بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان چیست؟

برای درک بهتر تعمیر و بازسازی ساختمان باید تعریف دقیقی از آن ارائه کرد. بازسازی شکلی از مرمت و تعمیر است که توسط شخص یا اشخاصی بر روی یک ساختمان انجام می گیرد. مرمت ساختمان باعث می شود تا به شکل مطلوبی ماندگاری و طول عمر بنا افزایش یابد.

خوب است بدانید، بازسازی مفهومی است که صرفاً برای ساختمان به کار می رود اما تعمیر و مرمت را می توان برای هر اثری به کار برد. به عبارت دیگر، عملیات بازسازی برای ایجاد تغییر و استفاده بهینه از فضا بر روی ساختمان صورت می گیرد.

قبل از هر چیزی این تصمیم باید توسط صاحب ساختمان گرفته شود. تغییر در نمای خانه، نورپردازی متفاوت، عوض کردن کف پوش ها ازجمله کاشی و سرامیک و پارکت ها، نوسازی پله ها، جایگزین کردن پنجره های دو جداره به جای پنجره های فرسوده و قدیمی از جمله فعالیت‌هایی است که تحت عنوان بازسازی انجام می گیرد.

بازسازی ساختمان چیست؟

تعریف بازسازی ساختمان

درباره مفهوم بازسازی ساختمان می توان گفت، بازسازی ساختمان می تواند در زمینه‌های گوناگونی انجام شود و در هر زمینه تیم تخصصی و حرفه ای خود را می طلبد. برای این منظور لازم است ساختمان توسط تیم اجرایی، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

در این مرحله تمامی ایرادات ساختاری بنا مورد مطالعه قرار گرفته و فهرست می شوند. سپس تصمیم گرفته می شود، بازسازی جزیی باشد یا کلی. در بازسازی جزیی سرپرست گروه اجرایی تصمیم می گیرد، روند بهبود سازی بنا را تنها در قسمت های محدودی از ساختمان به کار گیرد.

به عنوان مثال؛ معمار فقط بخش هایی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی و حمام و …را در فهرست تغییر و بازسازی خود ثبت می کند. البته توجه داشته باشید، گاهی این امر تنها برای بهبود استفاده دوباره از بنا نیست؛ بلکه هدف زیباتر شدن فضا نیز می باشد.

دلایل بازسازی یک بنا چیست؟

دلایل بازسازی یک ساختمان قدیمی و فرسوده عبارتند از:

بازسازی به دلیل فرسودگی ساختمان: دلایل بازسازی ساختمان را می‌توان در چند زمینه بررسی کرد. اما در این متن تنها به چند مورد مهم و برجسته اشاره می شود. یکی از مواردی که بازسازی و مرمت بنا را توجیه می کند، فرسودگی ساختمان است.

گاهی اوقات بنا بر اثر عواملی مانند تغییرات جوی و آب و هوایی، گذشت زمان و ساخت و ساز ساختمان های مدرن و شیکی که در مجاورت بنا انجام شده است، صورت می گیرد. ( ساخت و سازهای مدرن می تواند، در نگاه اول ساختمان شما را کهنه و نازیبا جلوه دهند).

در چنین شرایطی می توان قسمتی از ساختمان قدیمی و فرسوده را بازسازی کرد. یکی دیگر از دلایلی که مرمت بنا را در دستور کار قرار می دهد، تغییر کاربری ساختمان است.

چنانچه صاحب ساختمان بخواهد، کاربری ساختمان را از مسکونی به تجاری یا برعکس تغییر دهد، نیاز است که در بافت بنا تغییراتی انجام دهد.در این شرایط، تیم بازسازی وارد عمل شده و به تغییر و مرمت ساختمان اقدام می کند.

بازسازی به دلیل تغییر دکوراسیون: تغییر دکوراسیون داخلی ساختمان نیز از جمله دلایلی است که بازسازی بنا را توجیه می کند. اگر از زندگی در محیطی یکنواخت و تکراری خسته شده اید و می خواهید المان های داخلی خانه و حتی نمای ساختمان کمی تغییر کند، حتماً از گروه بازسازی ساختمان مشاوره بگیرید.

