قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

وال مش، يکي از روش‌هاي نوین است که در مهار کردن ديوارها و افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای جانبی کاربرد دارد. در این دسته نوین وال پست‌ها، نوارهای مش فايبرگلاس روي ديوار قرار مي‌گيرند و با پلاستر سیمانی یا گچی تثبیت می‌شوند.

این می‌تواند مقاومت و استحکام دیوارهای غیرسازه‌ای موجود در پلان ساختمان را در برابر کابوس زلزله، تضمین کند. مش فایبرگلاس متریالی با مشخصات ویژه از دسته مش‌های FRP است که به عنوان جایگزین انواع وادارهای فلزی قائم و افقی و میلگردهای بستر وال پست‌های فلزی، رفتار کششی و خمشی دیوار غیرسازه‌ای را به مراتب بهتر از فولاد، بهبود می‌بخشد.

به علاوه، از ترک خوردگی و توزیع ترک‌ها در دیوارهای غیر سازه‌ای جلوگیری می‌کند. نوارهای وال مش، موجب استحکام بیشتر ملات می‌شوند و بین دیوار و لایه گچ یا سیمان، چسبندگی بیشتر را ایجاد می‌کنند. اجرای وال مش در ساختمان، آن را در برابر آسيب‌هاي زلزله ايمن خواهد کرد و مقاومت آن را افزايش می دهد.

همانطور که می‌دانید ارتعاشات زلزله، خطرات زیادی را برای ساختمان، در پی دارد و هر ساله خسارت‌های فراوانی به جا می‌گذارد. یکی از دلایل مقاومت پایین ساختمان‌ها، ضعف در استانداردها و عدم تدابیر بهسازی و مقاوم سازی در سال های گذشته است.

اگر ساختمان شما به صورت اصولی ساخته نشده باشد، استفاده از وال مش جهت ایجاد استحکام ساختمان برای شما بسیار ضروری است. وال مش را می‌توان بر روی دیوارهای داخلی و بیرونی انواع سازه بتنی و فولادی و حتی ساختمان‌های ساخته شده اجرا نمود.

هزینه‌های اجرای سیستم وال مش سیستم وال مش نسبت به وال پست فلزی از نظر مقرون به صرفه‌تر است، زيرا که در آن از مصالح فلزي استفاده نشده و از طرفی اجرای آن نیازی به نیروی کار متخصص و ابزار پیچیده ندارد. اما به طور کلي عوامل مختلفي بر روي قيمت وال مش تاثير دارد که در ادامه، آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

چرا وال مش بهترین جایگزین وال پست فلزی در ساختمان ها است؟

امروزه به دليل وجود حوادث طبيعي مانند زلزله بايد به مقاوم سازي ساختمان‌ها توجه بيشتري کرد. به همين دليل، باید با استفاده از انواع راهکار وال پست، ديوارهاي غیر سازه‌ای ساختمان را تقويت نمود.

وال پست‌ها، انواع گوناگوني چون وال مش و وال پست فلزي را در بر می‌گیرد. بررسي و مقايسه وال مش و وال پست فلزي نشان داده است که در ساختمان هايي که از وال مش استفاده مي‌کنند، خرابي کمتر خواهد بود. این روش جدید به دلیل مزایای زیادی که دارد موجب شده است تا روش قدیمی وال پست فلزی کنار گذاشته شود.

ِ آسان است و می‌تواند مانع از ایجاد ترک خوردگی دیوار و جمع شدن ملات بر روی دیوار شود. وال مش در دیوارهای غیرسازه‌ای، منجر به افزایش مقاومت دیوار در برابر حرارت و خوردگی می‌شود.

به علاوه، وال مش‌ها موجب حفاظت ساختمان در برابر عوامل محیطی مخرب می‌شوند. با وال مش دیگر نیازی به اجرای هشتی گیر در تقاطع دیوارها نیست.

