عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

طراحی دکوراسیون داخلی به دلیل ایجاد احساس در افراد نسبت به فضایی که در آن قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است و توسط عناصر و المان های مختلفی مانند نور، خطوط و رنگ‌ها انجام می‌شود.

با توجه به مکان مورد نظر (تجاری اداری و یا شخص بودن آن) و حتی افراد استفاده کننده از آن (کودکان یا بزرگسالان) نوع دکوراسیون تغییر کرده و معمولا به گونه‌ای است که بیشترین راحتی را در پی داشته باشد.

طراحی داخلی و یا به عبارتی، دکوراسیون داخلی درباره‌ی احساس و تجربه‌ی ما از فضای داخلی ساختمان‌هاست. اینکه طراحی ساختمان به گونه‌ای باشد که بتواند نیازهای ما را برطرف کند و خللی در زندگی روزمره به وجود نیاورد، به دکوراسیون داخلی آن بستگی دارد.

شرکت بازسازی ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی عمران دژ، برای یافتن دکوراسیونی متناسب و بازسازی حرفه ای ساختمان تان، همراه شما خواهد بود.

اهمیت دکوراسیون داخلی ساختمان چیست؟

افراد معمولا بیشترین زمان خود را در محیط‌های داخلی مانند محل کار، مدرسه و خانه می‌گذرانند به همین دلیل قرار داشتن در فضایی که در عین کارآمد بودن و رفع درست نیازها، بتواند باعث ایجاد احساس امنیت و راحتی شود بسیار مهم است؛ از این رو، طراحی و دکوراسیون داخلی چه در مورد منزل باشد و چه محل کار، از اهمیت بسیار برخوردار است.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

اصول مهم در دکوراسیون داخلی کدام است؟

طراحی دکوراسیون داخلی اداری و خانگی در گذشته معمولا فقط در انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان و نوع پارچه‌ی پرده‌ها خلاصه می‌شد؛

در حالی که امروزه طراحی دکوراسیون مدرن به عنوان تلفیقی از علم و هنر شناخته می‌شود و به این معناست که ذهن و بدن ما چگونه به محیط پیرامون خود واکنش می‌دهند. وظیفه‌ی یک طراح دکوراسیون داخلی این است که به گونه‌ای به فضاهای داخلی شکل بدهد که احساس خاصی در افراد پدیدار شود.

این احساس باید به اندازه‌ای تاثیر گذار و مثبت باشد که فرد بخواهد مدت زمان زیادی را در آن مکان صرف کند. برای مثال شاید تجربه کرده باشید که دکوراسیون برخی منازل بسیار رسمی بوده و فرد در آن جا احساس راحتی نمی‌کند و می‌خواهد هرچه زودتر محل را ترک کند؛

این تناقض می‌تواند با کمک یک طراح دکوراسیون داخلی به آسانی برطرف شود. طراحان دکوراسیون داخلی با شیوه‌هایی هنرمندانه و خلاقانه از عناصر مختلفی استفاده کنند تا فضایی راحت برای ذهن و بدن فراهم کنند.

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی زیبا و اثربخش شامل عناصر مختلفی است که در اینجا به چند مورد از آنها می‌پردازیم.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

فضا و چیدمان داخلی

شاید بتوان گفت فضا (یا به عبارتی، جا و مکان) از مهمترین عناصر تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون داخلی است. در این کار، فضا به دو بخش مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

بخش‌هایی از اتاق که وسیع و خالی هستند، فضای منفی نامیده می‌شوند زیرا همین احساس وسعت و تهی بودن را در افراد به وجود می‌آورند. در عین حال، بخش‌هایی از اتاق که توسط مبلمان، اسباب و اثاثیه مناسب، به اندازه کافی تجهیز شده اند، فضای مثبت نامیده می‌شود.

تفاوت بین فضای مثبت و منفی، علاوه بر میزان و نحوه چیدمان دکوراسیون، به احساسی که به افراد انتقال می‌دهند نیز ارتباط دارد و تاثیر فضاهای مثبت در ایجاد احساس راحتی و آرامش را نمی‌توان دست کم گرفت.

