وال پست چیست؟

وال پست چیست؟

وال پست چیست؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که نقش وال پست در ساختمان چیست. برای پی بردن به مفهوم وال پست و نقش آن در ساختمان پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید چون در این مقاله به طور کامل در این باره صحبت خواهیم کرد.

وال پست نوعی اسکلت بندی فرعی برای دیوار است که در فواصل معین از طول دیوار به منظور متحد کردن دیوار استفاده می شود. وال پست عملکردی یکپارچه و مستقل از اسکلت ساختمان به دیوار می‌بخشد.

همچنین می تواند به عنوان یک نگهدارنده برای دیوار در نظر گرفته شود. وال پست ها به صورت اتصالات فلزی و یا به شکل الیاف FRP اجرا می‌شوند. وظیفه مهم وال پست جذب نیروی مخرب زمین لرزه می باشد.

این نیرو از دیوار ها به فریم ها منتقل می شوند و از آنجا که فریمها (چه فولادی و چه با الیاف FRP) با استفاده از یونولیت و . همچنین می توانند باعث تخریب نشدن دیوار ها شوند.

به طور کلی برای ساختن ساختمان ها ابتدا اسکلت آن ها گذاشته می شود و بعد از آن دیوارچینی انجام می پذیرد. به طور کلی دیوارهای پیرامون ساختمان در بین دو ستون قرار می گیرند.‌

همانطور که گفته شد از وال پست ها برای یکپارچه کردن درگیری بین دیوار و اسکلت ها استفاده می شود و نگهدارنده دیوار می باشند. همچنین سبب می شوند که همبستگی بین اسکلت ساختمان بیشتر شود.

دلایل نیاز به وال پست در ساختمان کدام است؟

به دلیل احتمال وقوع نیروهای مخربی مانند زلزله، طوفان و باد های شدید احتمال ریختن و خراب شدن دیوارهای ساختمان وجود دارد. افراد برای مقاوم سازی خانه و ساختمان و ایمن کردن آن ها در برابر عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله، باد و طوفان و … از وال پست استفاده می‌ کنند.

این کار می تواند مقاومت و ایمنی ساختمان را در برابر عوامل خارجی افزایش دهد و ساختمان ها را بسیار مقاوم کند. در نظر داشته باشید اگر یک دیوار نیز دچار خرابی و ریزش شود ممکن است خسارت های بسیار زیاد و جبران ناپذیری به کل ساختمان وارد کند.

نصب وال پست افقی و قائم به عنوان تیرک یا وادار

اگر وال پست ها به صورت درست و اصولی در ساخت اولیه سازه ها انجام نپذیرند می توانند حادثه های ناگواری مانند زلزله در کرمانشاه را به وجود بیاورند. کشور ما جزو مناطق زلزله خیز می باشد.

مخصوصا بعضی از مناطق که بر روی گسل قرار دارند و باید سازه های آن ها از مقاومت و ایمنی بالایی برخوردار باشند. پس یکی از دلایل نصب آن ها وجود حوادث طبیعی مانند زلزله می باشد.

با ایجاد مقاومت، ایجاد تعادل و یکپارچه کردن دیوارها می توان سبب افزایش ایمنی سازه در برابر این گونه موارد شد. این روش می تواند از انتقال نیروها به دیوار ها جلوگیری نمایند. امروزه از این روش در ساخت و ساز بسیار استفاده می شود و جزو الزامات در ساخت و ساز می باشد.

ضرورت اجرای وال پست در سازه پس از زلزله کرمانشاه

زلزله کرمانشاه یکی از مواردی می باشد که شما می توانید نبود وال پست ها را در آنجا به صورت واضح مشاهده نمایید. انجام ندادن این روش می‌ تواند سبب وجود حادثه های بسیار ناگوار مانند زلزله کرمانشاه شود. در نظر داشته باشید که ۱۰۰ درصد در این موارد مهندس ناظر مقصر می باشد.

اگر در یک سازه و ساختمان این روش اجرا نشده باشد مهندس ناظر به هیچ عنوان نباید برگه پایان کار را امضا کند زیرا اجرا نشدن این روش می تواند در آینده سبب به وجود آمدن حوادث بسیار جبران‌ ناپذیری شود.