در تست زلزله‌ای که برای مقایسه وال مش و وال پست فلزی انجام گرفته است، مشخص شده که وال مش مقاومت زیادی نسبت به وال پست های فلزی دارد. به طوری که از ترک خوردن دیوار جلوگیری کرده و حتی آن را کاهش می‌دهد.

وال مش‌ها در مقایسه با وال پست‌های فلزی، وزن سبک تری دارند و بر روی انواع دیوارهای آجری، بلوکی و… قابل اجرا هستند. يکي دیگر از دلايل برتري وال مش نسبت به وال پست فلزي، قيمت مقرون به صرفه وال مش است. از دلايل مقرون به صرفه بودن وال مش، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • افزايش سرعت اجراي وال مش
  • مناسب بودن قيمت متریال تشکیلدهنده وال مش
  • عدم نياز به نيروي متخصص در اجراي وال مش
  • حذف وادار قائم و افقي در وال مش
  • عدم نياز به استفاده از ميلگرد بستر در وال مش

قیمت هر متر مربع وال مش چگونه محاسبه می شود؟

کنترل و بهینه سازی هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان، از پر رنگ‌ترین دغدغه‌های پیمانکاران و سازندگان است. با توجه به قیمت و هزینه‌های مقرون به صرفه اجرای وال مش، استفاده از آن در مهار دیوارهای غیر سازه‌ای، در کنار تامین مهار و پایداری دیوار در برابر ارتعاشات لرزه‌ای، می‌تواند دغدغه هزینه‌های ساخت و ساز و مهار دیوارهای غیر سازه‌ای را نسبت به دیگر انواع وال پست‌های موجود، کاهش دهد.

فاکتورهاي مختلفي بر قيمت وال‌مش تاثير دارند. پس بر این اساس، هزينه‌ها کمتر یا بيشتر خواهند بود. نصب یا اجرای وال مش، نسبت به وال پست فلزی بسیار آسان‌تر است.

چرا که در وال پست فلزی از نبشی و میلگرد بستر و غیره استفاده کرده که همه این موارد موجب بیشتر شدن قیمت این وال پست می شود. از مزیت وال مش عدم نیاز به این مصالح است که باعث کاهش هزینه آن شده و نصب آن نیازی به نیروی متخصص ندارد و با داشتن نقشه وال مش به راحتی قابل اجرا می باشد.

از عوامل بسيار مهم و تاثیر گذار بر قيمت وال مش، می‌توان به متراژ کار، جنس و نوع مصالح، وزن و گراماژ مش، ابعاد چشمه مش، نوع و مقدار پلاستر، تعداد و ابعاد نبشی یا ناودانی، مقدار چسب اپوکسی و دستمزد کارگران، اشاره نمود. کیفیت محصولاتی که در وال مش استفاده می‌شود نیز مورد بسیار مهمی است که باید به آن دقت کرد.

اگر در اجرای وال مش از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود، علاوه بر افزایش کیفیت وال مش، هزینه اجرای آن نیز، مسلما بیشتر خواهد شد. اگر چه از نظر برخی کارفرمایان، ممکن است هزینه اجرای سیستم وال مش با مصالح با کیفیت زیاد باشد اما ایمن تر و مقاومت‌تر شدن ساختمان در برابر کابوس زلزله و افزایش طول عمر آن، می‌تواند تمامی این هزینه‌ها را جبران کند.

توجه داشته باشید که  هزینه اجرای سیستم وال مش با مواد تشکیل دهنده با کیفیت به مراتب از وال پست‌های فلزی، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. در زیر، فاکتورهای موثر در قيمت وال مش به طور عمیق، مورد بحث قرار گرفته است :

