طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟

طراحی پلان باز چیست؟

پلان باز به اصطلاحی گفته می شود که از اوایل سال ۱۹۲۶ وارد دنیای دکوراسیون داخلی شد و مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفت. در واقع هنگامی که طراحی را به صورت باز انجام می دهید و دیوارها و اتاق ها به صورت مجزا هستند و یا به عبارتی طراحی یک اتاق بسیار بزرگ و باز شامل فضاهایی با عملکردهای مختلف می باشند، طراحی پلان باز انجام داده ایم.

پلان باز در فرهنگ لغت برای توصیف اتاق یا ساختمانی به‌کار می‌رود که دارای دیوارهای کم یا بدون دیوار است. بنابراین فضا به اتاق‌های کوچک‌تر تقسیم نمی‌شود. پلان باز معمولا بیشتر برای دو کاربری مسکونی و اداری استفاده می‌شود.

رویکرد طراحی پلان باز

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟
رویکرد طراحی پلان باز

در واقع طراحی با رویکرد پلان باز به این معنا نیست که خانه یا فضای کارهیچ اتاق یا دیواری نداشته باشد، بلکه هدف این نوع طراحی، یکی نمودن و یکپارچگی فضاهایی است که می‌توانند کارکردهای مشترک مانند آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و نشیمن در کاربری های خانگی و اتاق های مختلف فضاهای کاری در کاربری اداری داشته باشند.

اگر خانه با متراژ کوچک دارید، طراحی پلان باز بهترین انتخاب برای دکوراسیون داخلی منزلتان می‌باشد در مورد فضاهایی که بزرگ هستند و محدودیتی ندارید نیز می توانید از این شیوه در بازسازی منزل استفاده کنید.

تاریخچه طراحی پلان باز

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟
تاریخچه طراحی پلان باز

تا قبل از جنگ جهانی دوم، اکثر خانه‌های مسکونی از یک نقشه ساده پیروی می‌کردند که در آن راهرو اصلی فضاها را مانند شریان تقسیم می‌نمود و دسترسی به اتاق‌ها را ‌ممکن می‌ساخت. در این پلان‌ها آشپزخانه به عنوان یک فضای خدماتی محسوب می‌شد و معمولا در انتهای پلان قرار می‌گرفت.

اولین بار لوکوبوزیه معمار و شهرساز سوئیسی در سال ۱۹۲۶ ایده این نوع طراحی و ترکیب فضاهای مختلف با هم را ارائه داد. اما با این حال در اواسط دهه ۱۹۰۰ بود که معماران و مهندسان به اهمیت طراحی فضاهای پلان باز پی بردند و به آن روی آوردند.

در واقع در ابتدا طراحی پلان باز برای معماران بیشتر به عنوان یک گزینه اقتصادی به صرفه کاربرد داشت. چرا که باعث بزرگ‌تر و روشن‌تر نمایش دادن فضاهای کوچک می‌شد. طراحی پلان باز این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید فعالیت‌های مختلف را در یک فضای مشترک انجام دهید و محدودیت‌‎های گذشته را نداشته باشید. به طور خلاصه این نوع طراحی نوعی تعامل اجتماعی را فراهم می‌کند که در گذشته وجود نداشته است.

حالات طراحی پلان باز منزل

در طراحی پلان با طرح باز منزل، معمولا یکی از سه حالت زیر در چینش فضاهای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه انتخاب می‌شود:

ترکیب آشپزخانه و اتاق ناهارخوری

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟
حالات طراحی پلان باز منزل

در خیلی از موارد اتاق ناهار خوری، یک فضای اضافه است. ما می توانیم برای گسترش محیط این فضا را با آشپزخانه ترکیب کنیم. از این رو، پیوستن به آشپزخانه با اتاق ناهار خوری و شامل عناصر تزئینی نه تنها استفاده از اتاق ها را بهتر می کند بلکه دیگر نیازی به پوشاندن فاصله برای قرار دادن غذا در میز ناهار خوری نخواهید داشت.

همانطور که می‌دانید آشپزخانه و اتاق ناهارخوری اغلب فضای مشترکی دارند و در پلا‌ن‌های بسته نیز گاهی این دو فضا با یکدیگر ادغام می‌شوند.

گاهی اوقات خود میز ناهارخوری یا یک جزیره، فضای آشپزخانه را از ناهار خوری تفکیک می‌کند. برای این ترکیب رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با کابینت فعلی، وسایل و همچنین اتاق‌های دیگر هماهنگ باشد. رنگ های گرم و روشن می توانند بهترین انتخاب باشند. چرا که بیشتر وقت در این منطقه سپری می شود و هیچ چیز نمی تواند جذاب تر از رنگ های گرم یا لطیف باشد.

ترکیب غذاخوری و اتاق نشیمن در طراحی پلان باز

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟
حالات طراحی پلان باز منزل

فضای غذاخوری و اتاق نشیمن در پلان با طرح باز در یک منطقه ادغام می‌شوند. خط تقسیم و تفکیک آن‌ها می‌تواند کف‌سازی متفاوت، نورپردازی مجزا، پله و یا نرده کوتاه باشد.

داشتن خانه‌ای با ابعاد کوچک و پلان باز می‌تواند نشیمن و ناهارخوری شما را در کنار هم قرار دهد. امکان جدا کردن این دو فضا برای شما محیا است در عین حال ارتباط آن‌ها به خوبی حفظ می‌شود. همچتین برای ایجاد این ترکیب و هماهنگی بین اتاق نشیمن و فضای ناهارخوری باید ازقبل بدانید که چه سبکی مد نظرشما است.

