دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟

دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟

دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟

“دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به کاهش استحکام و پایداری سازه بتنی شوند. در این صورت روش های مختلفی برای ترمیم سازه وجود دارند که می توانند به تقویت و افزایش استحکام سازه کمک کنند.” به طور کلی حفظ یکپارچگی ساختار سازه و بازسازی قسمت های آسیب دیده ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زیرا منجر به افزایش ایمنی، اطمینان از رفاه ساکنان ساختمان و همچنین حفظ دارایی‌های مستقر در ساختمان می شود. به همین دلیل انتخاب مناسب ترین روش برای ترمیم و بازسازی سازه و پیمانکار بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با توجه به این موضوع در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با دلایل، مراحل و روشهای ترمیم سازه بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

بازسازی و ترمیم سازه ساختمان های قدیمی

با افزایش سن ساختمان، باید در راستای مقام سازی و ترمیم آن تمهیداتی اندیشید. بسیاری بر این باورند که ساختمان های نوساز مزایای بیشتری نسبت به ساختمان های قدیمی دارند. اما نمی‌توان از کیفیت مصالح و معماری ساختمان‌های قدیمی نیز چشم پوشی نمود. از مهم ترین ویژگی های ساختمان های قدیمی می توان به قابلیت تغییر کاربری آنها به فضای تجاری و یا اداری اشاره نمود.

ترمیم نمای ساختمان گچی با استفاده از روشهای نوین

از طرفی با ترمیم سازه های قدیمی و بازسازی آنها می توان پایداری ساختمان را افزایش داد. در کنار آن نیز می توان در هزینه ها و زمان صرفه جویی کرد و آنتیک بودن ساختمان را حفظ نمود. همچنین بازسازی نمودن ساختمان های قدیمی کمک می کند تا مالک بتواند اصالت سازه اصلی ساختمان را حفظ کند. در عین حال هدف و کاربری جدیدی به ساختمان می‌بخشد.

ترمیم ساختمان‌های قدیمی بهتر است توسط پیمانکاران مجرب و متخصص انجام شود. این پیمانکاران به شما کمک می کنند تا بازسازی ساختمان خود را به بهترین نحو انجام داده و جلو ببرند.

چرا یک ساختمان نیاز به ترمیم پیدا می کند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب می شود تا یک ساختمان نیاز به ترمیم و مرمت پیدا کند. از رایج ترین دلایلی که منجر به آسیب دیدگی سازه می شوند می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • بلایای طبیعی مثل زلزله، سیل و …
  • هجوم عوامل مخرب شیمیایی، آتش سوزی و پوسیدگی به دلیل وجود ساختمان در محیط های دریایی
  • ضربه، رطوبت، سایش، فشار و …
  • طراحی و وجود جزئیات معیوب
  • ساخت نامناسب ساختمان، استفاده نمودن از مصالح بی کیفیت، سهل انگاری در لحاظ کیفیت و عملکرد نامناسب ساختمان
  • حرکت نمودن بتن به دلیل نشست فونداسیون، انبساط حرارتی و …
دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟
ترمیم با استفاده از ملات بتنی

دلایل نیاز به ترمیم ساختمان

از اصلی ترین دلایلی که موجب می شوند تا ترمیم سازه و بازسازی ساختمان ضرورت پیدا کند، عبارتند از:

  • نشتی: یکی از معمولی ترین مشکلات ساختمان نشتی آن است که برای رفع آن نیاز به ترمیم سازه می باشد. در صورتی که نشتی آب بروز پیدا کند برای پیشگیری از آسیب های بیشتر به خصوص هنگامی که نشتی آب از سقف باشد، نیاز به مداخله سریع می باشد. به طور کلی سقف ها باید به طور مکرر ارزیابی شوند تا در صورت نفوذ، چکه و یا نشتی آب به سرعت تعمیر شوند. اگر این مشکل به صورت مداوم رخ دهد باید سقف تعویض و یا آب بندی شود.
  • ترک ها: در صورت ترک خوردن ساختمان نیز نیاز به ترمیم سازه وجود دارد. شاید ترک خوردن سازه در ابتدا مشکل کوچکی تلقی شود، اما می تواند یک هشدار جدی باشد. بنابراین رسیدگی به آن بسیار ضرورت دارد. ترک‌های ایجاد شده روی فونداسیون هشداری برای آسیب‌های ساختاری ساختمان محسوب می شوند. بنابراین بررسی این ترک‌ها و اصلاح آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • هزینه: یکی دیگر از دلایل ترمیم سازه هزینه های بسیار زیادی می باشد که برای نگهداری از سیستم‌های قدیمی باید پرداخت شود. سازه های قدیمی مصرف انرژی بیشتری دارند و مصالح آن ها دچار فرسودگی شده است.
  • بازنگری در قوانین و مقررات ساخت و ساز: از آنجایی که با گذشت چندین سال از ساخت سازه قوانین ساخت و ساز تغییر می کند. ساختمان‌های قدیمی ممکن است در برابر این آیین نامه‌ها نیازمند تغییراتی و ترمیم سازه باشند تا الزامات آیین نامه‌های جدید را تامین نمایند.
  • رطوبت بیش از اندازه: از دیگر دلایل ترمیم سازه رطوبت بیش از اندازه در ساختار سازه است. این رطوبت می تواند ناشی از عدم کنترل مناسب دما، آسیب های آبی، رطوبت بیش از اندازه منطقه و … باشد. در این صورت برای جلوگیری از آسیب دیدگی سازه به دلیل رطوبت بالا باید برای تعمیر و ترمیم آن اقدام نمود.

چگونگی ترمیم سازه ساختمان

برای ترمیم سازه باید در ابتدا تاییدیه دریافت نمایید و سپس برای انجام تعمیرات اقدام کنید. به طور کلی اگر بخواهیم روند ترمیم ساختمان را درک کنیم باید آن را به سه بخش تقسیم بندی نماییم.

  • دریافت تاییدیه: اولین کاری که برای ترمیم سازه باید انجام دهید، دریافت نمودن تاییدیه برای اجرای تغییرات و بازسازی ساختمان است. هدف از ترمیم و تعمیر ساختمان پیشگیری از به خطر افتادن معماری ساختمان و جایگزینی مصالح مشابه با مصالح قدیمی است. بنابراین اگر می خواهید تغییراتی در ساختار اصلی ساختمان ایجاد نمایید باید مطابق با قوانین ساختمانی این کار را انجام دهید.
  • اطمینان از مقاومت ساختمان در برابر تغییرات: پس از دریافت تاییدیه و مجوزهای لازم جهت ترمیم سازه باید مطمئن شوید که ساختمان می تواند از تغییرات مدنظر شما پشتیبانی نماید. در برخی مواقع قدیمی بودن سازه پیوستگی ساختار آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت ممکن است هنگام استفاده از امکانات جدید ساختار اصلی دچار مشکل شود. بنابراین بهتر است از امکاناتی استفاده نمایید که ساختار اصلی ساختمان را حفظ نماید. فراموش نکنید در صورت استفاده از امکانات رفاهی جدید ابتدا باید مطمئن شوید که ملک شما توانایی پشتیبانی از این امکانات را دارد.
  • انجام تغییرات: در نهایت نیز پس از دریافت تاییدیه می توانید ترمیم سازه را آغاز نمایید. پیش از تعویض مصالح بهتر است بخش‌هایی که قابلیت تعمیر دارند را مرمت نمایید. سپس عناصری که باید تعویض شوند را جایگزین کنید. بهتر است از مصالحی استفاده نمایید که تطبیق بیشتری با مصالح اصلی ساختمان دارند. در این صورت می توانید ساختمان را حفظ نموده و از آسیب دیدگی سازه جلوگیری کنید. فراموش نکنید که هدف اصلی ترمیم ساختمان حفظ پایداری و رفع ایرادات آن است.
دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟
بازسازی نمای ساختمان قدیمی

