تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان و مقاوم سازی ساختمان جزو آن دسته از اقداماتی هستند که طی فواصل زمانی متفاوت باید انجام بگیرند.

با توجه به سن ‌و سال یک سازه و مدت زمان استفاده، ممکن است که شما نیاز داشته باشید در برخی موارد از اقدامات بازسازی و در برخی موارد دیگر از اقدامات مقاوم سازی بهره ببرید. ما در این مقاله قصد داریم برای شما در رابطه با تفاوت بازسازی و مقاوم سازی ساختمان صحبت کنیم.

بازسازی ساختمان همان ‌طور که از نام آن پیداست شامل اقداماتی می‌شود که می‌تواند ایرادات موجود در بخش ‌های متفاوت سازه را برطرف سازد و به‌ طور کلی خانه را بازسازی کند‌.

اما مقاوم ‌سازی معمولاً برای بهبود عملکرد ساختمان در برابر بارهای مرده وزنده وارده نظیر زلزله انجام می‌گیرد و می‌تواند تأثیرات شگفت ‌انگیزی در مستحکم‌تر شدن ساختمان داشته باشد‌.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

چگونه ساختار خانه را بهبود بخشیم

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان چیست؟ بهتر است قبل از بیان تفاوت های بازسازی و مقاوم سازی ساختمان تعریف دقیقی از این دو عبارت داشته باشیم. تعمیر و بازسازی ساختمان به ‌معنای انجام اقداماتی است که می‌توانند باعث حفظ و نگهداری یک ساختمان قدیمی شوند‌‌.

شما با اجرای بازسازی ممکن است که تغییرات کلی ایجاد کنید و برای مثال حتی در برخی موارد تیغه ‌ها را جابه‌جا کنید.‌ اما اقداماتی مانند تعمیر‌های جزئی نیز می‌تواند در دسته ‌بندی بازسازی قرار بگیرند.

با بازسازی ساختمان شما می‌توانید عمر یک سازه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید و با رفاه بیشتری از آن سازه استفاده کنید. فاکتور هایی مانند صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها، بهبود شرایط زندگی و … جزو آن دسته از دلایل می‌باشند که ممکن است افراد را به سمت بازسازی سوق دهند.

قاعدتاً بازسازی و تعمیر یک سازه قدیمی بسیار کم ‌هزینه‌تر از خرید یک سازه جدید خواهد بود. علاوه ‌بر این موضوع، در حال حاضر خدمات ‌دهندگان زیادی می‌توانند به شما کمک کنند تا با مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین هزینه‌ ها یک سازه را نونوار کنید.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟
بهینه سازی انرژی در ساختمان از مهمترین مراحل بازسازی و مقاوم سازی است

چه زمانی یک ساختمان نیاز به بازسازی دارد؟

این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه زمانی یک ساختمان نیاز به بازسازی دارد. پیشتر برای شما گفتیم که بازسازی ساختمان طیف وسیع و گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود. شما باید برای داشتن رفاه بیشتر، در صورت وجود هرگونه مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن و با انتخاب یکی از روش های بازسازی ساختمان آن را برطرف نمایید و روند بازسازی را طی کنید.

علاوه ‌بر این موضوع، معمولاً پیشنهاد می‌شود تا اقدامات مربوط به بازسازی در فصول بهار و تابستان انجام شوند. در این فصول، طول روز ها بلندتر از طول شب ‌ها است و همین موضوع باعث می‌شود تا کارگران و خدمات ‌دهندگان بتوانند برای مدت‌ زمان بیشتری کار کنند و روند بازسازی با سرعت بیشتری انجام شود.

علاوه ‌بر این موضوع، آب‌ و هوای مناسب و عدم وجود بارندگی در فصول بهار و تابستان نسبت ‌به فصل زمستان نیز دو مورد دیگر از مواردی هستند که این فصول را به مناسب‌ترین زمان برای بازسازی در طول سال تبدیل کرده‌اند.

بازسازی ساختمان شامل چه مراحلی است؟

اگر شما تصمیم خود را برای بازسازی ساختمان قطعی کرده باشید، باید روی اصول روند بازسازی را پیش ببرید. در هر کدام از این مراحل اقدام تاثیرگذاری انجام می‌شود تا پیش‌زمینه را برای مرحله بعد به ‌طور کامل آماده شوند‌.

