آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟

آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟

آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟

یکی از مراحل مهم در یک پروژه بازسازی ساختمان دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری می باشد. در صورتی ه شما هم به تازگی قصد بازسزای ساختمان خود را دارید حتما با این سوال مواجه شده اید که آیا گرفتن مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری ضروری است یا خیر؟

در جواب این پرسش و به صورت کوتاه باید بگوییم هم بله هم خیر!!!  به همین علت پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید با مراحل اخذ مجوز شهرداری برای بازسازی ساختمان آشنا بشوید.

بازسازی ساختمان چیست؟

همان طور که از نام این عبارت پیداست، بازسازی ساختمان قدیمی و فرسوده به معنای، ترمیم و مرمت دوباره ساختمان می باشد. بازسازی می تواند با اهداف مختلفی انجام شود. در واقع هر بنایی که مدت معینی از ساخت اولیه آن می گذرد، دچار فرسودگی ها و یا ایرادات ساختمانی خواهد شد. در این شرایط، معمولا بهترین گزینه برای زیاد کردن طول عمر بنا، بازسازی ساختمان تعریف می شود.

چیز مهمی که درباره بازسازی مطرح می شود، این است که بازسازی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. در واقع امکان اینکه، این پروسه با یک روش کار ثابت برای تمامی ساختمان ها، اجرا شود، وجود ندارد.

این جمله بدین معناست که هر ساختمان با توجه به فرسودگی و خرابی و سلیقه افراد، بازسازی خواهد شد. به عبارت دیگر بازسازی یک بازسازی خانه و آپارتمان با بازسازی یک ساختمان تجاری-اداری تفاوت دارد. بازسازی می تواند برای هر محیطی انجام شود. در واقع کلا این پروسه برای بالا بردن کیفیت محیطی است که افراد در آنجا زندگی و یا کار می کنند.

البته خیلی ها، بازسازی را با نوسازی اشتباه میگیرند و تصور می کنند که هر عملیاتی که با هدف تغییر یک ملک مسکونی و یا تجاری، انجام می شود، بازسازی نام دارد. حقیقتا این طور نیست.

چرا که همان طور که از نام هر کدام از این دو عبارات پیداست، نوسازی به معنای ترمیم بخش های آسیب دیده ملک است و در اکثر مواقع نیازی به تخریب کلی ساختمان نیست. اما در اکثر بازسازی ها، میزان تخریبی که انجام می شود، بیشتر و گسترده تر است.

شما برای نوسازی، در اکثر مواقع نیازی به مجوز ندارید، اما داستان بازسازی فرق دارد و دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری، یکی از گام های مهم استارت پروژه های این چنینی می باشد. در ادامه درباره مجوز بازسازی ساختمان و موارد مربوط به آن توضیح بیشتری ارائه خواهیم نمود.

آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟
هزینه های دریافت مجوز برای بازسازی ساختمان

پروانه بازسازی ساختمان چیست؟

یکی از وظایفی که در لیست کارها و مسئولیت های شهرداری های مختلف درج شده، ارائه پروانه تعمیرات ساختمان می باشد. در واقع هر شهرداری بر طبق بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظیفه دارد که این پروانه را به عنوان مجوز بازسازی ساختمان در اختیار متقاضیان قرار دهد. (البته پس از بررسی های قانونی و تخصصی)

پروانه تعمیرات ساختمان، همان مجوزی است که بر طبق آن و بر اساس بررسی ها و قوانینی که شهرداری وضع کرده است، افراد می توانند پروسه بازسازی ساختمان خود را آغاز کنند.

نیاز است بدانید که عدم پیگیری و عدم دریافت مجوز بازسازی ساختمان، می تواند مشکلات قانونی مختلفی برای ملکی که مورد بازسازی قرار می‌‌‌‌‌‌گیرد، به وجود آورد. البته برای هر کدام از این مشکلات نیز، راه حل های قانونی خاصی تعریف شده که با مراجعه به شهرداری و حضور در کمیسیون های مختلف، قابل حل است. کما اینکه در خیلی از موارد نیز فرد باید جریمه های مختلفی را بر طبق قوانین تعریف شده، پرداخت نماید.

