پلیس ساختمان کیست؟

Picture8

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان ماموری است که از فرایند ساخت‌وسازها گزارش تهیه می‌کند، از تغییر غیرمجاز کاربری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و رعایت اصول فنی و شهرسازی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان، مأمور واحدی در شهرداری است که وظیفه بازرسی و سرکشی از شهر جهت جلوگیری از تخلفات مختلف در حوزه شهر را برعهده دارد تا شهر به مکانی زیبا و امن برای شهروندان تبدیل شود.

در میان عوامل تأثیرگذار در شهرها همانند محیط‌ زیست شهری، حمل‌ونقل، ایمنی و برنامه‌ریزی شهری عامل بسیار مهمی است که تأثیر فزاینده و تعیین‌کننده‌ای روی دیگر عوامل زندگی شهری دارد.

پلیس ساختمان مأموری است که از فرایند ساخت‌وسازها گزارش تهیه و از تغییر غیرمجاز کاربری‌ها جلوگیری می‌کند و رعایت اصول فنی و شهرسازی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این مأمور شهرداری از ساخت‌وسازهای غیراصولی و احداث بناهای ناایمن جلوگیری می‌کند. پلیس ساختمان وظیفه دارد عملیات‌های ساختمانی بدون مجوز را متوقف و زمین‌خواران و بنگاه‌های غیرمجاز املاک که اقدام به تغییر کاربری و خرید و فروش غیرمجاز اراضی می‌کنند را شناسایی و به مراجع قانونی معرفی کند.

شکایت تنظیم شده توسط پلیس ساختمان به مراجع قضائی منتقل و صاحب ساخمان موظف به اصلاح بنا یا توقف در ساخت می‌شود. / پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان کیست؟

چنان‌چه مأمور شهرداری وظایف خود را به درستی انجام ندهد، منجربه آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود. مأمور ساختمان باید مشکلات را در پرونده ساختمان لحاظ کند. پس از اینکه ساخت ساختمان پایان یافت، صاحب ساختمان می‌تواند بعضی از این مشکلات را با جریمه نقدی برطرف کند. ‌

پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، اجرای ضوابط قانونی، توقف و تعطیلی این دسته از امور و حتی جمع آوری مصالح پای کار وظایفی است که بر عهده پلیس ساختمان است، اما گاهی این برخوردها که ممکن است ناشی از مقاومت مالک نیز باشد حالتی دیگر به خود گرفته و شاید کار تا زدو خورد بین طرفین نیز کشیده شود.

در این زمینه یکی از مخاطبین واکاوی ضمن گلایه از پلیس ساختمان شهرداری می گوید: این افراد براساس کدام قانون و دستور می توانند اقدام به تخریب و یا برداشت مصالح ساختمانی کنند؟ که ممکن است خسارات ولو ناچیزی به مالکینی وارد آید.

موضوعی که برای بسیاری از شهروندان حایز اهمیت بوده این است که در بسیاری از موارد سخت گیری های شهرداری بیشتر برای اقشار ضعیف بوده و این شدت از سخت گیری ممکن است برای کسانی که صاحب نفوذ هستند اعمال نشود.

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان کیست؟

در همین زمینه خالد آرمی مسئول پلیس ساختمان شهرداری سقز واکنشی بحث برانگیز دارد. وی در گفتگو با واکاوی ضمن رد ادعاهای مطرح شده، اقدام به برداشت مصالح ساختمانی را مجاز دانسته و می گوید:

بر اساس قانون حق هیچگونه تخریبی نداریم مگر اینکه مجوز قانونی داشته باشیم و بر اساس قانون موظفیم از هر نوع ساخت و ساز غیر قانونی جلوگیری کنیم. در صورت مشاهده تخلف، پرونده به کمیسیون ماده صد و سپس به دادگاه ارجاع می شود تا مراحل قانونی لازم طی شود.

پلیس ساختمان کیست؟

پلیس ساختمان کیست؟

وی در ادامه گفت: پس از اینکه در محل کاری حاضر شدیم، اگر پی کنی صورت گرفته باشد و ملک فاقد مجوز باشد و یا مجوز مربوط به محل احداث نباشد اعاده به حالت اولیه نیاز به حکم ندارد و پی کنی باید پُر شود. اگر ساخت و سازی هم بدون مجوز صورت گیرد در مرحله اول به اخطار بسنده کرده و در ادامه جهت جلوگیری از هرگونه فعالیت در ساعات مختلف شبانه روز، مصالح به صورت امانی برداشت که پس از طی مراحل قانونی و تعیین تکلیف در این زمینه مصالح برگشت داده خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است