سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟

سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟

سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی اتیکس (ETICS) از انواع کاربردی عایق حرارتی در طراحی نمای سازه بوده که با عنوان نمای اتیکس نیز شناخته می‌شود. استفاده از این عایق در پوشش خارجی دیوارهای سازه علاوه بر حفظ زیبایی، از تبادل حرارتی در این بخش ها و اتلاف انرژی در آنها جلوگیری می‌کند.

این عایق ها از ویژگی ها و خصوصیات بسیاری برخوردار بوده که از جمله آنها می‌توان به خاصیت عایق صوتی، خاصیت عایق رطوبتی و مقاومت بالا در برابر اشتعال و لرزش اشاره کرد. این نماها از طراحی و ساختار سبکی برخوردار بوده که باعث تسهیل در فرایند اجرایی آنها می‌شود.

عایق حرارتی اتیکس، سیستم مقاومی است که از مصالح تسلیح کننده استفاده می‌کند و برای مقاومت در برابر لرزش و زلزله مناسب است. در این مقاله به توضیح در مورد کاربردها و اهمیت عایق حرارتی در مدیریت مصرف انرژی و طراحی ساختمان. معرفی سیستم‌های اتیکس مقاوم در برابر ضربه و دارای زهکش به علاوه آیین‌نامه‌ها و مراحل طراحی و اجرای این سیستم.

بررسی عوامل مؤثر بر مدت زمان اجرا و هزینه‌های اجرایی سیستم عایق حرارتی اتیکس. معرفی سیستم‌های اتیکس و توضیح در مورد مراحل اجرا و کاربردهای آن در طراحی ساختمان. بررسی نقش و اهمیت استفاده از مصالح تسلیح کننده در عایق حرارتی اتیکس و ایمنی بالای آن در مواجهه با زلزله و لرزش. صحبت خواهد شد.

عایق حرارتی ساختمان چیست؟

عایق حرارتی ساختمان عملکردی کارآمد دارد که از تبادل حرارت بین داخل و خارج سازه جلوگیری می‌کند. استفاده گسترده از این عایق‌ها در ساختمان‌ها به جلوگیری از اتلاف انرژی و تنظیم دما کمک می‌کند.

اجرای عایق حرارتی نیازمند هزینه‌هایی است، اما این نوع عایق‌بندی می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌ها و بازگشت سرمایه منجر شود. ضخامت و مقاومت حرارتی عایق از اهمیت بالایی برخوردارند و به بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه‌های ساختمان کمک می‌کنند.

افزایش خواص عایقی نما منجر به کاهش اتلاف انرژی و مصرف بی‌رویه انرژی در سازه می‌شود. عایق‌های حرارتی می‌توانند قابلیت‌های ویژه‌ای مانند عایق صوتی و عایق رطوبتی داشته باشند.

متریال و کیفیت ساخت عایق‌های حرارتی تأثیر زیادی بر عملکرد آنها دارد. تعدادی از عایق‌های حرارتی ساختمان با مقاومت بالا در برابر زلزله طراحی می‌شوند.

در طراحی عایق حرارتی سازه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که عایق حرارتی اتیکس یکی از مؤثرترین آنهاست. این روش موجب بهبود عملکرد سازه و کاهش مصرف انرژی می‌شود. سیستم عایق حرارتی اتیکس به عنوان یکی از روش‌های پیشتاز در این زمینه شناخته می‌شود.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟
اجرای نمای اتیکس

استفاده از تخصص و مهارت افراد اجرایی نیز بر عملکرد و کارایی عایق حرارتی تأثیرگذار است. توجه به جزئیات مانند نوع متریال و فنون ساخت در انتخاب و اجرای عایق حرارتی بسیار حیاتی است.

مراعات اصول علمی و استانداردهای مربوط به عایق حرارتی، کیفیت نهایی سازه را تضمین می‌کند. با توجه به نقش مهم عایق حرارتی در مدیریت انرژی، استفاده از روش‌های بهینه در اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) نسل نوین عایق های حرارتی ساختمان

سیستم نمای اتیکس از انواع کاربردی نما در طراحی سازه بوده که از آن با عنوان عایق حرارتی اتیکس (ETICS)  نیز یاد می‌شود. این سیستم نقش عایق حرارتی داشته و در ساختار نما و بخش خارجی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نام گذاری این سیستم از عبارت ETICS استفاده می‌شود که به معنای سیستم کامپوزیت عایق حرارتی بیرونی است و در برخی زمینه ها این سیستم  با عنوان EIFS نیز شناخته می‌شود.  از این نما می‌توان به عنوان یک پوشش کامل برای بخش بیرونی دیوارهای سازه به ویژه دیوارهای  مجاور همسایه ها استفاده کرد.

