اجرای سقف وافل در رشت

1

اجرای سقف وافل در رشت

سقف وافل را می‌توان به عنوان یکی از انواع سقف‌های مجوف به‌حساب آورد. این سقف در زیرگروه دال با تیرچه‌‌های متعامد درجا طبقه‌بندی می‌شود و می‌توان مطابق با ملاحظات مبحث نهم مقررات ملی آن را طراحی کرد. در اجرای این نوع سقف از قالب‌های پلاستیک کامپوزیت غیرماندگار استفاده می‌شود.

باتوجه‌به شکل قالب‌ها تمامی تیرچه‌های پیش‌ساخته به همراه مشکلات نصب آنها در سقف حذف خواهد شد و به دلیل ایدهٔ تیرچه درجا از نظر فنی اجرای آن بسیار بهتر و راحت‌تر خواهد بود. در قالب سقف وافل بسته به اینکه قالب‌ها به فرم طولی و یا مربعی باشند، سقف دارای عملکرد باربری به‌صورت یک و یا دوطرفه می‌باشد.

این تکنولوژی جایگزینی مناسب و بهینه برای سیستم‌های متداول اجرای سقف بوده و به‌منظور پوشش دهانه‌های بلند در سازه مورداستفاده قرار می‌گیرد. قالب های وافل پس از اتمام بتن‌ریزی سقف می‌توانند مجدداً مورداستفاده قرار گیرند. باتوجه‌به اینکه در سقف های وافل می‌توان تمامی بلوک‌های سقفی را از ساختمان حذف کرد، علاوه بر حفظ منابع ملی به استحکام، سبک‌سازی و ایمنی بیشتر ساختمان در زمان وقوع زلزله کمک خواهد شد.

اجرای سقف وافل در رشت

اجرای سقف وافل در رشت

سقف وافل چیست ؟

سقف وافل از زمان های گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است.سقف های وافل امروزه اما متفاوت تر از سقف های دیرین است . از سقف وافل جهت کاهش بار مرده بر روی سازه استفاده می شود و در سازه هایی با دهانه های بلند ، این نوع سقف بسیار کارآمد و کاربردی است. سقف های وافل با توجه به کاربردشان به دو سقف یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند .

سقف وافل یک طرفه

سقف های وافل یک طرفه بیشتر در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند . در این سقف ، قالب ها به صورت مستطیل هستند و به صورت دال یک طرفه عمل می کنند . در سقف وافل یک طرفه میزان مصرف میلگرد ها به دلیل یک جهت قرار گرفتن تیرچه ها ، کاهش پیدا می کند . به همین علت اجرای سقف های یک طرفه به صرفه تر خواهد بود .

در این سقف تیرچه ها به صورت عمود بر هم قرار می گیرند . قیمت این سقف از سقف وافل دو طرفه بیشتر است اما مقاومت و استحکام بیشتری را داراست .

مزایای سقف وافل

قیمت آن نسبت به سقف های یوبوت و کوبیاکس کم تر است .

مدت زمان کمتری برای اجرای این سقف صرف می شود .

قالب های این سقف ، محیط ایمنی را برای کارگران ایجاد می کند .

مقاومت و ماندگاری زیادی دارد .

ظاهر و نمای زیبا و جذابی برای سقف فراهم می کند .

حجم بتن و فولاد از بقیه سبک های سقف موجود کمتر است .

نسبت به قالب های دیگر سبک تر است و وزن کمی دارد .

در دهانه های بزرگ قابل استفاده است .

کیفیت اجرای این سقف از بقیه ی سقف ها بیشتر است .

عملکرد بهتری در مواجه با حوادث طبیعی دارد .

قالب های این سقف را می توان به دفعات استفاده کرد .

شیرابه های بتن از بین قالب ها ریزش نخواهند کرد .

معایب سقف وافل

قالب های سقف وافل هزینه های بیشتری در مقایسه با بقیه دارد .

