معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان

معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان

معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان

نور مناسب و کافی نه تنها زیبایی فضا را افزایش می‌دهد، بلکه آن را کاربردی و مفید نیز می‌سازد. در نورپردازی خانه، از انواع مختلف نورپردازی و تکنیک‌ها می‌توان استفاده کرد. هر یک از تکنیک‌های نورپردازی داخلی ساختمان، کاربردهای خاصی دارند که با آگاهی از آنها می‌توانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

گاهی برخی از نورپردازی‌ها برای تأکید بر یک عنصر خاص مانند یک تابلوی زیبا یا روشنایی پیشخوان استفاده می‌شوند. برخی دیگر از انواع نورپردازی روشی برای افزایش روشنایی کلی فضا ارائه می‌دهند. حتی برخی از انواع نور تنها برای افزایش زیبایی در فضا استفاده می‌شوند.

معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان
نورهای مخفی در دیوارها و سقف‌ها می‌توانند به فضاها جلوه‌ی زیبایی بدهند.

برای آگاهی از اینکه در کدام بخش از خانه می‌توان از نورپردازی بیشتر استفاده کرد و دکوراسیون را بهبود داد، به انواع نورپردازی داخلی ساختمان تا انتهای مقاله همراه شوید.

زیبایی لوستر در تمامی نقاط یک واحد از ساختمان

لوستر می‌تواند به دکوراسیون ساده سقف پذیرایی یا اتاق خواب شما جلوه‌ای تازه ببخشد. علاوه بر این، لوستر نور کلی فضا را تا حد مقبولی افزایش می‌دهد. انتخاب لوستر به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابعاد اتاق مدنظر چقدر است و برای نورپردازی آن به چه میزان نور نیاز دارید؟

اگر پنجره‌های اتاق خواب به‌قدری نورگیر هستند که تنها به نور کمی برای فضا نیاز ندارید، می‌توانید از چراغ‌های آویز استفاده کنید که نور زیادی تولید نمی‌کنند. این مسئله به تعداد و نوع لامپ‌ها و جنس و طراحی چراغ آویز بستگی خواهد داشت.

برای اتاق خواب، استفاده از نور ملایم بسیار مناسب است، زیرا معمولاً این اتاق تنها برای استراحت استفاده می‌شود. البته برای اتاق خواب کودکان، نورپردازی به شکل متفاوتی است و ارزشمند است اگر از نور طبیعی فراوانی در آن استفاده شود.

برای نورپردازی خانه، به نیازهای خود توجه کنید. به عنوان مثال، لوستر پذیرایی معمولاً زیبایی و بزرگ‌تری دارد و با توجه به بزرگ‌تر بودن فضا، لوستر نیاز بزرگ‌تری دارد. در انتخاب لوستر، با توجه به سبک داخلی و طراحی دیگر اتاق، توجه کنید.

در حال حاضر به نظر می‌رسد لوستر با سبک مدرن یکی از محبوب‌ترین انواع نورپردازی داخلی ساختمان است.

نورپردازی دیواری برای روشن کردن کاربردی

معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان
استفاده از نورهای هوشمند در فضاهای داخلی، امکان کنترل بهتری بر روشنایی و رنگ نور را فراهم می‌کند.

چراغ‌های دیواری، معمولاً به نام دیوارکوب نیز شناخته می‌شوند، نور یک ناحیه خاص نزدیک به دیوار را افزایش می‌دهند. این نور می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و به تکمیل نورپردازی خانه کمک می‌کند.

چراغ‌های دیواری می‌توانند در کنار آینه، اطراف یا بالای تخت خواب، و یا در نزدیکی هر نقطه‌ای که به نور بیشتری نیاز دارد، نصب شوند.

برای مثال، در کنار آینه میز آرایش هم باید نور بیشتری وجود داشته باشد و نصب یک چراغ دیواری یا منبع نور دیگر می‌تواند مفید باشد. البته، این تنها یک مثال از مکان‌های مناسب برای استفاده از چراغ‌های دیواری نیست. می‌توانید از این نور به عنوان نورپردازی تاکیدی در تمامی بخش‌های نورپردازی داخلی ساختمان استفاده کنید.

نصب لوستر دیواری در آشپزخانه

به طور معمول، در آشپزخانه‌ها از چراغ‌های آویز سقفی برای افزایش نور کلی فضا استفاده می‌شود. اما چراغ‌های دیواری می‌توانند با مزایایی که در نـورپردازی دارند، به آشپزخانه زیبایی و کارایی بیشتری بدهند.

