نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

سبک های طراحی نما ویژگی های یک نمای خوب ساختمانی


نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

حفظ نمای ساختمان در برابر عوامل جوی یکی از مهمترین پارامترها در هر سازه است. بدون داشتن یک طرح مدون به منظور محافظت از نما در برابر رطوبت، نمای سازه دچار آسیب می‌شود. در این مطلب پیرامون نمای سیمانی به تفصیل صحبت شده است و درباره روش های عایق نمودن نمای سیمانی در برابر رطوبت موضوعاتی آورده شده است.

نمای سیمانی ساختمان از مصالحی مانند سیمان، ماسه، آب و آهک ساخته شده است که هر کدام از این مصالح ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. نمای سیمانی با سیمان سفید در ساختمان بیش از هر چیزی به روشنی و درخشندگی ساختمان کمک می کند و این مسئله به خاطر رنگ آهک ناشی می‌شود.

حفظ پاکیزگی و زیبایی سطح سفید آهک بسیار مهم است زیرا به سرعت در برابر گرد و غبار و کثیفی، رنگ روشن و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. مسئله دیگر پرداختن به مسئله عایق بندی در برابر رطوبت است که اهمیت بسیار بالایی دارد. هر نمای بیرونی ساختمان باید  از سطحی محافظ در برابر رطوبت داشته باشد تا نمای سازه از داخل و خارج محافظت شود.

نمای سیمانی را می‌توان با اجرای تمهیدات خاصی در برابر رطوبت محافظت کرد و باید در نظر گرفت که این تمهیدات با در نظر گرفتن دقیق جزئیات و تکنیک‌ها انجام شود.

از آنجایی که نمای سیمانی و سیمان بری برای نمای ساختمان در حال حاضر فرآیند پر زحمتی است، ممکن است برخی از کارفرمایان و صاحبان خانه، ترجیح دهند از نماهایی استفاده کنند که در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند،

اما امروزه با روی کار آمدن تکنیک‌ها و فنون جدید مقاوم سازی که توسط شرکت‌ها و موسساتی مانند شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ ارائه می‌شود می‌توان به راحتی و با به کارگیری روش ها و مصالح نوینی سیمان بری را در برابر رطوبت بیمه کرد.

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

رطوبت در نمای ساختمان چه خطرات و آسیب‌هایی در پی دارد؟

آسیب رطوبت ناخوشایند و خطرناک است، اما چیزی که واقعاً ترسناک است این است که حتی در مناطقی که رطوبت نه چندان زیادی دارد (مانند تهران) هم تاثیرات مخرب رطوبت پا بر جاست. یک دوره آب و هوای مرطوب، بارش های سنگین برف، بارندگی‌های پراکنده، سایه بیش از حد و سایر شرایط محیطی می توانند باعث ایجاد آسیب های ناشی از رطوبت شود.

خرابی‌های ناشی از رطوبت بسته به انوع نماها به اشکال مختلف خود را بروز می‌دهد. برای چوب و وینیل، این آسیب می‌تواند به صورت لکه های سیاه، پانل های تاب خورده، ورقه شده و تکه‌های پوسیده ظاهر شود.

برای سیمان، آسیب رطوبت می تواند به صورت سوراخ، قطعات پوسته پوسته، لکه هایی که با کوچکترین تماسی پودر می‌شوند و در نهایت به صورت ترک ظاهر شود. حتی بدتر از آن، هنگامی که رطوبت در پشت لایه های سیمان به دام می افتد، آسیب قابل توجهی در زیر سطح ایجاد می شود. این می تواند منجر به پوسیدگی پنهان شود که در عین حال باعث تضعیف اجزای ساختاری ساختمان می شود.

برای جلوگیری از آسیب های ساختاری که رطوبت انباشته می تواند ایجاد کند، اجرای یک عایق رطوبتی سیمانی بسیار ضروری است.

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

نمای سیمانی چه میزان در برابر رطوبت مقاوم است؟

نمای سیمانی به دلیل ترکیباتش مقاومت طبیعی در برابر رطوبت دارد. اندود سیمانی بکار برده شده مخلوطی از سیمان، ماسه، آب و آهک ساخته شده است، بنابراین سیمان به طور طبیعی نسبت به چوب در برابر رطوبت مقاوم‌تر است. سیمان در مقایسه با چوب عایق رطوبت تلقی می‌شود.