همانطور که می دانید، زندگی در یک محیط یکنواخت و تکراری باعث می شود در روحیه و خلق و خوی افراد تأثیر منفی بگذارد. نیاز به تغییر در محیط هایی چون محیط اداری، محل کار و … باعث می شود تا راندمان کاری بهبود یابد.

مزایای بازسازی ساختمان کدام است؟

مزایای بازسازی ساختمان قدیمی و فرسوده عبازتند از:

افزایش طول عمر بهره وری: قبل از ورود به بحث مزایای بازسازی ساختمان خوب است توجه شما را به این نکته کلیدی جلب کنیم؛ بازسازی بنا، باید با توجه به سال ساخت ساختمان صورت گیرد. همچنین، در پروسه بازسازی بنا، رای و نظر معمار و سرپرست تیم بسیار مهم است.

کسی که رهبری تیم بازسازی را به عهده می گیرد، باید به تمامی مواد و مصالحی که در بازسازی مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا باشد. او باید روش ها و شیوه های به کارگیری فنون بازسازی بنا را نیز بداند. و اما مزایای مرمت ساختمان چیست و چه نفعی از این کار عاید ساکنین خانه می شود؟

یا اصلاً چرا بازسازی و مرمت ساختمان لازم است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت؛ بازسازی یک روش ساده و ارزان قیمت در حفظ و نگهداری بنا است. شما با تغییر برخی از فضاها و به بکار بستن برخی از مصالح باعث می شوید تا عمر بنا افزایش یابد.

صرفه جویی در انرژی: حتی در بازسازی ساختمان این امکان به وجود می آید که ما از فضایی که در اختیار داریم، بیشترین استفاده را ببریم. گاهی نیاز است بازسازی انجام شود چون هزینه مصرف سوخت بالا است. تنها با تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های مدرن دوجداره یا تغییر سیستم گرمایشی و سرمایشی می توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

با به کارگیری آخرین استانداردهای فنی می توان کیفیت ساختمان را بهبود داد و بر قیمت بنا افزود. به وجود آمدن نمای زیبا و ظاهری شیک و جدید از مزایای بازسازی بنا است. گاهی می توان با تغییر بخشی از ساختمان، فضای بیشتری برای استفاده به وجود آورد.

زیرپله‌ها را می توان با کمی تغییر و مرمت تبدیل به مکانی برای انبار و چیدمان وسایل نمود. همچنین، با کمی تغییر در تراس می توان فضایی دنج و راحت برای اوقات استراحت به وجود آورد. شرکت عمران دژ با به کارگیری بهترین مصالح و با برخورداری از تیمی حرفه‌‌ای، پروژه های بازسازی بنا را به عهده می گیرد.

بازسازی ساختمان چیست؟
بهینه سازی انرژی در ساختمان از مهمترین مراحل بازسازی است

بهبود کیفیت زندگی با مرمت و تعمیر ساختمان

در ادامه موضوع مزایای بازسازی ساختمان و خانه باید به این نکات توجه داشت که هدف اصلی تعمیر و مرمت بنا، بهبود کیفیت زندگی است. همانطور که در متن فوق نیز گذشت، با کمی صرف هزینه می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

یکی از روش هایی که برای این منظور به کار گرفته می شود، نوسازی سقف در ساختمان های مسکونی است. با مرمت و بازسازی سقف می توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

سرپرست پیمانکار بازسازی بنا می تواند آخرین متدهای ایمن سازی سقف را به کار گیرد و با افزایش ایمنی، طول عمر ساختمان را بهبود دهد. گاهی نیز معمار تصمیم می گیرد با جا به جا کردن چند تیغه غیرباربر، به فضا وسعت داده یا از اندازه آن کم کند.