در بازسازی طی کردن مراحل به ‌صورت درست و اصولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا هرگونه اشتباه در این زمینه ‌ها ممکن است که هزینه ‌های سرسام‌آوری را برای دوباره کاری با خودش به ‌همراه داشته باشد. مراحل بازسازی ساختمان شامل موارد زیر میشوند.

  1. نوع بازسازی ساختمان را تعیین کنید: در مرحله اولیه شما باید تعیین کنید که می‌خواهید چه اقداماتی را برای بازسازی انجام دهید و آن ‌ها را به ‌طور کامل مشخص کنید.
  2. انتخاب پیمانکار: بعد از تعیین اقدامات مورد نیاز، شما باید به سراغ پیمانکار و خدمات ‌دهنده متخصص بروید.
  3. تعیین بودجه: در مرحله سوم شما باید تعیین کنید که به چه مقدار بودجه نیاز دارید و در جهت تامین بودجه قدم بردارید.
  4. مجوز بگیرید: در مرحله اول شما مشخص گردید که میخواهید چه تغییراتی را به‌ عنوان بازسازی ساختمان اعمال کنید، حال باید ببینید که با توجه به اقداماتی که قصد دارید آن‌‌ها را انجام دهید نیاز به مجوز دارد یا خیر. تغییراتی مانند تخریب و تعویض دیوارها ممکن است که نیاز به دریافت مجوز داشته باشد. اما برای برخی تعمیرات و بازسازی‌ های کوچک نیازی به دریافت مجوز نیست‌.
  5. شروع کار: بعد از دریافت مجوز در صورت نیاز، یک چک لیست جهت بازسازی ساختمان تهیه کنید و طبق آن پیش بروید.
  6. بررسی کیفی: در مرحله نهایی شما باید بعد از اتمام بازسازی تعیین کنید که آیا تغییرات مورد نظر شما به ‌طور کامل اعمال شده‌اند یا خیر. در انتها نیز در صورت نیاز می‌توانید یکسری ریزه ‌کاری‌ ها را پیاده‌ سازی کنید.

در صورتی که تمایل دارید با مراحل بازسازی ساختمان قدیمی و کلنگی کاملا آشنا شوید پیشنهاد می کنم مقاله ای که در این زمینه توسط تیم تحریریه شرکت بازسازی ساختمان سازین تالیف شده است را مطالعه کنید.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

چگونه ساختمانی با مصرف انرژی پایین بسازیم؟

مقاوم سازی ساختمان چیست؟

بعد از صحبت در رابطه با بازسازی ساختمان، حال اجازه دهید با یکدیگر بررسی کنیم که مقاوم ‌سازی ساختمان به چه معنایی می باشد؟ فاکتور های گوناگونی مانند خطا‌های طراحی، خطا‌های اجرایی، تغییر کاربری، تغییر‌های آیین‌نامه‌ای و …

جزو آن دسته از دلایلی هستند که ممکن است ما را مجبور به مقاوم ‌سازی کنند. به ‌طور کلی مقاوم ‌سازی یعنی بهبود مقاومت یک ساختمان در برابر فاکتور های محیطی و مکانیکی.

با مقاوم‌ سازی ساختمان شما در واقع تحمل یک سازه را در برابر زلزله، سیل و … را افزایش دهید و همچنین کارایی ساختمان را نیز بهبود ‌ببخشید. معمولاً روش‌ های گوناگون و متنوعی برای مقاوم‌ سازی ساختمان وجود دارند که هر کدام از آن‌ ها با توجه به نوع مقاوم ‌سازی سازه مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاله “روش‌های نوین مقاوم سازی سازه و ساختمان” این روش ها را معرفی نموده است. درحال حاضر در سراسر دنیا، مقاوم ‌سازی به‌ عنوان یکی از کم‌هزینه ترین اقدامات در زمینه بهبود مقاومت سازه‌‌ها و امنیت انسان‌‌ها تلقی می‌شود. یکی از اقدامات مربوط به مدیریت بحران شامل مقاوم ‌سازی سازه ‌ها می‌شود.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

هدف از مقاوم سازی ساختمان چیست؟

هدف اصلی مقاوم ‌سازی ساختمان شامل تحکیم زیرساخت های ساختمان می‌شود. در شرایط خاصی، ممکن است که برای بهبود قدرت بافت ‌های فرسوده یا تعویض کاربری نیاز به مقاوم‌ سازی حس شود. به ‌طور کلی با مقاوم‌ سازی می‌توان با خیال راحت‌تری به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کرد.

