ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

فصل سرما در راه است و در این ایام زمستانی خیلی نمی‌توانید در محیط خارج از خانه بمانید. اما استراحت در خانه‌هایی گرم و دل‌نشین از جذابیت‌های فصل زمستان است.

قطعا هر کسی دوست دارد تا این روزهای سرد سال را با خانه‌ای که حسابی گرم شده است سپری کند. البته گرم کردن خانه گاهاً تبدیل به یک چالش جدی می‌شود. زیرا غالبا در خانه‌های سنتی ایده‌های قدرتمندی برای گرم کردن خانه تدارک دیده نشده‌ است.

برای خانه‌های مدرن انواع روش‌های گرم کردن استفاده می‌شود. حالا پرداختن به گرمایش اصولی خانه چه از منظر تهیه تا نصب تجهیزات گرمایشی و چه نوع معماری و دکوراسیون داخلی و استفاده درست از مصالح عایق حرارتی در مسیر ساخت و اجرای خانه‌های مدرن متداول است.

بنابراین قطعا در یک خانه تازه ساخت با مشکل جدی برای گرم کردن خانه در زمستان مواجه نیستید. اما معماری کلاسیک در استفاده از مصالح قدیمی به ‌همراه سبک وسایل گرمایشی سنتی چندان نگرش قدرتمندی برای گرمایش خانه ها نداشتند. حالا این خانه‌ها در گذر ایام در اختیار شما قرار دارند و شما نیاز به محیطی گرم‌تر نیاز دارید. اما چگونه خانه را گرم کنیم؟

شاید فکر می‌کنید که برای گرم کردن خانه باید دست ‌به ‌کار شوید و با بازسازی ساختمان و صرف هزینه‌های سنگین اتاق‌هایی گرم‌تر داشته باشید. البته پرداختن به تغییرات اساسی یک راه‌حل اصولی اما کاملاً هزینه‌بردار و وقت‌گیر است.

شما حالا می‌خواهید خانه‌ی خودتان را آنهم با هزینه‌ای اندک گرم‌تر کنید. شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ، با ارائه تمامی خدمات بازسازی دراین زمینه راهنمای شما خواهد بود. در این مقاله قصد داریم از روش‌های گرم کردن خانه بگوییم.

ایده‌هایی که در نهایت سادگی با صرف هزینه‌ای اندک در مدت‌زمانی کوتاه می‌توانند کل فضای خانه شما را به محیطی گرم‌تر و دل‌نشین‌تر تبدیل کنند.

دیوارهای خانه را عایق حرارتی کنید

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

دیوارهای خانه را عایق حرارتی کنید

 

عایق کردن دیوارهای خانه از اولین ایده‌ها برای گرم کردن خانه در زمستان است. اگر خانه شما بنای کلاسیک ساخته ‌شده در سه دهه قبل است احتمالاً بدون در نظر گرفتن دیوارهای عایق ‌شده ساخته شده‌اند.

عایق ‌بندی دیوار ایده‌ی مدرن مربوط به معماری نوین است که در این سال‌های اخیر مورد توجه سازندگان قرار گرفته ‌است. معماران با استفاده از انواع مصالح با جداره‌های عایق دار می‌توانند دیوارهایی که کمترین تبادل حرارتی را دارند طراحی کنند.

اما این ایده‌ها در زمان ساختن خانه‌های قدیمی مطرح نبوده ‌است.

اگر دل به دیوار آجری خانه‌ی خودتان گرم کرده‌اید، سخت در اشتباهید. دیوارهای آجری، بلوکی، سیمانی و البته بتنی به هیچ حالت عایق حرارتی خوبی نیستند و می‌توانند تا یک‌سوم از حرارت تولید شده در محیط خانه را تلف کنند.

قطعا خانه قدیمی شما مستعد حضور در روزهای سرد سال نیست و در اوج سرمای زمستانی به ‌سرعت گرمای خانه را از دست می‌دهد. عایق کردن دیوار یکی از روش‌های گرم کردن خانه است.

برای اینکار نیازی نیست تا به کل دیوارهای خانه توجه کنید. کافی است برای دیوارهای بیرونی محیط خانه که در مجاورت مستقیم هوای آزاد قرار دارند فکری اصولی کرده باشید. برای عایق کردن نیز لازم نیست تا دست به مصالح خاصی بزنید. یک روکش یکسره از عایق حرارتی بر روی دیوارهای جانبی خانه کل ماجرای عایق حرارتی شدن دیوارها را انجام می‌دهد.

