مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

مجری پروژه ساختمانی

مجری پروژه ساختمانی


مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

مدیریت پروژه ساختمانی مهمترین قسمت اجرای پروژه است که از ابتدای برنامه ریزی و ارائه برنامه های اولیه آغاز می شود و تا پایان تحویل ساختمان به مشتری ادامه دارد. می توانیم بگوییم که یک مدیریت ایده آل و ارزشمند برای پروژه های ساختمانی فراهم شده است که تمام زیر شاخه ها ، جنبه ها ، چالش ها ، نقاط ضعف و قوت را با دقت پوشش می دهد. برنامه های ارائه شده در مدیریت پروژه ساختمانی برای ساخت و ساز ، پروژه های مهندسی عمران و طراحی معابر شهری قابل اجرا خواهد بود.

بحث مدیریت پروژه یک تعریف کلی برای مدیر پروژه ارائه می دهد. مدیر پروژه شخصی است که به عنوان پلی بین مدیران ارشد و کارگران سطح پایین عمل می کند. علاوه بر مهارت های فردی و ارتباطی ، یک مدیر پروژه همچنین باید قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات ، نتایج استدلال و مهارت های ارتباطی با زیردستان را داشته باشد. یک مدیر پروژه ساختمانی باید بتواند بحران ها و چالش های پیش آمده در یک پروژه را به دقت مدیریت کند.

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

پروژه ساختمانی چیست؟

پروژه در صنعت ساختمان همان تولید در صنایع دیگر است که هر فرآیند تولید با تلاش ، برنامه ریزی ، کنترل کیفیت و منابع انسانی کارآمد به محصولی قابل قبول و با کیفیت تبدیل می شود ، اما در صنعت ساختمان بسیاری از قسمت های پروژه قابل مشاهده است و بررسی فنی توسط خریداران نیست و فقط در مرحله بهره برداری و استفاده است که درجه تولید پروژه ساختمانی تعیین می شود.

این پروژه در صنعت ساختمان مجموع فعالیت های کارفرمایان اصلی و فرعی ، مهندسین مشاور و پیمانکاران است که بر اساس مطالعات مالی و فنی مقدماتی با یک هدف مشخص و تعیین شده مطابقت دارد. می توان گفت از نظر کارفرما مرحله دیگری به نام فروش واحدهای پروژه وجود دارد که پس از آن سرمایه گذار از پروژه جدا می شود.

اهمیت برنامه ریزی برای مدیریت پروژه ساختمانی

مدیریت پروژه ساختمانی ، مانند برنامه های ساختمانی یا هر کار مدیریتی دیگر ، نیاز به برنامه ریزی دارد. برنامه ریزی کلی به عهده مدیر پروژه نیست ، اما برای اجرای یک پروژه قوی ، برنامه ریزی باید از ابتدا توسط یک تیم مهندسی و مدیریت متشکل از تعدادی از افراد باتجربه و متخصص انجام شود. در جلساتی که مدیر پروژه شرکت می کند ، کلیه موارد مربوط به ارائه پروژه ساختمانی و الزامات پیشبرد اهداف ساخت و ساز مورد بحث قرار می گیرد.

 

یکی از مهمترین قسمتهای برنامه ریزی برای مدیریت پروژه تأمین مالی است. در نظر گرفتن منبع مالی برای اجرای پروژه های ساختمانی پشتیبانی محکمی است. قبل از شروع پروژه ، برنامه ریزی مالی باید با دقت انجام شود تا کار ادامه یابد.

مراحل پروژه ساختمانی

فاز صفر – شامل مطالعات اولیه و تحقیقات و بررسی های طرح های توجیهی و … می شود.

فاز یک – شامل توافقات اولیه بین مشاور طراح و کارفرما در خصوص پلن های اجرایی و نقشه های کلی می شود.

فاز دو – ورود مهندسین مشاور معماری، تأسیسات و برق به جزئیات نقشه ها منطبق بر قوانین شهرداری و نظام مهندسی است که این طراحی ها بر اساس تصمیمات فاز یک صورت می گیرد. در این فاز جزئیات به تفصیل تهیه می شود.