  • نوع و جنس توری وال مش : يکي از اصلی‌ترین فاکتورها در قیمت وال پست مش، نوع و جنس توری وال مش است که به سه نوع مش فايبرگلاس مقاوم به قليا، توری فايبرگلاس معمولي و مش فیبر کربن تقسيم مي‌شوند. این فاکتورها بر قیمت وال مش بسیار تاثیر گذار هستند، زیرا توری وال مش، بخش بزرگی از اجزای تشکیل دهنده سیستم وال مش بحساب می‌آید. توری‌های وال مش، انواع مختلفی دارند و از نظر گرماژ، ابعاد چشمه، مشخصات مکانیکی و… متفاوت می‌باشند. مش و توری فایبرگلاس در سیستم وال مش، از مش فیبر کربن رایج‌تر است. در وال مش فایبرگلاس، مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا ( نوع AR) از توری فایبرگلاس گران‌تر است و البته نسبت به توری فایبرگلاس معمولی به مراتب بهتر عمل می‌کند. اما مش فیبر کربن، از هر دو نوع وال مش فایبرگلاس، قوی‌تر است. پس به ترتیب توری فایبرگلاس E-Glass از مش فایبرگلاس AR ارزان‌تر است و مش فایبرگلاس AR از مش فیبر کربن مقرون به صرفه‌تر است. توجه داشته باشید که نوع مش بسته به موقعیت دیوار و بر اساس طراحی، انتخاب می‌گردد.
  • وزن و گراماژ توری وال مش : فاکتور بعدی تاثیرگذار بر قیمت و هزینه‌های اجرای وال مش، وزن و گراماژ توری وال مش مورد استفاده در آن است که براساس مقدار الیاف در واحد سطح مش، برآورد می‌شود. اگر این عامل سنگین‌تر شود، قیمت توری وال مش و در پی آن قیمت سیستم وال مش نیز بیشتر خواهد شد.
  • ابعاد چشمه توری وال مش : به مربع و شبکه‌های موجود در سطح توری وال مش، چشمه می‌گویند. این عامل بر قیمت‌ سیستم وال مش، تاثیرگذار است. هر چه ابعاد چشمه توری وال مش ریزتر باشد، وزن یا گرماژ الیاف در واحد سطح مش نیز بیشتر خواهد شد و قیمت اجرای سیستم وال مش بر اساس آن افزایش می‌یابد.
  • نوع و جنس پلاستر مصرفی : از دیگر عوامل موثر بر تعیین قیمت سیستم وال مش، نوع و جنس پلاستر مصرفی برای اجرای آن است. به طور کلی، دو نوع پلاستر سیمانی و پلاستر گچی در اجرای سیستم وال مش در تقویت و پایدارسازی دیوارهای غیرسازه‌ای رایج هستند. از نظر هزینه، پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی قیمت زیادتری دارد. پس با انتخاب آن برای اجرای سیستم وال مش، قیمت و هزینه‌های مهار دیوار غیر سازه‌ای با این سیستم افزایش می‌یابد. پلاسترهای گچی نسبت به پلاستر سیمانی زودتر خشک می‌شوند و در زمان نیز صرفه جویی بیشتری دارد. معمولا قیمت نوسانات بازار بر روی این دو مصالح تاثیر زیادی دارند و انتخاب آنها براساس نیاز پروژه و بودجه می‌تواند تعیین گردد. به علاوه، موقعیت و شرایط محیطی کاربرد، در انتخاب نوع پلاستر وال مش، بی تاثیر نیست .
  • تعداد و ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی : از اجزای کنترل کننده حرکت خارج از صفحه دیوار در حین ارتعاشات لرزه‌ای سازه، می‌توان به پروفیل نبشی یا ناودانی‌ها که جهت مهارسازی دیوار، در قاب سازه نصب می‌شوند، اشاره نمود. تعداد و ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی روی قیمت و هزینه نهایی اجرای سیستم وال مش تاثیر دارد. افزایش تعداد و ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی، می‌تواند این هزینه‌ها را به مراتب افزایش دهد.
  • مقدار چسب و رزین پایه اپوکسی: در سیستم وال مش‌، از چسب و رزین اپوکسی برای اجرا، جانمایی و نصب نبشی یا ناودانی‌های کنترل کننده حرکت خارج از صفحه دیوار، استفاده می‌شود. چسب و رزین اپوکسی، می‌تواند اتصالی برتر از اتصالات پیچ و مهره‌ای یا جوشی را فراهم نماید. هر چه مقدار یا میزان مصرف رزین یا چسب اپوکسی، بیشتر شود، مسلما قیمت و هزینه‌های مهار دیوار غیر سازه‌ای با سیستم وال مش نیز افزایش می‌یابد. بخصوص در پروژه‌های بزرگ که در آن‌ها میزان چسب اپوکسی افزایش پیدا می‌کند، قیمت وال مش نیز بیشتر خواهد شد.
  • دستمزد مجریان وال مش : آخرین فاکتوری که بر هزینه‌های اجرای سیستم وال مش تاثیر دارد، دستمزد مجریان سیستم وال مش می‌باشد. معمولا دستمزد مجریان وال مش، به صورت توافقی تعیین می‌شود. اما، آشکار است که با افزایش و گستردگی پروژه، دستمزد اجرا نیز در پی آن افزایش می‌یابد. اما از مزیت‌های اجرای وال مش، عدم نیاز آن به نیروی متخصص و ابزار پیچیده برای اجرا است. همین امر باعث کاهش هزینه‌های اجرای سیستم وال مش می‎گردد. سیستم وال مش را بر خلاف وال پست‌های سنتی، می‌توانید با کارگرانی نیمه ماهر و با ابزار ساده، اجرا نمایید.

قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

کاهش چشمگیر هزینه مهار دیوار با وال مش در مقایسه با  وال پست فلزی

مهار لرزه‌ای انواع دیوار غیر سازه‌ای داخلی و پیرامونی با سیستم وال مش نسبت به وال پست‌های فلزی، به عنوان یک راهکار یا راه حل نوین و کار آمد، مزیت‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

بدین منظور، امروزه اکثر سازندگان انواع ساختمان بتنی و فولادی، از این روش، جهت پایدارسازی و تامین استحکام بیشتر ساختمان خود در برابر زلزله، استفاده می‌کنند. از مزیت‌های مهار دیوار با سیستم وال مش نسبت به وال پست فلزی، می‌توان به مواردی چون حذف نیاز به میلگرد بستر، حذف انواع وادار قائم و افقی، افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه‌های اجرا، اشاره نمود.

برخی از کارفرمایان تمایل دارند که هم استحکام سازی ساختمان مورد نظرشان انجام شود و هم اینکه این کار برای آنها به صرفه باشد، پیشنهاد ما به آنها، استفاده از وال مش در ساخت و ساز و مهار دیوارهای غیرسازه‌ای موجود در پروژه‌هایشان است.

شما با انتخاب وال مش، به شدت در هزینه‌های ساخت و ساز، صرفه جویی می‌کنید و این صرفه جویی می‌تواند بین 30 الی 50 درصد به نفع شما انجام شود.

چرا که وال مش با حذف نیاز به مصالحی مانند میلگرد بستر و دیگر اجزای فلزی و سهولت در  اجرا و عدم نیاز به فرد متخصص و ابزار پیچیده برای اجرا، هزینه‌ها را تا حد زیادی کم می‌کند.

نکاتی که قبل از خرید وال مش باید بدانید !

وال مش، روشی نوین در ایجاد استحکام ساختمان و سازه‌ها در برابر انواع نیروی جانبی زلزله یا باد است که طراحی آن باید به صورت اصولی و توسط افراد متخصص انجام گیرد تا هزینه‌های آن بهینه شود.

ضمن این که طراحی سیستم وال مش، علاوه بر بهینه سازی هزینه‌های ساخت و ساز، مقاومت و استحکام لازم را برای ساختمان شما تضمین می‌کند. برخی افراد تصور می‌کنند که بدون نیاز به طراحی وال مش می توان وال مش را بر روی ساختمان خود ایجاد کنند که این تصور نادرست است.

در طراحی وال مش، عرض توری وال مش، جانمایی و فاصله توری وال مش، گرماژ توری وال مش، ابعاد نبشی و فاصله نبشی و مقدار چسب مورد نیاز برای نصب نبشی و نوع پلاستر تعیین می‌شود.

