نوع پیش ساحته هستند و درون فضا و محل آماده سازی شده تعبیه می شوند.

استخر روی سطح زمین

مدلی از استخر که معمولاً لبه ها و کناره های چوبی یا سنگی دارد و به جای قرارگیری درون زمین، مانند یک وان بزرگ بر روی سطح زمین قرار می گیرد. در این سبک از استخرها، کناره های استخر در چند سطح متفاوت ادامه پیدا می کنند تا بتوان عمق قابل استفاده را بیشتر کرد. از این کناره ها می توان به عنوان نیمکت نیز استفاده کرد و با قرار دادن بالشتک هایی در اطراف آن، فضای زیبایی به آن بخشید.

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی (دریافت مجوزهای رسمی)

ساخت و راه اندازی یک استخر بدون دریافت و اخذ مجوز رسمیی تخلف محسوب می شود و ارگان صادر کننده مجوز می تواند دستور توقف بهره برداری استخر را صادر نماید.
همچنین الزامات مربوط به سلامت و ایمنی استخر وجود دارد و در مواردی که خطری برای سلامتی در استخر مشاهده شود باید اعلام شده و تا زمان بر طرف کردن مشکل، از بهره برداری استخر جلوگیری به عمل آید.

آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی

مراحل ساخت استخر

مهم ترین نکته در ساخت استخرها این است که تمامی مراحل باید به صورت گام به گام و بدون وقفه انجام شوند. ایجاد هر گونه وقفه در میان مراحل ساخت استخر خانگی می تواند استقامت سازه استخر را تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال ممکن است در طی این عملیات کف یا دیواره های استخر در طول زمان دچار نشست و ترک شوند. در نتیجه سیستم هیدرولیکی آن دچار مشکل خواهد شد. به طور کلی مراحل ساخت استخر به صورت گام به گام عبارتند از:

  1. گودبرداری استخر
  2. مسطح سازی خاک
  3. آرماتور بندی کف استخر
  4. لوله کشی استخر
  5. سیم کشی استخر
  6. بتن ریزی کف استخر
  7. آب بندی استخر های بتنی
  8. عایق بندی با پوشش فایبر گلاس
  9. سرامیک کاری کف و دیواره های استخر

هزینه ساخت استخر خانگی

قیمت ساخت استخر های خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. داشتن ابعاد دقیق
  2. نقشه ساخت استخر
  3. برداشت کلی از موقعیت استخر
  4. متریالی مورد استفاده برای ساخت استخر

جمع بندی

این محتوا جهت آشنایی با اصول و استانداردهای ساخت استخر خانگی نوشته شده است. امیدواریم که در این مقاله نکات و اطلاعات مفیدی را در خصوص معماری و دکوراسیون و همچنین طراحی و ساخت استخر خانگی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است