با کمک این نما می‌توان از تبادل حرارت بین بخش داخلی و خارجی سازه جلوگیری کرد که این امر باعث صرفه جوی در مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن می‌شود.

در طراحی عایق حرارتی اتیکس (ETICS) از بخش ها و لایه های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آنها نقش مهمی‌در عملکرد و کارایی این سیستم دارند. تاریخ پیدایش سیستم نمای اتیکس به دهه ۵۰ میلادی در اروپا برمی‌گرد. در این دوره دانشمندان به پلی استایرن منبسط شده  دست یافتند که نقش مهمی در اجرای این نما داشت.

همچنین در این دوره اندود مصنوعی پایه ای برای نخستین بار تولید و مورد استفاده قرار گرفت که تلفیق آن با پلی استایرن زمینه ساز طراحی و اجرای نمای اتیکس شد.

سپس آلمانی ها از این عایق حرارتی برای بازسازی ساختمان های آسیب دیده از جنگ جهانی دوم استفاده کردند. پس از ترویج این سیستم و گسترش استفاده از آن اروپا، این روش در سال ۱۹۶۹ در آمریکا نیز مورد بهره برداری قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۹۹۵ به محبوبیت بالایی در آمریکای شمالی دست یافت.

در عایق حرارتی اتیکس (ETICS) ساختمان از چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

نمای اتیکس را می‌توان به سه بخش عایق، تسلیح کننده و پوشش نهایی تقسیم بندی کرد که در اجرای این بخش ها از مصالح و متریال مشخصی استفاده می‌شود.

بخش عایق نمای اتیکس از بخش های اصلی و مهم این سیستم بوده که در طراحی آن از عایق های مختلفی  چون پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی تخته ای استفاده می‌شود.

اتصال این عایق ها بر روی سطح مورد نظر معمولاً از طریق میخ پرچ صورت می‌گیرد. از دیگر بخش های اصلی عایق حرارتی اتیکس (ETICS) می‌توان به بخش تسلیح کننده اشاره کرد که در اجرای آن از شبکه الیاف که نقش مسلح کننده را دارند استفاده می‌شود.

الیاف مورد استفاده در این بخش از نوع الیاف شیشه بوده که در برابر شرایط قلیایی از مقاومت بالایی برخوردار است. البته جهت تثبیت هر چه بهتر این الیاف و افزایش استحکام آنها در نما از لایه اندود سیمانی نیز استفاده می‌شود که مانع از ایجاد ترک بر روی سطح نما می‌شود.

پوشش نهایی نما بخش دیگری از طراحی عایق حرارتی اتیکس (ETICS) بوده که در طراحی آن از چوب، سرامیک، فلز، آجر لعاب دار و انواع اندود استفاده می‌گردد. البته  در کنار این پوشش از لایه دیگری با عنوان پوشش پایه نیز استفاده می‌شود.

ویژگی های منحصر به فرد عایق حرارتی اتیکس (ETICS) که باید بدانید

ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد نماهای اتیکس، باعث استفاده گسترده این عایق در زمینه‌های مختلف می‌شود. مقاومت حرارتی بالای این نماها، آنها را به عنوان یک عایق حرارتی قدرتمند معرفی می‌کند.

همچنین، مقاومت بالای این نماها در برابر نفوذ خزه‌ها و قارچ‌ها، نیاز به استفاده از زیست کش‌ها را در فرآیند تمیزکاری نماها از بین می‌برد. علاوه بر آن نمای اتیکس از مقاومت بالایی در برابر حرارت و اشتعال برخوردار بوده و ایمنی بالایی در برابر آتش سوزی دارد.

همچنین نصب و اجرای این نماها آسان بوده و از سرعت اجرایی بالایی برخوردار هستند. از دیگر ویژگی های این نماها می‌توان به ظاهر شیک و یکدست آنها اشاره کرد که می‌توان از آنها در شرایط مختلف کاری استفاده نمود.

