دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402

بازسازی یک ساختمان قدیمی یا فرسوده،می‌تواند به اندازه ساخت یک ساختمان جدید اهمیت داشته باشد. گاهی حتی سود بازسازی از نقاط نظر مختلف، به مراتب بیشتر از ساختن یک بنا از صفر است.

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان یکی از نکات مهمی است که در برنامه ریزی‌های اولیه جهت بازسازی باید مورد توجه قرار گیرد. برخی افراد در ابتدا تصمیم می‌گیرند شخصاً مسئولیت بازسازی را بر عهده داشته باشند، اما با پیش رفتن کار به این نتیجه می‌رسند که سپردن کار بازسازی به یک پیمانکار کاربلد، بسیار مقرون به صرفه‌تر است، حتی با وجود دستمزدی که باید به او پرداخت کنند.

در این مقاله سعی داریم تمام جوانب مختلف کار با یک پیمانکار را، خصوصاً از نظر درصد پیمانکاری بازسازی و قرارداد، مورد بررسی قرار دهیم. اگر در گیرودار بازسازی یک ساختمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما بمانید.

پیمانکار بازسازی ساختمان کیست و چه وظایفی دارد؟

پیش از هر چیز خوب است درباره وظایف پیمانکار و روند کار او در امر بازسازی یک بنا اطلاعاتی کسب نمایید و سپس با اطلاع دقیق از دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان، برای باقی کار برنامه ریزی کنید.

در بازسازی یک ساختمان قرار است تغییراتی بزرگ و مهم در بنا ایجاد شود. این تغییرات ممکن است شامل حذف و اضافه نمودن تیغه بندی دیوارها، مقاوم سازی، تغییر لوله کشی‌ها و… باشد. انجام تمام این کارها نیاز به نیروی متخصص و برنامه ریزی مدون دارد.

پیمانکار بازسازی کسی است که این برنامه ریزی را به بهترین شکل انجام می‌دهد و رابطی میان نیروی متخصص و کارفرما است. دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان بر اساس وظایف و مسئولیت‌های او تعیین می‌گردد.

پیمانکار به دلیل حرفه‌ای بودن در امر بازسازی و تجاربی که در این زمینه دارد، می‌تواند بهترین زمان بندی را برای انجام مراحل مختلف کار ارائه دهد، نیروهایی کاربلد را به انجام کارها بگمارد و مصالح مورد نیاز را تهیه نماید.

حتی مدیریت منابع مالی نیز بر عهده پیمانکار است و از او انتظار می‌رود کار را در زمان برنامه ریزی شده و با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است، با موفقیت به اتمام برساند.

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402
ابزار کار پیمانکار بازسازی

چرا باید برای بازسازی از پیمانکار کمک بگیریم؟

شاید در وهله اول با خودتان فکر کنید که بدون شک از پس انجام این وظایف برخواهید آمد و نیازی به استخدام یک پیمانکار و پرداخت دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان نیست.

حتی شاید به دلیل آگاهی از منابع مالی و آنچه به عنوان نتیجه کار در نظر دارید، ترجیح دهید بجای استخدام پیمانکار، خودتان دست به کار شوید. تجربه نشان داده است افرادی که با چنین تصمیمی پیش می‌روند اغلب در برنامه ریزی‌های خود چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی، به بن بست می‌خورند.

پیمانکاران به دلیل تجربه و دانشی که در امر بازسازی ساختمان دارند، مواردی را در نظر می‌گیرند که ممکن است از نگاه شما دور بماند. آن‌ها به بهترین شکل می‌توانند مراحل کار را برنامه ریزی کنند و با توجه به بودجه در دسترس، مناسب‌ترین مصالح و کارکشته‌ترین افراد را به کار بگیرند. با این حساب اعتماد به یک پیمانکار باتجربه و حرفه‌ای آنقدر برای شما سود خواهد داشت که دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در آن گم شود.

