مراحل ساخت آپارتمان

Picture8

مراحل ساخت آپارتمان

دریافت مجوز ساخت و ساز

اولین کاری که برای ساخت آپارتمان در شمال یا هر شهر دیگری باید انجام دهید، اخذ مجوزهای لازم است. چه قصد ساخت و ساز در مناطق شهری را داشته باشید چه در روستا زمین خریداری کنید، در هر صورت دریافت مجوز لازم است. البته برای هر کدام، مراحل ممکن است با همدیگر متفاوت باشد.

مراحل ساخت آپارتمان

مراحل ساخت آپارتمان

دریافت مجوز ساخت و ساز در مناطق شهری

اگر زمین شما در مناطق شهری واقع شده است، باید مراحل زیر را طی کنید:

1) در مراحل اول باید اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی سند مالکیت زمین، فیش پرداخت عوارض نوسازی و درخواست کتبی به شهرداری محل مراجعه کنید و مدارک خود را در بخش مربوطه تحویل دهید.

2) سپس باید منتظر بمانید تا کارشناس فنی برای بررسی زمین به محل اعزام شود. این کارشناس گزارش را به شهرداری ارائه می دهد و در صورتی که زمین شما از نظر کاربری مشکلی نداشته باشد، کارتان سریع پیش می رود. در صورتی که خلافی برای ساخت وجود داشته باشد، باید بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ این موارد بررسی شوند.

3) تا این زمان طی شود، شما باید کارهای دیگری مانند آزمایش خاک را انجام دهید. برای این منظور به مراکز و سازمان هایی که آزمایش خاک در آن انجام می گیرد مراجعه می کنید و پس از بررسی و آزمایش های انجام شده، نتیجه در قالب یک گزارش به شما ارائه می شود. این آزمایش ها در زمینه دانه بندی خاک، تعیین تیپ خاک، چگالی خاک، حد نفوذپذیری و … است.

4) با توجه به نوع خاک، تراکم خاک، کاربری زمین و محل احداث، به صاحب زمین اعلام می کند که امکان احداث بنا وجود دارد یا نه.

5) هنگامیکه به شما اجازه ساخت داده شد، باید سراغ نقشه ساختمان بروید. بهتر است بدانید که هر نقشه ای از نظر طراحی مناسب نیست و مورد تایید شهرداری نخواهد شد. از این رو باید از افرادی برای تهیه نقشه بهره ببرید که این اصول را کاملا بدانند و نقشه ای استاندارد برای شما طراحی کنند.

6) پس از تهیه نقشه ساختمان، مجددا باید به شهرداری مراجعه کرده و در صورتی که نقشه تایید شد، فیش عوارض را هم پرداخت کنید. این فیش با توجه به ملک شما و موقعیت یا متراژ آن، صادر می شود. در صورتی که نقشه مشکل داشت، باید مجدد نقشه تصحیح شود و این مراحل را طی کنید.

7) مدارک به همراه فیش پرداختی عوارض بررسی شده و پیش نویسه مجوز تهیه می شود. سپس شهرداری منطقه، معاون شهرسازی و رئیس صدور پروانه ساختمان پیش نویس را تایید کرده و مجوز برای ساخت آپارتمان در شمال صادر می شود.

8) هزینه دریافت پروانه، بر اساس مساحت زمین،‌ تراکم ساختمان، تعداد طبقات، قیمت منطقه ای و حوزه درآمدی ساختمان مشخص می شوند.

مجوز تعداد طبقات برای ساخت آپارتمان در شمال

مسئله‌ای که هنگام ساخت آپارتمان بسیار اهمیت دارد، تعداد طبقات یک سازه است. برای هر منطقه، تعداد طبقات محدود است و شهرداری مجوز بیشتر را در حالت عادی نمی دهد. به عنوان مثال سرخرود، اولین شهر بلندمرتبه سازی ساحلی کشور است. مجوز از شهرداری تا ۴ طبقه به راحتی قابل دریافت است. البته تا ۷ یا ۸ طبقه هم می توان با توجه به شرایطی دریافت کرد. این شرایط در اصل سطح تراکم و زمین دارد.