استفاده از آن بر روی سطوح شیب دار محدودیت هایی دارد .

پر کردن سطوح شیب دار با خاک زمان و هزینه بر است .

اجرای سقف وافل در رشت

اجرای سقف وافل در رشت

مراحل اجرای سقف وافل

سقف وافل به طور معمول در پنج مرحله انجام می گیرد :

مرحله اول  زیر سازی است . این مرحله بسیار ساده است و با استفاده از جک ، لوله یا قوطی اسکلت زیرین بنا سر هم می شود .

مرحله دوم قرار دادن قالب های وافل است که با توجه به نقشه سازه بر روی جک ها و قوطی ها قرار می گیرد . برای جداسازی این قالب های با دوام نیازی به روغن کاری نیست .

مرحله سوم آرماتوربندی است . بر طبق نقشه  شبکه ای از مجموعه آرماتور های بر هم همود را تشکیل می دهند .

مرحله چهارم بتن ریزی است . طبق دستور العمل بتن را به روی سقف بنا پمپ می کنند . بتن ریزی سقف وافل به سهولت انجام می گیرد .

مرحله پنجم پس از گذشت زمان مورد نیاز بر طبق ضوابط آیین نامه ، قالب ها را باز می کنند .

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد ؟

قالب وافل یک قطعه ی پلاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف است که جهت حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود . این قالب ها مهم ترین ابزار اجرای سقف های وافل هستند و از نظر اقتصادی کاربرد زیادی دارند . شکل و ابعاد قالب های وافل در اجرای سقف های وافل بسیار بااهمیت است به همین دلیل این قالب ها از لحاظ عملکرد به دو قالب یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند .

قالب های وافل یک طرفه

این قالب ها که با نام مهانیت و یا گرین وافل هم شناخته شده اند به صورت تیرچه درجا عمل می کنند و با استفاده از آن ها هزینه های پروژه کاهش می یابد . با توجه به این که تیرچه در محل ساخته می شود اتصال بهتری با ستون و تیر های انتهایی دارد .د

استفاده از این قالب های وافل سبب کاهش میلگرد و بتن مصرفی و در نهایت کاهش قیمت سقف وافل می شود .

قالب های وافل دو طرفه قفل دار

قالب های وافل دو طرفه قفل دار، جدید ترین و کامل ترین نوع قالب در بازار به حساب می آیند . این قالب ها باعث یک پارچه شدن سقف ، امنیت جانی بالا ، راحتی در اجرا و افزایش کیفیت اجرا می شوند . قالب های قفل دار دارای ضخامت لبه پایین  سانتی متری می باشند و باعث ترکیب آسان و راحت آن ها با قالب های فلزی می شود .

قالب های وافل دو طرفه

این قالب ها با عملکرد دوطرفه خود سبب ایجاد تیرچه های متعامد با ضخامت های مختلف می شوند . ضخامت سقف وافل در این حالت بسته به دهانه و قالب وافل مورد استفاده از 25 تا 70 سانتی متر متفاوت است . ( حالت بهینه آن استفاده از دال وافل با ضخامت بین 30 تا 40 سانتی متر است .)

اجرای سقف وافل در رشت

اجرای سقف وافل در رشت

مزایای استفاده از دال وافل

استفاده از قالب بتن بدون محدودیت است به این معنی که از سقف وافل برای دال ها یا طبقاتی با هر دهانه ای چه بزرگ و چه کوچک استفاده می شود .

ظرفیت باربری بالایی دارد . هم چنین علاوه بر  ظاهر زیبا و مطلوب از مقاومت بالایی بر خوردار است به همین جهت در ساخت فرودگاه ها ، بیمارستان ها و … از آن استفاده می شود .

این سقف با دال وافل به علت داشتن آرماتور تقویتی در هر دو طرف ، کنترل لرزشی دارد و در برابر زلزله مقاوم است .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است