برخی از مهندسین ناظر برای راضی کردن مالکین و سازنده ها برای اجرا نکردن این روش مباحثی مانند صرفه جویی در مخارج را عنوان می‌ کنند.

این ناظرین، مالکین را به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ ها و کم خرج تر شدن ساختمان به عدم اجرای این کار مجاب می کنند. نصب نکردن وال پست ها کاری خلاف قانون و غیر اخلاقی می باشد.

این کار از نظر ایمنی اصلا توصیه نمی‌ شود. بعد از زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ اجرای این کار در تمام سازه ها اجباری شد. در زلزله کرمانشاه به دلیل عدم وجود تیر ضعیف و ستون قوی بیشتر سازه ها با خرابی های شدید دچار شدند.

اگر به تصاویر و مستندات موجود بعد از زلزله کرمانشاه دقت کنید می توانید متوجه شوید که تیرهای بتنی در انواع سازه ها به صورت کامل سالم ماندد ولی ستون ها در بیشتر سازه ها دچار خرابی شدند. زلزله کرمانشاه یک نمونه بسیار مناسب برای ضرورت نصب وال پست ها در انواع سازه می باشد.

انواع وال پست کدام است؟

وال پست ها که همان نگهدارنده دیوار می‌ باشند به دو صورت افقی و قائم موجود هستند. نوع افقی سبب می شود که دیوار ها با اسکلت درگیر شده و استحکام ساختمان بسیار افزایش پیدا کند.

نوع قائم نیز وظیفه دارد زمانی که دهان بزرگ است روی تیر طبقه پایین، طبقه بالا را در دهانه جوش دهد. انواع نصب وال پست ها قابلیت پیاده سازی بر روی سازه های مختلف را دارند و می توان با مصالح فولادی آن ها را اجرا نمود.

نبشی یکی از اعضای وال پست ها هستند که برای عملکرد دیوار میانقاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجرای این کار ها به صورت نبش کشی و انکر بولت، اجرای تسمه دور ستون و مهار دیوار با کمک میلگرد ها در داخل ستون های مجاور کف‌ صورت می گیرد.

در نظر داشته باشید که اجرای این روش معمولاً از طریق پروفایل هایی مانند نبشی، مصالح فولادی، قوطی و ناودانی می باشد. اگر از نبشی ساخته شود یکپارچگی دیوارها و انتقال بار بهتر از وال پستی می باشد که توسط قوطی ساخته شده است. البته در بیشتر موارد از ناودانی برای ساخت آن ها استفاده می شود.

وال پست چیست؟

تفاوت وال پست و میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر و وال پست ها به منظور استحکام سازی سازه های بتنی و فلزی و همچنین مقاوم سازی آن ها استفاده می شوند. وال پست و هم میلگرد بستر یک هدف مشخص دارند‌. اما در عین حال با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند.

به عنوان مثال متریالی که در ساخت وال پست و میلگرد بستر استفاده می شود با یکدیگر متفاوت می باشند. برای ساخت وال پست ها از قوطی، تسمه، نبشی و ناودانی استفاده می شود. اما برای میلگرد های بستر از میلگردی به قطر ۴ میلیمتر و جنس استیل بهره برده می شود.

یکی دیگر از تفاوت های وال پست و میلگرد بستر اجرای آن ها می باشد. به عنوان مثال اجرای میلگرد بستر از اجرای وال پست بسیار آسان تر می باشد و افراد می توانند در مدت زمان کوتاه تری آن را انجام دهند.

علت این موضوع نیز جوشکاری در فرایند نصب وال پست ها می باشد. بنابراین زمان نصب و اجرای وال پست در مقایسه با میلگرد بستر طولانی تر و سخت تر است. قیمت این دو محصول نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. میلگرد بستر از لحاظ قیمت نسبت به وال پست ها بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر هستند.