اگر تعداد طبقات بالاتر را نیاز داشته باشید، باید طبق ماده ۵ از استان مجوز کسب کنید. دریافت این مجوز بستگی به آزمایش خاک دارد. اگر تا ۸ طبقه جواب دهد و نشان دهد که پی در چند طبقه جواب می دهد. تعداد طبقات بالا در پی گسترده می تواند اجرا شود یا با قرار دادن شمع هایی در عمق زمین، استحکام سازه برای طبقات بالاتر افزایش می یابد. برای دریافت مجوز تعداد طبقات مد نظر خود، می توانید مراحل دریافت مجوز را به اول خونه بدهید. بدین صورت نیازی نیست وقت زیادی را صرف انجام این امور کنید.

مراحل ساخت آپارتمان

مراحل ساخت آپارتمان

محاسبه نقشه طراحی شده و برآورد هزینه

پس از این که تمام کارهای مجوز ساخت و ساز تمام شد،‌ حال می توانید به راحتی شروع به ساخت آپارتمان کنید. اولین کاری که در این مرحله انجام می گیرد، محاسبات مربوط به نقشه است. این کار توسط مهندسی که نقشه را طراحی کرده است،‌ انجام می گیرد. برآورد هزینه ساخت آپارتمان، محاسبات سازه، نوع اسکلت، مقدار آهن و میلگردهای مورد نیاز، نوع مصالح و … همگی باید در این محاسبات در نظر گرفته شوند.

خاک‌برداری براساس تعداد طبقات سازه

محاسبه حجم خاکی که باید از زمین برداشته شود و رعایت اصول و قوانین آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار توسط شرکت های عمرانی انجام می گیرد. معمولا برای این مرحله به ماشین های مخصوص مانند بیل مکانیکی نیاز است. این مرحله به بالا رفتن استحکام بنا و پی محکم در زمین می انجامد.

میزان خاک برداری براساس آزمایشات خاک و نتایج حاصل از آن انجام می گیرد. به عنوان مثال با توجه به نزدیک بودن سطح آب زیرزمینی به سطح زمین در شمال کشور، نیاز است تا گاهی اوقات زهکشی آب زیرزمینی در حین کار هم انجام گیرد تا اختلالی در روند کار ایجاد نکند. اگر خاک برداری به گونه ای مناسب و در عمق کافی انجام نگیرد، امکان نشست ساختمان در آینده وجود دارد.

مراحل ساخت آپارتمان در شمال و اجرای نقشه

مرحله بعد که انجام می گیرد، رنگ ریزی و اجرای نقشه بر روی زمین است. مهندس ناظر و عوامل اجرایی بر اساس نقشه برداری هایی که انجام داده اند، با محاسبه دقیق مرزبندی نسبت به زمین های اطراف، کار رنگرزی را انجام می دهند. طول و عرض نقشه در زمین اجرا شده و رنگ سفیدی بر روی زمین ریخته می شود تا پی کنی بر روی آن انجام گیرد.پی‌کنی آپارتمان در داخل منطقه خاک برداری شده انجام می شود. پایه های دیوارها باید با یک پی مستحکم در داخل زمین، بنا گذاشته شود.

دریافت امتیاز برق، آب و گاز

قبل از این که شروع به کار کنید،‌ می توانید مجوزهای مورد نیاز برای انشعاب آب، برق و گاز را دریافت کنید. البته با توجه به این که گازکشی ساختمان در این مرحله چندان نیاز نیست، می توان انشعاب گاز را به بعد موکول کرد؛ اما انشعابات مربوط به آب و برق برای این که در حین کار به آن ها نیاز دارید باید سریع تر انجام شود.

پی کنی و بتن ریزی اولیه

پی کنی به صورت یک مکعب مستطیل بزرگ و روباز در دل خاک انجام می شود و با نقشه اصلی مطابقت دارد. پس از این که پی کنی انجام شد، یکی از مراحل ساخت آپارتمان در شمال و سایر مناطق این است که میلگردهای به هم بافته و طراحی شده در این ناحیه قرار گیرند. میلگردها بر اساس ابعاد پی کنی، در این حفره ها قرار می گیرند و به صورت افقی هستند.

از طرفی میلگردهای عمودی نیز به آن ها در نقاط تقاطع متصل می شوند. بتون ریزی اولیه پس از انجام این مرحله، صورت می گیرد. میزان استحکام بتن، مقدار سیمان و ماسه و نسبت آن ها کاملا مشخص است. هنگامی که بتون ریزی این حفره ها و پی انجام شد، کار این مرحله به اتمام می رسد.

