سفت کاری ساختمان در رشت

مجری پروژه های ساختمانی

مجری پروژه های ساختمانی


سفت کاری ساختمان در رشت

سفت کاری در صنعت ساختمان :

سفت کاری ساختمان به عنوان اولین مرحله از عملیات اجرایی ساخت یک بنا می باشد که شامل کلیه کارهایی است که به شکل دهی یک ساختمان منجر می شود. در اصل مراحل سفت کاری ساختمان شامل کلیه عملیات هایی است که شکل اولیه ساختمان را تشکیل می دهند و این بنای شکل گرفته و طراحی شده در بخش نازک کاری ساختمان زیبا و قابل سکونت می شود.

سفت ‌کاری در صنعت ساختمان شامل کندن پی ساختمان , بتن‌ریزی پی ساختمان , نصب ستون‌ و بیس پلیت ها , اجرای دیوارها  ،سفت کاری ساختمان، در برخی تعاریف شامل کلیه عملیات بتن ریزی، کرسی چینی، بلوکاژ، اجرای تیر و ستون و دیوارچینی و در نهایت اجرای سقف کلیه ساختمان و در برخی دیگر از تعاریف عملیات دیوار چینی و تیغه چینی می باشد.

سفت کاری ساختمان در رشت

سفت کاری ساختمان در رشت

تفاوت

عملیات سفت کاری ساختمان و نازک کاری:

عملیات سفت کاری مربوط به احداث اسکلت اصلی بنا و شامل : عملیات پی کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف می باشد.

عملیات نازک کاری مربوط به تزئینات ساختمان می باشد که شامل کلیه عملیات اجرایی به جز سفت کاری بوده از قبیل : اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، برقکاری، تاسیسات، نصب در و پنجره می باشد

مراحل اجرایی سفت کاری عبارتند از :

خاکبرداری ساختمان

آماده سازی بستر و بتن مگر

بتن مگر

آرماتوربندی ونصب صفحه ستون ها

بتن ریزی

نگهداری بتن پی

خاموت بندی ستون ها

بتن ریزی ستون ها

اجرای سقف تیرچه بلوک

نگهداری بتن سقف

۱. خاکبرداری ساختمان :

آغاز هر کار بنایی ساختمان با خاکبرداری شروع میشود .عملیات خاکبرداری درواقع به هموار و هم‌شیب کردن بخشی از زمین گفته می‌شود که در آن برآمدگی‌ها برداشته می‌شود و فرورفتگی‌ها با سطح زمین هم تراز می‌شود. به عبارتی تمامی پستی و بلندی‌های زمین اصلاح می‌شود.

در عملیات خاکبرداری حداکثر تا عمق ۶۰ سانتی‌متری حفر انجام می‌شود. خاکبرداری با توجه به نوع زمین که در ادامه به آن هم اشاره خواهد شد؛ با دست یا با استفاده از ابزارهای ماشینی بزرگ یا کوچک صورت‌ می‌گیرد.انواع خاک در خاکبرداری عبارتند از:

الف. خاک دستی :

معمولا این خاکها که از لحاظ یکپارچگی و باربری جزء خاکهای غیرباربر دسته بندی میشوند در زمان خاکبرداری برای فونداسیون ساختمان ما دوباره نمایان میشوند. باید توجه نمود که این خاک قابلیت باربری ندارد و میبایست بطور کامل برداشت شود.

ب. خاک نباتی :

خاک  فرسوده یا نباتی سطحی به خاکهایی که ریشه گیاهان در آن وجود داشته باشد این خاک برای تحمل بارهای وارده از طرف سازه مناسب نمی باشد.

سفت کاری ساختمان در رشت

سفت کاری ساختمان در رشت

ج. خاک بکر :

در بنایی ساختمان به خاکی که پس از خاک نباتی قرار دارد خاک طبیعی بکر میگویند توجه داشته باشید که همواره میبایست فونداسیون برروی خاک طبیعی بکر اجرا گردد.

۲. آماده سازی بستر و بتن مگر :

در بنایی ساختمان پس از انجام خاکبرداری باید بستر خاک را برای اجرای پی آماده کنیم. برای این کار از بتن با سیمان کم ( ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن) که به بتن مِگر موسوم است استفاده می شود.

به این ترتیب که روی خاک حداقل ۱۰ سانتی متر بتن با سیمان کم می ریزیند و سپس روی آن را با ماله صاف می کنند تا برای بتن ریزی پی ها آماده شود.

۳. اجرای فونداسیون :

آرماتوربندی جز حساس ترین و با دقت ترین بخش های ساختمان می باشد. زیرا کلیه نیروھای کششی در ساختمان به وسیله میله گردها تحمل می شود ، بدین لحاظ در اجرای آرماتور بندی ساختمان های بتونی می بایست نهایت دقت و حوصله را به خرج داد.
جهت تعیین تعداد میله گردها ، آرماتورها و تعیین قطر آن ها از دو راه که یکی محاسبه و دیگری آئین نامه است استفاده می کنیم. قبل از انجام بتن ریزی آرماتوربندی را که توسط مهندس ناظر تایید شده است .

۴.بتن ریزی :

پس از قالب بندی و همچنین آرماتوربندی ، اقدام به بتن ریزی می کنند که این عمل با استفاده از پمپ های بتنی (تاور) در پروژه های بزرگ ساختمانی و به صورت دستی در ساختمان های کم طبقه انجام می شود ، که می بایست دقت شود تا ویبره به صورت کامل زده شود تا حباب های داخل بتن خارج شده و استحکام بتن افزایش یابد.
پس از گذشتن مدت زمانی ، نظیر یک تا دو هفته که به منطقه جغرافیایی هم بستگی دارد ، می توان مرحله بعدی را آغاز نمود.

سفت کاری ساختمان در رشت

سفت کاری ساختمان در رشت

۵.اسکلت بندی ساختمان (اسکلت فلزی یا بتنی):

بعد از خشک شدن بتن زیر ساختمان ، سرهای فونداسیون مشخص می باشند ، که می بایست ستون های عمودی و در کل اسکلت ساختمان احداث گردد.
اگر نیاز به اسکلت فلزی ساختمان باشد ، ستون ها و اسکلت ساختمان را با تیرها و ستون های فلزی کامل می کنند ، اما اگر اسکلت بتونی نیاز باشد ، ستون های ساختمان را با قالب های بتنی ایجاد می نمایند ، که بدین منظور در قالب های مورد نظر بتن را ریخته و منتظر خشک شدن آن ها می باشند.

۶. اجرای سقف :

ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی ، ( تیرهای فلزی ) ، در ترازهای موردنظر کارگذاری شوند.فاصله بین تیرچه‌ها با بلوکهای مجوف پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تکمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود در مورد زمان برچیدن پایه‌ها و پایه‌های اطمینان، باید مندرجات آیین‌نامه بتن ایران مراعات گردد.

۷. تیغه بندی دیوار ها :

با تیغه چینی دیوارها ، اسکلت کلی ساختمان مشخص می شود و ساختمان قابل تشخیص خواهد بود.گام بعد از سفت کاری مرحله نازک کاری می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است