انواع قرارداد پیمانکاری

انواع قرارداد پیمانکاری

انواع قرارداد پیمانکاری

در دنیای امروز، قراردادها نقش مهمی در انواع کسب و کار ها دارندمخصوصا در پروژه ها ی ساخت و ساز و به طور عمده می توان گفت در صورت وجود مشکل در کار و عدم رعایت نکات قرارداد بین دو طرف، طرفی که خواستار قرارداد است می تواند به راحتی از طریق قانونی اقدام کند.

به طور کلی قرارداد، توافقی بین دو فرد حقیقی و یا حقوقی مانند شرکت های عمرانی است که انواع آن وجود دارد. در قرارداد ها حقوق و وظایف هر دو طرف تعیین می شود و طرفین باید طبق قرارداد پیش روند.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع قرارداد پیمانکاری و شرایط و ضوابط هر یک از قرارداد ها صحبت کنیم. اگر شما هم علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع قرارداد پیمانکاری هستید، با ما همراه باشید.

انواع قرارداد پیمانکاری کدامند؟

در ابتدای توضیح انواع قرارداد پیمانکاری، قصد داریم این قرارداد را توضیح دهیم. قرارداد پیمانکاری، قراردادی است که بین کارفرما( صاحب کار) و پیمانکار( اجرا کننده پروژه) بسته می شود. و در آن کارفرما، انجام عملیاتی را طبق زمان و وجه معین به پیمانکار  واگذار می کند و پیمانکار وظیفه دارد، طبق قرارداد عمل کند و طبق زمان کار را تحویل کارفرما دهد.

برای آشنایی با انواع خدمات عمرانی در شرکت عمران دژ می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

از آنجایی که هیچ دو پروژه ساختمانی شبیه یکدیگر نیستند، انواع مختلفی از قراردادهای ساختمانی وجود دارد که نیازهای همه طرفهای درگیر را باید برآورده کند.

انواع قرارداد پیمانکاری

قرارداد پرداخت مقطوع

در این قرارداد پیمانکاری، کلیه فعالیت هایی که مربوط به ساخت و ساز ساختمان است، به طور کامل نوشته می شود و پیمانکار و کارفرما توافق می کنند که قرارداد بر اساس قیمت ثابتی تنظیم و نوشته شود.

در این نوع قرارداد پیمانکاری، ابتدا پیمانکار با برآورد هزینه ها، قیمت پیشنهادی خود را به کارفرما ارائه می دهد و کارفرما با توجه به بودجه خود و مقایسه قیمت های مختلف که توسط پیمانکاران متفاوت پیشنهاد داده شده است، تصمیم به واگذاری کار می کند.

در قرارداد قیمت مقطوع، پیمانکار حق دریافت هزینه اضافی از کارفرما در طول کار را ندارد و باید پروژه را طوری مدیریت کند که در آخر هزینه های ساختمان سازی  یا نوسازی ساختمان بیشتر از مبلغ نوشته شده در قرارداد نشود.

مزایای قرارداد پیمانکاری قیمت مقطوع 

اتمام پروژه با هزینه کمتر از بودجه، می تواند سود بالایی برای پیمانکار داشته باشد. در واقع هر وجهی که خرج نشده وارد جیب پیمانکار می شود.

این قرارداد یک قرارداد بسیار ساده برای انواع پروژه های عمرانی مانند: محوطه سازی ساختمان است. از این طریق روند انجام پروژه را بسیار ساده می کند.

انواع قرارداد پیمانکاری

معایب قرارداد پیمانکاری قیمت مقطوع

اگر پیمانکار برای پیشنهاد قیمت، محاسبات اشتباهی را انجام دهد و پایین تر از مبلغ لازم برای انجام پروژه به کارفرما پیشنهاد دهد، سود آن به کلی از بین می رود و گاهی اوقات افراد در اثر پیشنهاد قیمت های کمتر، مجبور می شوند و برای اتمام کار، از جیب خود خرج کنند.