فاز سه – در این مرحله پیمانکار انتخاب شده و فاز اجرای پیمان آغاز می گردد.  نظارت بر اجرا نیز توسط مهندس مشاور و ناظر صورت می پذیرد.

فاز چهار – در مرحله ی نهایی علاوه بر مسائل قانونی و پایان کار، پیمانکار نتیجه نهایی را به کارفرما یا ناظر پروژه  تحویل می گردد و پس از آن بهره بردار جهت استفاده از پروژه وارد می شود.

 

مدیریت کنترل پروژه به چه معناست؟

کنترل پروژه عنصری است که باعث می شود پروژه طبق برنامه مشخص و با بودجه مشخص پیش برود. به طور کلی ، تأثیر نقش کنترل پروژه بر موفقیت آن انکارناپذیر است زیرا کنترل پروژه اطلاعات دقیق و به موقع را به تیم مدیریت پروژه ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد تا آگاهانه تصمیم بگیرند و برای اصلاح هرگونه روند نامطلوب احتمالی گام بردارند.  مدیر کنترل پروژه همچنین وضعیت واقعی پروژه را برای مشتری توضیح می دهد.

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

امروزه ، به دلیل تکامل مدیریت پروژه ، نیاز به یک سیستم کنترل مؤثر بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. بسیاری از شرکت ها هنوز از روش های کنترل سنتی استفاده می کنند ، که این نشان دهنده عدم مدیریت کنترل پروژه است.علاوه بر این ، مشخص شده است که استفاده از روشهای مناسب در کنترل پروژه 15٪ زمان اجرای برنامه را کاهش می دهد.

 

از طرف دیگر ، مطالعات در مورد تأثیر کنترل پروژه بر هزینه ها نشان داده است که روش های مناسب برای کنترل پروژه بیش از 10٪ هزینه ها را کاهش داده است. در حقیقت ، موفقیت مبتنی بر روند کنترل پروژه است ، که اگر به درستی انجام شود منجر به کاهش هزینه و پیشرفت پروژه طبق برنامه می شود.

 

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که کنترل پروژه محدود به کنترل و نظارت در مرحله اجرای پروژه نیست. روند کنترل مؤثر پروژه با برنامه ریزی در اوایل پروژه آغاز می شود و در پایان پروژه با بررسی در مرحله پس از اجرا به پایان می رسد. کنترل پروژه به طور کامل در هر مرحله از پروژه وجود دارد.

کنترل پروژه شامل ۴ بخش اصلی است:

•    برنامه ریزی
•    مدیریت هزینه و کنترل آن
•    برآورد هزینه
•    تحلیل ریسک

مدیریت کنترل پروژه یکی از مبانی اساسی و اساسی در پروژه است. شخصی که به عنوان مدیر کنترل پروژه عمل می کند به عنوان دست راست مدیر پروژه شناخته می شود. مدیریت کنترل پروژه برای تعیین اهداف پروژه ، بررسی بودجه های برنامه ریزی شده ، بررسی پیشرفت و پیشرفت پروژه و ایجاد یک برنامه مؤثر برای بهبود پیشرفت پروژه کار می کند. مدیریت پروژه و مدیریت کنترل پروژه هر دو برای پیشرفت بهتر پروژه ساختمانی همکاری می کنند.

آشنایی با وظایف مدیر پروژه ساختمانی

برای ارائه یک دید کلی تر ، می توان گفت که مدیران ساخت و ساز نظارت و رهبری بخشی از پروژه ساختمانی را بر عهده دارند. حدود 75٪ از مدیران ساخت و ساز در ایالات متحده، آزاد کارهایی هستند که توسط یک کارفرما استخدام می شوند. بسیاری از این کارفرمایان خواستار سابقه علمی مدیران هستند. و این مدرک باید حداقل در سطح کارشناسی در رشته مربوطه باشد.