همچنین هزینه اجرای آن نیز بسیار کمتر می باشد. یکی دیگر از تفاوت های اصلی وال پست و میلگرد بستر میزان تحمل بارهای وارده بر آن ها است که میزان تحمل وال پست در برابر نیروهای خارجی، کششی و برشی بسیار بیشتر از میزان تحمل بار میلگرد بستر می باشد. در نصب وال پست باید از افراد متخصص و ماهر استفاده شود‌.

به علت اینکه در نصب وال پست جوشکاری انجام می شود پس باید افراد برای انجام آن باید از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشند. تفاوت های دیگری میلگرد بستر نسبت به وال پست دارد و آن قابلیت انعطاف پذیری بالا و مقاومت آن در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی، کنترل ترک های ناشی از انبساط، ایجاد اتصال قوی و همچنین مقاوم سازی بهتر سازه ها می باشد.

وال پست در مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ها

در این قسمت می خواهیم به بررسی اجرای وال پست در مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ها بپردازیم. این سوال افراد بسیاری است که آیین نامه اجرای وال پست چیست؟ یکی از مرجع های بسیار مهم برای اجرای وال پست استاندارد ۲۸۰۰ ایران می باشد.

این استاندارد ها آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله می باشند. مخصوصاً پیوست ششم آن که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. پیوست ششم این آیین نامه طراحی زلزله اجزای غیر سازه ای معماری می باشد. البته اشاره‌ هایی نیز در رابطه با نحوه اتصال و اجرای وال پست ها در مقررات ملی ساختمان نیز شده است.

مهار دیوار با وال پست مقطع فولادی

استاندارد ۲۸۰۰ ایران ویرایش چهارم آن درباره با دیوار غیر سازه ای می باشد. پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ ایران ویرایش چهارم در رابطه با وادار ها است. مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۶ در رابطه با دیوار ها می باشد.

همچنین مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویرایش سال ۱۳۹۸ به ضوابط مربوط به جداکننده ها اشاره کرده است. مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۲ به دیوار های جداگر اشاره کرده است. تمام این آیین نامه ها جزو آیین‌ نامه‌ های اجرایی وال پست ها است که افراد باید آن ها را مورد نظر قرار بدهند.

وال پست چگونه اجرا می شود؟

وال پست به سه نوع اجرا می شود. اتصال دیوار به ستون، اتصال دیوار به تیر و اتصال دیوار به سقف سه مدل از نحوه و چگونگی اجرای وال پست می باشند.

اتصال دیوار به ستون

در این روش قوطی های فولادی و میلگرد های آجدار شماره ده در نبشی ها جوش داده می شوند. این کار برای اتصال تیغه ها و ستون های دیواری یک و نیم متر انجام می شوند.

با انجام این روش می توان اگر بار اضافه روی دیوار ایجاد شد را به صورت یکنواخت توزیع کرد و آن را به زمین منتقل نمود. در حین کار دیوارهای عمودی نیز باید به سازه باربر متصل شوند.

زمانی که وال پست بر روی تیغه قرار داده می شود لبه های پایینی گوش های دو طرفه به وجود می آیند و به تیر هایی که در پایین قرار دارند جوش داده می شوند. در مرحله بعدی ستون دیوار توسط دو نبشی به صفحه تخت جوش داده می‌ شوند. به این صورت مقاومت آن ها افزایش پیدا می کند.

اتصال دیوار به تیر

برای اتصال دیوار به تیر در این روش باید موقعیت دیوار در نقشه ساختمان مشخص گردد. با تعیین شدن محل دقیق اجرای دیوار اتصال صفحه و پروفیل فلزی در انتها و ابتدای دیوار تکمیل می گردد. این صفحات با جوشکاری به سازه های فلزی دیگر متصل می شوند.

سپس در یک طرف دیگر آن ها، بلوک های سبک قرار می گیرد و طرف دیگر آن ها بلوک های فضایی را قرار می‌ دهند. این کار برای قرار گرفتن وال پست انجام می شود. البته زمانی اتفاق می افتد که بلوک ضخامتی کمتر از ۱۵ سانتی متر داشته باشد. در این صورت ستون های دیوار با استفاده از توری پوشانده می شوند.