درصد پیمانکاری بازسازی ساختمان چیست؟

دستمزد پیمانکاری که مدیریت بازسازی یک ساختمان را بر عهده می‌گیرد، با عنوان درصد پیمانکاری بازسازی شناخته می‌شود. این درصد بدون شک متفاوت با درصد پیمانکاری نوسازی یا ساخت و ساز است.

حتی درصد پیمانکاری برای بازسازی پروژه‌های گوناگون نیز با یکدیگر متفاوت است. پیمانکار با توجه به انرژی و زمانی که برای پروژه صرف می‌کند و حتی گاهی با توجه به میزان تجربه و تخصصی که در کار دارد، درصدی از هزینه را به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. در بخش‌های بعد درباره چگونگی تعیین این درصد بیشتر توضیح خواهیم داد.

آیا استانداردی برای تعیین درصد دستمزد پیمانکاری بازسازی وجود دارد؟

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌گردد. به این ترتیب نمی‌توان یک عدد مشخص برای آن در نظر گرفت. با این حال عواملی که بر درصد پیمانکاری تأثیرگذارند، مشخص هستند و با بررسی آن‌ها می‌توان تعرفه دستمزد پیمانکاری را محاسبه نمود.

به طور کلی میزان درصد دستمزد نمی‌تواند از بازه‌ای خاص، خارج شود و کارفرما با کمی جستجو و مشورت می‌تواند درصد مناسبی را برای پیمانکار در نظر بگیرد.

عوامل تاثیرگذار بر میزان دستمزد و قیمت پیمانکاری بازسازی ساختمان چیست؟

فاکتورهای گوناگونی وجود دارند که هر کدام به نوعی بر دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان اثرگذار هستند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

نوع قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان

اولین عامل مهمی که حدود درصد پیمانکاری بازسازی را مشخص می‌کند، نوع قرارداد توافق شده بین کارفرما و پیمانکار است. بر این اساس می‌توان کلیه قراردادهای بازسازی ساختمان را به سه نوع زیر تقسیم کرد:

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402
نمونه قرارداد بازسازی ساختمان
  • قرارداد پیمانکاری با مصالح

طبق این قرارداد کلیه کارها، اعم از خرید مصالح، دستمزد نیروها، مراحل اجرایی کار، مدیریت زمان و اجرای پروژه و… همگی بر عهده پیمانکار است. در این قرارداد باید تمام جزئیات مرتبط با مصالح (نوع، کیفیت و…)، نکات مربوط به مراحل اجرایی،

زمان تحویل پروژه، هزینه تمام شده کار، شرایط و میزان جریمه‌ها و… به طور کامل ذکر شوند. دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در این نوع قرارداد می‌تواند به صورت مرحله‌ای پرداخت شود و جزئیات مربوط به آن نیز باید در قرارداد ذکر شوند.

  • قرارداد پیمانکاری دستمزدی (بدون مصالح)

در قرارداد اول، پیمانکار موظف به تهیه و پرداخت هزینه‌های مربوط به مصالح مورد استفاده بود، اما در این قرارداد کارفرما باید شخصاً تهیه و پرداخت هزینه مصالح را برعهده بگیرد. مبلغ دستمزد پیمانکار و دستمزد دیگر نیروها نیز به طور جداگانه و دقیق مشخص می‌شود. گاهی بنابر توافق طرفین دستمزد پیمانکار در چند مرحله پرداخت می‌گردد.

  • قرارداد پیمانکاری درصدی (مدیریت پیمان)

در این نوع قرارداد، دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان به طور درصدی پرداخت می‌شود. در این حالت نیز خرید و تهیه مصالح و پرداخت هزینه‌های آن بر عهده پیمانکار است، اما با این تفاوت که او این هزینه‌ها را از محل تنخواه گردان که کارفرما در اختیارش گذاشته است پرداخت می‌کند.

طبق این قرارداد مدیریت پروژه در دست پیمانکار است، البته با تأیید و نظارت کارفرما. هر چند قرارداد درصدی، کمی پرهزینه‌تر از دو نوع قرارداد قبلی است، اما تجربه ثابت کرده این نوع قرارداد نتیجه نهایی مطلوب‌تری خواهد داشت.