تفاوت‌های وظایف مدیر پروژه ساختمانی و پیمانکار عمومی

در حالی که اصطلاحات “مدیر ساخت و ساز” و “پیمانکار عمومی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، تفاوت های آشکاری بین آنها وجود دارد. معمولاً مدیران ساخت و ساز در پروژه هایی دخیل هستند که از ابتدا تا انتها به آنها اختصاص داده می شود. آنها علاوه بر انتخاب پیمانکار عمومی و معماران ، در برنامه ریزی اولیه به کارفرما نیز کمک می کنند.

وظایف مدیر پروژه ساختمانی

کارهایی که یک مدیر ساخت و ساز باید انجام بدهد عبارتند از:

•    مدیریت کیفیت: یکی از مهمترین وظایف مدیر ساخت و ساز این است که اطمینان حاصل کنند هرکسی کار خود را در نهایت کیفیت انجام داده و سرهم بندی نمی‌کند.

•    مدیریت هزینه‌: یک مدیر ساخت و ساز خوب دائما بر هزینه‌ها نظارت دارد و وقتی که مسائل و مشکلات پیش بینی نشده پیش می آید، تغییرات لازم را انجام و مدیریت می‌کند.

•    مدیریت امنیت: مدیران ساخت و ساز مسئولیت دارند که خطرات ایمنی احتمالی را از محیط کار پاکسازی کنند.

•    مدیریت قرارداد: یک مدیر ساخت و ساز باید اطمینان حاصل کند که تمامی مقررات قرارداد با هم تطبیق دارد و تمامی طرف‌ها هم از این قرارداد راضی هستند.

•    همچنین مدیران ساخت و ساز باید تمامی افراد عضو را در مورد پروژه در جریان بگذارند. این افراد شامل کارفرماها، معماران و یا پیمانکار و… می شود و اگر مشکلی پیش آمد، مدیر باید به سرعت برای رفع آن اقدام کند.

نقش یک پیمانکار در مدیریت ساخت و ساز

پس از اتمام مرحله طراحی ساخت و ساز ، مدیر پروژه پیمانکاران پروژه را از طریق فرآیند مناقصه انتخاب می کند. پیمانکاران از طریق یکی از سه روش کمترین پیشنهاد ، بالاترین ارزش و براساس صلاحیت ها انتخاب می شوند.پیمانکاران باید بتوانند وظایفی مانند ایمنی عمومی ، مدیریت زمان ، مدیریت هزینه ، مدیریت کیفیت ، تصمیم گیری ، محاسبات ، طراحی و منابع انسانی را مدیریت کنند.

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

مدیریت پروژه ساختمانی در رشت

چگونگی اتخاذ یک پروژه مدیریت ساخت و ساز

مالک پروژه برای پیروزی در اختلافات ، اطلاعات پروژه خود را با گروه بزرگی از پیمانکاران ، پیمانکاران عمومی یا پیمانکاران فرعی به اشتراک می گذارد. این فرآیند با برآورد هزینه طراحی و مواد اولیه آغاز می شود تا صاحب پروژه بداند هزینه تکمیل پروژه برای پیمانکار چقدر است.

به طور کلی دو نوع مناقضه وجود دارد:

مناقصه باز: برای پروژه های عمومی استفاده شده و معمولاً به وسیله تبلیغات ترویج داده می شود. یک مناقضه باز از تمام پیمانکاران می خواهد تا مبلغ پیشنهادی خود را ارائه دهند.
مناقصه بسته: مخصوص پروژه های خصوصی است. مالک تنها از تعدادی پیمانکار درخواست می کند تا مبلغ پیشنهادی خود را اعلام کنند.

سپس زمانیکه مالک از تمام مبالغ پیشنهادی برای پروژه مطلع می شود، از طریق روش های زیر پیمانکار خود را انتخاب می کند:
کمترین مبلغ پیشنهادی: این روش بر هزینه پروژه متمرکز است. پیمانکاران کمترین مبلغ پیشنهادی خود برای تکمیل پروژه را اعلام کرده و مالک آن پیمانکاری که کمترین مبلغ پیشنهادی را اعلام کرده است گزینش می کند.