به طور کلی، بحث دریافت مجوز بازسازی ساختمان و پروانه تعمیرات ساختمانی، مقوله پیچیده ای است. در واقع خیلی ها معتقدند که ضرورت دریافت مجوز بازسازی ساختمان، تنها شامل برخی از موارد بازسازی می گردد.

این بدان معناست که خیلی از بازسازی ها هم برای اجرا، نیاز به مجوز مستقیم از شهرداری ندارند. با توجه به وجود این شک و شبهات، در پاراگراف های بعدی، مفصلا به این موضوعات خواهیم پرداخت.

اهمیت دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری

یکی از رایج ترین سوالات در حوزه بازسازی ساختمان این است که آیا بازسازی ساختمان هم نیاز به اخذ مجوز دارد؟ یا چرا باید برای بازسازی ساختمان مجوز دریافت کرد؟

در این راستا باید بگوییم به موجب قانون 55 شهرداری و بند 24 شهرداری موظف است برای هر نوع سوخت و سازی مجوز و یا پروانه ساخت صادر کند. این مجوز برای شروع ساخت و ساز است.

لذا کاربران باید قبل از شروع پروژه این مجوز را دریافت نمایند. در غیر این صورت بر اساس ماده 100 قانون شهرداری با افرادی که این مجوز را دریافت نکرده اند برخورد خواهد شد.

البته اگر این قانون و ماده را مطالعه کنید صراحتا اعلام نموده که ضرورت اخذ مجوز شهرداری در صورت احداث بنا است و برای بازسازی و نوسازی ساختمان ها موضوعی قید نشده است.

این موضوع سبب سردرگمی بسیاری از کاربران و برداشت های متفاوت آن ها از این قانون شده است. شاید برای کاربران مختلفی این اتفاق رخ داده که در زمان مرمت و بازسازی ساختمان با جلوگیری ماموران شهرداری مواجه شده اند. به همین دلیل این سوال که اخذ مجوز بازسازی ساختمان مهم است یا خیر مطرح می شود.

در این راستا باید بگوییم اخذ مجوز شهرداری برای برخی بازسازی های مهم حائز اهمیت است. از جمله آن ها می توان به تراکم اضافه، تجاوز به معابر، تغییر کاربری و … اشاره کرد. افرادی که قصد چنین بازسازی هایی دارند حتما باید مجوز شهرداری دریافت کنند. در غیر این صورت با جریمه های نقدی و غیر نقدی مواجه می شوند.

اما اگر هدفتان فقط تعمیرات کوچک و جزئی نظیر رنگ آمیزی ساختمان، نماکاری، تعمیر بام و تعویض ایزوگام، شوفاژکاری، محوطه‌ سازی برای ساختمان، عوض کردن درب و پنجره و … است نیاز به اخذ مجوز شهرداری نمی باشد.

آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟
نمونه مجوز بازسازی ساختمان

دریافت مجوز بازسازی ساختمان برای چه ساختمان هایی مهم است؟

همانطور که اشاره نمودیم بر اساس قوانین شهرداری اخذ مجوز ساخت شامل تمام پروژه عمرانی می باشد که بازسازی ساختمان هم جزء این پروژه ها است. حال اگر قصد چنین بازسازی دارید و مجوز شهرداری را دریافت نکنید شهرداری جریمه هایی برای این دسته از افراد در نظر می گیرد. از جمله بازسازی های بدون مجوزی که منجر به جریمه شدن از سوی شهرداری می شود عبارتند از:

  • حذف دیوارهای ساختمان که امکان دارد سبب ریزش ساختمان شوند
  • تغییر کاربری غیر مجاز
  • تجاوز به معابر
  • عوض کردن دیوارهایی که سبب از بین رفتن پارکینگ می شود
  • رعایت نکردن اصول بهداشتی و فنی
  • احداث نکردن پارکینگ
  • احداث کردن بنا برخلاف پروانه ساخت

غیر از این موارد می توان بدون دریافت مجوز شهرداری به تعمیرات و نوسازی پرداخت.

