عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

گیاهان مورد استفاده و انتخاب آنها

گیاهان انتخابی برای رشد در روف گاردن یا بام سبز همانهایی هستند که بر روی زمین نیز وجود دارند. اما برای انتخاب گیاهان مناسب باید به ویژگی هایی اعم از میزان رشد ریشه، میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید، میزان مقاومت در برابر باد های شدید و … توجه ویژه داشت.

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

 

مصالح بکار رفته در ساخت بام سبز

در ساخت روف گاردن اولین چیزی که پر اهمیت است محدودیت وزن می باشد، مهمترین عاملی که باعث شده تا در انتخاب مصالح ساخت و نحوه اجرای آنها تغییراتی ایجاد شود فقط محدودیت وزن می باشد.

عموما برای ساختمان ها در پشت بام هنگام ساخت، وزنی حدود ۵۰ کیلو در متر مربع برای برف در نظر می گیرند، با در نظر گرفتن این وزن به مهندسین کمک می شود که مابقی اضافه وزن ناشی از ساخت روف گاردن را تخمین زده و به واسطه آن بتوانند بهترین مصالح را انتخاب کنند.

تقسیم وزن نیز قدم بدی مهمی می باشد که مهندسین باید توجه بالایی به آن داشته باشند، زیرا وزن برف به صورت یکپارچه و در هر متر مربع به صورت یکسان پخش می شود، و این در حالیست که اجزای مختلف روف گاردن هر کدام ممکن است در جایی خاص قرار گرفته و توازن وزن را بر هم بزنند.

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک در روف گاردن ها با محدودیتهایی روبروست.به دلیل وجود همین محدودیت ها انتخاب خاک با دقت بالایی باید انجام شود. بنابراین از خاکی باید استفاده کرد که وزن کمی داشته باشد، توانایی جذب آب در آن بالاتر بوده و باید  این نوع خاک از دسته خاک هایی باشد که دارای مواد غذایی مناسبی بوده و با گذشت زمان علاوه بر بهبود رشد دانه ها بتواند مواد غذایی مناسب را نیز به گیاه برساند.

البته لازم به ذکر است که نیاز غذایی گیاهان با استفاده از کود دهی قابل برطرف کردن است، اما در این شرایط سختی کار برای تعویض خاک را نیز باید در نظر گرفت، به همین دلیل باید از خاکی استفاده کرد که خود دارای مواد غذایی باشد.

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

ایزولاسیون و زه کشی

ایزولاسیون روف گاردن ها بسیار مهم می باشد و پس از آن زه کشی مناسب در بستر کاشت گیاهان از مهمترین قسمت های ساخت روف گاردن است.

ایزولاسیون مربوط به عملیاتی می باشد که در آن در واقع مرزی ایجاد می شود برای عبور و یا عدم عبور آب به فضا های زیر روف گاردن، پس از آن زه کشی مناسب از جهت حفظ سلامت ریشه و سپس جمع آوری و هدایت آب مازاد به لوله های خروجی بسیا مهم است.

عموما برای دفع آب های مازاد در روف گاردن ها لوله های جداگانه در نظر گرفته نمی شود و باید از لوله های آب باران به این منظور بهره گرفت.

 

عوامل مهم در طراحی و ساخت روف گاردن

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است