سه روش اصلی مقاوم سازی ساختمان کدام است؟

معمولاً در کنار بازسازی ساختمان، مقاوم ‌سازی آن نیز به ‌عنوان اقدامی ضروری شناخته می‌شود. با توجه به نوع سازه ‌ها، در حال ‌حاضر روش‌ های گوناگون و متفاوتی برای مقاوم ‌سازی ساختمان وجود دارند.

هر کدام از این روش‌‌ها ویژگی‌‌های منحصر به‌ فرد خودشان را دارند و می‌توانند به ‌نحوی در مقاوم‌ سازی تاثیرگذار باشند. اجازه دهید در ادامه سه روش اصلی در مقاوم‌ سازی ساختمان یعنی مقاوم‌ سازی با کامپوزیت frp، مقاوم ‌سازی با ژاکت بتنی و مقاوم ‌سازی با ژاکت فولادی را بررسی کنیم.

مقاوم ‌سازی با کامپوزیت FRP : در روش مقاوم سازی با مصالح FRP، با استفاده از الیاف کربن و الیاف شیشه و یا لمینت کربن ساختمان مورد نظر مقاوم سازی می گردد. همچنین در این روش معمولاً از میلگرد GFRP یا CFRP که با قطر هشت میلی‌متر ساخته ‌شده بهره گرفته می‌شود.

در این روش مقاوم ‌سازی، میلگرد ها در مکان ‌هایی که از پیش بر اساس مهندسی سازه تعیین شده‌اند، نصب می‌شوند. در واقع در این روش ازمیلگرد ها بهره گرفته می‌شود تا قسمت هایی از ساختمان که دارای آرماتوربندی نیستند و مسلح نشده اند با میلگردهای کامپوزیت مسلح شوند.

تمامی حفره‌ هایی که درنتیجه سوراخ شدگی‌ها در این روش ایجاد می‌شوند در انتها با ملات پر می‌شوند.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟
انواع میلگرد از جنس کامپوزیت FRP

ژاکت بتنی: ژاکت بتنی یکی دیگر از روش ‌های مقاوم ‌سازی ساختمان است که در آن مقطع بتنی ابتدا آرماتورگذاری و قالب بندی شده و سپس بتن ریزی انجام می‌گردد.

برای مقاوم ‌سازی در این روش در محله اول میلگرد‌ها آرماتوربندی می‌شوند و بعد با قالب‌بندی بتن‌ شروع می‌شود. میلگرد ها به ‌عنوان نوعی پوشش دور ستون‌ های بتنی قرار می‌گیرند و مقاومت خمشی ستون را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟
اجرای ژاکت بتنی

ژاکت فولادی: ژاکت فولادی از دیگر روش‌ های مقاوم‌ سازی ساختمان است که در آن از یک ژاکت فلزی در نواحی ضعیف شده ساختمان بهره گرفته می‌شود. استفاده از این روش باعث می‌شود مقاومت سازه تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

تفاوت بازسازی و مقاوم سازی چیست؟

پیشتر گفتیم که تفاوت بازسازی ساختمان و مقاوم ‌سازی ساختمان چیست. معمولاً باز‌سازی در کنار توجه به بهبود مقاومت ساختمان روی فاکتور های زیبایی‌شناسی نیز تمرکز دارد.

برای مثال تعمیر دیوار های آسیب ‌دیده یا کاشی ‌های شکسته‌شده جزو آن دسته از اقدامات مربوط به بازسازی ساختمان می‌باشند که روی زیبایی و ظاهر ساختمان تمرکز دارند.

اما مقاوم ‌سازی به‌ صورت صددرصدی روی مقاومت سازه تمرکز می‌کند. بیایید با یکدیگر در ادامه به ‌صورت خلاصه تفاوت بازسازی و مقاوم سازی ساختمان را بررسی کنیم.

  • مقایسه از نظر زمان: با توجه به نوع بازسازی ساختمان و روشی که در مقاوم ‌سازی بهره گرفته می‌شود، ممکن است که هر کدام از این اقدامات بازه‌‌های زمانی متفاوتی را نیاز داشته باشند. معمولاً بازسازی سریع‌تر از مقاوم‌ سازی به پایان می‌رسد.
  • مقایسه از نظر هزینه: هزینه‌ های بازسازی ساختمان با توجه به اقدامات مربوط به بازسازی مشخص می‌شود. هیچ‌ گاه نمی‌توان گفت که هزینه کدام یک از این اقدامات بیشتر از دیگری است زیرا ممکن است که در صورت استفاده از روش ‌های متفاوت برای مقاوم ‌سازی و همچنین اقدامات گوناگون برای بازسازی، شما به مقدار بودجه خاصی نیاز داشته باشید.
  • صرفه اقتصادی و فیزیکی: شاید شما کنجکاو باشید بدانید که کدام یک از این روش ‌ها می‌توانند برای شما گزینه مناسب‌تری باشند. شما می‌توانید برای پاسخ به این سوال با افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند صحبت کنید.
  • نیاز به مجوز: هر کدام از این اقدامات نیاز به اخذ مجوز‌های خاصی دارند. اما در برخی مواردی که مربوط به بازسازی ظریف‌تر ساختمان می‌شوند، نیاز به دریافت مجوز نیست. در مقاله  “آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟” کاملا به این مساله پرداخته شده است.