چه نوع تعمیرات ساختمانی نیاز به کسب مجوز از شهرداری را نخواهند داشت؟

در شرایط کلی هر گونه بازسازی که اجرای آن باعث تغییر در مفاد پروانه، نشود، نیازی به دریافت مجوز بازسازی شهرداری نخواهد داشت. البته درباره مواردی که باعث ایجاد تغییر در مفاد پروانه میشوند نیز مفصلا صحبت خواهیم کرد. اما برسیم به تعمیرات ساختمانی که نیاز به دریافت مجوز بازسازی ساختمان ندارند :

  • مواردی از بازسازی که شامل ترمیم و مرمت ساختمان میشوند. مثلا ترمیم آسفالت، مرمت شیروانی، تعویض و یا ترمیم قیر و گونی ساختمان، تعویض سرامیک و موزاییک ها و موارد این چنینی.
  • مواردی که در زمینه تعمیر و یا تعویض کف سازی زیر زمین و طبقات اصلی ساختمان انجام می شوند.
  • مواردی مانند نصب کاشی، نقاشی داخلی و نمای خارجی و سفیدکاری کلی ساختمان.
  • تغییر و مرمت نمای ساختمان و یا نماسازی مجدد، ترمیم دیوارها و تغییر حیاط ساختمان.
  • اضافه کردن مواردی مانند استخر و یا حوض، ایجاد باغچه و فضاسازی و کف سازی ساختمان، با این شرط که پارکینگ حذف نشود.
  • از بین بردن مشکلات بهداشتی ساختمان که می تواند شامل تعمیر و تعویض خود سرویس بهداشتی شود. عوض کردن پنجره ها و درب ساختمان. با شرط اینکه تغییری در معماری و کاربری ساختمان ایجاد نشود.
  • مواردی مانند تغییر و ترمیم لوله کشی های آب، ترمیم فاضلاب، موارد مربوط به تغییر پروسه گاز رسانی به ساختمان و نصب شوفاژ. البته به شرط اینکه محل موتورخانه تغییر نکند.
  • حفر چاه فاضلاب جدید و یا تخلیه چاه فاضلاب
  • ایجاد حفاظ بر روی دیوار منازلی که بر روی پنجره های ساختمان های مجاور خود، اشراف دارند.
آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟
اقدام برای بازسازی یک ساختمان

هر کدام از این موارد برای اجرا، نیازی به دریافت مجوز بازسازی ساختمان ندارند. با این حال در برخی از شهرداری‌ها، حکم و قانون این است که حتی برای این موارد نیز باید برای مجوز بازسازی شهرداری اقدام نمود.

چه نوع تعمیرات ساختمانی نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارند؟

اما برسیم به تعمیراتی که برای اجرا، به دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری نیاز دارند. بر طبق قانون، مواردی مانند ساخت بنا بدون پروانه، احداث پارکینگ غیر قابل استفاده و یا کلا عدم ساخت آن، طی شدن روند احداث و ساخت ساختمان بر خلاف روال درج شده در پروانه، تجاوز کردن به معابر عمومی برای ساخت بنا،

رعایت نکردن قوانین شهرسازی و اصول بهداشتی و فنی و در نهایت تغییر دادن کاربری بنا به صورت غیر مجاز، مواردی هستند که نیاز به دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری دارند.

به بیانی ساده تر؛ بر طبق بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، اگر این موارد در روند بازسازی یک بنا، رعایت نشوند، نقض قانون انجام شده و برای هر کدام از این گزینه ها، جریمه خاصی لحاظ شده است.

البته مواردی مانند جا به جا کردن راه پله های اصلی بنا، حذف کردن جداکننده و دیوارهای داخلی که نقش حمال ساختمان و بنا را ایفا می کنند و هر کاری که باعث می شود قوانین شهرداری برای احداث بنا، نقض شود، به دریافت مجوز بازسازی ساختمان از سمت شهرداری نیاز دارد.

یادتان باشد؛ این عبارت دریافت مجوز، به این معنا نیست که برای هر کدام از این موارد، حتما مجوز صادر خواهد شد. بلکه بدین معناست که هر پروسه با هماهنگی شهرداری و بر طبق راهنمایی های مهندسین متخصص اجرا گردد.

برای درخواست مجوز بازسازی ساختمان به کجا مراجعه کنم؟

یکی از مهمترین دلایلی که کاربران مجوز بازسازی ساختمان را دریافت نمی کنند عدم داشتن اطلاعات دقیق از شرایط و محل اخذ مجوز است. در واقع این افراد فکر می کنند اخذ مجوز بازسازی پروسه ای زمان بر، دردسر ساز و هزینه بر است.