یکی دیگر از مسائل مهم در دکوراسیون داخلی با توجه به عنصر فضا، ارتفاع سقف و باز یا بسته بودن آن است. سقف‌های کوتاه باعث ایجاد ناراحتی و خستگی می‌شوند. به هنگام طراحی نقشه دو بعدی از فضای داخلی، باید ارتفاع سقف را نیز مورد توجه قرار داد.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

استفاده از خطوط در دکوراسیون داخلی

خطوط از جمله مواردی هستند که در درک بصری محیط پیرامون به ما کمک می‌کنند و حتی می‌توانند ذهن را در سمت و سوی خاصی هدایت کنند. نوع خط در این موارد اهمیت بسیاری دارد.

خطوط افقی باعث ایجاد حس ثبات، پایستگی و امنیت می‌شوند. استفاده از کفپوش‌هایی که خطوط افقی دارند، باعث عریض‌تر نشان دادن کف و استحکام زمین می‌شوند که برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی است.

هرچند اگر در استفاده از این نوع خطوط زیاده روی شود، باعث ناهماهنگ شدن فضا شده و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. برای مثال، استفاده از فرش و گلیم‌های دارای طرح‌های مربعی کوچک در اتاق‌های کوچک باعث بزرگتر نشان دادن آن می‌شود.

خطوط عمودی فضا را گسترده‌تر نشان می‌دهند و اگر در تزئین دیواره‌ها استفاده شوند، چشم‌ها را به سمت سقف هدایت می‌کنند؛ استفاده از این خطوط به هنگام داشتن تزئینات و دکوراسیونی خاص در سقف ضروری است. همچنین، نشان داده شده که استفاده‌ی مناسب از خطوط عمودی باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

خطوط منحنی، تحرک و جنبش را به نمایش می‌گذارند. این خطوط پویا بوده و چشم‌ها را بر روی طرح حرکت می‌دهند و توجه‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند. خطوط منحنی و درهم، در محیط‌های رسمی کمتر استفاده می‌شوند.

طرح‌های زیگزاگ و خطوط زاویه‌دار نیز در این دسته قرار می‌گیرند و به دلیل احساس خاصی که هرکدام ایجاد می‌کنند، در موقعیت‌های به خصوصی استفاده می‌شوند.

خطوط منحنی در دکوراسیون داخلی منازل قدیمی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت و حتی امروزه نیز در طراحی منازل به سبک سنتی استفاده می‌شوند. هرچند، به طور کلی با گذر زمان، استفاده از این خطوط کم‌تر شده و جای خود را به خطوط زاویه دار داده است.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان

رنگ یکی از عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های سنتی ایرانی بوده است و همواره از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده کرده اند. مانند سایر عناصری که بر دکوراسیون داخلی اثر می‌گذارند، نوع رنگ و میزان شدت آن باعث ایجاد احساس متفاوت در افراد می‌شود.

برای مثال استفاده از رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی در مناطق سردسیر و کوهستانی بسیار رایج است زیرا باعث عمق دادن به محیط و نوعی گرمای کاذب می‌شود و محیط صمیمانه‌تر به نظر می‌رسد.

رنگ طلایی نیز جزو رنگ‌های کلاسیک محسوب می‌شود و در بسیاری از مبلمان‌های استیل که مورد علاقه ایرانیان است، استفاده می‌شود. هرچند، زیاده روی در استفاده از این رنگ، ناخوشایند بوده و اثر بخشی خود را از دست خواهد داد.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

اهمیت نور در طراحی فضای داخلی خانه

اهمیت نور در افزایش اثربخشی دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی بسیار حائز اهمیت است و عنصری است که از دیر باز مورد توجه بوده.

بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده که با طلوع و غروب آفتاب هماهنگ است و به هنگام وجود نور مناسب، کارایی و انرژی بیشتری دارد. امروزه در طراحی داخلی خانه‌های ایرانی برای ایجاد احساس راحتی و آرامش بیشتر، از رنگ‌های روشن و ترفندهایی استفاده می‌کنند که بیشترین میزان ورود نور به خانه در طول روز را داشته باشد.