انجام این گونه تغییرات یک طرح ایده آل برای بازسازی خانه است. گاهی داشتن سه اتاق خواب کوچک به مراتب کاربردی تر و مفید تر از در اختیار داشتن دو اتاق بزرگ بلا استفاده است.

توجه به بحث زیبایی شناختی هنگام بازسازی

بازسازی ساختمان تنها به موارد افزایش ایمنی و تغییر کاربری اجزای داخلی ساختمان محدود نمی شود. بلکه می توان با کمک بازسازی نما و دکوراسیون داخلی، خانه را به محلی زیبا و دوست داشتنی تبدیل کرد.

رنگ، اجرای کناف و پوشش های متنوع و بدیعی که در سقف و دیوار انجام می شود، فضای داخلی خانه را گرم و دوست داشتنی می کند. استفاده از قاب‌های زیبا برای آینه و تابلوهای نفیس، تزیینات مختلف سقف و به کارگیری سقف نماها و … از جمله مواردی است که می تواند فضای داخلی خانه را تغییر داده و احساس خوب و راحتی را برای کاربران آن بوجود آورد.

یکی دیگر از مواردی که می تواند در شمار مزایای بازسازی نما قرار گیرد، بحث سرمایه گذاری است. شما با هر هزینه ای که در این زمینه می کنید، در حقیقت به قیمت و بهای خانه خود افزوده اید. به عبارتی ، بازسازی می تواند ارزش ملک شما را افزایش دهد.

بازسازی ساختمان چیست؟
استفاده از گل و گیاه برای دکوراسیون داخلی

تفاوت بازسازی ساختمان و نوسازی ساختمان

خوب است بدانید، بازسازی ساختمان بحثی متفاوت از نوسازی بنا است. بازسازی، مربوط به تعمیر و مرمت بنایی است که به هر دلیلی کیفیت خود را از دست داده است. اما نوسازی تغییرات عمده تری را می طلبد و اغلب در ساختمان های بسیار قدیمی و فرسوده انجام می شود.

در نوسازی بسیاری از اجزاء داخلی و خارجی ساختمان ممکن است دستخوش تغییر شود. تاسیسات، نقشه داخلی و استحکام دادن به ستون ها و سقف ها از جمله مواردی است که در نوسازی اعمال می شود.پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با تفاوت بازسازی ساختمان با نوسازی مقاله “تفاوت بازسازی ساختمان با نوسازی ساختمان ” را مطالعه کنید.

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان
بازسازینوسازی
مقاوم سازی ساختار کلی ساختمانتغییر دکوراسیون داخلی ساختمان
احیای قسمت های آسیب دیده ساختمان در طول زماناحیا نمودن یک فضای معماری بلااستفاده
تعمیر دیوار با مصالح مشابه اولیهرنگ و نقاشی دیوارها یا نصب کاغذ دیواری
تعمیر ترک خوردگی و اسیب دیدگی کفپوش ساختمانتعویض کفپوش ساختمان با کفپوش‌های مدرن
افزودن فضای جدید به آشپزخانهتغییر دکوراسیون آشپزخانه
انجام تعمیرات مورد نیاز در فضای آشپزخانهتعویض کانتر و کابینت آشپزخانه
مرمت و احیای نمای ساختمانتعویض یا نصب وان یا شیرآلات جدید داخل دستشویی و حمام
رفع مشکلات تاسیسات ساختمانتعویض کلید و پریز‌ها و استفاده از مدلهای جدید
ترمیم آسیب دیدگی‌های سقف مثلا ترک خوردگیاستفاده از سقف کاذب با طرح‌های مختلف

چه افرادی در یک پروژه بازسازی ساختمان شرکت دارند؟

در بازسازی ساختمان نیاز است که از یک تیم حرفه ای کمک گرفت. این گروه می بایست حتما یک طراح دکوراسیون داخلی در اختیار داشته باشند. مهندس معمار نیز در شمار کسانی است که در این گروه قرار می گیرد و وظیفه اش طراحی فضاهای جدید، تهیه نقشه، ارائه طرح های اصلی و اولیه است. مهندس سازه نیز می تواند عهده دار تخریب بخشی از دیوارهای غیرحامل باشد.