در صورتی که اصلا اینگونه نیست و می توان فقط در عرض چند روز این مجوز را دریافت کرد. برای درخواست مجوز بازسازی ساختمان باید به ساختمان شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه کنید و فرم درخواست مجوز را دریافت نمایید.

آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟
چگونه مجوز بازسازی ساختمان بگیریم؟

البته از آنجایی که امروزه اغلب نهادها به صورت اینترنتی هم فعالیت می کنند برخی از شهرداری ها این خدمات را به صورت آنلاین ارائه می دهند. بنابراین می توانید به وب سایت شهرداری منطقه خود رفته و فرم درخواست را تکمیل نمایید.

همچنین برخی از شهرداری ها مثل شهرداری تهران اغلب امور شهرداری مثل اخذ مجوز را به دفاتر الکترونیکی سپرده اند.

بر اساس قوانین دفاتر الکترونیکی موظف هستند انواع امور شهرداری اعم از صادر کردن انواع پروانه های ساختمانی مثل مجوزهای تخریب و بازسازی ساختمان، اضافه کردن طبقات یا همان اضافه کردن اشکوب، تعمیرات اساسی ساختمان، تغییر کاربری و نقشه، تعمیرات جزئی ساختمان و … را به کاربران ارائه دهد.

 مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوزهای بازسازی ساختمان از شهرداری

شما برای دریافت مجوز بازسازی خانه قدیمی و کلنگی و یا هر ساختمان دیگری، موظفید که یک سری مدارک مشخص را به شهرداری منطقه تان ارائه دهید. این مدارک شامل موارد زیر می شود :

  • ابتدا باید فرم مجوز تعمیرات را تکمیل کنید و برای این کار در شهرداری تشکیل پرونده دهید.
  • ارائه سند مالکیت اصلی و یک کپی از آن
  • ارائه یک کپی از بنچاق ملک
  • در صورت برخورداری ملک از سر قفلی، ارائه یک کپی از سند سرقفلی ملک
  • ارائه یک کپی از شناسنامه یا کارت ملی شخص مالک یا کسی که سرقفلی را دارد
  • ارائه جوابیه و یا پاسخنامه بیمه
  • ارائه جوابیه آتش ‌نشانی
  • اگر ملک شما در منطقه و بافت فرسوده شهر قرار گرفته باشد، شما به مجوز سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی نیاز دارید.
  • تکمیل نمودن فرم مربوط به مجوز تعمیرات توسط کارشناس شهرداری و دریافت تایید مسئول بخش فنی شهرداری

لازم است بدانید که تمامی مدارک ذکر شده، برای مواردی است که در لیست تعمیرات جزئی ساختمان قرار می گیرند. اگر تعمیرات و پروسه بازسازی شما، طیف عمیق تر و گسترده تری از تخریب بنا را شامل شود، شما باید علاوه بر مدارک ذکر شده، گواهی استحکام بنا و فرم تعهد کارفرما را نیز به پرونده تان اضافه کنید.

مراحل صدور پروانه تعمیرات کدام است؟

به طور خلاصه مراحل صدور پروانه تعمیرات و بازسازی ساختمان عباتند از:

  1. شما ابتدا باید به بخش تشکیل پرونده واحد شهرسازی شهرداری منطقه خودتان مراجعه نمایید و سپس فرم درخواست تعمیرات را تکمیل کنید.
  2. بعد از تکمیل فرم، نیاز است که دستور بازدید ساختمان و بنا توسط یک مسئول شهرسازی صادر گردد.
  3. دستور باید در دبیرخانه ثبت شود.
  4. در صورت وجود پرونده بنا در بایگانی، نیاز است که به عنوان مالک، به این بخش مراجعه نموده و تایید واحد بایگانی را نیز برای بازسازی بنا، دریافت نمایید. البته اگر بنای شما در بایگانی شهرداری پرونده ای ندارد، مشکلی نیست. بعد از اینکه مسئول شهرسازی از ساختمان مورد نظر دیدن کرد و دستور بازسازی صادر شد، تشکیل پرونده انجام می شود.
  5. حالا باید از از واحد بازدید، نوبت بازدید خود را دریافت نمایید.
  6. پس از اینکه نوبت بازدید دریافت شد، نیاز است که ساعت 7 صبح روز بازدید، در واحد شهرسازی حاضر باشید. سپس از مامور فنی منطقه، ساعت بازدید بنای خودتان را دریافت نمایید.
  7. حضور شما به عنوان مالک و یا نماینده مالک، راس ساعت مقرر شده در محدوده مورد بازدید الزامیست.
  8. ثبت گزارش مامور بازدید از محل مورد نظر (البته در نظر داشته باشید که شما به عنوان مالک بنا، باید روز بعد از بازدید، در بایگانی شهرداری حاضر شوید. پرونده بنا را دریافت کرده و آن را به مامور بازدید ارائه دهید.)