کارفرما با نتایج طراحی وال مش، می‌تواند اجزا و مصالح موردنیاز سیستم وال مش را به طور بهینه، تهیه نماید. با این کار، علاوه بر تضمین عملکرد سیستم وال مش، هزینه‌های اجرای آن نیز قابل کنترل می‌شود.در خرید ملزومات وال مش بهتر است به یکسری نکات توجه شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • نوع پلاستر : پلاستر باید متناسب با نیاز پروژه و با درک از محیط و موقعیت بکارگیری آن، انتخاب و تهیه شود. اگر پلاستر قرار است در معرض مستقیم آب و هوا و شرایط محیطی باشد، باید از پلاستری مقاوم به این شرایط برای اجرای سیستم وال مش، استفاده کنید. در دیوارهای پیرامونی، مخصوصا در وجه خارجی آن، بهترین گزینه پلاستر سیمانی است. از طرفی، پلاسترهای گچی مشخصات مکانیکی خیلی خوبی را ارائه می‌دهند، اما آن‌ها مستعد جذب رطوبت هستند. پلاسترهای گچی در محیط‌های در معرض آب و هوا، به شدت آسیب پذیرند. پس برای قرارگیری مستقیم در برابر شرایط محیطی، گزینه مناسبی نیستند. پس، می‌تواند نیازهای وال مش را در محیط‌های داخلی ساختمان، تامین کنند. پلاسترهای گچی نسبت به پلاسترهای سیمانی خیلی زودتر خشک می‌شوند که این باعث صرفه جویی بیشتر در زمان اجرای سیستم وال مش می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از پلاستر سیمانی، به دلیل قلیایی بودن محیط آن، حتما باید از توری وال مش مقاوم به قلیا مثل مش فایبرگلاس نوع AR و یا مش فیبر کربن، به عنوان نوار وال مش، استفاده نمایید.
  • گرماژ توری وال مش : وزن توری وال مش بر روی عملکرد سیستم وال مش، به طور مستقیم تاثیر زیادی دارد. به همین جهت بهتر است که وال مش را با وزنی مناسب تهیه نمایید. اگر قصد دارید که وال مش به طور کامل و سراسری در سازه شما نصب شود باید وزن آن را حداقل 40 گرم بر مترمربع در نظر گرفت. اما اگر می خواهید وال مش به صورت نواری در ساختمان شما اجرا شود می‌توانید از وال مش سنگین تر استفاده کنید و حداقل وزن آن را 100 گرم بر متر مربع انتخاب کنید. به همین دلیل، طراحی سیستم وال مش متناسب با پروژه، از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که براساس نقشه اجرایی باید خرید توری وال مش انجام شود.
  • مشخصات فیزیکی توری وال مش : توری وال مش باید در ابعاد چشمه استاندارد و طبق توصیه‌های مندرج در انواع آیین‌نامه‌های موجود از جمله پیوست ششم استاندارد 2800، نشریه 714، نشریه 729، نشریه 819 و… تهیه شود. طبق این استانداردها، ابعاد چشمه یا فاصله نخ تا نخ مش یا توری مورد استفاده در سیستم وال مش، نباید از 5 میلی‌متر، کمتر در نظر گرفته شود. بنابراین، در هنگام خرید توری وال مش، حتما مشخصات فیزیکی مش را با مندرجات موجود در نقشه وال مش طرح شده، تطبیق دهید تا از خرید صحیح توری وال مش با ابعاد چشمه و مشخصات فیزیکی مورد طراحی، اطمینان حاصل گردد.
  • کیفیت مش یا توری وال مش : توری وال مش با کیفیت، باید نیازهای سیستم وال مش مد نظر طرح پروژه شما را بر آورد نماید. چرا که با استفاده از اجزای باکیفیت در اجرای سیستم وال مش، عملکرد آن در حین ارتعاشات لرزه‌ای ساختمان تضمین می‌شود. برای تضمین کیفیت توری وال مش یا دیگر مصالح تشکیل دهنده سیستم وال مش، می‌توانید نمونه خریداری شده را به آزمایشگاه‌های معتبر بسپارید تا با دریافت نتایج و تطبیق آن با مشخصات مورد نیاز، به محصول خریداری شده، اطمینان کنید. با خرید از تامین کنندگان مطرح و با تجربه در این حوزه، دیگر نگرانی‌ از بابت کیفیت توری وال مش باقی نمی‌ماند.

