دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار شاخص یا اکسنت وال چیست؟

تکنیک دیوار شاخص یا اکسنت وال سبکی در طراحی دکوراسیون است که در آن به جای رنگ‌آمیزی چهار دیوار یک اتاق به یک رنگ واحد، یک دیوار یا بخش‌هایی خاص مثل فرورفتگی‌ها، طاقچه‌ها، حاشیه شومینه و قوس‌های دیوار را با رنگی متفاوت رنگ می‌کنیم. تاکید بر روی یک رنگ خاص و بر روی بخشی از دیوار، آن هم به میزان کم و محدود جلوه خاصی به فضای اتاق می‌بخشد.

علاوه بر رنگ‌آمیزی، این تاکید بر روی یک دیوار می‌تواند به وسیله هر چیز دیگری نیز باشد. سادگی، انعطاف‌پذیری، زیبایی و هزینه کم این تکنیک باعث محبوبیت آن شده است. در اجرای تکنیک دیوار شاخص هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ وجود ندارد. می‌توانید این تکنیک را بر روی سطوح و با مواد مختلف مثل آجر، سنگ، کاغذ دیواری و غیره پیاده نمایید.

رنگ کردن یک دیوار کوچک به قدری ساده است که شما نیز می‌توانید در حداقل زمان ممکن آن را انجام دهید. این روش را می‌توانید برای هر اتاقی اجرا کنید، فقط کافی است چند نکته ساده اما مهم را در نظر داشته باشید. با داشتن یک دیوار شاخص در منزل خود، در اصل با یک المان معماری به فضا روح جدیدی می‌دهید.

ایجاد این دیوار در فضا چیزی بیشتر از انتخاب یک رنگ یا متریال متفاوت می‌شود. مهم نکته ای است که می‌خواهید در فضا شاخص شود.

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
دیوار شاخص یا اکسنت وال

هدف از دیوار شاخص و یا اکسنت وال چیست؟

هدف از ایجاد دیوار شاخص در فضا، ایجاد نقطه کانونی در آن است. نقطه ای که هنگام ورود به یک فضا یا اتاق، چشم به طور طبیعی به آن جذب می‌شود. اکسنت وال حتی باعث می‌شود که اتاق بزرگتر به چشم بیاید چرا که دیوارهایی که با رنگ تیره رنگ آمیزی شده‌اند تا حدودی توهم عمق را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند اتاق بزرگتر از آنچه هست دیده شود. دیوارشاخص همچنین به ایجاد جلوه ای منسجم در فضا یا اتاق نیز کمک می‌کند.

انواع دیوار شاخص

دیوار شاخص یا اکسنت وال انواع مختلفی دارد که هر کدام زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد، این انواع را برای شما خواهیم گفت:

دیوار آجری

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
دیوار شاخص آجری

آجر از متریال‌های خاص و زیبا برای دیوار شاخص است. انتخاب متریال آجر برای دیوار شاخص حس گرما و صمیمیت زیادی به فضا می‌دهد. می‌توان برای طراحی دیوار از رنگ‌های مختلف آجر نیز استفاده کرد و لزوما نیاز نیست تنها از رنگ قرمز یا قهوه ای آن استفاده کنید. با استفاده از این متریال، بافت جدید و خاصی را بر روی دیوار ایجاد کنید.

آجر و تکه‌های چوب بیشتر، نمایان کننده دکوراسیون روستیک یا همان روستایی است. به طور کلی استفاده از آجر برای ایجاد نمایی زیباتر می‌تواند حس حال خانه‌های روستایی را در اختیار ساکنان خانه قرار دهد و باعث آرامش خاطر آن‌ها شود.

دیوار سنگی

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
دیوار شاخص سنگی

یکی از متریال ای که می‌توان از آن برای طراحی و نیز دکوراسیون دیوارهای شاخص استفاده کرد سنگ است. از سنگ‌ها می‌توانید به صورت قسمتهای کوچک و یا تایل‌های بزرگ و یکپارچه استفاده کنید. در مجموع اگر از سنگ‌هایی با رگه‌های بیشتر و یا بافت متفاوت تری استفاده کنید قادر هستید محیط خانه را خاص کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

دیوار رنگی

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
دیوار شاخص رنگی

دیوار شاخص معمولا اولین دیواری است که هنگام ورود به اتاق آن را می‌بینید. در صنعت دکوراسیون استفاده از دیوارهای شاخص یا اکسنت وال رواج زیادی پیدا کرده است. این دیوار معمولا یک دیوار داخلی است. طراحی و بافت دیوار شاخص با سایر دیوارهای اطراف آن متفاوت است، ممکن است از رنگ، سایه، متریال و یا الگوی ویژه ای برای طراحی این دیوار استفاده کنید.