حجم پروژه بازسازی ساختمان

دومین عاملی که در تعیین دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان نقش دارد، حجم پروژه و میزان سختی انجام آن است. برای مثال ممکن است یک پروژه بازسازی تنها به نوسازی کابینت‌ها و ترمیم دکوراسیون محدود شود.

بدیهی است که دستمزد پیمانکار برای چنین پروژه‌ای به مراتب کمتر از پروژه بازسازی اساسی یک منزل فرسوده و کلنگی است که نیاز به تخریب، تغییر محل دیوارها، تعویض لوله‌ها و… دارد. در واقع هر چقدر پروژه دشوارتر و زمان‌برتر باشد، دستمزد پیمانکار نیز برای بازسازی آن بیشتر است.

ابعاد و متراژ بازسازی از عوامل مهم دستمزد پیمانکار است

محل و منطقه پروژه بازسازی ساختمان

برای تعیین دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان، پس از بررسی نوع قرارداد و حجم بازسازی، باید به بررسی محل پروژه پرداخت. برای مثال بازسازی ساختمان‌های مسکونی که در شهرهای کوچک قراردارند بدون شک هزینه کمتری به دنبال خواهند داشت. حتی مناطق مختلف یک شهر نیز از نظر قیمت زمین، موقعیت شهری و… متفاوت هستند. این تفاوت بر میزان دستمزد پیمانکار نیز تأثیری مستقیم می‌گذارد.

نوع ساختمان

یکی دیگر از عواملی که در تعیین درصد پیمانکار نقش دارد، نوع ساختمان است. به عنوان مثال دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان برای یک ویلای بزرگ، بیشتر از بازسازی یک واحد آپارتمان معمولی در نظر گرفته می‌شود، زیرا جزئیات کار به مراتب بیشتر است و نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری دارد.

همچنین بازسازی بناهای تاریخی نسبتاً دشوار و کاری با ظرافت بالا است. به همین دلیل درصد پیمانکار برای بازسازی چنین بناهایی بیشتر از بازسازی بناهای تجاری و مسکونی تعیین می‌گردد. با این حساب، برای تعیین دستمزد ابتدا باید نوع ساختمان، اعم از مسکونی، تجاری، تاریخی، اداری و… مشخص شود.

تعرفه دستمزد پیمانکاری ساختمان در بازار، برای انواع پروژه‌های تعمیر و بازسازی چقدر است؟

هر چند عدد دقیقی برای تعیین دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان وجود ندارد، اما می‌توان برای پروژه‌های مختلف، بازه‌هایی حدودی از درصد دستمزد را در نظر گرفت که به قرار زیر هستند:

شرایط پروژه بازسازیدرصد دستمزد پیمانکار
قرارداد پیمانکاری با مصالح8-18%
مدیریت پیمان8-20%
ساختمان کلنگی12-18%
ویلا، خانه ویلایی15-22%
بازسازی معمولی12-15%
بازسازی سبُک با مصالح ارزان10-20%
با در نظر گرفتن اعداد جدول بالا و با توجه به جزئیات پروژه، اعم از محل قرارگیری، تجاری، تاریخی یا مسکونی بودن بنا، سفارشات ویژه کارفرما و… می‌توان با توافق طرفین، درصدی را به عنوان درصد پیمانکاری بازسازی در نظر گرفت.

مدیریت پیمان در پروژه های بازسازی ساختمان به چه معناست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از قراردادهای رایج بازسازی که معمولاً طرفداران بیشتری دارد و در تعیین دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان لحاظ می‌گردد، مدیریت پیمان است.
در این نوع قرارداد در واقع کارفرما، یک فرد باتجربه و خبره را به عنوان مجری طرح و مدیر پیمان انتخاب کرده و ضمن بستن قرارداد با وی، کار بازسازی را تحت شرایط و قوانینی خاص به او محول می‌نماید.
در واقع می‌توان گفت مدیریت پیمان قراردادی است که مابین سرمایه گذار و مجری بسته می‌شود. سرمایه گذار یا کارفرما کلیه هزینه‌های پروژه را تقبل می‌کند و در مقابل مجری طرح که همان پیمانکار است وظیفه رسیدگی به تمام امور مالی، اداری و اجرایی را بر عهده می‌گیرد.