مراحل صدور پروانه بازسازی بعد از بازدید کارشناسی

  • گزارش ثبت شده توسط مامور بازدید باید توسط مسئول شهرسازی مورد بررسی قرار بگیرد.
  • حالا شما باید به عنوان مالک به دفتر مسئول شهر سازی برای کنترل عوارض مراجعه نمایید.
  • کنترل عوارض باید توسط محاسب تایید شود و مجددا به رئیس شهرسازی ارائه گردد.
  • بعد از این مرحله، دستور دریافت مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی صادر می شود.
  • حالا شما باید به بخش تشکیل پرونده شهرداری مراجعه کنید. در این مرحله یک پیش نویس از پروانه تعمیرات و مجوز بازسازی ساختمان، تهیه شده و تایپ میگردد.
  • حالا نوبت پرداخت فیش عوارض نوسازی در سال جاری می باشد. البته اگر ملک تجاری باشد، پرداخت فیش عوارض کسب سال جاری نیز ضروری است.
  • پس از پرداخت فیش عوارض ها، حالا باید امضای مسئول شهرسازی، معاون مالی، واحد اداری و محاسب بر روی پروانه درج شود.
  • پس از طی شدن این مراحل، مجوز بازسازی ساختمان و یا پروانه تعمیرات شما توسط واحد دبیرخانه مهر و شماره شده و صادر می گردد.
  • در انتها یادتان نرود که پرونده ملک شما مجددا باید به واحد بایگانی بازگردانده شود.
آیا تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد؟
فرایند بازسازی ساختمان

مدت زمان لازم برای اخذ مجوز بازسازی از شهرداری چقدر است؟

با توجه به مراحل ذکر شده در پاراگراف های قبلی برای دریافت مجوز بازسازی ساختمان و با توجه به این موضوع که نوع بازسازی شما اساسی باشد یا غیر اساسی، مدت زمان دریافت مجوز نیز متفاوت خواهد بود.

با این تفاسیر دریافت مجوز بازسازی ساختمان برای تعمیرات غیر اساسی، یک تا چهار روز کاری، زمان می برد. اما برای تعمیرات اساسی، این زمان در بازه زمانی دو تا هفت روز کاری، تعریف می شود. البته این بازه زمانی برای تهران است و هر شهر با توجه به روال کاری که در شهرداری های هر منطقه تعریف می شود، می تواند بازه زمانی مربوط به خود را داشته باشد.

کما اینکه این مورد را در نظر داشته باشید که تمامی این بازه های زمانی، حدودی و نسبی هستند. چرا که فاکتورهای مختلفی وجود دارند که می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم، بر روی مدت زمان اخذ مجوز بازسازی از شهرداری، تاثیر بگذارند.

فاکتورهایی مانند، حضور و یا عدم حضور کارمندها و مسئولین مربوطه، برنامه روزانه مامور بازدید، تعطیلی ها، شرایط زندگی شما و برنامه های مختلف دیگر، مواردی هستند که می توانند روال کاری شما را به تاخیر بیندازند.

البته در برخی موارد هم ممکن است که این روال، سریع تر از حد انتظار طی شود.
البته بد نیست این مورد هم بدانید که پس از دریافت مجوز بازسازی ساختمان از شهرداری، دیگر نیازی نیست که نگران منقضی شدن و اعتبار این مجوز باشید. چرا که این مجوز، بر خلاف خیلی از مجوزهای دیگر، مدت اعتبار محدودی برایش تعریف نشده است.