وال پست چیست؟
اتصال وال پست به سقف

اتصال دیوار به سقف

زمانی که از وال پست های دو زاویه استفاده می شود دهانه باید یک سانتیمتر ضخیم تر از دیواره ای باشد که در طول ساخت قرار دارد. به این صورت می‌ توان تیغه را به راحتی بر روی دیوار مورد نظر قرار داد.

بهتر است برای این کار از نوعی استفاده شود که از جنس میله های فولادی آجدار ۱۴ هستند و در فاصله های یک و نیم متری به سقف متصل گردند. این کار باعث افزایش مقاومت دیوار در برابر زلزله و بارهای بسیار شدیدی است که به ساختمان وارد می شود. در تمام این مراحل بهتر است از فولاد ضد زنگ بر روی پروفیل های آن ها استفاده شود.

اشتباهات رایج در اجرای وال پست کدام است؟

همانطور که عنوان کردیم اجرای وال پست در انواع سازه ها بسیار ضروری و الزامی می باشد. باید در انجام و اجرای وال پست در انواع سازه ها اصول و مقررات را رعایت کرد تا بتوان این کار را به صورت درست و اصولی پیاده‌ سازی کرد و مقاومت سازه ها را در برابر عواملی مانند زلزله بسیار افزایش داد.

پس اجرای اصولی این روش ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حال اگر اشتباهی در اجرای این روش صورت بگیرد ممکن است عواقب بدی را در پیش داشته باشد و لطمه ‌های جبران ‌ناپذیری را به افراد وارد کند.

یک سری اشتباهات در اجرای این روش رایج و مرسوم است. ما در این قسمت به بررسی این اشتباهات رایج در اجرای این روش می پردازیم تا شما بهتر و بیشتر با این موضوع آشنا شده و در صورت بروز اشتباه بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

از اشتباهاتی که در هنگام اجرای وال پست ها صورت می گیرد استفاده از میلگرد به جای نبشی در اجرای بعضی از کلاف های افقی می باشد. این اشتباه توسط پیمانکار صورت می‌ گیرد و به منظور کاهش هزینه های ساخت و ساز می باشد.

یک اشتباه دیگر را می توان به اجرا نکردن گوشه های افقی و عمودی پشت سر هم دانست. اگر این کار اتفاق نیفتد دیوار فقط در داخل گوش ها و تنها از یک طرف اجرا می‌ شود. شرکت هایی که وظیفه مقاوم سازی سازه ها را بر عهده دارند موظفند در صورت به وجود آمدن کوچکترین اشتباه و بی احتیاطی پیگیری‌ های لازم را انجام دهند.

این شرکت با استفاده از مشاوران با تجربه در حوزه مقاوم سازی می تواند تا حدود زیادی انتظارات را برآورده سازد.

وظیفه مهندس ناظر در اجرای وال پست ساختمان چیست؟

در اجرای وال پست و یا نبش کشی دیوارهای یکسری حساسیت وجود دارد که وظیفه مهندس ناظر سازه و معمار است که این حساسیت‌ ها را رعایت کرده تا اجرای درست وال پست انجام پذیرد.

وظایف مهندس بر اجرای وال پست شامل کنترل نبشی ها در تمام تمام طبقات می باشد که در یک راستا و همسو باشند. نبشی ها حتماً باید شاقول باشند. نقشه های نصب شده مساحت ساختمان را زیاد و یا کم نکند.

جوشکاری که در نقشه ها انجام گرفته شده به صورت درست باشد و اتصال صحیح بین صفحات برقرار شود. از دیگر وظایف مهندس ناظر کنترل ابعاد می باشد.

در این مرحله نیز کنترل اجرای وال پست مطابق با مقررات و نقشه ها بر عهده مهندس ناظر می باشد. همچنین ها بررسی تخلف این کار نیز بر عهده این فرد است.

هر گونه تخلفی در حین انجام کار و در پایان کار صورت گیرد وظیفه مهندسین ناظر است که این تخلفات را بررسی کرده و آن ها را گزارش دهند. از دیگر وظایف مهندس ناظر بررسی پروفیل های مصرفی برای اجرای وال پست ها می باشد.