درصد مدیریت پیمان در پروژه های بازسازی ساختمان چقدر است؟

درصد مدیریت پیمان بازسازی، طبق جدول قبل، از 8 تا 20 درصد، متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع سازه یکی از اولین عواملی است که بر تعیین دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در قراردادهای مدیریت پیمان تأثیرگذار است.
برای مثال معمولاً درصد مدیریت پیمان برای بازسازی سازه‌های بتنی کمتر از سازه‌های فلزی است. البته نوع کاربری ساختمان نیز در تعیین این درصد اهمیت دارد.
علاوه بر نوع ساختمان، نوع نما نیز تأثیری مستقیم بر درصد مدیریت پیمان بازسازی دارد. بدیهی است اجرای نمای پیچیده و پرکار، به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد و بالتبع آن، درصد پیمانکار نیز بالاتر خواهد بود. خواسته‌های کارفرما برای اجرای طرح‌های پیشنهادی از دیگر عواملی است درصد دستمزد را مشخص می‌کند.
باید در نظر داشت که در این نوع قرارداد تمام کارها بر عهده پیمانکار است. با این حساب هر چقدر جزئیات کار و درجه سختی آن بیشتر باشد، دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان نیز بیشتر خواهد بود.

نمونه متن مبلغ قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان در قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان

تفاوتی ندارد قرارداد بازسازی از چه نوعی باشد، در هر صورت قید کردن درصد پیمانکاری به طور دقیق و با جزئیات لازم، ضروری خواهد بود. در کنار این موضوع، باید تک تک وظایف محول شده به پیمانکار و همچنین زمان دقیق تحویل پروژه مشخص شود.
ناگفته نماند در مواردی که پروژه در زمان مقرر شده آماده نشود، کارفرما می‌تواند طبق قانون و بر اساس موارد مندرج در قرارداد، برای دریافت خسارت از پیمانکار اقدام نماید. در مقاله “انواع قرارداد بازسازی ساختمان (به همراه نمونه قرارداد)” نمونه‌ای از ذکر مبلغ دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در متن قرارداد، آورده خواهد شد.

تعیین مبلغ پیش پرداخت و مراحل بعدی پرداخت طبق توافق طرفین انجام و در قرارداد ذکر می‌شود.

چند پیوست مهم در رابطه با قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان

پیش از هر چیز پیشنهاد می‌شود ابتدا با یک مشاور حقوقی حرفه‌ای در این زمینه مشورت نمایید و سپس اقدام به تعیین دستمزد اکیپ بازسازی ساختمان و بستن قرارداد کنید. از آنجایی که قرارداد بین پیمانکار و کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع بند بند آن می‌تواند در نتیجه کار اثرگذار باشد، لازم است با دقت بسیاری تنظیم و منعقد گردد. چند مورد از نکاتی که لازم است به یاد داشته باشید در ادامه عنوان خواهند شد:

  1. تک تک وظایف محول شده به پیمانکار را با ذکر جزئیات و زمان انجام، در قرارداد ذکر کنید.
  2. مالیات پروژه را هنگام عقد قرارداد و برآورد هزینه‌ها در نظر بگیرید.
  3. برای حل اختلافات احتمالی، شخصی امین را انتخاب کرده و از او در قرارداد نام ببرید.
  4. زمان بندی پروژه را با توجه به مراحل انجام کار و مراحل پرداخت دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان به طور دقیق در قرارداد مشخص کنید با شرایط فسخ قرارداد به خوبی آشنا باشید و ضمن مطالعه کامل آن، قرارداد را امضا نمایید.
  5. موضوع قرارداد را به روشنی در ابتدای آن ذکر کنید.

دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در سال 1402

چگونه یک پیمانکار خوب برای بازسازی ساختمان پیدا کنیم؟

استخدام پیمانکار و عقد قرارداد پیمانکاری بازسازی به معنای تعهد پرداخت هزینه‌ای نه چندان پایین برای سپردن کار به یک فرد متخصص است. با این حساب اگر فردی که به عنوان پیمانکار انتخاب می‌شود، به اندازه کافی در کار خود باتجربه و خبره نباشد، در نهایت کارفرما متحمل ضرر و زیان زیادی خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت همکاری با پیمانکار و پرداخت دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که پیمانکار به خوبی از پس انجام کار برآمده و پروژه را دقیقاً مطابق با مواد قرارداد و در موعد مقرر تحویل دهد. سؤال اینجاست که چگونه می‌توان یک پیمانکار خوب و متخصص جهت بازسازی ساختمان پیدا کرد؟ چند مورد از معیارهای یک پیمانکار خوب را در ادامه مختصراً توضیح خواهیم داد.

  • پیمانکار خوب باید تجربه و تخصص کافی داشته باشد
    یک پیمانکار باتجربه و متخصص، به خوبی از پس برنامه ریزی مراحل مختلف کار برمی‌آید و تقریباً تمام موارد پیش بینی نشده را نیز در نظر می‌گیرد. به این ترتیب پرداخت دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان، با دل و جان انجام می‌شود. او با توجه به سابقه کاری خود می‌تواند بهترین مصالح را انتخاب و با قیمتی مناسب از منابع آشنا خریداری نماید. همچنین قادر است نیروی کار متعهد و متخصصی را برای انجام مراحل اجرایی استخدام کند.
  • پیمانکار خوب، باید متعهد باشد
    تعهد به کیفیت و زمان تحویل کار یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب یک پیمانکار است. می‌توانید قبل از عقد قرارداد در این باره کمی تحقیق کنید و مطمئن شوید پیمانکار مورد نظر شما می‌تواند پروژه را در موعد تعیین شده و با همان کیفیت توافق شده آماده نماید. در این صورت حتی اگر دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان کمی زیادتر از عرف باشد، به نتیجه نهایی می‌ارزد.
  • پیمانکار خوب باید صبور و قاطع باشد
    کار بازسازی ساختمان، کاری پرچالش و زمان‌بر است و مدیریت آن باید به دست کسی باشد که به اندازه کافی در این راه شکیبایی دارد. علاوه بر این، پیمانکار باید به اندازه‌ای قاطع باشد که از پس مدیریت کار و کنترل نیروی کار بر بیاید. در غیر اینصورت، به قول معروف، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و هیچ یک از مراحل بازسازی طبق برنامه پیش نخواهد رفت.

شکی نیست هنگامی که صحبت از دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان در میان باشد، کارفرما ترجیح می‌دهد بهترین شخص را برای انجام کار انتخاب کند. انتخاب شخص مناسب برای مدیریت پروژه یکی از حساس‌ترین مراحل کار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل از عقد قرارداد پیمانکاری، به اندازه کافی برای یافتن پیمانکار خوب جستجو و تحقیق کنید.

سخن آخر درباره دستمزد پیمانکاری بازسازی ساختمان

در دنیای امروز، بهترین راه برای رسیدن به موفقیت، کمک گرفتن از افراد متخصص و برون سپاری بخشی از کارها است. در مورد پروژه‌های ساختمانی از جمله بازسازی نیز ماجرا به همین منوال است.

البته لازم است پیش از شروع کار و عقد قرارداد با پیمانکار مورد نظرتان، درباره مواردی همچون دستمزد پیمانکار بازسازی ساختمان، موارد درج شده در متن قرارداد، جزئیات اجرایی تک تک مراحل کار، تخصص و تجربه پیمانکار، توافقات مربوط به زمان تحویل و جریمه‌ها به طور کامل تحقیق شود بدین ترتیب بعد از امضای قرارداد و سپردن کار به کاردان، خیال کارفرما از بابت نتیجه کار آسوده خواهد بود و طرفین قرارداد راضی خواهند گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است