نمای اتیکس از خاصیت عایق صوتی برخوردار بوده و می‌توان از آن به عنوان یک عایق صوتی نیز استفاده کرد. عایق حرارتی اتیکس (ETICS) جزو مصالح سازگار با محیط زیست به شمار می‌رود که از جایگاه ویژه ای در این زمینه برخوردار هستند.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟
عاق حرارتی اتیکس

این عایق ها وزن سبکی دارند و استفاده از آنها در نمای سازه تأثیر چندانی بر بار مرده ساختمان ندارد. همچنین این عایق ها از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار هستند و مانع از نفوذ آب و رطوبت به داخل دیوار می‌شوند.

از دیگر ویژگی های این نماها می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر تابش نور خورشید اشاره کرد. در آخر تنوع بالای این عایق ها از نظر طرح و رنگ سبب شده که بتوان از آنها در بسیاری از شرایط کاری استفاده کرد.

کاربرد سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) چیست؟

ویژگی ها و مزایای بسیار نمای اتیکس (ETICS) سبب شده که از این عایق ها در بسیاری از زمینه های کاری استفاده شود که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم. این عایق‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید، در مناطق بسیار گرم نیز قابل استفاده هستند.

همچنین، مقاومت بالای نماهای اتیکس در برابر رطوبت، آنها را به گزینه مناسبی برای مناطق پربارش و شرجی تبدیل کرده است.

علاوه بر این، این عایق حرارتی در سازه‌های واقع در مناطق شلوغ و پر سروصدا نیز کاربرد دارد؛ زیرا خاصیت عایق صوتی آنها به کاهش آلودگی‌های صوتی کمک می‌کند. همچنین از این عایق ها به دلیل نوع طراحی و تنوع رنگی بالایی که دارند می‌توان در ساختار سازه هایی استفاده کرد که نیاز به زیباسازی دارند.  مقاومت بالای این نماها در برابر نیروهای وارده و لرزش سبب شده که بتوان از آنها در مناطق زلزله خیز نیز استفاده کرد.

این نماها از مقاومت بالایی در برابر اشتعال و آتش سوزی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توان از آنها جهت افزایش ایمنی سازه ها استفاده کرد. عموماً در طراحی نماهای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، از عایق حرارتی اتیکس (ETICS) استفاده می‌شود.

این سیستم قابلیت اجرا بر روی انواع بتن، مصالح بنایی و قاب‌های LSF را داراست. در اجرای این عایق ها هیچ محدودیت ارتفاعی وجود ندارد و می‌توان از آنها در بسیاری از سازه ها با ارتفاع مختلف نیز استفاده کرد.

استفاده از این عایق ها در طراحی نما باعث صرفه جویی در زمان اجرایی پروژه می‌شود و یک انتخاب مناسب برای پروژه های فوریت دار به شمار می‌روند.

سیستم نمای اتیکس  پایه پلیمري اصلاح شده (PM) یا پوشش سخت چیست؟

همان طور که در این مطلب بدان اشاره شد در طراحی عایق حرارتی اتیکس (ETICS) از لایه فوم عایق پلی استایرن، لایه پوشش پایه، شبکه الیاف و لایه پوشش نهایی استفاده می‌شود.

عایق پلی استایرن بخش اساسی این سیستم را تشکیل می‌دهد و الیاف مورد استفاده در آن، مقاومت بالایی در برابر شرایط قلیایی دارند. نماهای اتیکس با پایه‌ی پلیمری اصلاح شده (PM) یکی از نوع‌های مهم این سیستم هستند و با عنوان نمای اتیکس پوشش سخت نیز شناخته می‌شوند.

پلی استایرن اکسترود شده از جزئیات اصلی عایق حرارتی سیستم ETICS تشکیل شده است و برای اتصال به بخش های زیرین از پیچ‌های فولادی استفاده می‌شود.

برای ایجاد اتصال، از کلاهک‌های پلاستیکی بر روی این پیچ‌ها استفاده می‌شود که نحوه اجرای آنها تأثیر زیادی بر کیفیت و دوام نمای ETICS خواهد داشت. برای پوشش این نماها، از سیمان پرتلند اصلاح شده استفاده می‌شود که دارای مقاومت و دوام بالایی است. این نوع نماها معمولاً با ضخامت ۶ میلیمتر اجرا می‌شوند.