هزینه دریافت مجوز بازسازی خانه چقدر است؟

بحث هزینه ها، همیشه مهم ترین و شاید چالش برانگیزترین قسمت یک پروژه بازسازی میباشد. اما درباره هزینه مجوز بازسازی ساختمان، منحصرا ما نمی توانیم مبالغ دقیق و ثابتی را به شما اعلام کنیم. چرا ؟

ببینید؛ به طور کلی، پروسه دریافت مجوز بازسازی ساختمان، یک پروسه ثابت قانونی دارد که اگر طبق روال انجام شود، می تواند با کمترین هزینه، به پایان برسد. اما موضوع مورد بحث اینجاست که این روال با توجه به شرایط بنا و درخواست بازسازی شما، طی می شود.

بنابراین در بخش هزینه‌ها و عوارض، می توانیم شاهد تفاوت باشیم. در نتیجه ارائه یک سری لیست قیمت ثابت برای دریافت مجوز بازسازی ساختمان، امری ناممکن است. کما اینکه قوانین مربوط به هزینه ها و مبالغ فیش های ثابت این پروسه نیز، هر ساله، دچار تغییر می شوند.

انجام بازسازی ساختمان بدون اخذ مجوز شهرداری چه عواقبی را به دنبال دارد؟

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که برخی از بخش های تعمیرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارند و در غیر این صورت جریمه هایی برای این دسته از افراد در نظر گرفته می شود.

بنابراین آن دسته از افرادی که بدون در نظر گرفتن اصول بازسازی و قوانین شهرداری مجوز ساخت را دریافت نمی کنند و شروع به بازسازی ساختمان می کنند باید به دلیل تخلفات انجام داده جریمه هایی بپردازند.

جریمه هایی که شهرداری برای این افراد در نظر می گیرد متفاوت است. در برخی موارد این جریمه فقط محدود به بازسازی بدون مجوز می شود اما در برخی موارد جریمه های سنگین تری برای آن ها در نظر گرفته می شود.

این جریمه های سنگین مخصوص افرادی است که در زمان بازسازی تخلف های شهرسازی هم انجام داده اند. به عنوان مثال واحد یا طبقه ای را به پشت بام یا زیرزمین ساختمان اضافه کرده اند یا نورگیرهای ساختمان را کوچک تر نمودند و مواردی از این قبیل.

بنابراین باید توجه داشته باشید در صورت انجام تخلف های شهرسازی علاوه بر جریمه بازسازی باید جریمه ای مازاد برای این تخلف ها هم بپردازید.

عواقب دریافت نکردن مجوز شهرداری برای کسانی که فقط بازسازی ساختمان را بدون مجوز شروع کرده اند جریمه نقدی است. اما کسانی که تخلفات شهرسازی نظیر تغییر کاربری یا اضافه کردن واحد به بنا را در کارنامه دارند علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، حکم تخریب هم دریافت می کنند. با حکم تخریب شهرداری تمام هزینه و وقتی که برای بازسازی صرف کرده اید از بین می رود.

تعطیلی پروژه بازسازی از دیگر عواقب بازسازی ساختمان بدون اخذ مجوز

از دیگر عواقب بازسازی ساختمان بدون اخذ مجوز تعطیل شدن پروژه ساخت و ساز از سوی شهرداری است. در صورتی که غیر قانونی بودن پروژه بازسازی ثابت شود ماموران شهرداری پروژه را تعطیل می کنند. مدت زمان تعطیلی پروژه متغیر است. اما مطمئنا مدت زمان آن بیشتر از زمانی است که باید صرف اخذ مجوز ساخت است.

نکته مهم دیگر این است که اگر فقط موضوع بازسازی ساختمان بدون مجوز مطرح باشد مدت زمان کمتری برای تعطیلی پروژه در نظر گرفته می شود. اما اگر بحث تخلفات شهرسازی نظیر تغییر کاربری ساختمان مطرح شود مدت زمان این تعطیلی بیشتر می شود.

چرا که باید کاملا به این موضوع رسیدگی و حکم مربوطه صادر شود. این موضوع سبب طولانی شدن مدت زمان تعطیلی پروژه می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از شروع پروژه ساخت ساز مجوز لازم را اخذ نموده و ریسک نکنید.