همچنین، نورهایی که تنها فضای کار شما را روشن می‌کنند، باعث می‌شوند تمرکز در آن فضا بیشتر شود و محیطی آرام ایجاد شود. در نورپردازی داخلی ساختمان، به کاربرد اهمیت زیادی بدهید؛ زیرا در نهایت، نور باید به‌نوعی باشد که فضای کار شما را روشن کند و البته زیبا هم باشد.

لوستر دیواری در پذیرایی برای نورپردازی تابلو

شما می‌توانید از دیوارکوب ها در نورپـردازی‌ داخلی ساختمان به چند منظور استفاده کنید. گاهی از این نورپردازی برای ایجاد جلوه بصری بر روی دیوار استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید در دو طرف تلویزیون دو چراغ دیواری متناسب با سبک طراحی اضافه کنید.

همچنین، از دیوارکوب ها برای افزایش روشنایی در مناطق کم‌نور و پر سایه نیز استفاده می‌شود. استفاده از چراغ‌های دیواری روشی فوق‌العاده برای روشن کردن پذیرایی خانه است. دیوارکوب‌ها کمترین فضا را اشغال می‌کنند و در مجموعه‌ای از سبک‌ها، برای بودجه‌های متفاوت تولید می‌شوند.

در نهایت، نورهای تاکیدی که با استفاده از چراغ‌های دیواری ایجاد می‌شوند، می‌توانند بر وجود یک عنصر زیبا در پذیرایی تأکید کنند. به عنوان مثال، می‌توانید نوری در بالای یک تابلوی زیبا در پذیرایی بگذارید تا توجه را به آن جلب کنید و البته زیبایی آن را بیشتر کنید.

معرفی انواع نورپردازی داخلی ساختمان
لوسترها می‌توانند جلوه‌ای زیبا و لوکس به دکوراسیون داخلی فضاها ببخشند

لوستر دیواری در سرویس بهداشتی

وجود نور سقفی در سرویس بهداشتی واجب است؛ اما کافی نیست، به‌خصوص اگر فضای سرویس بهداشتی نور طبیعی زیادی نداشته باشد. برای تأمین نیازهای روشنایی در آینه و انجام کارهای معمول، تنها نور سقفی کافی نخواهد بود. خوب است اگر در دو طرف یا بالای آینه‌ سرویس بهداشتی از چراغ دیواری استفاده کنید؛ این نور برای سرویس بهداشتی ضروری است.

چراغ دیواری جایگیزینی برای آباژور رومیزی در اتاق خواب

آخرین کاربرد جذاب دیوارکوب‌ها که به آن اشاره می‌کنیم، مربوط به نورپردازی اتاق خواب است. یکی از موارد حیاتی در نورپـردازی داخلی ساختمان، مرتبط با اتاق خواب است. اینجا جایی است که باید برای راحتی و استراحت شما طراحی و نورپردازی مناسب انجام شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از دیوارکوب‌ها در اتاق خواب، صرفه‌جویی در فضا است. برای داشتن دو آباژور در دو طرف تخت نیاز به دو پاتختی در دو طرف تخت خواب دارید؛ اما چراغ‌های دیواری به چنین فضایی نیاز ندارند.

نورپردازی قفسه‌ها با آباژور یا نور مخفی

بعضی از جزئیات در نورپـردازی خانه اهمیت زیادی دارند؛ اما چون این بخش‌ها معمولاً کوچک هستند، ممکن است از چشم ما دور بمانند، به‌ویژه اگر در آنها سایه ایجاد شود یا در گوشه‌ها و کنارهای فضا قرار داشته باشند. یک مثال خوب برای این موقعیت قفسه‌ها هستند.

شلف‌ها در دکوراسیون قسمتی از خانه هستند که برای به خوبی دیده شدن به نور کافی نیاز دارند. برای حل این مشکل، می‌توانید از آباژور یا نورهای مخفی استفاده کنید. یک چراغ با شکل فانتزی می‌تواند هم نمای زیبایی بر روی قفسه ایجاد کند و هم نور کافی به اطراف بتاباند.

جمع بندی نهایی

با توجه به انواع مختلف نورپردازی داخلی ساختمان، می‌توان گفت که هر نوع نورپردازی دارای کاربردها و مزایا خاص خود است. انتخاب مناسب از این انواع نورپردازی بسته به نیازها، سلیقه، و استایل دکوراسیون خانه می‌تواند به ایجاد یک محیط داخلی زیبا، دلنشین، و عملی کمک کند.

با توجه به هدف و اهداف مورد نظر، می‌توان با ترکیب این انواع نورپردازی، یک فضای مناسب برای زندگی، کار، و استراحت ایجاد کرد که هم توجه به جزئیات داشته باشد و هم از نظر زیبایی و کارایی برجسته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است