سیستم نمای اتیکس پایه پلیمري (PB) یا پوشش نرم چیست؟

سیستم نمای اتیکس پایه پلیمري (PB)  نوع دیگری از نمای اتیکس بوده که با توجه به ساختار خاصی که دارد با عنوان نمای اتیکس پوشش نرم نیز شناخته می‌شود.

در این نوع نما علاوه بر لایه پوشش پایه و لایه پوشش نهایی از لایه پلی استایرن منبسط شده نیز استفاده می‌شود که در فرایند اجرایی نمای اتیکس به لایه زیرین خود متصل می‌گردد. البته در طراحی این نما از شبکه الیاف نیز استفاده می‌شود که از مقاومت بالایی در برابر شرایط قلیایی برخوردار است.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) عایق حرارتی چیست؟

استفاده از این الیاف به بهبود عملکرد عایق حرارتی اتیکس (ETICS) در برابر نیروهای وارده کمک زیادی می‌کند و باعث افزایش دوام و طول عمر آنها می‌شود. ضخامت لایه نهایی در این نما ۳ میلیمتر بوده و کیفیت ساخت آن تأثیر زیادی بر کارایی و دوام سیستم خواهد داشت.

از سیستم نمای اتیکس پوشش نرم با توجه به شرایط و نیاز کاری می‌توان در بسیاری از پروژه های اجرایی استفاده کرد.

عایق حرارتی اتیکس (ETICS) یا نمای اتیکس مقاوم در برابر ضربه چیست؟

عایق حرارتی اتیکس (ETICS) با توجه به شرایط و نیاز کاری به صورت مقاوم در برابر ضربه نیز طراحی می‌شود. ساختار این نماها شامل دو لایه پایه بوده که در طراحی لایه اول از شبکه الیاف استفاده می‌شود.

البته ضخامت این لایه پایه در مقایسه با ضخامت لایه شبکه الیاف که به صورت استاندارد در طراحی نمای اتیکس بکار می‌رود بیشتر است. جنس لایه پایه دوم در طراحی این نما نیز از شبکه الیاف بوده که با ضخامت معمولی طراحی می‌شود. ترکیب این لایه ها با هم در ساختار نمای اتیکس به بهبود عملکرد و مقاومت آن در برابر ضربه های  وارده و افزایش دوام آن کمک زیادی می‌کند.

نمای اتیکس دارای زهکش چیست؟

ساختار این نما به گونه ای بوده که از قابلیت زهکشی برخوردار است و به همین دلیل با عنوان نمای اتیکس دارای زهکش شناخته می‌شود. طراحی این نما به دو روش قابل اجرا بوده که متناسب با شرایط کاری می‌توان از هر کدام از آنها استفاده کرد. در روش اول از شیارهای کوچک با حالت عمود در پشت عایق حرارتی استفاده می‌شود.

در مرحله دوم، برای اتصال صفحات عایق به لایه‌های زیرین از مهار مکانیکی استفاده می‌شود. در این حالت، پشت صفحه عایق از یک پوشش لایه بالشتکی استفاده می‌شود تا جلوگیری از نفوذ هوا به این بخش انجام شود.

جنس لایه زهکش در این نما از نوع پلاستیکی است و در اجرای هر کدام از این روش‌ها لازم است از نبشی سوراخ‌دار پلاستیکی استفاده شود. از این نبشی ها در ساختمان های چندطبقه به منظور تراز هر طبقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیین نامه های طراحی و اجرای عایق حرارتی اتیکس (ETICS) کدام است؟

برای اجرای صحیح و اصولی سیستم عایق حرارتی اتیکس، لازم است به ضوابط و دستورالعمل های مربوط توجه شود. این ضوابط و دستورالعمل ها، در نشریات و آیین نامه های اجرایی قرار دارند و برای طراحان و مجریان ساختمان قابل دسترسی هستند.

عمل به این ضوابط و دستورالعمل ها، باعث بهبود عملکرد سیستم عایق حرارتی می‌شود و دوام و طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و نشریه ۷۱۴ سازمان برنامه و بودجه، از مهمترین آیین‌نامه‌هایی هستند که به طراحی و اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس می‌پردازند.

طراحی و اجرای نماها بر اساس این ضوابط و استانداردها، باعث افزایش مقاومت آنها در برابر نیروهای وارده می‌شود.

