در این مقاله جدید قصد داریم درباره داربست چوبی ، کاربرد آن، معایب و مزایای داربست چوبی به طور جامع تری صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا به شما دوست عزیز در خصوص خرید داربست؛ انواع داربست، داربست فلزی، در داربست سیما سازان مشاوره رایگان بدهیم.

داربست چوبی

داربست چوبی چیست؟

 داربست پشتیبانی شده تشکیل شده از یک سکوی پشتیبانی شده توسط براکت های متصل به ساختمان یا دیوارهای سازه ای است. ساده تر بخواهیم بگوییم داربست چوبی همانگونه که از اسمش پیدا می باشد داربست از جنس چوب می باشد. چوب روس بهترین نوع برای این داربست می باشد. این نوع داربست از قدیمی ترین و ساده ترین داربست ها در ساختمان سازی می باشد. داربست چوبی معمولا به صورت ثابت و توسط یک تخته، خرک و پل انجام می گردد.

ساختار داربست چوبی

نمونه اولیه داربست های چوبی به شکل سکویی ساخته شده است در ساخت این نوع داربست ها پایه ها به صورت مثلثی قرار گرفته است و تخته داربست به شکل افقی به قسمت عمودی متصل شده و آن را کامل می کند و کارگران توسط نردبان به قسمت های بالای این سازه سکویی صعود کند و روی آن می ایستند. برخی داربست های چوبی به گونه ای طراحی شده اند که از یک محل به محل دیگر منتقل می شوند . این داربست ها گاهاً امکان دارد به روی مجموعه ای از پایه چرخ های قفل دار ساخته شود تا در جایی که مورد نیاز است تحت فشار قرار گیرند و سپس در جای خود قفل شوند.

 در گذشته برای ساخت و ساز به محض اینکه مردم شروع به ساختن چیزی بالاتر از ارتفاع شان میکردند ، نیاز به یک سکو برای ایستادن در حین کار و قرار دادن مصالح ساختمانی وجود داشت. هرچه آثار بزرگتر و بالاتر میشد ، سازه های برجسته پیچیده تر از قفسه روی دو جعبه گرفته تا داربست های چند طبقه. برای دسترسی به داربست ها نردبان و گاهی سطح شیب دار داشتید. همچنین بالابرهای لازم برای بلند کردن مصالح ساختمانی وجود داشت.

داربست نیز مانند تمام تکنیک ها، دچار تحول عظیمی شده است. قاب داربست از چوب (گرد) ساخته شده بود. از آن زمان ، فلز تا حد زیادی جایگزین چوب برای عناصر عمودی شده است ، اما از افقی های چوبی هنوز در بسیاری از داربست ها استفاده می شود.

داربست ها طبق تعریف بالا ساختارهای موقتی هستند که باید از بین بروند. پس از اتمام ساخت ، آنها برچیده می شوند و مواد داربست تا آنجا که ممکن است بازیابی می شوند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل قسمت های داربست چوبی تا حد زیادی با طناب متصل می شدند. از این طناب می توان چندین بار استفاده کرد در نیمه اول قرن 20 مردم برای اتصال سریعتر و راحتتر قطعات داربست چوبی شروع به آزمایش قطعات اتصال فلز ، سیم فولادی و زنجیر کردند.

مزایای داربست چوبی

دسترسی آسان را امکان پذیر می سازد ، در صورت عدم دسترسی یا محدود بودن دسترسی به هر قسمت ، ساخت و ساز ، همراه با سایر فعالیت های مختلف ، کاملاً سخت تر می شود. این یک معمای بزرگ است که توسط داربست چوبی مطرح می شود زیرا دسترسی بدون مانع به هر قسمت از ساختار را امکان پذیر می کند. این امر زمانی بسیار سازگار است که ساختار مذکور یک ساختمان بلند است و در آنجا پشتیبانی از اهمیت برخوردار است.. تعادل کامل ایجاد می کند علاوه بر قابلیت دسترسی ، مزیت دیگر داربست چوبی تعادل است. بسیاری از وظایف دقیق در ساخت و ساز وجود دارد که کارگران را مجبور می کند که در زرنگ ترین حالت خود باشند. این تنها زمانی امکان پذیر است که کارگر را محکم و محکم قرار دهند ، کاری که داربست  به طور درخشان آن را انجام می دهد.

کاربرد داربست چوبی

داربست چوبی را در ساخت و ساز برای ساختمان های بزرگ و کوچک میتوان استفاده کرد. داربست چوبی دیگر به ندرت پیدا میشود. و در کشور نایاب هستن. گاهی اوقات در کارهای مرمت سازی جاهای دیدنی آثار باستانی  دوباره از آنها استفاده می شود.

معایب داربست چوبی

یکی دیگر علت هایی که کمیاب شده اند این است که مقاومت زیادی نسبت به داربست فلزی ندارند. چوب به عنوان یک سطح صاف برای ایستادن کارگران استفاده می شود. اگر چه چوب اغلب تنها یکی از اجزای داربست است.

میتوانید همه چیز درباره داربست فلزی  و نصب داربست فلزی بخوانید.

یک دیگر از علت هایی که این نوع داربست نادر شده است این می باشد که به محیط زیست آسیب جدی وارد می کند و باعث از بین بردن درختان در محیط زیست میشود.

علت هایی دیگر که داربست چوبی کمیاب شده است این نوع داربست حمل و نقل، نصب و تخلیه داربست ها به دلیل جنس آن حساس است و احتمال شکسته شدن و آتش سوزی را دارد در باران نیز وزن چوب سنگین تر شده است و احتمال پوسیدگی می باشد.

بالا و پایین رفتن و تردد روی آن خطرناک است و امکان شکسته شدن را دارد.

حفاظ ندارد و امکان سقوط رو این گونه داربست زیاد است.

امکان پوسیدگی و اشتعال زایی زیادی دارد.

امروزه با توسعه و گسترش صنعت داربست سازی این نوع داربست جایگاه خود را به داربست های فلزی داده و دیگر با شنیدن نام داربست چوبی نه تنها به یاد ساختمان نمی افتید بلکه به یاد گیاهکاری و باغبانی می افتید زیرا برای تنظیم شاخ و برگ گیاهان به کار می روند