برای خانه من بازسازی مناسب‌تر است یا نوسازی؟

برای پاسخ به این سوال که برای یک سازه بازسازی ساختمان مناسب‌تر است یا نوسازی ساختمان، بررسی فاکتورهای گوناگونی نیاز است.‌ در ابتدا باید تفاوت بازسازی با نوسازی ساختمان را بشناسید. شما با نوسازی می‌توانید ظاهر سازه را بهبود ببخشید و به ‌طور کلی سازه را نونوار تر کنید.

برای مثال تعویض کف‌پوش‌ها، استفاده از دیوارپوش های گوناگون، تغییر در دکوراسیون و … جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند در دسته نوسازی ساختمان قرار بگیرند.

اما بازسازی به‌ صورت ریشه‌ای‌تر و عمقی‌تر می‌تواند به رفع مشکلات در ساختمان شما بپردازد. اگر به‌ طور کلی اسکلت و استحکام ساختمان شما قابل ‌قبول و مناسب است، می‌توانید با نوسازی تنها ظاهر خانه خودتان را بهبود بخشید.

اما اگر حس می‌کنید برخی از بخش‌ های ساختمان شما نیاز به تعمیر و بازسازی دارند، قاعدتاً باید با بازسازی مقاومت سازه را بهبود ببخشید. در ادامه به فاکتور های زیبایی نیز بیشتر توجه کنید.

تفاوت بازسازی ساختمان با مقاوم سازی ساختمان چیست؟

قبل از بازسازی و یا مقاوم سازی خانه خود با شرکت های متخصص مشورت کنید

هر کدام از اقدامات مربوط به بازسازی ساختمان و مقاوم ‌سازی ساختمان اقداماتی کاملاً تخصصی هستند. به‌ همین دلیل بهتر است که شما قبل ‌از انجام هر کاری با یک شرکت خدمات ‌دهنده متخصص در این زمینه ارتباط بگیرید.

خدمات‌ دهندگانی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند، می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌ صورت اصولی و مهندسی شده از این خدمات بهره ببرید. علاوه ‌بر این موضوع، خدمات‌ دهندگان می‌توانند به شما کمک کنند تا از طریق بهترین روش‌ های بازسازی ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان، به هدف خود دست پیدا کنید.

شرکت سازین یکی از شرکت‌ های فعال در این زمینه می‌باشد که می‌تواند به ‌صورت صفر تا صد در روند بازسازی و مقاوم‌ سازی راهنمای شما باشد و خدمات گوناگونی را به شما ارائه دهد. جهت استفاده از هر نوع خدماتی در این زمینه یا حتی گرفتن مشاوره، می‌توانید با پشتیبانان این شرکت ارتباط برقرار کنید.

سخن آخر
برای استفاده از خدمات بازسازی ساختمان و مقاوم ‌سازی ساختمان توجه به نکات گوناگونی ضروری به‌ نظر می‌رسد.

فاکتور هایی مانند مراجعه به یک خدمات‌ دهنده متخصص، استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت، داشتن برنامه‌ریزی و همچنین استفاده از نیروی کار متخصص جزو آن دسته از فاکتور هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا با مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین هزینه ها و بهترین کیفیت، روند بازسازی و مقاوم‌ سازی را پیش ببرید‌.

استفاده از مواد اولیه با کیفیت یک چیز و تخصص در زمینه استفاده از این مواد اولیه چیز دیگری است‌‌. در تمام زمینه ‌های مقاوم‌ سازی و در برخی موارد بازسازی، داشتن تخصص در زمینه استفاده از مواد اولیه و توجه به اصول مهندسی بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

در این شرایط است که مشخص می‌شود که استفاده از نیروی کار متخصص و خدمات‌ دهنده مناسب تا چه حد ضروری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است