براساس صلاحیت: در این روش پیمانکار تنها براساس صلاحیتش انتخاب می شود. مالک با پیمانکار در مورد مواردی مانند تجربه وی، طرح های مدیریتی، سازماندهی پروژه و بودجه و عملکرد دستور کار مصاحبه می کند.
بالاترین ارزش: مالک با تلفیق هزینه و صلاحیت، پیمانکاری که بهترین مبلغ پیشنهادی را ارائه داده و همچنین بیشترین صلاحیت را داراست، برمی گزیند.
و در نهایت پس از آنکه مالک پیمانکار خود را انتخاب کرد، براساس یکی از چهار نوع پرداخت متفاوت زیر قرارداد خواهند بست:

مبلغ مقطوع: این رایج ترین نوع قرارداد است. پیمانکار و مالک توافق می کنند که کل هزینه پروژه چه در صورت شکست و یا پیروزی پروژه یکجا پرداخت شود.
هزینه به علاوه حق الزحمه: مالک کل هزینه به علاوه درصد ثابتی از حق الزحمه را به پیمانکار پرداخت می کند. این نوع قرارداد برای پیمانکار بسیار سودبخش است.

تضمین حداکثر قیمت: این نوع قرارداد همانند قرارداد هزینه به علاوه حق الزحمه می باشد با این تفاوت که قیمت کلی و حق الزحمه فراتر از سقف ثابتی نخواهد رفت.

قیمت واحد: زمانی این قرارداد انتخاب می شود که هر دو طرف نمی توانند هزینه کلی را از قبل تخمین بزنند. مالک یک هزینه واحد مشخصی را برای محدود کردن مصارف اضافی تعیین می کند.

قوانین و رویه های مدیریت پروژه

به محض اتمام فرآیند مناقصه، مرحله ساخت و ساز آغاز می شود. اگرچه مراحل یک پروژه ساخت و ساز با مدیریت پروژه سنتی متفاوت است اما باز هم هر دو پیرو قوانین بی شمار یکسانی هستند:تمام مدیران پروژه ساخت و ساز بایستی از 5 مرحله مدیریت پروژه که توسط موسسه مدیریت پروژه تثبیت شده است، آگاه باشند:

•    آغاز: در آغاز یک پروژه، فرد باید یک مورد کسب و کار را ایجاد و ارزیابی کند تا بفهمد آیا این پروژه امکان پذیر و انجام پذیر هست یا خیر. وقتی تمام طرفین با پیش بردن پروژه موافق اند، یک پروژه یا یک سند آغاز پروژه (PID) ایجاد می شود که دربرگیرنده نیازهای کسب و کار است.

•    برنامه ریزی: در مرحله بعدی، تیم پروژه یک نقشه راه برای تمام افراد دخیل در پروژه لحاظ می کند. در این مرحله مدیر پروژه یک طرح مدیریتی و یک سند رسمی و تصویب شده برای اجرا و کنترل پروژه ارائه می دهد. این سند، دامنه، هزینه و برنامه زمانی را نشان می دهد.

•    اجرا: در این مرحله کار شروع می شود. پس از اولین جلسه، تیم پروژه منابع را تعیین، برنامه های مدیریت پروژه را آغاز و سیستم های ردیابی را نصب کرده، سپس آغاز به انجام وظایف، بروزرسانی برنامه های زمانی پروژه و اصلاح طرح پروژه می کند.

•    عملکرد و نظارت: معمولاً مرحله نظارت با مرحله اجرا در یک زمان اتفاق می افتد. هدف اصلی این مرحله سنجش عملکرد و پیشرفت پروژه براساس طرح مدیریت است.

•    خاتمه: این آخرین مرحله بوده و نشان دهنده تکمیل پروژه است. گاهی اوقات مدیران پروژه یک جلسه را به ارزیابی آنچه در پروژه درست پیش رفته است و همچنین معایب رخ داده، اختصاص می دهند. سپس تیم پروژه لیستی از کارهایی که تکمیل نشده است تهیه کرده، بودجه نهایی را تخمین زده و گزارش پروژه را ارائه می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است