پنجره‌های خانه را عایق حرارتی کنید

همه خانه‌ها دارای درب و پنجره هستند و این شکاف‌های بدیهی در معماری خانه‌ها از نقاط اصلی در سرد کردن محیط خانه می‌باشند. به هر صورت نمی‌توانیم خانه را بدون نصب درب و پنجره تجسم کنیم. اما قطعا می‌توانیم از تبادل حرارتی بسیار زیاد در این بخش‌های بازشوی محیط خانه جلوگیری کنیم. عایق کردن پنجره‌ها یکی دیگر از راه‌های گرم کردن خانه در فصل زمستان است.

در این ایده لزوماً فقط متوجه پنجره‌ها نیستیم. بلکه برای کلیه الحاقی های بازشوی خانه اعم از درب‌ها و پنجره‌ها، دریچه‌ها و… باید به فکر عایق‌بندی کردن باشیم.

برای عایق‌بندی حرارتی درب و پنجره و حتی کلیه دریچه‌های خانه نیاز نیست تا کل ساختار درب و پنجره را عوض کنید. بلکه کافی است در ایده‌هایی هوشمندانه این دریچه‌های بزرگ را بپوشانید.

مثلاً می‌توانید از نایلون‌های بزرگ و یکسره برای پوشاندن کل سطح پنجره استفاده کنید و یا در حرکتی هوشمندانه برای درز بخش‌های باز شو از نوارهای عایق حرارتی نصب کنید. نصب یک پرده با پارچه ضخیم همیشه جواب می دهد. هرچند در این حالت قطعا اندکی از نور محیط خانه را از دست می دهید.

می‌توانید در پایش کلی از محیط خانه کلیه ترک‌ها، شکاف‌ها و یا شیشه‌های شکسته‌ی خانه را شناسایی کنید. تعمیر کردن این بخش‌های معیوب خانه در گرم کردن خانه تاثیرگذار است. به هر صورت نسبت به عایق کردن کلیه مدخل‌های خانه یعنی مکان‌هایی که در ارتباط مستقیم با هوای آزاد هستند، دقت کافی داشته باشید.

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

لوله‌ها و مخازن آب خانه را عایق کنید

برای گرم کردن خانه در فصل زمستان حتما نباید به‌ طورکل متوجه دیوارها و پنجره‌های خانه باشید. گاهی سرما از طریق یک لوله‌ی آب یخ‌زده وارد محیط خانه شما می‌شود. عایق‌کاری لوله‌های آب و همچنین مخزن‌های آب از بهترین راه‌های گرم کردن خانه است.

زیرا هم مانع از یخ زدن لوله‌ها می‌شود، درنتیجه برای گرم کردن آب به مقدار انرژی حرارتی کمتری نیاز دارید و همین‌ اینکه مانع از انتقال سرمای زمستانی در محیط خانگی شما خواهد شد.

لوله‌های آب جایی در میان دیوارها پنهان هستند. این لوله‌هایی که آب سرد محیط بیرون را با خودشان به فضای داخل خانه می‌آورند، بیشتر شبیه به یک مبدل هوای سرد کار می‌کنند.

در عین حال وقتی به پکیج و یا آ‌بگرمکن خانه می‌رسند نیاز به صرف حرارت بالاتری است تا مقدار آب گرم لازم برای محیط خانه را تدارک ببینیم. از طرفی اگر در محیط خانه دارای یک مخزن آب هستید، حتما جداره‌های بیرونی مخزن را عایق‌کاری کنید.

مخزن آب بدون عایق‌کاری شده در فصل سرد سال تبدیل به یک منبع قدرتمند سرما می‌شود که سرمایه آن به‌طور کامل بر فضای خانگی شما سیطره دارد. برای عایق کردن لوله‌ها و مخزن‌های خانه کافی است تا از پوشش‌های مخصوص تهیه کنید و این پوشش‌ها را به دور لوله و یا جداره مخزن بپوشانید.