این مشکل اکثرا در پروژه های بسیار بزرگ که زمان زیادی برای ساخت نیاز دارند، ایجاد می شود. زیرا ممکن است قیمت مصالح ساختمانی و دیگر ملزومات لازم برای ساختمان سازی، افزایش چشمگیری پیدا کند.

با توجه به مطالب بالا، این قرارداد پیمانکاری برای پروژه های کوچکتر با دامنه کاری قابل پیش بینی بسیار مناسب است.

قرارداد پیمانکاری بر اساس دستمزد پیمانکار

این قرارداد نوع دیگری از قرارداد پیمانکاری است که در این قرارداد بیشتر برای پروژه هایی که دامنه و زمان محدودی ندارند، به کار می رود.

در این قرارداد پیمانکاری، تمام هزینه هایی که پیمانکار جهت خرید تجهیزات و مصالح ساختمان و مواد اولیه صرف می کند، توسط کارفرما به پیمانکار بازگردانده می شود و سود پیمانکار بر اساس دستمزدی که به صورت روزانه و یا ماهانه دریافت می کند، تعیین می شود.

 مزایای قرارداد بر اساس دستمزد پیمانکار

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، تمام هزینه هایی که پیمانکار جهت ساختمان سازی یا ترسیم نقشه های سازه هزینه کرده است به او بازگردانده می شود که می توان یکی از مهم ترین مزیت این نوع قرارداد دانست.

این قراداد پیمانکاری، مانند قرارداد قیمت مقطوع قراردادی بسیار ساده است و در این قرارداد به طور عمده میزان دستمزد پیمانکار و زمان دریافت پروژه توسط کارفرما نوشته می شود.

معایب قرارداد بر اساس دستمزد پیمانکار

پیگیری هزینه ها یک کار بسیار زمان بر و دشوار است که در صورت عدم ارائه یک عدد دقیق پس از اتمام پروژه به کارفرما جهت دریافت هزینه ها، می تواند سود شما را بسیار کاهش دهد. در اصل در این نوع قرارداد پیمانکاری شما زمان بیشتری را برای جمع آوری اعداد و ارقام باید صرف کنید.

از آنجایی که اگر زمان تحویل پروژه در این قرارداد تعیین نشود، به دلیل اینکه پیمانکار دستمزد خود را دریافت می کند، سعی دارد مدت زمان کار طولانی تر شود. پس بهتر است زمان تحویل پروژه به طور دقیق در قرارداد درج شود.

انواع قرارداد پیمانکاری

در این قرارداد پیمانکاری، ریسک بالایی را کارفرما متحمل می شود، این ریسک به این دلیل است که آنها باید هزینه های غیرمنتظره، تغییرات و یا زمان های اضافی را که در طول پروژه اتفاق می افتد به پیمانکار بپردازند و ممکن است هزینه آن بیش از آنچه که در ابتدا برای آن پروژه برنامه ریزی کرده باشد، شود.

قرارداد قیمت واحد

یکی دیگر از قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای قیمت واحد است که در این قرارداد کل کار مورد نیاز مانند نصب کناف و سقف کاذب ساختمان برای تکمیل پروژه را به قسمت های جداگانه تقسیم می کند. 

این قرارداد پیمانکاری، پیمانکار با برآورد هزینه ساخت هر واحد، قیمت مد نظر خود را به مالک ارائه می دهد، به این نکته دقت داشته باشید که در این قرارداد هزینه های برآورد شده تنها برای ساخت یک واحد است نه برای کل پروژه ساختمانی.

در قرارداد پیمانکاری قیمت واحد، میزان کار قبل از شروع کار مشخص نیست و قیمت پیشنهادی پیمانکار بستگی زیادی به هزینه های مواد اولیه و مصالح دارد.

