۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه

در مقالات قبلی به سبک های مختلف دکوراسیون داخلی منزل و ۶ اصل مهم طراحی داخلی ساختمان پرداختیم. در ادامه ی مقالات حوزه ی طراحی و دکوراسیون داخلی قصد داریم به پرطرفدارترین انواع چیدمان آشپزخانه بپردازیم.

همانطور که می دانید طراحی آشپزخانه کار سختی است! شما باید صدها تصمیم کوچک بگیرید که بر جریان، عملکرد و زیبایی چیدمان آشپزخانه شما تأثیر بگذارد. درواقع می توان طراحی آشپزخانه را با درست کردن یک وعده غذایی مقایسه کرد. شما برای پخت یک غذا باید از دستورات اصلی آن پیروی کنید اما به طور همزمان آن را طبق سلیقه خود بپزید.

طراحی آشپزخانه هم به همین صورت است شما از تعدادی قواعد و اصول استاندارد و سلیقه خود برای طراحی آشپزخانه و کابینت های آن استفاده می کنید.

آشپزخانه های امروزی بر خلاف زمان های قدیم دیگر فقط فضایی برای آماده سازی غذا نیستند و جداگانه از سایر فضاهای خانه تلقی نمی شوند بلکه آن ها را به صورت پلان باز طراحی میکنند و آشپزخانه را قلب خانه در نظر میگیرند که در زیبایی و سلامت و روان افراد خانواده و ارتباط آن ها با هم تاثیر بسزایی دارد.

برای طراحی آشپزخانه با توجه به پلان هر آشپزخانه ،چیدمان های متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی ۶ چیدمان محبوب برای آشپزخانه وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها آشپزخانه خود را طراحی کنید. این ۶ چیدمان آشپزخانه بر اساس مثلث کار، روابط و دسترسی های ارگونومی و روابط فضایی در نظر گرفته شده اند.

یکی از بزرگترین تصمیماتی که باید در پیش بگیرید این است که شما کدام یک از انواع مختلف چیدمان آشپزخانه را می خواهید انتخاب کنید؟

هر آنچه در زمینه صفر تا صد بازسازی ساختمان باید بدانید.

انواع پلان و مدل در چیدمان آشپزخانه

۱.چیدمان آشپزخانه مدل خطی یا تک دیواری

این چیدمان ساده که معمولاً در آشپزخانه های کوچک یافت می شود. از کابینت های نصب شده بر روی یک دیوار تشکیل می شود، آشپزخانه با دیوار باز می تواند دارای کابینت های دیواری و زمینی یا قفسه بندی در بالای کابینت های زمینی باشد، که زیبایی و خطوط تمیزی را در فضا ایجاد می کند به همین دلیل این آشپزخانه برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است.

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشپزخانه مدل خطی یا تک دیواری

چگونه طرح آشپزخانه مدل خطی را عملی کنیم ؟

عمودی فکر کنید. شما عرض زیادی برای کار در این آشپزخانه دارید، بنابراین بالا بردن کابینت ها تا آنجا که ممکن است به ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی کمک می کند.

در حالی که مثلث کار سنتی در آشپزخانه خطی امکان پذیر نیست، سعی کنید یخچال خود را در یک انتهای آن قرار دهید، اجاق گاز را در وسط و سینک ظرفشویی را در انتهای دیگر قرار دهید. اگر کابینت هایتان تا سقف بالا نمی روند، با قرار دادن وسایل کم مصرف در آنجا از فضای بالای آنها استفاده کنید.

۲.چیدمان آشپزخانه راهرویی یا موازی

چیدمان آشپزخانه راهرویی با استفاده بسیار اقتصادی از کابینت ها، از دو ردیف کابینت رو به روی هم تشکیل شده است که یک گذرگاه داخلی یا راهرویی را بین آنها ایجاد می کند. با حذف نیاز به کمدهای کنج، این نوع چیدمان از هر میلی متر فضا بدون اتلاف استفاده می کند و برای فضاهای کوچک انتخاب مناسبی است.

در طرح آشپزخانه راهرویی یا موازی، حداقل راهرو بین دو ردیف می بایست ۱.۲۰ متر باشد و اگر فضای بیشتری در اختیار داشتید با رعایت فواصل استاندارد می توانید از یک جزیره استفاده کنید.

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشپزخانه راهرویی یا موازی

چگونه طرح آشپزخانه مدل راهرویی را عملی کنیم ؟

آشپزخانه راهرویی با یک ردیف دیگر کابینت، در مورد فضای ذخیره سازی انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. به خصوص برای خانواده های بزرگتر یا آشپزخانه های چند آشپز، داشتن محل کار فقط در یکی از دیوارها مهم است و نه هر دو. این به شما کمک می کند تا از ترافیک مثلث کار جلوگیری کرده و خطر آسیب را برطرف کنید.