مراحل اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) مطابق نشریه ۷۱۴

در این بخش، ما به مراحل اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) می‌پردازیم که می‌تواند راهنمای مفیدی برای مجریان ساختمان در اجرای صحیح این روش باشد.

برای آغاز اجرای این سیستم، ابتدا سطح مورد نظر با استفاده از چسب‌های مخصوص پوشانده می‌شود تا شرایط لازم برای چسباندن عایق‌ها بر روی دیوار ایجاد شود.

در مرحله بعد، لایه‌های عایقی که ممکن است از نوع PB یا PM باشند، با استفاده از پنس‌ها و اتصالات مناسب بر روی دیوار نصب می‌شوند. این مراحل اجرایی، مهمترین قدم‌هایی هستند که در اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس لازم است دقت و توجه لازم را داشته باشیم.

در مرحله سوم اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس، لایه‌های نصب شده بر روی دیوار با استفاده از اندود سیمان پوشش داده می‌شوند و سپس سطح آن با الیاف شیشه پوشش داده می‌شود.

پس از نصب الیاف شیشه، سطح آن با استفاده از اندود سیمانی پوشش داده می‌شود تا استحکام آن بهبود یابد. برای افزایش استحکام سطح کار، فشار نسبی بر روی لایه‌های اجرا شده اعمال می‌شود. همچنین، لایه‌ها به صورت ردیفی و با دقت نصب می‌شوند تا از ایجاد درزهای پیوستگی در سطح کار جلوگیری شود.

پس از خشک شدن سطح کار، یک لایه آسترکشی روی آن ایجاد می‌شود، و سپس کل فرآیند با پوشش نهایی احاطه می‌شود. پوشش نهایی موجود برای نمای اتیکس در انواع رنگ‌های مختلف در دسترس است و می‌توان با توجه به شرایط کاری، از آنها استفاده نمود.

به منظور اطمینان از کیفیت و عملکرد مطلوب، نصب نمای اتیکس نیازمند تخصص و تجربه افراد متخصص است. اجرای صحیح عایق حرارتی اتیکس، به تطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های اجرایی، باعث افزایش دوام و عمر مفید آن می‌شود.

مدت زمان اجرای سیستم عایق حرارتی نمای اتیکس چقدر است؟

مدت زمان لازم برای اجرای عایق حرارتی اتیکس (ETICS) به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت. اولین عامل مؤثر بر مدت زمان اجرای این سیستم نوع تجهیزات و لوازمی است که در فرایند اجرایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چنان چه در اجرای نمای اتیکس از لوازم و تجهیزات پیشرفته و با کارایی بالا استفاده شود راندمان کاری افزایش یافته و در پی آن مدت زمان اجرا کاهش می‌یابد.

عامل مؤثر دیگر بر مدت زمان اجرای عایق حرارتی اتیکس (ETICS) مساحت نما و ارتفاع ساختمان بوده که باعث تغییر در زمان تحویل پروژه می‌شود. با افزایش ارتفاع و مساحت ساختمان، مدت زمان اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس نیز افزایش می‌یابد.

عواملی مانند مهارت و تخصص افراد اجرایی نیز بر این مدت زمان تأثیرگذار هستند. تیم اجرایی با تجربه و مهارت بالا، عملکرد بهتری دارد و زمان اجرای پروژه کاهش می‌یابد. افرادی که در زمینه اجرای سیستم عایق حرارتی تجربه دارند، قادرند بهترین عملکرد را ارائه دهند.

تخصص و تجربه افراد موجب بهبود عملکرد و کاهش زمان اجرای پروژه می‌شود. توانمندی و تجربه اعضای تیم اجرایی، عوامل اساسی در افزایش کارایی و بهبود زمان اجرای پروژه هستند.

اطلاعات دقیق در مورد نحوه اجرای نما و جزئیات فنی نیز می‌توانند بر زمان لازم برای اتمام نصب نمای اتیکس تأثیرگذار باشند. این تأثیر بسته به پیچیدگی و ماهیت هر پروژه متغیر است، زیرا پروژه‌های با جزئیات اجرایی پیچیده‌تر، زمان بیشتری برای اتمام خواهند داشت.