مجوز بازسازی ساختمان در آپارتمان‌های چند طبقه و چند واحده چگونه است؟

با توجه به افزایش جمعیت امروزه اغلب ساختمان ها به صورت آپارتمانی و چند واحده هستند. به همین دلیل موضوع تخریب یا بازسازی اینگونه ساختمان ها به یک موضوع جدی تبدیل شده است. بسیاری از ساکنان این آپارتمان ها تمایل به بازسازی واحد خود را دارند و می خواهند بدانند پروسه مجوز بازسازی ساختمان برای آپارتمان های چند طبقه و چند واحده چگونه است؟

در این راستا باید بگوییم پروسه اخذ مجوز برای آپارتمان ها نیز به مانند سایر ساختمان ها است. یعنی در زمان تعمیرات جزئی نظیر نصب موزاییک یا سرامیک، تعمیرات کف ساختمان، تغییرات در ایزوگام، نقاشی و سفیدکاری و … نیاز به اخذ مجوز نیست.

اما برای تعمیرات اساسی مثل حذف پارکینگ، تغییر کاربری ساختمان، جابجایی بخشی از ساختمان و … حتما باید مجوز بازسازی دریافت کنید.

اما موضوع بازسازی آپارتمان های چند طبقه فقط محدود به اخذ مجوز شهرسازی نیست. از آنجایی که در بازسازی ساختمان مشکلاتی نظیر جابه‌ جایی مصالح و نخاله‌ها، سر و صدای ناشی از تخریب یا رفت و آمد کارگران وجود دارد و طبیعتا سبب سلب آرامش و ایجاد مزاحمت برای همسایگان می شود بسیاری از هیئت مدیره های آپارتمان ها قوانینی به همین منظور وضع کرده اند.

در این قوانین اطلاعات کاملی از چگونگی بازسازی ساختمان شرح داده شده که یکی از مهمترین فاکتورهای آن اهمیت آرامش و ایمنی تمام ساکنان آپارتمان است. بنابراین اگر قصد بازسازی چنین ساختمانی دارید فقط به مجوز شهرداری اکتفا نکنید و حتما از شرایط و ضوابط آپارتمان خود مطلع باشید.

آیا بازسازی مغازه هم نیاز به اخذ مجوز بازسازی شهرداری دارد؟

از دیگر سوالات رایج در زمان بازسازی این است که آیا برای بازسازی مغازه هم باید مجوز شهرداری دریافت کرد. در این راستا باید بگوییم بله. بازسازی برخی از قسمت های مغازه نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد.

شاید در قوانین شهرداری صراحتا به این موضوع اشاره نشده باشد اما عملا دیده شده برای تعمیرات قسمتی از مغازه باید این مجوز دریافت شود. وگرنه پروژه بازسازی تعطیل و باید جریمه پرداخت شود.

از جمله قسمت های مغازه که در زمان بازسازی نیاز به اخذ مجوز شهرداری دارد شامل موارد مختلفی می شود. از جمله این موارد می توان به بازسازی دیوار مغازه و فروشگاه، بازسازی ستون مغازه، بازسازی سقف و کف اشاره نمود.

اهمیت اخذ مجوز شهرداری از آن جهت است که بازسازی مغازه جزء پروژه های خطرناک است. به همین دلیل حتما باید مورد تایید کارشناسان و متخصصان قرار گیرد.

جمع بندی و سخن پایانی

با توجه به تمامی مواردی که برای دریافت مجوز بازسازی ساختمان توضیح دادیم؛ متوجه شدیم که این پروسه می تواند به روش های مختلفی انجام شود. در واقع با توجه به شرایط ساختمان و خواست مالک، پروسه بازسازی می تواند متغیر باشد.

دریافتیم که بر طبق این متغیر بودن روال بازسازی، گاهی اوقات به دریافت مجوز بازسازی شهرداری نیز احتیاجی نیست.

با این تفاسیر، اگر شما جزو افرادی هستید که تجربه زیادی در امر بازسازی بنا ندارید، پیشنهاد ما این است که حتما با مجموعه هایی همچون شرکت بازسازی عمران دژ مشورت های لازم را انجام دهید.

کارشناسان ما می توانند با تخصص خود، شما را در مسیر درست بازسازی و یا نوسازی و پروسه های مربوط به دریافت مجوز قرار دهند. پس قبل از هر اقدامی، ابتدا تحقیقات لازمه را انجام دهید و سپس دست به کار شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است