۳.چیدمان آشپزخانه U شکل

یک طرح عالی برای انتخاب چیدمان آشپزخانه های بزرگتر، آشپزخانه U شکل می باشد، که شامل کابینت در امتداد سه دیوار است. این نوع چیدمان فضای ذخیره سازی زیادی را فراهم می کند اما اگر در هر سه دیوار کابینت دیواری وجود داشته باشد، ممکن است فضا را دلبسته  کند.

برای جلوگیری از این کار، کابینت های دیواری را فقط در امتداد یک یا دو دیوار انتخاب کنید، در قسمت های دیگر، قفسه های باز یا کاشی به کار ببرید. آشپزخانه U شکل باعث می شود گردش کار عالی و همزمان چندین کاربر  فراهم باشد.

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشپزخانه U شکل

چگونه طرح آشپزخانه مدل U شکل را عملی کنیم ؟

قسمت های پنجره را در آشپزخانه U شکل باز و به دور از شلوغی نگه دارید. این نوع چیدمان آشپزخانه فرصت مناسبی را برای یک مثلث کاری بدون وقفه فراهم می کند ، بنابراین با داشتن قسمت های کاری در انتهای مخالف درب های ورودی ، از فضا بهترین استفاده را ببرید.

۴.چیدمان آشپزخانه L شکل

یک گزینه چیدمان عملی برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ، آشپزخانه L شکل  است که دارای کابینت در امتداد دو دیوار عمود است. اگرچه این کنج برای عملی ساختن آن به برخی از راه حل های کابینت هوشمندانه نیاز دارد مانند استفاده از اکسسوری های کنج، اما طرح اپن آشپزخانه L شکل انعطاف پذیری زیادی در محل قرارگیری وسایل و مناطق کار دارد.

اگرچه می توانید پایه L را تا جایی که فضای شما اجازه می دهد داشته باشید، بهتر است برای سهولت استفاده، آن را در کمتر از ۴.۵ متر نگه دارید.

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشپزخانه L شکل

چگونه طرح آشپزخانه مدل L شکل را عملی کنیم؟

در جایی که فضا اجازه می دهد، با نصب یک کمد پنتری از کنج بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب فضای ارزشمندی را که معمولاً در گوشه ای از دست می رود از دست نخواهید داد و به دارایی عظیمی در آشپزخانه خود دست پیدا خواهید کرد. با یک چیدمان آشپزخانه L شکل، حتی ممکن است بتوانید یک میز صبحانه کوچک در گوشه مقابل ایجاد کنید، و لذت خانواده از فضا را بیشتر کنید.

۵.چیدمان آشپزخانه جزیره

این نوع چیدمان آشپزخانه، یک انتخاب بسیار محبوب در خانه های اپن می باشد. آشپزخانه جزیره یک محل کار بزرگ یا محل ذخیره سازی در وسط آشپزخانه را فراهم می کند. این جزیره می تواند شامل یک سطح پخت و پز، سینک و بار یا یخچال باشد. همچنین می تواند به سادگی به عنوان یک منطقه آماده سازی یا برای لذت بردن از وعده های غذایی خانواده استفاده شود.

در حالی که آشپزخانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند یک جزیره را در خود جای دهد، اما مکان قرارگیری آن راهی عالی برای ایجاد جریان طبیعی مسیر در فضاست.

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه
چیدمان آشپزخانه جزیره

چگونه طرح آشپزخانه مدل جزیره را عملی کنیم ؟

از این جزیره به عنوان یک زمینه کاری و اجتماعی استفاده کنید که در آن هنگام تهیه غذا  خانواده و دوستان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به دلیل قرارگیری در مرکز آشپزخانه ، مکانی عالی برای نصب نورهای برجسته تزئینی است که می تواند به عنوان روشنایی وظیفه ای نیز عمل کند.

۶.چیدمان آشپزخانه شبه جزیره یا شکل

چیدمان آشپزخانه شبه جزیره مربوط به آشپزخانه جزیره می باشد و دارای یک پیشخوان آشپزخانه است که از دیوار یا کابینت خارج می شود. این یک راه حل عالی است که مزایای یک جزیره آشپزخانه را فراهم می کند. جایی که فضا اجازه نصب یک جزیره مستقل را نمی دهد. در حالی که آشپز مشغول تهیه غذا است، می توان از این شبه جزیره برای تهیه غذا، غذا خوردن و یا سایر کارها استفاده کرد.

چیدمان آشپزخانه شبه جزیره یا G شکل

چگونه طرح چیدمان آشپزخانه مدل شبه جزیره یا G شکل را عملی کنیم؟

مانند آشپزخانه جزیره، شبه جزیره فرصت خوبی برای تعامل در هنگام تهیه غذا فراهم می کند. این یک راه حل عالی برای یک آشپزخانه کوچک محصور است، جایی که می توان یک دیوار را جدا کرد تا فضای اتاق مجاور را باز کند بدون اینکه از فضای ذخیره سازی صرف نظر کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است