متره و برآورد قیمت وال مش توسط کارشناسان شرکت عمران دژ

همانطور که بیان کردیم، قیمت وال مش براساس فاکتورهایی مانند نوع وال مش، وزن و گرماژ، نوع پلاستر و… محاسبه می‌شود. برآورد هزینه‌های وال مش، بهتر است که توسط متخصصین این صنعت انجام گیرد تا کارفرمای پروژه مربوطه، از هزینه دقیق اجرای وال مش اطلاع پیدا کند.

کارشناسان شرکت عمران دژ به دلیل تجارب بسیاری که در این زمینه دارند، می‌توانند به صورت کاملا تخصصی، ریز هزینه اجرای سیستم وال مش در مهار دیوارهای غیر سازه‌ای پروژه شما را به طور دقیق محاسبه نمایند. برای اطلاع از هزینه وال مش بهتر است که نقشه وال مش داشته باشید.

ما در مجموعه عمران دژ ، سیستم وال مش را متناسب با نیاز‌های پروژه شما طراحی می‌کنیم و با ارائه نقشه وال مش و متره و برآورد آن، به طور کاملا دقیق قیمت نصب و اجرای وال مش را به شما اعلام می‌نماینم.

قیمت وال مش و عوامل موثر بر آن

مشاوره قیمت و خرید وال مش از وبسایت عمران دژ

شرکت عمران دژ به دلیل تجربه‌های موفقی که در انواع پروژه‌های اجرای وال مش داشته است، می‌تواند به شما برای اجرای وال مش به صورت تخصصی و با حداقل هزینه ممکن کمک نماید.

برای دریافت چنین خدماتی، می‌توانید به وبسایت عمران دژ مراجعه کرده و با استفاده از راه­های ارتباطی موجود با شرکت ما در تماس باشید و در مورد قیمت وال مش، خرید و نقشه وال مش اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

اجرای وال مش در هر پروژه توسط کارشناسان ما به فازهای مشخصی تقسیم می‌شود که شامل بازدید کارشناسی، عقد قرارداد، طراحی، اجرا و تحویل پروژه است و شرکت عمران دژ در تمامی این مراحل در کنار شما می‌باشد.

در مرحله بازدید، کارشناسان خبره ما از ساختمان یا سازه شما بازدید کرده و شرایط پروژه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از آن، بر اساس نیازهای ساختمان و بودجه مورد نظر شما، طرح متناسب با نیازهای ساختمان شما تعیین می‌گردد.

بعد از توافقات لازم و انعقاد قرارداد، کار آغاز شده و در مرحله آخر نیز با تایید کارفرما پروژه تحویل داده می‌شود. در کلیه مراحل، راهکارها و ایده هایی به شما ارائه می شود که براساس استانداردهای روز و مناسب با میزان بودجه شما می باشد.

نتیجه گیری

وال مش روشی جدید برای ایمن سازی و افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله با مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است. براساس مقایسه‌های انجام شده بین وال مش و وال پست فلزی، مشخص شده است که وال مش مزایای زیادتری نسبت به وال پست سنتی یا همان وال پست فلزی را شامل می‌شود.

از جمله مزیت‌های پررنگ وال مش، هزینه کمتر و سبک بودن آن است، در صورتی که در وال پست فلزی به دلیل مصرف مصالح سنگین وزن و گران، قیمت مهار دیوار غیرسازه‌ای به مراتب بیشتر از استفاده از سیستم وال مش می‌شود.

جهت اجرای وال مش بر روی ساختمان خود می‌توانید با تماس با شرکت عمران دژ از مشاوره آنها بهره‌مند شوید و اطلاعات کامل‌تری در این مورد دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است