مراحل ترمیم ساختمان

  • تشخیص آسیب: در مرحله اول ترمیم سازه باید ابتدا مشکلات ساختمان تشخیص داده شوند. برای تشخیص درست آسیب دیدگی های سازه بهتر است از یک پیمانکار متخصص و مجرب کمک گرفته شود. تشخیص درست میزان و نوع آسیب دیدگی در تعیین زمان و هزینه بودجه مورد نیاز برای تعمیرات نقش بسیار موثری دارد.
  • ارزیابی میزان خسارت: در مرحله بعدی ترمیم سازه قسمت های پوسیده و شکسته بتن شناسایی شده و علامت گذاری می شوند. این کار برای مشخص شدن آرماتورهای معیوب است. در برخی از مواقع باید بخشی از قطعات بتنی برداشته شوند. این کار برای دسترسی به پشت آرماتورها انجام می شود و میله های خورده را نمایان می کند.
  • ارزیابی تعمیرات: در مرحله بعدی ترمیم سازه آرماتورهای خورده شده را با استفاده از بلاستینگ یا وسایل مکانیکی تمیز می کنند تا زنگ زدگی پاک شود. این کار می‌تواند به ارزیابی میزان تعمیرات کمک کند. در برخی از مواقع با تمیز نمودن آرماتور مشکل برطرف می‌گردد، اما در برخی از موارد نیز ممکن است به تعویض کامل فولاد نیاز باشد.
  • انتخاب روش تعمیر: زمانی که مراحل فوق انجام شد از پوشش های محافظ و همچنین روکش پرایمر برای تعمیرات بتن استفاده می گردد. با توجه به نوع و محل پوسته پوسته شدن بتن می توان از محصولات دیگری نیز استفاده نمود، تا خطر ریزش بتن را در آینده کاهش داد. در بسیاری از مواقع از ملات سیمان برای چسباندن بتن سست استفاده می کنند که شاید ارزان باشد، اما کیفیت بالایی ندارد.
  • ارزیابی عملکرد تعمیرات: در نهایت نیز باید تعمیرات و ترمیم سازه به طور تخصصی انجام شده و پس از آن تمامی لایه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند. فراموش نکنید که پس از تعمیرات ساختمان، بررسی و اطمینان از مقاومت آن ها بسیار ضروری می باشد. به طور مثال از پوشش ضد آب برای مقاومت بیشتر تعمیرات استفاده می شود.

مهمترین روش های ترمیم ساختمان کدام است؟

آسیب هایی که متوجه سازه های بتنی می شوند بسیار متنوع هستند. این آسیب ها می توانند منجر به ضرورت ترمیم سازه و ساختمان شوند. از مهم ترین انواع آسیب های سازه بتنی می توان به پوسیدگی بتن، کرم خوردگی بتن و تقویت کننده های قابل مشاهده اشاره نمود.

خوردگی آرماتورها و ترک‌های بتنی نیز از دیگر آسیب‌های شایع در سازه های بتنی هستند. بنابراین با توجه به نوع آسیب دیدگی سازه می توان از روش‌های مختلفی برای ترمیم نمودن ساختمان استفاده نمود.
ترمیم سازه های بتنی را می توان به روش های مختلفی انجام داد. یکی از شایع ترین مشکلات این سازه‌ها ایجاد ترک است. در صورتی که این ترکها به موقع ترمیم نشوند، می توانند آسیب های جدی تری را متوجه ساختمان کنند.

تعمیر و ترمیم این ترک ها با روش های متفاوتی انجام می گردد که هر کدام از آن ها به زمان و هزینه متفاوتی نیاز دارند. از رایج ترین روش های ترمیم ترک های سازه بتنی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  1. تزریق رزین اپوکسی
  2. مسیریابی و آب بندی بتن
  3. ملات ریزی
  4. دوخت ترک با استفاده از روش رزین و الیاف
  5. پر کردن ترک های بتنی با روش ثقلی

طبقه بندی ترک های بتن برای ترمیم سازه

طبقه بندی ترک‌ها برای ترمیم سازه به دو دسته سازه‌ای و غیر سازه ای تقسیم بندی می گردند. ترک‌های سازه ای ایمنی و دوام ساختمان را به خطر می اندازند و ممکن است هنگامی ایجاد شوند که سازه به درستی طراحی نشده باشد.

در صورت ساخت و ساز معیوب، افزایش سن سازه و بارگذاری بیش از حد، این ترک‌ها بروز پیدا می کنند. ترک های غیرسازه‌ای نیز معمولا به دلیل تنش در مصالح ساختمانی نمایان می شوند و خطری برای سازه ساختمان ندارند.

با این وجود در صورتی که برای ترمیم و اصلاح این ترک ها اقدام نشود، می توانند باعث خوردگی مواد تقویت کننده شوند. بنابراین مواد مخرب محیط و رطوبت به ساختار بتن نفوذ می کند و منجر به تخریب پیوستگی آن می شوند.