این پروفیل ها باید نبشی ۵ باشند که در نهایت بر اساس نقشه هایی که تصویب شده مورد اجرا قرار گیرند. حتماً شاقول بودن و همراه و هم راستا بودن وال پست ها در یک طبقه باید توسط مهندس ناظر بررسی شود. همچنین جوشکاری ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

اجرای وال پست از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید در اجرای این مرحله باید مهندس ناظر تمام سعی و دقت و وسواس خود را به کار ببرد.

این کار اگر به صورت درست و اصولی انجام شود می تواند ارتباط مستقیمی با افزایش مقاومت و استقامت ساختمان داشته باشد. همچنین در صورت بروز هرگونه حوادثی مانند زلزله می تواند مقاومت و استقامت ساختمان را به طرز بسیار خوبی افزایش دهد.

هزینه نصب و اجرای وال پست چقدر است؟

می‌ توان گفت هزینه نصب و دستمزد وال پست در برابر مزیت هایی که دارد عدد قابل توجهی نمی باشد. اجرای این روش دارای جزئیات بسیار زیادی می‌ باشد. رعایت تمام این جزئیات سبب می‌ شود که عملکرد صحیح سازه به وجود بیاید.

تاثیر این کار در افزایش ایمنی ساختمان و کاهش آسیب ها و ضررها مالی و جانی بسیار مثبت است. قیمت این کار به مواردی مانند قیمت تمام شده متریال و قیمت اجرای آن بستگی دارد. معمولاً در اجرای این کار از مقاطع فولادی استفاده می شود.

قیمت متریال استفاده شده در این روش بر حسب کیلوگرم و بنا به قیمت روز محاسبه می شود. دستمزد و هزینه نصب وال پست نیز بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

می توان گفت مهمترین عامل تعیین کننده قیمت، متریال مصرفی در این کار می باشد. در نظر داشته باشید در اجرای این روش بهتر است از متریال بسیار عالی و مناسب استفاده کنید تا ایمنی ساختمان شما افزایش پیدا کند.

افزایش هزینه ها در رابطه با اجرای این روش ها با متریال بسیار عالی ارزش بالایی دارد. زیرا می تواند ایمنی سازه مورد نظر شما را بسیار افزایش دهد.

وال پست چیست؟

تفاوت وال مش با وال پست فلزی در چیست؟

وال مش بر خلاف وال پست فلزی با استفاده از مش و توری فایبرگلاس و انواع پلاستر سیمانی و یا پلاستر گچی اجرا می گردد. همچنین با استفاده از روش وال مش می توان دیوارهای بدون وال پست را نیز به راحتی مهار نمود.

یکی دیگر از تفاوت های وال مش با نوع فلزی این است که نیازی به اجرای مهار های افقی اضافه و اجرای وادار در دیوار نمی باشد. این وال پست ها برخلاف وال پست های فلزی فضای کارگاه را اشغال نمی‌ کنند.

بر خلاف نوع فلزی به هیچ عنوان فضاگیر و اشغال کننده نیستند. همچنین حمل و نقل وال مش نسبت به وال پست های فلزی بسیار راحت تر و آسان تر می باشد.

تمام این تفاوت ها سبب شده است که افراد تمایل داشته باشند از وال مش استفاده کنند و ایمنی ساختمان های خود را با استفاده و اجرای این مدل افزایش دهند. این وال پست ها از سرعت اجرای بالایی برخوردار هستند.

همچنین با اجزای تشکیل دهنده دیوار بسیار سازگار بوده و در برابر نیروهای جانبی مقاوم سازی بالایی دارند. این نوع وال پست ها را می توان در دیوار هایی که از قبل مهار نشده اند نیز اجرا کرد و سبب یکپارچه‌ سازی دیوارها شد. هیچ فضایی را اشغال نمی کنند و مقاومت دیوار در برابر عواملی مانند ترک خوردگی را نیز افزایش می دهند.

این مزیت ها سبب می شوند که دیوارها در برابر عوامل خارجی و فشار های بسیار بالا ترک نخورده و یا شکسته نشود و دچار فروپاشی آنی نگردند. از وال پست ها برای ضد زلزله کردن ساختمان ها و ایمن کردن سازه ها استفاده می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گقت وال مش بهترین جایگزین وال پست فلزی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است