دیوار شاخص علاوه بر اینکه می‌تواند نمایی اتاق شما را تغییر دهد، قادر است چشم را فریب دهد و اتاق را کوچکتر یا بزرگتر نشان دهد.

کاغذ دیواری یا استیکر

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
دیوار شاخص کاغذ دیواری یا استیکر

کاغذ دیواری می‌تواند یکی از متریال به نسبت ارزانتر و راحت‌تر برای دیوار شاخص باشد. به طور کلی شما می‌توانید از الگو و مدل‌های خاص این محصول استفاده کنید و محیط خود را زیبا کنید. بهتر است برای خرید انتخاب کاغذ دیواری وقت بگذارید و الگو‌های موجود در بازار را دقیق و اصولی بررسی کنید. توجه کردن به این اصل حس خوبی را به شما منتقل می‌کند.

نکات مهم برای استفاده از اکسنت وال

در طراحی دیوار شاخص، توجه به برخی نکات می‌تواند باعث افزایش جذابیت طراحی دیوار شود. در هنگام استفاده از اکسنت وال توصیه می‌شود نکات زیر را در نظر داشته باشید.

خلاقیت در طراحی دیوار شاخص

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
نکات مهم برای استفاده از اکسنت وال

هدف اصلی اکسنت وال، مجزا شدن دیوار از سایر دیوارهای اتاق و یا سالن است. در واقع، با این روش یک دیوار متفاوت و جذاب طراحی خواهیدکرد. به همین دلیل، توصیه می‌شود در طراحی آن، خلاقیت داشته باشید. برای داشتن یک دیوار شاخص، می‌توانید روی دیوار از تابلوها و دیوار آویزهای جذاب استفاده کنید و یا قسمتی از دیوار را با استفاده از الگوهای خاص نقاشی نمایید.

همانطور که گفته شد، در طراحی این دیوارها هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما از هر ابزاری می‌توانید برای طراحی و دکوراسیون دیوارهای شاخص استفاده نمایید.

انتخاب دیوار مناسب

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
نکات مهم برای استفاده از اکسنت وال

در اتاق و یا سالن تنها یک دیوار می‌تواند به عنوان دیوار شاخص انتخاب شود. اگر شما چندین دیوار مختلف را انتخاب کنید، دیگر اکسنت وال آن جذابیت مخصوص را ندارد. در نتیجه، از چون فقط یک دیوار می‌تواند به عنوان اکسنت وال انتخاب شود، توصیه می‌شود، با هدف و فکر آن دیوار را انتخاب کنید و در کنار آن، به سایر اجزای دکوراسیون اتاق نیز دقت داشته باشید.

برای این منظور به دیوار خاصی توجه نمایید که از بدو ورود افراد، توجه افراد را به خود جلب کند. در کنار آن، باید به نور و ترتیب مبلمان اتاق نیز دقت داشته باشید، در ذهن خود هر دیوار را به عنوان دیوار شاخص تصور کنید و سپس بر اساس آن، دیوار مناسب را انتخاب کنید تا دیوار شاخصی زیبا و جذاب داشته باشید.

شجاعت در طراحی

دیوار شاخص چیست و چه کاربردی دارد؟
نکات مهم برای استفاده از اکسنت وال

بسیاری از افراد هستند که به رنگ‌های پررنگ و جیغ علاقه دارند. شاید برای شما پیش آمده باشد که از استفاده این رنگ‌ها در طراحی منزل خود خودداری کرده باشید. اما توصیه می‌شود که در طراحی این دیوار شجاع باشید و استفاده از این رنگ‌های جیغ را امتحان کنید. سال‌های زیادی است که مردم از رنگ‌های خنثی در دیوارهای منزل استفاده می‌کنند و می‌توان گفت این رنگ‌ها کمی خسته کننده به نظر می‌آیند.

اگر می‌خواهید یک دیوار شاخص جذاب و متفاوت داشته باشید، استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های خاص و متفاوت را نیز در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که در طراحی دیوار شاخص، هیچ محدودیتی برای رنگ و الگوی دیوار وجود ندارد در نتیجه، شما می‌توانید تمامی علاقه مندی‌های خود را برای طراحی آن‌ها امتحان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است