نحوه ترمیم سازه و ترک های ساختمان

روشهای مختلفی برای ترمیم سازه و ترک های بتن وجود دارند که موثرترین آنها عبارتند از:

  • درزگیر: درزگیر یا پرایمر نفوذی برای ترمیم سازه روی سطح بتن ریخته می شود تا در منافذ سیمان خیسانده شود. در این صورت امکان نفوذ آب به سازه را کاهش می دهد. این روش از رایج ترین روش های تقویت بتن سست شده و کف های بتنی است.
  • پوشش‌ها: پوشش اپوکسی نیز دیگر روش ترمیم سازه است که برای کف بتنی و یا کف گاراژ مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش ها ترک های بتنی را می پوشانند و مقداری به آن ها نفوذ می کنند. البته نمی توانند دوام زیادی داشته باشند و به عنوان یک روش ترمیمی موقت استفاده می شوند.
  • بتن: بعضی از پیمانکاران برای ترمیم سازه بتنی از بتن بیشتر استفاده می کنند. این روش فقط موجب پر شدن ترک ها می شود و مقاومت کششی آن را افزایش نمی دهد. از طرفی این روش مقاومت کمی دارد و یک روش ترمیمی طولانی مدت نیست.
  • تزریق اپوکسی و اورتان: این روش ترمیم سازه نیز برای ترک های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا عملکرد فوق العاده ای روی ترک های گسترده دارد. این روش از بروز ترک ها در آینده جلوگیری نمی کند اما عمر سازه را در قسمت آسیب دیده افزایش می دهد.
  • گروت ریزی: گروت ریزی با سیمان از نوع پرتلند برای ترمیم سازه در سدهای گرانشی و دیوارهای ضخیم بتنی استفاده می شود. این روش از نشت آب نیز جلوگیری نموده اما قسمت های ترک خورده را به یکدیگر متصل نمی کند.
  • ترمیم سطحی: این روش ترمیم سازه نیز برای ترک های ریز و سطحی استفاده می گردد. این روش تنها برای پوشش استفاده شده و ترک های عمیق را ترمیم کند. این روش تنها برای پوشش ترک هایی که به دال سازه نفوذ نکرده اند، مناسب است.

استفاده از کامپوزیت فیبر کربن در ترمیم سازه

یکی از روش‌های ترمیم سازه و ترک های تنشی بتن استفاده از کامپوزیت فیبر کربن است. این کامپوزیت ها را پس از اعمال بادشکن می توان برای آب بندی طولانی مدت روی درزهای انبساط و ترک ها استفاده نمود.

به طور کلی مناسب ترین روش برای ترمیم ترک های ایجاد شده در سازه بتنی با توجه به دلیل ایجاد آن انتخاب می شود. زمانی که دلیل و نوع ترک مشخص شود، می توان بهترین روش های برای ترمیم آن انتخاب نمود. به طور مثال در صورتی که دلیل ترک خوردگی بتن انقباض و خشک شدگی آن باشد، پس از مدتی ترک‌‌‌ها تثبیت خواهند شد.

بنابراین می توان برای ترمیم سازه اقدام نمود. اما زمانی که ترک ها به دلیل نشست فونداسیون ایجاد شده باشند، باید ابتدا دلیل نشست اصلاح شود. در غیر این صورت تعمیر و ترمیم نمودن ترک های بتنی فایده ای ندارد.

دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟
نصب الیاف کربن برای ترمیم سازه آسیب دیده

ترمیم ساختمان به روش کامپوزیت FRP

یکی از موثرترین روش های ترمیم سازه و ساختمان استفاده از کامپوزیت FRP می باشد. این روش مانند فیبر کربن عملکرد بسیار ایده آلی در برابر خوردگی دارد و در برابر خرابی از مقاومت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل نسبت به عناصر ساختمانی قدیمی و سنتی مقاومت و طول عمر بیشتری دارد. استفاده از این روش می تواند کمک کند تا ترمیم سازه های ساختمانی به صورت غیر تهاجمی و بدون ایجاد تغییر در ظاهر داخلی و خارجی آن انجام شود.

از طرفی به کار بردن سیستم های نوسازی با الیاف کربنی، باعث افزایش انعطاف و استحکام سازه در برابر فولاد می شوند. به طور کلی استفاده از فیبر کربن با توجه به شرایط محیطی می تواند تا 50 سال مقاومت داشته باشد.