او ناظر بر ساخت و سازهای قسمت های جدید خانه است. دیگر اعضاء نیز در ساخت و ساز مشارکت داشته و در کنار تکنسین های برق و تاسیسات خدمات ارائه می دهند. گاهی نیز صاحب ساختمان در نظر دارد تراس یا پشت بام خود را به یک فضای سبز و دلنشین تغییر دهد.

برای ساخت روف گاردن باید از یک کارشناس فضای سبز کمک گرفت. سرپرست تیم نیز تمامی مراحل را زیر نظر گرفته و وظیفه اش تأمین مصالح و تجهیزات مورد نیاز است.

در مقاله “ویژگی های مهم شرکت بازسازی ساختمان” به ویژگی های یک تیم حرفه ای باسازی ساختمان اشاره کرده ایم. پیشنهاد می کنم قبل از عقد قرار داد بازسازی ساختمان این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه هزینه بازسازی را برآورد نماییم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در زمینه بازسازی ساختمان مطرح می شود، بحث هزینه های آن است. باید خاطر نشان کرد، اگر صفر تا صد کار بازسازی خانه های قدیمی و کلنگی را به افراد متخصص و کاربلد بسپارید، مطمئناً برای شما کم هزینه تر خواهد شد.

گاهی وقت ها، انجام بازسازی توسط افراد غیر حرفه‌ای هزینه‌های گزاف و دوباره کاری‌های بیهوده‌ای را بر صاحب ساختمان تحمیل می کند. هزینه های بازسازی بر اساس این موارد سنجیده می شوند:
• ابعاد ساختمان،
• نوع تغییراتی که در ساختمان به وجود آمده است،
• قیمت مصالحی که برای بازسازی در نظر گرفته می شود،
• کیفیت مصالح

پیشنهاد می کنم با مطالعه مقاله “هزینه بازسازی ساختمان چقدر است؟” برآورد مناسبی از هزینه های پیش روی شما در پروسه بازسازی ساختمان داشته باشید.

بازسازی ساختمان چیست؟
چگونه ساختمان را بازسازی نماییم

انواع بازسازی ساختمان و هزینه‌های مربوط به آنها کدام‌اند؟

هر پروژه بازسازی یک عملیات بزرگ و هزینه‌بردار است و قطعا انجام آن برای هر کسی ساده نیست. در هر بازسازی، فضای ساختمان از اختیار اهالی ساختمان خارج می‌شود و این مختل شدن جریان عادی زندگی نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

به هر صورت از هزینه تا دردسرهای بی‌پایان بازسازی ساختمان برای هر کسی در هر اندازه از پروژه های کوچک و بزرگ وجود دارد. البته بهتر است دورنمایی هرچند ساده از انواع روش‌های بازسازی ساختمان داشته باشید تا بهتر بتوانید در مورد هزینه‌های انجام آن تصمیم‌گیری کنید:

  • بازسازی تمام ساختمان: در این سبک بازسازی تمام فضاهای ساختمان با تمام جزئیات و امکانات کار شده در آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. از جریانات ساده مانند رنگ، تزئینات ساختمان، کفپوش، طراحی اپن، محوطه ‌سازی تا اجرای عملیات‌های زیربنایی مانند نوسازی و بهسازی تاسیسات ساختمان، اجرای سیم‌کشی و نصب امکانات مدرن شده و… در کانون هدف بازسازی تمام ساختمان است. هزینه بازسازی ساختمان با چنین ابعادی از کار قطعا زیاد است و نیاز به برنامه‌ریزی درست و تهیه نقشه‌های اجرایی و پیش ‌بینی کلیه عملیات‌های عمرانی دارد.
  • بازسازی ساختمان تاریخی: در برخی از بازسازی‌ها صرفاً به ‌دنبال ایجاد یک محیط زندگی مدرن شده نیستیم. بلکه می‌خواهیم تا اصالت و فرهنگ غنی یک ساختمان تاریخی را در کنار امکانات مدرن و نوسازی شده حفظ کرده باشیم. ساختمان قدیمی معمولاً فقط به نوسازی زیرساخت‌های مکانیکی، تاسیسات، سیستم برق‌کشی و موارد مشابه نیاز دارند. اصولاً وقتی هدف بازسازی ساختمان تاریخی است، به‌ دنبال تغییر پلان و یا ایجاد فضای جدید نیستیم. بلکه می‌خواهیم امکانات بنا را نوسازی کرده و یا در بنای قدیمی اما تاریخی از امکانات دنیای مدرن قرار بدهیم.
  • بازسازی زیربنایی: در این ‌مورد به ‌دنبال ایجاد یک ساختار جدید به ‌جای ساختمان قدیمی هستیم. گاهی حجم خرابی‌های ساختمان قدیمی آنقدر زیاد است که هر گونه بازسازی با حفظ بنای قدیمی توجیه نمی‌شود. گاهی خود بنا آنچنان مستهلک‌ شده است که چاره‌ای جز تخریب و ساختن یک ساختمان جدید نداریم. قطعا هزینه بازسازی ساختمان در ایده‌های زیربنایی زیاد است. اما در نهایت شما را از قید یک ساختمان کاملاً مستهلک ‌شده رها می‌کند.
  • بازسازی به سبک خلق فضاهای جدید خانگی: اضافه کردن بخش‌های جدید به قسمت‌های قدیمی خانه از ایده‌های متداول در پروژه‌های بازسازی ساختمان است. غالبا در طراحی و کار با خانه‌های ویلایی دسته بازی در خلق چنین فضاهایی جدید و اضافه ‌شده به بنای قدیمی داریم. اما گاهاً صاحبان خانه‌های آپارتمانی نیز مایل هستند تا تراس و یا حداقل بخشی از تراس بنا را به بخش اصلی خانه اضافه کنند. در این موارد نیز اگرچه زیربنای خانه اضافه نشده ‌است، اما درکل بخش جدید به فضای قدیمی خانه اتصال پیدا خواهد کرد. در این روش بازسازی قاعدتاً به ‌دنبال نوسازی تجهیزات در خانه‌های قدیمی نیستیم. حتما حتی ممکن است برای توسعه در یک خانه مدرن اقدام کنیم. در کل خلق فضاهای جدید یک ایده در بازسازی خانه است که روش‌های خاص خودش را دارد و با الگوهای متفاوت برای هزینه بازسازی ساختمان انجام می‌شود.

قوانین شهرداری در مورد بازسازی ساختمان (مجوزهای لازم برای بازسازی ساختمان)

بازسازی ساختمان نیز تابع قواعد و قوانینی است. شما برای تغییر در برخی از بخش های ساختمان نیاز به تاییدیه شهرداری دارید. نبود مجوز لازم می تواند برای شما دردسرهایی ایجاد کند. اگر قصد بازسازی منزل خود در زمینه های زیر را دارید، نیازی به گرفتن تاییدیه و مجوز نیست:

• تغییرات اعمال شده در کف، سیمان کاری، گچ کاری، نقاشی، تعمیر یا تغییر نما،

• اصلاح و مرمت موزاییک های حیاط یا تغییراتی که در محوطه صورت می گیرد،

• اعمال تغییر در پشت بام، سرویس های بهداشتی، تعویض درب و پنجره ها،

• مرمت و اصلاح و جابجایی لوله کشی های بنا،

• سیم کشی برق، نصب کولر و سیستم های گرمایشی و سرمایشی ،

• تخلیه چاه و یا احداث آن،

اما در بازسازی ساختمان چنانچه این تغییرات انجام شود، حتما نیاز به اخذ مجوز دارید. این موارد عبارت‌اند از :

• تخریب دیوار و برداشتن تیغه های حامل که وزن ساختمان بر دوش آن‌هاست،

• جابجا کردن مکان پله‌ها،

• تغییر دیوار پارکینگ‌ها،

• هر گونه جابجایی بخش های ساختمان که امنیت ساختمان و ساختمان های مجاور را تحت تاثیر قرار دهد.

