محاسبه مساحت زمین در رشت

876dd42a 00e5 434d a96f 723aacccdc3c.

محاسبه مساحت زمین در رشت

نحوه محاسبه متراژ خانه و آپارتمان

مهم ترین معاملاتی که می توان برای یک خانه و آپارتمان یا هر ملک دیگری انجام داد، ساخت ساختمان و خرید و فروش خانه آپارتمان یا هر ملک دیگر و مشخص کردن قیمت آن بر حسب متراژ هست. حال بر اساس نوع معامله لازم است تا شما حتما با محاسبه مساحت ساختمان و زمینی که قصد دارید در آن ملکی بسازید آشنا باشید.

همچنین در مواقعی که قصد دارید یک برج یا ساختمان مسکونی را بصورت کامل بخرید باید بر نحوه و چگونگی محاسبه متراژ زیر بنای آپارتمان و آن ملک از هر نوع دیگری اشراف داشته تا با مطابقت با سند ملک بعد ها درگیر شهرداری و اداره مالیات و … نشوید.

محاسبه مساحت زمین در رشت

محاسبه مساحت زمین در رشت

محاسبه مساحت ساختمان

مساحت عبارت است از تعداد واحدهای مربعی که برای پوشش کامل هر شکل مسطح مورد نیاز است و مساحت با استفاده از فرمول ها و قوانین خاصی که به نوع شکل هندسی بستگی دارد ، و فضای داخلی آن متفاوت است.

هر طبقه ، که با اندازه گیری طول و عرض هر دو با یک میله استاندارد برای هر یک از اتاقهای داخل محاسبه می شود و سپس از مواردی که با ضرب طول خارجی در عرض بیرونی خانه یا ساختمان به دلیل شامل مساحت دیوارهای داخلی و سایر مناطق که عملاً توسط ساکنان خانه استفاده نمی شود. مانند گاراژ ، پله ها ، فضاهای تعیین شده برای آسانسور و سایر موارد و برای محاسبه کل مساحت ساختمان ، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

مراحل محاسبه مساحت ساختمان

برای محاسبه مساحت ساختمان از داخل ، مراحل زیر دنبال می شود:

  • طول و عرض خارجی ساختمان را اندازه بگیرید یا این ابعاد را با استفاده از نقشه خانه بدست آورید و اگر ساختمان به شکل مستطیل یا مربع باشد ، مساحت از طریق قانون مساحت مستطیل یا مساحت مربع (با توجه به شکل ساختمان) ، که با ضرب طول در عرض نشان داده می شود ، برای بدست آوردن مساحت طبقه اول از کل ساختمان (مساحت کل) ؛ به عنوان مثال ، فرض کنید که طول ساختمان از بیرون 9 متر و عرض آن 10 متر و سپس مساحت آن = 9 10 10 = 90 متر مربع است که مساحت کل کف شامل مساحت دیوارهای داخلی و خارجی و مناطق استفاده نشده ؛ مانند پله و آسانسور.
  • طول و عرض هر یک از اتاق ها یا مناطق استفاده نشده را که در واقع اتاق یا منطقه ای برای زندگی محسوب نمی شوند ، اندازه گیری کنید. به عنوان مثال ، گاراژ ، یا مناطق تعیین شده برای آسانسور و پله ، محاسبه مساحت آن ، و سپس کم کردن آن از مساحت کل خانه که در ابتدا بدست آمده بود ، برای بدست آوردن مساحت اولین کف واقع در ساختمان (فضای زندگی) ؛ به عنوان مثال ، اگر طول گاراژ 3 متر و عرض آن 1 متر باشد ، مساحت آن عبارت است از: 3 x 1 = 3 متر مربع ، که مساحت بلا استفاده خانه است و باید از کل آن کم شود حوزه؛ 90-3 = 87 متر مربع می شود که فضای زندگی طبقه اول است.
  • اگر ساختمان دارای بیش از یک طبقه باشد و همه طبقات از نظر مساحت و طرح مساوی باشند ، مناطق بلااستفاده نیز باید از طبقه دوم از مساحتی که در ابتدا بدست آمده بود ، کسر شود و این امر برای هر یک از طبقات تکرار می شود. به عنوان مثال ، اگر کل مساحت بلااستفاده طبقه دوم 5 متر مربع باشد ، پس مساحت نشیمن در طبقه دوم = 90-5 = 85 متر مربع است.
  • جمع اعداد بدست آمده از هر طبقه برای بدست آوردن کل مساحت ساختمان ، مساحت کل ساختمان مانند مثال ما (منطقه نشیمن) = مساحت طبقه اول + مساحت طبقه دوم = 87 + 85 = 172 متر مربع ، و مساحت کل = 90 + 90 = 180 متر مربع.
  • اگر ساختمان به شکل L باشد ، مساحت آن را می توان با تقسیم آن به دو مستطیل محاسبه کرد ، اما اگر U شکل باشد ، مساحت آن را می توان با تقسیم آن به سه مستطیل و سپس یافتن مساحت هر یک از آنها محاسبه کرد. به طور جداگانه ، و افزودن آنها به یکدیگر ، و به طور کلی مساحت هر طبقه را می توان با تقسیم آن به مجموعه ای از اشکال منظم محاسبه کرد. مانند مثلث ، مربع و مستطیل ، و مساحت هر یک از آنها را جداگانه محاسبه کنید ، سپس مساحت ها را با هم جمع کنید.
  • هنگام محاسبه مسکن بدون محاسبه مساحت دیوارها ، می توان مساحت هر یک از اتاق های مورد بهره برداری را جداگانه ، با اندازه گیری طول و عرض داخلی آنها ، و سپس افزودن آنها به یکدیگر محاسبه کرد.
محاسبه مساحت زمین در رشت

محاسبه مساحت زمین در رشت

نمونه هایی از محاسبه کل مساحت ساختمان

مثال اول: مساحت کل یک ساختمان یک طبقه را محاسبه کنید ، توجه داشته باشید که ساختمان از دو مستطیل مجاور تشکیل شده است ، ابعاد اول: 25 متر در 50 متر و ابعاد دوم 75 متر در 100 متر.

راه حل: مساحت کل = مساحت مستطیل اول + مساحت مستطیل دوم = 25 50 50 + 75 100 100 = 1250 + 7500 = 8750 متر مربع.

محاسبه مساحت زمین در رشت

محاسبه مساحت زمین در رشت

مثال دوم: اگر ساختمانی متشکل از شش طبقه با اندازه های مختلف ، و تقسیم شده به سه قسمت باشد ، قسمت مستطیل اول شامل سه طبقه است که ابعاد هر یک از آنها 120 متر در 200 متر و قسمت دوم مستطیلی است. شامل دو طبقه است ، ابعاد هر یک از آنها 80 متر در 200 متر است ، و قسمت مستطیلی سوم شامل یک طبقه 40 متر در 160 متر ، مساحت کل آن را محاسبه کنید.

راه حل: مساحت کل = مساحت قسمت اول + مساحت قسمت دوم + مساحت قسمت سوم =

 3 x (120 x 200) + 2 x (80 x 200) + 1 x (40 x 160) = 72،000 + 32،000 + 6،400 = 110،400 متر مربع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است