در نهایت باید گفت که محلول های فیبر کربن نسبت به سیمان و یا دیگر تقویت کننده های فولادی نصب راحت تر و سریع تری دارند. همچنین هزینه ترمیم و مقاوم سازی سازه با استفاده از این روش بسیار کمتر از سایر روش های ترمیم ساختمان می باشد.

مهمترین نکات در هنگام انتخاب پیمانکار ترمیم و بازسازی ساختمان کدام است؟

هنگامی که قرار به تعمیر و ترمیم سازه های ساختمانی می شود، انتخاب یک پیمانکار متخصص و با تجربه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. فرقی نمی کند که تعمیر به صورت کلی انجام می شود و یا بخشی از ساختمان نیاز به ترمیم دارد.

در هر صورت اعتماد به پیمانکار بسیار حائز اهمیت است. زمانی که از پیمانکاران مجرب و متخصص استفاده می شود، هزینه تعمیرات و ترمیم ساختمان بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. از طرفی مدت زمان تعمیرات کاهش می یابد و ارزش ملک نیز افزایش پیدا می کند.

ارزیابی و انتخاب پیمانکار برای تعمیر و ترمیم سازه های ساختمانی کاملا شخصی می باشد. اما از جمله موارد موثر در انتخاب پیمانکار عبارتند از:

  • میزان دسترسی و محدودیت های شما برای اجرای تعمیرات
  • بودجه شما
  • مدت زمانی که می توانید به تعمیرات اختصاص دهید. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب پیمانکار برای ترمیم سازه های ساختمانی باید مراحل زیر را اجرایی نمایید.
  • ابتدا در رابطه با تعمیرات مورد نظر خود اطلاعات کسب نمایید.
  • سپس از افرادی که نسبت به آن ها مطمئن هستید، بخواهید پیمانکاران معتبر را به شما معرفی کنند.
  • پیمانکاران پیشنهادی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید.
  • سعی کنید حضوری با پیمانکاران ملاقات داشته باشید.
  • مجوزهای آنان را مشاهده و بررسی نمایید.
  • مطلع شوید که آیا پیمانکار بیمه و تعهد دارد.
  • مراجع تایید پیمانکاران را بررسی کنید و آن ها را به طور دقیق ارزیابی نمایید.
  • درخواست مجوزهای لازم از شهرداری را انجام دهید.
  • یک قرارداد استاندارد و اصولی با پیمانکار مورد نظر خود امضاء کنید.
دلایل، مراحل و روش های ترمیم سازه کدام است؟
ترمیم و بازسازی فضای داخلی آپارتمان

هزینه ترمیم ساختمان در بازار چقدر می باشد؟

برآورد هزینه بازسازی ساختمان و ترمیم سازه و ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مالکان، سازندگان، طراحان، پیمانکاران ساختمان، متخصصان بیمه و … از جمله افرادی هستند که باید نسبت به بودجه بندی ساخت و ساز آگاهی داشته باشند.

زیرا برآورد هزینه ها به این افراد کمک می کند تا بودجه مورد نیاز جهت ترمیم ساختمان را با دقت و جزئیات بیشتری ارزیابی نمایند. با بررسی و سازماندهی نمودن عناصر موثر در برآورد هزینه های ترمیم سازه می توان درک بهتری از بودجه جهت ترمیم ساختمان داشت.

مرحله بعدی بررسی و درک هزینه‌های ترمیم سازه اعمال نمودن قیمت‌ها با توجه به محدوده ساخت و روش انتخاب شده است. در نهایت نیز یک فرد تخمین گر هزینه های برآورد شده را قالب بندی می نماید.

سپس آن را هماهنگ نموده، نهایی سازی کرده و منتشر می کند. یک فرد تخمین گر متخصص معمولا با دیگر متخصصین بودجه و برآورد تصمیم گیری نموده و پس از تجزیه، تحلیل و مقایسه بهترین تصمیم گیری را انجام می دهد.

کلام آخر

با در نظر گرفتن تمامی شرایطی که در موارد فوق به آن ها اشاره شد، می توانید به شروع یک پروژه تعمیر و ترمیم سازه نزدیک تر شوید. یک شرکت بازسازی و تعمیرات معتبر و با تجربه می تواند تعمیرات و ترمیم ساختمان شما را عهده دار شود.

شرکت های معتبر با وجود کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه مقاوم سازی و تعمیرات ساختمان می توانند به شما کمک کنند تا بازسازی و ترمیم سازه ساختمان خود را به بهترین نحو انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است