مراحل ساخت آپارتمان در شمال و ایجاد سازه فلزی

استفاده از فلزاتی مانند آهن در سازه های آپارتمانی و بلند اهمیت بالایی دارد. انعطاف پذیری بالا، استحکام و مقاومت میلگردهای آهنی باعث می شوند تا سازه نیز مستحکم باشد. براساس این که چه تعداد طبقاتی در این آپارتمان باید اجرا شود، سازه های فلزی را اجرا می کنند. مقدار میلگرد، نبشی و طراحی فلزی موجود در این مرحله کاملا محاسبه شده و اجرا خواهد شد. البته در مراحل اولیه که میلگردهای پی کامل قرار داده شد، مراحل مختلف بتون ریزی هم انجام می گیرد.

سقف زنی برای ساخت آپارتمان در شمال

هنگامی که اجرای سازه فلزی برای یک طبقه پایان یافت، بتن ریزی در اطراف سازه های فلزی و میلگردها انجام گرفته و سقف نیز پس از خشک شدن آن طراحی می شود. برای زدن سقف باز هم نیاز است تا از میلگرد یا هر نوع مصالح فلزی مورد نیاز استفاده کرد. طراحی این قسمت نیز با توجه به وزن طبقات رویی و تعداد آن ها انجام می گیرد. پس از مرحله ای که سقف روی کار قرار گرفت و بتن ریزی انجام شد، باز سازه بالایی به صورت فلزی طراحی و اجرا شده، سقف زده می شود تا زمانی که به آخرین طبقه برسد.

دیوارچینی یکی از مراحل ساخت آپارتمان در شمال

پس از زدن سقف کار دیوارچینی انجام می شود. در این مرحله کار معمولا سریع تر پیش می رود. برخی از پیمانکاران که سعی می کند کار ساخت آپارتمان را سریع تر تمام کنند، پس از سقف زنی هر طبقه،‌ همزمان با دیوارچینی، بتون ریزی طبقات بالای آن را هم اجرا می کنند. دیوارچینی هم در بخش بیرونی و هم داخلی ساختمان است و در اصل همان چیزی است که نقشه داخلی یک بنا را اجرا می کند.

قرار دادن درب و پنجره‌ها

درب‌ها و پنجره‌های زیادی ممکن است در یک آپارتمان قرار داده شده باشند. بر روی نقشه ای که طراحی شده است، درب و پنجره ها هم مشخص هستند. چارچوب درب ها و پنجره ها هم معمولا حین دیوارکشی در بین دیوارها قرار می گیرند. سپس کاری که باید انجام گیرد،‌ قرار دادن درب و پنجره ها است. بر اساس سلیقه کارفرما و نیاز سازه، جنس درب و پنجره هم مشخص است.

مراحل ساخت آپارتمان

مراحل ساخت آپارتمان

لوله کشی و تاسیسات یکی از مراحل ساخت آپارتمان در شمال

هنگامی که در این مرحله از ساخت آپارتمان در شمال شروع به کار می کنید، باید بدانید که لوله کشی های متعددی وجود دارند و باید به صورت زیر کار قبل از طراحی داخلی ساختمان انجام گیرند. از این رو برای این که کارتان جلو بیفتد، بلافاصله پس از دیوارچینی، می توانید شروع به اجرای لوله کشی آب، گاز و سیم کشی برق کنید.

هرگونه تاسیساتی که در این زمینه مورد نیاز است، بهتر است در همین مرحله انجام گیرد. به عنوان مثال، تاسیسات مربوط به سرمایش و گرمایش از کف و سقف نیز بهتر است اجرا شوند. به علاوه لوله های فاضلاب نیز باید در دیوار قرا گیرند و اجرای آنها در این مرحله الزامی است.

سرامیک، گچکاری و طراحی داخلی

در مراحل ساخت آپارتمان در شمال،‌ این بار نوبت به طراحی داخلی می رسد. این کار بخش های متعددی دارد که کاملا بسته به سلیقه فردی است و می تواند موارد متعددی را شامل شود. با این حال، برخی از مراحل مانند اجرای کفپوش، گچ کاری دیوارها و سقف و … در هر ساختمانی اجرا می شود.

