داربست چیست؟

داربست از ابتدای تمدن بشری برای امکان ساخت ساختمان های بلند استفاده می شدند. حدس زده می شود که اهرام باستانی مصر با استفاده از داربست های ساخته شده از الوار ساخته شده اند.

به طور کلی داربست ها به دو نوع فلزی و چوبی تقسیم شوند.

داربست چوبی تا سال 1922 به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه لوله های فلزی ساخته شده از فولاد جایگزین تیرهای چوبی می شوند.

داربست فلزی چیست؟

داربست فلزی همانطور که از نامش مشخص است، سازه‎ای است که از فلز ساخته می‎شود. این داربست‎ها بسته به مکانی که قرار است از آن استفاده شود؛ به دو دسته داربست فلزی بلند و داربست فلزی کوتاه تقسیم می‎شود. یعنی درواقع برخی از آنها برای استفاده از ساختمان‎های بلند استفاده می شود و برخی دیگر در ساختمان‎هایی با ارتفاع کمتر کاربرد دارد.

امروزه داربست فلزی یک امر عادی است. داربست لوله از دهه 1950 استاندارد صنعت بوده است. سبک است و قدرت را به خطر نمی اندازد.

بدون نیاز به مهره و پیچ ، جمع آوری داربست سریع و آسان انجام می شود. فلزات مورد استفاده برای داربست به طور معمول فولاد یا آلومینیوم هستند.

داربست فلزی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. در عین حال دارای مقدار مشخصی از کشش است که به جلوگیری از ترک کمک می کند. فولاد می تواند بارهای بسیار سنگین را تحمل کند و کارگران می توانند از آن برای حمل وسایل و تجهیزات سنگین استفاده کنند. برای سازه های بلند ، فولاد یک ضرورت است زیرا وزن داربست خود به مقاومت ساختاری احتیاج دارد که فقط فولاد می تواند تأمین کند.

با استفاده از داربست فلزی ، کارگران می توانند با خیال راحت به مکان های دور دسترسی داشته باشند. با ترکیب مهاربند مورب ، می توان ساختارهایی با ثبات زیاد ایجاد کرد.

سازه های داربست فلزی

سازه های داربست فلزی دارای سه عنصر اساسی است :

  • استانداردها
  • لجر
  • ترانزوم

استاندارد

استانداردها لوله های عمودی هستند که در کل ساختار اجرا می شوند و آن را به حالت ایستاده نگه می دارند. آنها وزن سازه را از طریق یک صفحه پایه مربع که بار را گسترش می دهد به زمین منتقل می کنند.

تخته

تخته لوله ها افقی هستند که استانداردها را به هم متصل می کنند تا ساختار را در جای خود حفظ کرده و از ثبات اطمینان حاصل کنند.

ترانزوم

ترانزوم ها لوله های افقی هستند که در عرض و عمود بر تخته ها قرار می گیرند تا مقاومت بیشتری به سازه داده و از سکوها در هر سطح داربست

پشتیبانی کنند.

مواد داربست فلزی

  • لوله ها
  • کوپلرها
  • تخته ها

لوله ها

لوله ها به طور معمول از فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند. نوع فولاد مورد استفاده به طور معمول فولاد گرم است. در شرایط خاص که خطر کابل های برق به طور مستقیم وجود دارد ، می توان از لوله های رشته ای از الیاف شیشه در ماتریس نایلون یا پلی استر استفاده کرد. تفاوت اصلی بین فولاد و آلومینیوم وزن آنها است .فولاد تقریباً 3 برابر سنگین تر از آلومینیوم است.

کوپلرها

لوله های فلزی توسط کوپلرها با هم نگه داشته می شوند. کوپلر ها سه نوع اساسی دارند:

  • اتصال دهنده های زاویه راست
  • اتصال دهنده های putlog
  • اتصال دهنده های چرخشی

تخته

کف سازه های داربست را می توان از تخته های چوبی یا کف پوش ساخته شده از فولاد یا آلومینیوم تهیه کرد. در جایی که از تخته های چوبی استفاده می شود ، انتهای آنها توسط صفحات فلزی محافظت می شود.

مزایای داربست فلزی

  • داربست های فلزی حالت ایستاده و استحکام را فراهم می کند. داربست های فلزی می توانند بار و فشار را تحمل کنند ، باران شدید یا باد شدید. در حقیقت ، فولاد حتی در شرایط سخت مانند زمین لرزه مقاوم خواهد بود.
  • در صورت لزوم ، فولاد توانایی تحمل طول عمر کامل را دارد. در مقایسه با مواد دیگر ، داربست های فلزی و فولادی از دوام بیشتری برخوردار هستند.
  • این داربست ها را می توان به راحتی مونتاژ کرد و از بین برد و باعث افزایش راندمان کار شد.
  • داربست فلزی به حل مشکل مواد زاید کمک کرده و محیط سبزتری را ترویج می کند. در مقابل اگر داربست با استفاده از چوب انجام شود به زودی فاقد درخت خواهیم بود ،که برای بقای ما بسیار مهم است و همچنین سیاره ما (زمین) را زیباتر می کند.