برای ایجاد روشنایی اتاق‌ها می‌توانیم به دو شیوه عمل کنیم که هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و باعث ایجاد احساسی متفاوت در افراد می‌شوند. نور طبیعی؛

بهره گیری از نور طبیعی با کمک پنجره‌ها و دیوارهای شیشه‌ای انجام می‌شود و برای تاثیر گذاری بیشتر و شدت دادن به آن می‌توان رنگ مبلمان و چیدمان سایر دکوراسیون را به گونه‌ای انتخاب کرد که بیشترین میزان بازتاب نور را داشته باشند تا فضا روشن‌تر شود. لازم به ذکر است که ابعاد پنجره نیز مهم بوده و هرچه اتاق بزرگ‌تر باشد، باید از درب و پنجره‌های بزرگتری برای آن استفاده کرد.

نور مصنوعی هنگامی استفاده می‌شود که امکان ورود نور طبیعی به فضای اتاق وجود نداشته باشد. برخی از نورهای مصنوعی مانند رنگ لامپ‌های فلئورسانس باعث ایجاد نوعی کرختی و بی‌حسی در افراد می‌شوند که توصیه می‌شود در استفاده از آنها زیاده روی نشود.

گاهی نورپردازی محیط به گونه‌ای انجام می‌شود که توجه را به یک سری نقاط خاص جلب کند؛ برای مثال آباژورهایی که در کنار مبلمان قرار داده می‌شوند.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

دیوارهای داخلی چگونه بر فضای خانه تاثیر می گذارد؟

فرم، اشکال و الگوها از سایر عناصری هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از کارهایی که در دکوراسیون داخلی مدرن انجام می‌شود، حذف دیوارهای داخلی است که به آن open concept گفته می‌شود.

وجود دیوارهای فراوان در فضاهای داخلی، مخصوصا منازل مسکونی باعث ایجاد احساس در بند بودن در افراد می‌شود و می‌تواند نوعی اضطراب ناشی از قرار گرفتن در این فضا به مدت طولانی ایجاد کند. نبود دیوارهای داخلی فضا را بسیار بزرگتر از آنچه که هست، نمایش می‌دهند و نوعی راحتی برای ذهن ایجاد می‌کنند.

عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی ساختمان را بشناسید

طراحی دکوراسیون داخلی تجاری و اداری

اهمیت دکوراسیون داخلی تجاری در فضاهایی مانند مجتمع‌های تجاری، رستوران‌، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف بسیار زیاد است زیرا نوع دکوراسیون در جذب مشتری اثر گذار است.

بیشتر این فضاها بر اساس تم‌های ویژه‌ و خاص مخصوص به خود طراحی می‌شوند تا بتوانند مخاطبان خود را راحت‌تر جذب کنند. برای مثال در دکوراسیون رستورانی مخصوص غذاهای چینی، نمی‌توان از تز‌ءیناتی استفاده کرد که مربوط به منطقه مدیترانه هستند.

دکوراسیون داخلی اداری به گونه‌ای انجام می‌شود که برای کارمندان احساس راحتی ایجاد کرده و نیازهای آنان را در طول روز برطرف کند زیرا کارمندان بیشتر زمان خود را در آنجا می‌گذرانند.

همچنین، امروزه با کوتاه کردن دیوارها در هر بخش، در پی ایجاد محیطی بزرگتر و در عین حال، دادن فضایی خصوصی به افراد برای انجام امورشان هستند که در انجام همکاری‌های تیمی بسیار تاثیر گذار است.

امروزه، برای اثربخشی بیشتر به نتیجه نهایی و کارآمد بودن دکوراسیون از هر لحاظ، طراحان دکوراسیون با معماران داخلی، مهندسان، پیمانکاران و همچنین فروشندگان مبلمان، اثاثیه و لوازم داخلی همکاری کرده تا بتوانند در کار طراحی دکوراسیون موفق باشند و نتیجه‌ی نهایی‌شان رضایت بخش باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است