در مقاله “آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟” کاملا به این مساله پرداخته شده است.

نکات مهم بازسازی ساختمان چیست؟

در زمان بازسازی باید تابع یک برنامه ریزی دقیق و مدون باشید تا از اشتباهات رایج در بازسازی ساختمان جلوگیری شود .قبل از انجام هر کاری و برای مدیریت مدت زمان بازسازی ساختمان، چک لیستی از مراحل بازسازی ساختمان داشته باشیم.

هزینه ها بازسازی ساختمان را برآورد کنید. برای کوچکترین تغییر و مرمت در بنا چه در نمای ساختمان باشد و چه در طراحی داخلی آن حتما از یک تیم ماهر و کارکشته کمک بگیرید. توجه داشته باشید که استفاده از مصالح با کیفیت و رعایت استانداردهای فنی روز دنیا نتیجه کار را درخشان خواهد کرد.

ضریب ایمنی در هر تغییر و مرمت را بسنجید و سعی کنید، به هیچ وجه از اصول ایمنی تخطی نکنید. طرح‌های خلاقانه و استفاده از مصالحی که دوست دار محیط زیست هستند، ارزش کار شما را دوچندان می کنند.

شایان ذکر است، گاهی در عملیات بازسازی بنا، نیاز است سیستم لوله کشی ، برق رسانی و عایق کاری دچار تغییر شوند. همیشه برای انجام بازسازی خانه مبلغ بیشتری پول در نظر بگیرید که بتوانید از پس هزینه های پنهان این پروژه برآیید.

بازسازی ساختمان چیست؟
انتخاب رنگ مناسب برای اتاق از نکات مهم بازسازی است

جمع بندی

به انتهای مبحث بازسازی ساختمان رسیدیم. اگر از ابتدای این متن همراه ما بوده باشید، با موارد مهم و اساسی در زمینه مرمت و تغییر ساختمان آشنا شده اید. تعریف بازسازی بنا، مراحل اجرایی آن ، مزایا و دلایل این امر برای مخاطب گرامی این پست شرح و توضیح داده شد.

دانستیم این عملیات کار ساده ای نیست و برای موفقیت در انجام این پروسه حتما باید با یک تیم حرفه ای که در زمینه های مختلفی مهارت دارند، مشورت کرد. گفتیم در این پروسه هزینه هایی وجود دارد که تنها هنگام بازسازی خود را نشان می دهد.

لذا حتما از کافی بودن، مبلغ و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته اید، مطمئن شوید.

در ادامه لازم است یک توضیح تکمیلی نیز به این موارد بیفزاییم؛ بازسازی ساختمان‌های قدیمی دارای روش های مختلفی می باشد. به سبب اهمیت این موضوع و در مقاله ای جدا به انواع روش های بازسازی ساختمان های قدیمی پرداخته ایم.

در هنگام تخریب، تنها قسمت هایی از ساختمان می توانند حذف شوند که بر اساس نقشه ساختمان، جزو تیغه‌های حامل نباشند. امنیت ساختمان و دیگر ساختمان های مجاور می بایست تامین شود.

یکی دیگر از مراحلی که در پروژه بازسازی ساختمان مورد توجه قرار می گیرد، ساخت و ساز فضاهای جدید است. هر گونه تغییر در نقشه ساختمان و تغییر و جابجایی ستون، تیغه های حامل ، حذف یا اضافه تراس و … از جمله مواردی است که باید از شهرداری مجوز گرفت.

طبق متنی که در اختیار شما قرار گرفت، هر گونه هزینه در اجرای پروژه تعمیر و مرمت بر ارزش بهای ملک افزوده و نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است