با این حال، درک این نکته مهم است که روکش سیمانی ذاتا به اندازه کافی در برابر رطوبت مقاوم نیست. این موضوع به این علت است که روکش های سیمانی نفوذ ناپذیر هستند و دچار تعرق نمی شوند. از این رو آب و رطوبت درون روکش های سیمانی باقی می ماند و منجر به کپک زدن آن می شود.

تفاوت در تکنیک های اجرا، استفاده از لایه محافظ، رنگ و نقاشی مقاوم در برابر رطوبت و سایر اقدامات و تکنیک‌ها می تواند به افزایش مقاومت در برابر رطوبتِ یک دیوار با روکش سیمانی کمک کند و این در حالی است که بیشتر سازندگان تمام اقدامات و توصیه‌های لازم را برای ضد رطوبت ساختن کامل روکش سیمانی انجام نمی دهند.

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

سبک های طراحی نما ویژگی های یک نمای خوب ساختمانی

بهترین روش برای اینکه روکش سیمانی را در برابر رطوبت مقاوم کنیم کدام است؟

چند راه مختلف برای ضد رطوبت کردن روکش سیمانی وجود دارد. روش اول استفاده از تکنیک لایه‌بندی‌های چندگانه است که به جای استفاده صرف از سیمان، از چندین لایه مختلف از مصالح نوین و پیشرفته و مقاوم در برابر مواد متکی است.

رویکرد چند لایه با یک مانع مقاوم در برابر آب و هوا به عنوان لایه زیر سازی شروع می شود، پس از آن یک کامپوزیت پلاستیکی که خاصیت زهکشی دارد و در برابر نفوذ باران مقاوم است استفاده می‌کنیم پس از آن دوباره یک لایه مقاوم در برابر آب و هوا که از نوع ورق فلزی یا توری فایبرگلاس است به صورت منظم اجرا می‌کنیم و در نهایت که نوبت به اجرای لایه سیمانی می‌رسد،

حداقل از سه لایه سیمانی روی هم استفاده می‌شود گفتنی است که می‌توان از لایه سیمان بیشتری استفاده کرد ولی به منظور رعایت مسائل اقتصادی اجرای سه لایه سیمانی کافی است. این نوع نحوه اجرا و لایه بندی زیر سیمان بیرونی می تواند به جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و ایجاد آسیب کمک کند.

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

جزء زهکشی برای عایق کردن روکش سیمانی ضروری است. این عنصر به رطوبت اجازه می دهد تا در زیر لایه ها محصور نشود و به صورت خودکار از سطح خارج شود.

از آنجایی که تراکم، نشتی و رطوبت همگی می توانند حتی با درزهای کاملاً مهر و موم شده وارد شوند، بنابراین داشتن یک لایه زهکش که به طور موثر و مداوم رطوبت را هدایت می کند، بسیار مهم است.

یکی دیگر از راه‌های افزایش سطح محافظت در برابر رطوبت استفاده از “عایق محافظ فلز” و “عایق هدایتگر آب روی سقف” است؛
عایق محافظ فلز وظیفه جداسازی سطح تماس رطوبت و آب از سطوح فلزی را بر عهده دارند، این سطوح شامل سطوح در و پنجره‌های فلزی است. عایق محافظ فلز در اطراف همه درها و پنجره‌های فلزی نصب می‌گردد تا مطمئن شوید که این نقاط دسترسی دارای خاصیت عایق در برابر رطوبت هستند.

“عایق هدایتگر آب روی سقف” نیز باید در امتداد لبه سقف در جایی که با روکش سیمانی برخورد می کند نصب شود و جریان آب را به ناودان انتقال دهد تا جریان آب و رطوبت بدون تماس با نمای ساختمان و دیوار به پایین ساختمان منتقل شوند.

در صورتی که عایق محافظ فلز و عایق هدایتگر آب به درستی نصب شود، می تواند به کاهش میزان رطوبتی که در پشت خارجی ترین لایه روکش راه پیدا می کند، کمک کند.

نمای سیمانی در برابر رطوبت مقاوم است؟

صاحبان خانه باید همیشه قسمت هایی از نما که بر اثر رطوبت آسیب دیده را در اسرع وقت تعمیر کنند تا آسیب رطوبت پخش نشود. علاوه بر این روکش ضد رطوبت و رنگ ضد رطوبت به عنوان تقویت کننده اضافی در برابر رطوبت استفاده کرد.

گروه بازسازی سازین با ارائه راهکارهای نوین در زمینه بازسازی و نوسازی خانه، در زمینه‌ طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی برای ایجاد خانه ای ایده آل، به شما کمک خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است