چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

انتخاب سبک دکوراسیون داخلی همیشه برای افراد چالش برانگیز است؛ یکی از علت های آن هم، عدم اطلاع و دانش کافی در مورد انواع سبک ها است. همچنین وجود سبک های دکوراسیون داخلی متعدد ما را برای انتخاب سبک دلخواه، سردرگم می کند.

شرکت بازسازی ساختمان سازین؛ ارائه دهنده انواع خدمات بازسازی ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی، در این مقاله به معرفی سبک دکوراسیون مینیمالیسم خواهد پرداخت.

اجرای سبک مینیمالیسم در دکوراسیون خانه

برای اینکه بتوانیم در طراحی و اجرای سبک مینیمالیسم در فضای خانه خود موفق باشیم ابتدا باید سبک مینیمالیسم را بشناسیم. در میانه قرن هجدهم میلادی اصطلاحی در بین علاقه مندان به هنر شکل گرفت.

این اصطلاح مینیمالیسم (یا در زبان فارسی، کمینه گرایی) نام داشت و درون مایه آن استفاده حداقلی از فضا و حفظ سادگی در یک اثر هنری بود.

سبک مینیمالیسم برای دکوراسیون خانه در دهه 1950 و 1960در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بیشترین رواج را پیدا کرده بود و یکی از علل آن به خاطر این بود که در دوران جنگ جهانی این کشورها با کمبود منابع روبه‎‌رو شده بودند و استفاده حداقلی از امکانات و منابع یکی از بهترین راه‌ها بود برای اینکه هم در استفاده از منابع صرفه جویی شود و هم ایده و سبکی جدید در چیدمان و دکوراسیون خانه پدید آید.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

درون مایه سبک مینیمالیسم

در یک فضای معماری با زمینه مینیمالیستی سادگی درون مایه هر جز از کار است؛ ایجاد این سادگی با استفاده از عناصر هندسی منتظم مانند مربع یا مستطیل، استفاده از رنگ‌های سرد و خنثی مانند طوسی، خاکستری یا سفید و استفاده حداقلی از اسباب و اثاثیه داخل فضای اتاق امکان پذیر است. در مطلب زیر با ارائه چند روش بیان می‌کنیم که چگونه می‌توان سبک مینیمالیستی را در فضای خانه القا کرد.

برای فضای مینیمالیسم از چه محدوده رنگی استفاده کنیم؟

یکی از مواردی که در سبک مینیمالیسم بسیار مهم است، استفاده صحیح از رنگ ها است، باید دقت شود در فضای مینیمالیستی از بازه محدودی برای رنگ بندی استفاده شود و همانطور که اشاره شد قالب رنگ‌ها باید رنگ‌های سرد و خنثی باشد.

این رنگ‌ها شامل رنگ‌های سفید، کرم، بژ، طوسی و خاکستری است، البته شما می‌توانید از رنگ‌های روشن دیگری هم استفاده کنید ولی بهتر است بازه‌ی رنگ‌های انتخابی محدود باشد.

با اینکه استفاده از رنگ‌های خنثی و سرد در فضای مینیمالیستی مرسوم است ولی این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از هیچ محدوده رنگ دیگری استفاده کنید، فقط استفاده از این رنگ‌ها باید کنترل شده و محدود باشد؛ برای مثال استفاده از گیاهان آپارتمانی زینتی داخل فضای اتاق خواب‌ها با رنگ‌ سبز تیره می‌تواند هم آرامش بخش باشد  هم مینیمالیستی.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

چگونه ذهن مخاطب را به یک نقطه خاص معطوف کنیم؟

مورد دیگری که در سبک مینیمالیسم قابل اجراست، معطوف کردن تمرکز و جلب توجه مخاطب یا کاربر به یک المان خاص است برای مثال یک تابلوی نقاشی با درون مایه انتزاعی روی دیوار اتاق پذیرایی می‌تواند نظر مخاطب و کاربر را به خود جلب کند، البته باید دقت کرد رنگ زمینه دیوار رنگ خنثی باشد و از قرار دادن المان‌های مختلف در زمینه کار پرهیز کرد تا تابلوی نقاشی اثر خود را بر جای بگذارد.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

از شلوغی و درهم برهمی فضای داخل اتاق بپرهیزید!

همانطور که گفته شد در سبک مینیمالیسم باید از حداقل اثاثیه و لوازم استفاده کرد و این مسئله در فضای آشپزخانه بیشترین نمود را پیدا می‌کند، برای مثال باید دقت شود از چیدن وسایل اضافی روی میز، داخل قفسه و پیشخوان آشپزخانه که قابل رویت است اجتناب کرد و این گونه وسایل را داخل کمد و کابینت قرار داد، در آشپزخانه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید نقش چیدمان وسایل را به وضوح می‌بینید.

