نقش مهندس عمران

نقش مهندس عمران

نقش مهندس عمران یا ساخت و ساز در گذشته

در گذشته ساخت و سازها نیازی به نظارت مهندسین نداشت. یا حداقل وجود مهندس ناظر اجباری نبود، به همین دلیل نقش مهندس عمران که ساختمان های بالای ۲۵سال استحکام کافی را ندارند. اما در دهه اخیر استفاده از مهندس در ساخت و ساز اجباری شده و این نشان دهنده استحکام ساختمان های نوساز است.در فرآیند ساخت و ساز مهندسین مختلفی نقش دارند که حضور برخی از آنها الزامی و برخی از آن اختیاری است.

نتایج نشان می دهد که استفاده از مهندسین به طور قابل توجهی استحکام ساختمان ها را بالا برده است و به طور قابل توجهی هزینه های ساختمانی کاهش داده اند.

در فرآیند ساختمان سازی مهندسین مختلفی نقش دارند که مهم ترین آنها نقش مهندس عمران یا مهندس مجری ساختمان است. در اینجا به بررسی مهندسی های مختلف ساختمانی می پردازیم.عمران در واقع یکی از گرایش های مهندسی می باشد که  بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور این رشته را دارند.

در واقع این رشته به تربیت نیروهای متخصصی می پردازد که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی و در صنایع ساختمانی، راه سازی، پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب، مسئولیت طرح را بر عهده بگیرند و بر آن نظارت کنند.

نقش مهندس عمران

نقش مهندس عمران در جامعه یا مهندس ساخت و ساز

امروزه عمران در جامعه به عنوان یک نیاز اساسی دیده می شود. حتی بسیاری از فعالیت های دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته هستند. از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین استفاده از مهندسین عمران در صنعت ساخت و ساز بسیار اهمیت پیدا کرده است و جزو الزامات است تا ساختمان ها با استحکام بیشتری ساخته شوند.

مهندسین عمران نمی توانند به صورت تمام وقت بر پروژه نظارت کنند از این رو در پروژه های ساختمانی از مهندسین مجری استفاده می شود که به جای مهندس ناظر بر ساختمان ها می روند و مراحل کار را به وی به صورت قدم به قدم گزارش می کنند.

مهندس معماری از دیگر مهندسینی است که در صنعت ساختمان سازی نقش مهندس عمران نقشی دارد. در دهه اخیر از مهندس معمار تنها در طراحی پروژه های بسیار لوکس و یا پروژه های بزرگ دولتی استفاده می شد اما امروزه با توجه به قیمت های سرسام آور زمین و مسکن که به طور فزاینده ای رشد کرده است و افزایش این قیمت ها به نسبت دستمزد استفاده از خدمات مهندسین معمار و همین طور تغییر سلیقه خریداران مسکن، سازندگان خوب هم اکنون نسبت به استخدام مهندس معمار برای طراحی بنا بسیار اهمیت می دهند و مواردی مانند طراحی نما، دکوراسیون داخلی، طراحی معماری بنا و انتخاب مصالح رو کار بنایی از جمله مواردی هستند که برای آنها از مهندسین معمار استفاده می شود.

نقش مهندس عمرانسایر مهندسین در نقش مهندس عمران

مهندس برق از دیگر مهندسین است که برای تاسیسات برق در یک ساختمان به کار گرفته می شوند. در دهه اخیر استفاده از مهندسین برق برای صنعت ساختمان سازی ضروری نبود اما در دهه اخیر اجباری شده است. با به کار گیری مهندس برق کیفیت کار و ایمنی در تاسیسات ساختمانی بالا رفته است.

مهندسی مکانیک و تاسیسات  از دیگر مهندسی است که در صنعت ساختمان سازی به کار گرفته می شود. لوله کشی آب، فاضلاب، گاز، کانالهای هوا، دودکش ها، و تعیین ظرفیت سیستم های حرارتی و برودتی همه از کاربردهای مهندسی تاسیسات مکانیک در ساختمان سازی مدرن می باشد.  مهندسی صنایع نیز در صنعت ساختمان سازی نقش دارد. البته به کارگیری این مهندسی در صنایع ساختمانی اجباری نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است