تعداد عوامل اجرایی فاکتور دیگری است که باعث تغییر در مدت زمان اجرایی این سیستم ها می‌شود. هر چه تعداد عوامل اجرایی بیشتر باشد فرایند اجرایی با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد و همین مسئله نیز با کاهش زمان اجرایی همراه خواهد بود.

هزینه اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) چقدر است؟

هزینه اجرای سیستم عایق حرارتی نمای اتیکس به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در هنگام اجرا لازم است مورد توجه قرار گیرند. اولین عامل مؤثر بر هزینه های اجرای این سیستم نوع متریال و مصالحی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چنان چه در اجرای نمای اتیکس از متریال و مصالح مرغوب که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند استفاده شود، هزینه های اجرایی به دلیل قیمت بالای این متریال افزایش می‌یابد. عامل دیگر در این زمینه نوع نمای مورد استفاده در سیستم عایق حرارتی بوده که باعث تغییر در هزینه های نهایی آن می‌شود.

نمای اتیکس می‌تواند به دو صورت پایه پلیمری (PB) و پایه پلیمری اصلاح شده (PM) طراحی شود و هزینه‌های اجرایی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. پیچیدگی نما و جزئیات اجرایی آن نیز از عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌های اجرای عایق حرارتی اتیکس است.

هر چه نمای مورد نظر پیچیده‌تر باشد و به جزئیات بیشتری نیاز داشته باشد، فرایند اجرایی آن طولانی‌تر و هزینه‌های اجرایی بیشتری خواهد داشت. نوع تجهیزات و ابزارآلاتی که در اجرای نمای اتیکس مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند بر هزینه های اجرایی آن تأثیرگذار باشند.

استفاده از تجهیزات پیشرفته در اجرای این نماها سبب بالا رفتن هزینه های اجرایی آن می‌شود. مهارت و تخصص تیم اجرایی و میزان دستمزدی که این تیم برای اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) درخواست می‌کنند نیز می‌تواند بر هزینه های اجرایی آن تأثیرگذار باشد.

هر چه مهارت و تجربه تیم اجرایی بیشتر باشد دستمزد درخواستی آنها نیز بالاتر خواهد بود. در آخر ارتفاع ساختمان و مساحت نماسازی نیز می‌تواند باعث تفاوت در هزینه های اجرایی این سیستم شود.

کلام پایانی

استفاده از عایق حرارتی در سازه‌ها اهمیت بسیاری دارد و تأثیر زیادی بر مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها و جلوگیری از اتلاف آن دارد. امروزه در بخش‌های مختلف ساختمان از عایق حرارتی استفاده می‌شود.

یکی از این بخش‌ها، نمای سازه است که می‌توان از سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) در طراحی آن استفاده کرد. سیستم عایقی اتیکس به دلیل طراحی و ساختار خاص خود، می‌تواند از مبادله انرژی بین بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان جلوگیری کند.

این سیستم همچنین از اتلاف انرژی و سرمایه در این زمینه جلوگیری می‌کند. نمای اتیکس مانع از انتقال حرارت اضافی به داخل ساختمان می‌شود. به این ترتیب، استفاده از نمای اتیکس در طراحی ساختمان‌ها می‌تواند به بهره‌وری انرژی کمک کند و هزینه‌های انرژی را کاهش دهد.

نمای اتیکس با تأیید آیین‌نامه‌های اجرایی، ضوابط و دستورالعمل‌هایی را برای اجرای آن فراهم می‌کند. عایق حرارتی اتیکس (ETICS) از ویژگی‌های مانند وزن سبک، مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی، و خاصیت عایق صوتی بالا برخوردار است.

این عایق مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز دارد. نماهای اتیکس به دلیل ساختاری خود، مقاومت بالایی در برابر بارهای وارده مانند بارهای لرزشی دارند. آیین‌نامه‌های اجرایی به طراحان راهنمایی می‌کنند که چگونه این نوع نماها را طراحی و اجرا کنند.

مزایای ETICS شامل وزن سبک، مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی، و خاصیت عایق صوتی بالا است. این نوع نماها علاوه بر مزایا، از مقاومت بالایی در برابر بارهای وارده، به خصوص بارهای لرزشی، نیز برخوردار هستند. از دیگر ویژگی های نمای اتیکس می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر تابش خورشید، اجرای آسان و تنوع رنگی بالای آن اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است