استفاده از کمترین اسباب و وسایل روی پیشخوان آشپزخانه هم اصالت و زیبایی فضای مینیمالیستی را القا می‌کند و هم فضای بیشتری در اختیار افراد استفاده کننده از آشپزخانه قرار می‌دهد.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

نقش تزئینات در طراحی فضای مینیمالیسم

به کارگیری تزئینات در فضای مینیمالیستی بسیار مهم است؛ تزئینات باید حداقل باشد اما بیشترین تاثیر را در مخاطب القا کند، اینجاست که بحث فرهنگی پیش می‌آید و باید بررسی کرد که مخاطبان و کاربران فضا با چه فرهنگ و آداب و رسومی مانوس هستند، برای مثال در مورد افرادی که به سبک سنتی علاقه دارند باید از دکور و تزئیناتی استفاده کرد که با حداقل اشغال فضا بیشترین زمینه معماری سنتی را القا می‌کنند.

همچنین برای افرادی که طرفدار هنرهای نوین هستند می‌توان با استفاده از یک اثر هنری خاص مانند یک تابلوی نقاشی با سبکی خاص این فضا را القا کرد.

نه به استفاده از خطوط و احجام منحنی در سبک مینیمالیسم!

تمام اشکال و ابعاد هندسی در فضای مینیمالیستی اشکال منتظم هندسی هستند و اشکال خمیده، منحنی و کروی جایی در این فضا ندارند، بدین منظور می‌توان برای کشوها و کابینت‌ها از دستگیره‌های نامرئی استفاده کرد که قابل رویت نباشد.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

نقش فضای زمینه اتاق در تاثیر مینیمالیستی بیشتر

برای دستیابی به یک محیط مینیمالیستی باید سطوح مختلف زمینه را طوری با هم هماهنگ کرد که در آخر جلوه و زیبایی خاص خود را داشته باشد، این هماهنگی حاصل نمی شود مگر با استفاده از زمینه‌هایی همراستا و هماهنگ با هم که در دید ناظر همخوانی داشته باشد،

برای نمونه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که چگونه رنگ زمینه دیوار پشت تخت با زمینه کار هماهنگ است و یا رنگ پارکت کف با رنگ پرده کاملا با هم هماهنگ عمل کرده و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد.

نورپردازی و مینیمالیسم

در یک محیط مینیمالیستی اجازه دهید بیشترین نور طبیعی ممکن به فضای داخل خانه راه یابد، اگر حفظ حریم فضای شخصی و خصوصی برای شما در اولویت است می‌توانید از یک پرده با ضخامت کم استفاده کنید تا بیشترین نور را به فضای داخل خانه هدایت کند.
چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

نقش برجسته تزئینات در القای فضای مینیمالیسم

می توانید با بکار بردن زمینه سفید برای دیوار و مبلمان  و یک تابلوی نقاشی و دو کوسن با طرح‌های متفاوت زیبایی محیط را دو چندان کنید و این اعجاز سبک مینیمالیسم است که با یک رنگ زمینه کاملا معمولی و با استفاده از کمترین دکور و تزئینات (تابلوی نقاشی و کوسن‌ها) می‌توان بیشترین جلوه بصری را القا کرد.

چگونه سبک مینیمالیسم را در دکوراسیون خانه بگنجانیم

چرا نباید در فضای مینیمالیستی فضای کلی خانه را با الگوی خاصی ست کنیم؟

اگر قصد دارید از یک الگوی خاص در طرح مینیمالیستی فضای خانه خود استفاده کنید و رنگ‌ها را با هم ست کنید باید بسیار مراقب باشید تا فضای مینیمالیستی اتاقتان دچار تغییر نشود چون در فضای مینیمالیستی استفاده از یک الگوی رنگی ثابت رواج زیادی ندارد، ولی اگر قصد دارید این الگو را پیاده کنید باید در نظر بگیرید که فقط برای اسباب و اثاثیه کوچک داخل اتاق از این الگو استفاده کنید برای مثال مانند شکل می‌توانید از طرح راه راه،

فقط برای گلدان‌ها و کوسن‌های روی مبل استفاده کنید و در نظر بگیرید استفاده از این الگو برای فرش داخل اتاق نشیمن کار اشتباهی است چون با درون مایه سبک مینیمالیستی هم خوانی ندارد.

با اینکه در سبک مینیمالیستی سادگی حرف اول را می‌زند اما این بدان معنا نیست که طرح و اجرای کار نیز به سادگی انجام پذیر است و باید نهایت دقت و ظرافت در پیاده سازی این سبک صورت پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است