به عنوان مثال اگرفضای ناهارخوری به سبک معاصر با خطوط صاف و تمیز و رنگ های مات و سیاه چیدمان شده است شما نمی توانید برای اتاق نشیمن از لوسترهای پرزرق و برق استفاده کنید. چرا که باید هردو فضا ازلحاظ بصری با یکدیگر هماهنگ باشند.

البته این مطلب به این منظور نیست که نمی توانید سبک‌ها را با یکدیگر تلفیق کنید بلکه بیشتر این موضوع حایز اهمیت است که از لحاظ بصری فضاها باهم هماهنگ باشند. انتخاب سبک شما برای ایجاد یک اتاق نشیمن چند منظوره درهماهنگی بسیار مهم است، راهنمای انتخاب مبلمان، پالت رنگی و لوازم جانبی (اکسسوری) و وسایل روشنایی و تمام عناصری که در فضا کار می شوند باید در نظر داشت.

ترکیب آشپزخانه و اتاق نشیمن 

طراحی پلان باز چیست و چه مزایایی دارد؟
حالات طراحی پلان باز منزل

در این حالت هر دو فضا در یک اتاق بسیار بزرگ ترکیب می‌شوند و هیچ مرز یا مانعی بین آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

اگر تا همین اواخر آشپزخانه اپن در قسمت نشیمن در انحصار آپارتمان های یک اتاق و دو اتاق بود، در سال های اخیر این فرمول بخشی از استانداردی شده است که به طور فزاینده ای مورد استقبال قرار می گیرد و اغلب به صراحت توسط مشتریان از متخصصان درخواست می شود. چیدمانی که در گذشته «سبک آمریکایی» نامیده می‌شد، اکنون یکی از مطلوب‌ترین چیدمان‌ها است.

چیدمانی که دارای یک جزیره یا شبه جزیره با دکوری‌ها و چهارپایه‌ها برای تقسیم اتاق نشیمن از آشپزخانه کوچک است. مبلمان ایده آل برای این نوع داخلی باید طوری طراحی شود که از همه طرف لذت ببرید.

سپس برای مبل هایی با قفسه کتاب که در پشتی آن قرار دارد یا مبل های دو طرفه با تکیه گاه های متحرک وزنی پیش بروید. یا با جزایر با میز ناهارخوری توکار، یا با کنسول های قابل افزایش برای کسانی که میز را نمی خواهند. یا به جای جزیره، میزی با ساختار صحنه نگاری.

مزایا و معایب طراحی پلان باز

مزایای طراحی پلان باز

استفاده از طراحی پلان باز مزایای زیادی دارد که برخی را در زیر برای شما شرح خواهیم داد:

یک پلان با طراحی باز امکان استفاده حداکثری از فضا را برای شما فراهم می‌کند.

  • داشتن یک پلان باز به شما اجازه می‌دهد تا به طور خلاقانه فضای خود را چیدمان کنید و هر زمان که بخواهید فضا را تغییر دهید.
  • یک طراحی با پلان باز به شما این امکان را می‌دهد که هنگام طبخ شام در آشپزخانه همزمان از مهمانان در فضای نشیمن پذیرایی کنید. همچنین این نوع چیدمان به شما اجازه می‌دهد کودکان خردسال را بهتر زیرنظر داشته باشید.
  • در پلان طرح باز برخلاف پلان با طرح بسته، بدون وجود دیوار و اتاق‌ها، به راحتی می‌توان تمامی اعضای خانواده را دید و با یکدیگر صحبت نمود.
  • امروزه پلان‌های باز طرفدار بیشتری در بین مشتریان دارند و دلیل آن امکان چیدمان متفاوت و اعمال سلیقه مالکین جدید است.
  • یکی دیگر از مزایای پلان‌های باز، جا به جایی آسان در فضا است زیرا هیچ در، دیوار یا راهرویی وجود ندارد.
  • نورپردازی طبیعی از مزایای طراحیپلان باز می‌باشد که علاوه بر روح بخشیدن به فضا، از نظر روانشناسی می‌تواند احساس رضایت‌مندی، انرژی و حرکت در افراد ایجاد کند.
  • در طراحی پلان با رویکرد باز، نور طبیعی بهتر در فضا گردش می‌کند و به دلیل عدم وجود موانعی مانند دیوارها یا پارتیشن‌ها، نور فضاها بسیار مطلوب خواهد بود.

معایب طراحی پلان باز

  • بدون پارتیشن برای جلوگیری از سر و صدا، می توانند بسیار پر سر و صدا باشند.
  • نقشه های طبقه باز برای فعالیت های اجتماعی ایده آل است ، اما به عنوان اتاق آرامش کمتر مناسب است.
  • بدون دیوارهای پارتیشن، برای پشتیبانی به تیرهای فولادی یا روکش چوب روکش دار چسبیده متکی هستند. نصب آن‌ها گران است.
  • اتاق های بزرگ با سقف های بلند اغلب باعث تخلیه انرژی می شوند، خصوصاً اگر دیوارهای خارجی پنجره های بزرگی داشته باشند. در حالی که پلان های معمولی فقط می توانند برخی از اتاق ها را گرم یا خنک کنند. با یک نقشه کف باز باید تمام اتاق را گرم یا سرد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است