سرامیک دیوارها و کف، اجرای طراحی داخلی کناف، سقف کاذب، گچبری، نورپردازی و مواردی از این قبیل نیز با توجه به نیاز مشتری اجرا می شوند. قرار دادن کابینت ها و کمدهای دیواری هم جزو طراحی داخلی یک سازه هستند. این مرحله زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و برای هر واحد از آپارتمان به صورت جداگانه اجرا می شوند.

نمای بیرون ساختمان یکی از مراحل ساخت آپارتمان در شمال

اجرای نمای بیرونی و زیباسازی آن هم در مراحل انتهایی کار یا همزمان با طراحی داخلی انجام می گیرد. برای این منظور، نیاز است تا داربست ها مجدد بسته شوند و بر اساس نوع نما، اجرای آن انجام گیرد. اجرای نمای بیرونی نیز تا حد زیادی بسته به سلیقه کارفرما است. از این رو ممکن است فرد از هر نوع مصالحی برای نمای بیرونی استفاده کند. این نکته را نباید از یاد برد که اجرای نما، در شمال کشور به علت آب و هوای مرطوب، باید به گونه ای انتخاب شود که در برابر بارش و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

دریافت سند آپارتمان پس از اتمام کار

در بین مراحل ساخت آپارتمان در شمال و سایر شهرها، آخرین مرحله دریافت سند ساختمان است. در اصل تا زمانی که تمام کارها و مراحل قبل را انجام نداده باشید، نمی توانید سند ملک خود را دریافت کنید. از این رو باید پس از پایان کار به شهرداری منطقه ملک رفته و برای دریافت پایان کار، درخواست دهید.

شهرداری ابتدا شما را به اداره ثبت معرفی می کند، سپس اداره ثبت وضع ملک را بررسی می کند، در صورتی که ملک مشکلی نداشته باشد، شما را به نظام مهندسی معرفی می کند. کارشناس نظام مهندسی برای تهیه نقشه تفکیکی ملک، به ساختمان مربوطه مراجعه کرده و تمام قسمت ها را از طبقه پایین تا پشت بام به صورت نقشه تفکیکی طراحی می کند.

به علاوه ملک را کامل بررسی می کند و در صورتیکه مشکلی روی آن وجود داشت، گزارشات را بر روی برگه گواهی می نویسد. در نهایت پس از این که مشکلات احتمالی رفع شد، تاییدیه نظام مهندسی را هم دریافت می کند. شهرداری نیز در این مرحله از ساخت آپارتمان در شمال، از ملک بازدید کرده و گواهی پایان کار را ارائه می دهد.

بعد از صدور پایان کار، مالک نسخه ای از این گواهی را به مهندس نظام مهندسی ارائه می دهد و درصورتی که تغییری در وضع ملک انجام نشده باشد، نسخه نقشه های ثبتی پس از تایید نظام مهندسی به اداره ثبت مربوطه تحویل داده می شود. براساس این نقشه، صورت مجلس تکمیل می شود. به علاوه با توجه به تقسیم نامه مورد نظر، مالک در مورد تمام بخش های ساختمان سند های واحد‌های مسکونی ، تجاری و اداری را صادر می کند.

مراحل ساخت آپارتمان

مراحل ساخت آپارتمان

نتیجه‌گیری و جمع بندی

افراد زیادی هستند که در زمینه ساخت آپارتمان در شمال کشور فعالیت می کنند. این افراد سعی می کنند تا از ابتدا مراحل این کار را بدانند و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.

مراحل ساخت آپارتمان در شمال، از اخذ مجوز و پروانه ساخت شروع شده، نقشه برداری، آزمایش خاک، مراحل پی ریزی و بتن ریزی، سازه فلزی و اجرای آن، طراحی سقف طبقات، دیوارچینی و طراحی داخلی و نما را شامل می شود. البته هر کدام از این مراحل به خودی خود جزئیات زیادی دارند. پس از اتمام کار نیز با درخواست پایان کار از طرف شهرداری و ارائه سند، مراحل ساخت آپارتمان در شمال به پایان می رسد.

تمام این مراحل را می توانید به کمک تیم حرفه ای اول خونه از ابتدا تا انتها انجام دهید. تمام مراحل ساخت آپارتمان در شمال توسط پیمانکاران اول خونه انجام می گیرد. از این رو می توانید از خدمات این گروه معتبر و خوش سابقه برای ساخت زمین در شمال بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است