داشتن پایه های قابل اعتماد و قوی بسیار حیاتی است. از این رو ، برای ارائه اثربخشی عملیاتی و ایمنی کارگران ، داربست های فلزی انتخاب مناسبی خواهد بود.

انواع داربست فلزی

  • داربست مثلثی

این نوع داربست از فریم های مثلثی تشکیل شده است که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند.

فریم این نوع داربست در سه تیپ ۵/۰ و۷۵/۰ و ۱ متری تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از داربست مثلثی

  • سهولت و سرعت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار برای بستن اتصالات
  • باربری بسیار زیاد و آسان
  • عدم نیاز به کارگر ماهر داربست بندی
  • داربست چکشی کاسه ای

این نوع داربست از پایه‌های قائم و مهارهای افقی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است.

پایه های این نوع داربستها در طولهای ۳ ، ۲/۴ ، ۱/۸ ، ۱/۲ ، ۰/۶ متر تولید می‌شوند و با قرار دادن سرجک‌های قابل رگلاژ در قسمت بالائی و پایه جکهای قابل رگلاژ در قسمت پائین داربست برای هر ارتفاع و اختلاف ترازی قابل تنظیم می‌باشد.

نصب مهارهای افقی بر پایه‌های داربست به سادگی و با ضربه چکش امکان‌پذیر می‌باشد و اتصال پایه‌های داربست به یکدیگر با مغزی و پین میسر خواهد شد.

مزایای استفاده از داربست‌های چکشی کاسه ای

  • سهولت و سرعت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات
  • قابل توسعه در پلان و در ارتفاع بدون محدودیت و عدم
  • نیاز به مهاربندی در ارتفاع‌های زیاد
  • قابل استفاده در داربست‌بندی نمای ساختمان‌ها و یا تأسیسات پالایشگاهی و غیره
  • باربری زیاد در کفراژ بندی دالهای بتنی
  • عدم نیاز به کارگر ماهر داربست بند و مونتاژ قطعات توسط کارگر ساده
  • سهولت در جابجایی و انتقال آن به دلیل سبک بودن قطعات
  • قابل استفاده در کفراژبندی سقفهای قوسی و غیر همسطح

برنامه های داربست فلزی

از داربست فلزی در هنگام ساخت ، نگهداری و تعمیر استفاده می شود. داربست فلزی به کارگران اجازه می دهد تا به مکانهای بلند و دور هر ساختمان دسترسی داشته باشند.داربست های فلزی بسته به پروژه موجود می توانند اشکال مختلفی داشته باشند.

داربست ساپورت متداول ترین نوع داربست است. از ابتدا ساخته شده است و معمولاً در بیشتر سایتهای ساختمانی دیده می شود. این آسانترین ، راحت ترین ، ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین ساختار داربست است.

داربست های معلق به طور معمول از سقف ساختمان معلق می شوند. این گزینه خوبی برای شرایطی است که امکان ساخت پایه وجود ندارد ، یا شرایط دسترسی به سطوح بالایی محدود است.

داربست متحرک از نظر ساختار مشابه داربست ساپورت است . تفاوت در این است که به جای پایه پایدار ، چرخ های کوچک برای اجازه حرکت استفاده می شود. اگر کار در طول ساختمان انجام شود ، این گزینه مناسبی است. قفل کردن چرخ ها هر زمان که کارگر یا موادی روی داربست وجود داشته باشد ضروری است تا اطمینان از ایمنی همه افراد در مجاورت آن فراهم شود.

 

قیمت داربست فلزی در سال 99

نکته ی مهم و قابل توجهی که باید در نظر گرفت این است که قیمت داربست برای هر شرایط و مکانی می تواند متفاوت باشد.

مثلا قیمت نصب داربست فلزی برای یک نما متفاوت با نصب داربست برای چند نماست. یا قیمت نصب داربست در پاسیو و طبقات با داربست نمای ساختمان متفاوت است.

همچنین حمل داربست از محل توقف خودرو تا محل نصب نیز می تواند هزینه ی نصب داربست فلزی را افزایش دهد.

داربست فلزی در ارتفاعات بیش از 12 متر هزینه ی بیشتری را به همراه دارد.

قیمت نصب داربست چگونه محاسبه می شود؟

شاید برایتان سوال شود که نصب داربست فلزی چگونه محاسبه می شود؟

لازم به ذکر است که تعیین قیمت نصب داربست کاملا وابسته به کار و فعالیت شما می باشد.

مهمترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت نصب داربست فلزی باید به آن توجه کرد:

ارتفاع

باید در نظر بگیریم که هر چه میزان ارتفاع بیشتر باشد ، انتقال داربست ها به مکان مورد نظر کار سختی می باشد و احتیاج به نیروی انسانی بیشتری دارد و باعث افزایش قیمت برای نصب داربست فلزی می شود.

تمام نکاتی که باید درباره داربست فلزی بدانیم