با این ‌کار می‌توانید چیزی در حدود ۲۵ الی ۴۵ درصد از حرارت لازم برای گرم کردن آب خانه صرفه‌جویی کنید. قطعا با عایق‌کاری لوله‌ها تأثیر مستقیم بر عملکرد بهینه تجهیزات گرمایشی خانه، خصوصا پکیج خانه می‌گذارید.

سقف خانه را عایق کنید

سقف خانه شما پهنه‌ی بزرگی است که تماماً در مجاورت هوای سرد قرار دارد. البته عایق کردن سقف خانه چالش جدی برای خانه‌های آپارتمانی نیست و تماماً یک پهنه موج هوای سرد در مواجه با خانه‌های ویلایی تک طبقه و البته خانه‌های شیروانی است.

هرچند آخرین طبقه در خانه‌های آپارتمانی نیز باید فکری اصولی برای عایق کردن سقف خانه کرده باشند. به هر صورت عایق کردن سقف خانه ‌یکی از بهترین روش‌های گرم کردن خانه در فصل زمستان است. اما روش اجرای آن برای خانه‌های سقف آجری تا خانه‌های سقف شیروانی متفاوت است.

اگر صاحب یک خانه با سقف شیروانی هستید بهتر است در سطح بالای سقف خانه درست در فضای زیر شیروانی از مصالح عایق حرارتی مانند لایه‌های پشم ‌شیشه استفاده کنید. لازم است تا فضای دور تیرک‌های سقف شیروانی را به‌طور کامل عایق کنید.

البته از سالم بودن و پوشیده بودن کل فضای سقف شیروانی اطمینان داشته باشید. اما برای خانه‌ها با سقف آجری باید از ایزوگام هایی که قابلیت عایق حرارتی دارند استفاده کنید.

در عین‌حال اگر سقف خانه ارتفاع مناسبی دارد ایجاد یک سقف کاذب کارشده به بهانه زیباتر کردن محیط خانه تاثیر چشمگیری در هرچه گرم کردن خانه می‌گذارد.گرمایش از کف را تجربه کنید.

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

گرمایش از کف را تجربه کنید

گرمایش کف یکی دیگر از ایده‌های مدرن برای گرم کردن خانه است. در این ایده کل کف خانه تبدیل به یک مبدل حرارتی بزرگ و مؤثر می‌شود. برای این کار از خواباندن لوله‌های گرم در کف کار شده خانه استفاده می‌شود.

به ‌این ‌ترتیب می‌توانید از تعداد رادیاتورهای نصب‌ شده در محیط خانه کم کنید و بخش بزرگی از فضای دیوار خانگی خود را آزاد نمایید. گرمایش از کف به نسبت از ایده‌های سنتی مانند استفاده از رادیاتور توزیع یکنواخت تری از گرما برای محیط خانگی فراهم می‌کند.

این ایده باعث می‌شود تا حرارت در کل خانه شرایط توزیع کاملاً یکنواختی داشته باشد. همچنین باعث کاهش مصرف آب گرم برای گرمایش خانه در زمستان می‌شود. ایده گرمایش از کف روشی مؤثر برای گرم کردن خانه است که در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما بابت صرف انرژی خواهد شد.

ایده هایی ساده برای گرم کردن خانه در زمستان

عبور از روزهای سرد زمستانی وقتی لذت ‌بخش است که از داشتن خانه‌ای گرم مطمئن باشید. قدم زدن در هوای برفی با سوز زمستانی همیشه تجربه‌ای شیرین است.

اما قطعا در انتهای این تجربه برای استراحتی گرم در پایان شب‌های زمستانی نیاز به گرم کردن خانه دارید. البته قطعا نمی‌خواهید تا برای گرمایش خانه دست به دامان انواع تجهیزات گرمایشی باشید و صرفاً با زیاد کردن شعله آتش وسایل گرمایشی محیط خانه را مناسب کنید.

بلکه خیلی هنرمندانه می‌خواهید تا با رعایت اصول گرمایشی در بهترین و ایده‌آل‌ترین مقدار مصرف انرژی به یک محیط گرم خانگی رسیده باشید. این اید ها و البته هنر پیاده‌سازی شما است که می‌تواند فضای خانه را با صرف هزینه‌ای کم و با کمترین مصرف انرژی در شرایط گرم و دل‌نشین نگه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است