مزایای قرارداد قیمت واحد

قرارداد پیمانکاری قیمت واحد، باعث شفافیت بیشتر کار می شوند. زیرا در این قرارداد کارفرما می تواند به راحتی هر هزینه ای که در قیمت نهایی قرارداد مشخص شده است را درک کند زیرا قیمت ساخت هر واحد از قبل از شروع پروژه به طور صریح مشخص شده است.

این قرارداد به جلوگیری از مشاجرات و یا کاهش آن در زمان پرداخت هزینه ها توسط کارفرما کمک بسیاری می کند.

در این قرارداد حاشیه سود پیمانکار ثابت است، از این رو هر کار اضافی و یا هر واحد ساختمانی به کار اضافه شود، به سادگی قیمت ساخت آن بخش تعیین می شود و وارد قرارداد می شود.

معایب قرارداد پیمانکاری قیمت واحد

در این قرارداد پیمانکاری، مانند قرارداد پیمانکاری قیمت مقطوع، پیش بینی هزینه ها برای پیمانکار کمی دشوار است.

مقدار واحد های مورد نیاز برای تکمیل پروژه در این قرارداد تعین نمی شود، بنابراین ممکن است مالکان هزینه بیشتری برای ساخت و ساز پرداخت کنند.

پیمانکار باید برای ساخت هر واحد باید هزینه ها را به درستی برآورد کند که این برآورد هزینه بسیار زمان بر است و ممکن است از روند و سرعت کار بکاهد.

در این قرارداد پیمانکاری، بیشتر ریسک بر عهده مالک یا همان کارفرما است. ولی داشتن شفافیت بالا مزیت بزرگی است که شامل هر دو طرف می شود.

قرارداد پیمانکاری اضافه بر هزینه

در این قرارداد پیمانکاری، تمام هزینه هایی که پیمانکار برای ساخت و ساز انجام داده است با وی بازگردانده می شود، که بخشی از این هزینه های بازپرداخت شده سود پیمانکار است که می تواند بر اساس درصدی از قیمت کل پروژه تعیین شود.

مزایای قرارداد پیمانکاری اضافه بر هزینه

این قرارداد پیمانکاری بسیار انعطاف پذیر است به زبان ساده تر می توان تغییراتی در آن ایجاد کرد که هم به نفع کارفرما و هم پیمانکار است.

این قرارداد به کارفرما این اجازه را می دهد، در طول ساخت و ساز تغییراتی را در طراحی ایجاد کند و پیمانکار بر اساس مصالحی و زمانی که خرج این تغییرات می کند، دستمزد اضافی متحمل می شود.

معایب قرارداد پیمانکاری اضافه بر هزینه

یکی از معایبی که دیگر قرارداد های پیمانکاری نیز با آن مواجه هستند، دشوار بودن محاسبه هزینه های صورت گرفته توسط پیمانکار است و پیمانکار جهت هر هزینه ای که متقبل شده باید پاسخگو باشد و برای کارفرما توجیه کند.

البته سختی محاسبه این کار به دلیل هزینه های غیر مستقیم است برای مثال هزینه های اداری و یا هزینه های مسافت است.

ریسک بیشتر این قرارداد بر عهده مالک است زیرا جزو قرارداد هایی است که باید هزینه مصالح و مواد اولیه به پیمانکار بازگردانده شود.

به همین دلیل ، قرارداد پیمانکاری اضافه بر هزینه، بیشتر برای پروژه هایی مناسب است که در آنها انعطاف پذیری زیادی مورد نیاز باشد.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم انواع قرارداد پیمانکاری را به شما همراه با مزایا و معایب آن به شما معرفی کنیم. همانطور که در بخش اول توضیح دادیم، قرارداد ها مهم ترین بخش از یک پروژه به حساب می آیند که تنها مدرک شما در صورت رو به رو شدن با مشکلات قانونی، این قراردادها هستند که به جای شما صحبت می کنند و قانون هم طبق قرارداد نوشته شده عمل می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است