چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

آشپزخانه محوریت هر فضای خانگی است. مکانی برای تعامل هرچه بیشتر با محیط خانه می‌باشد. اما بسیاری از خانه‌های قدیمی دارای آشپزخانه‌ها با شرایط مناسب نیستند. دکوراسیون ناهمگون و یا فرسودگی بخش‌های متعدد محیط آشپزخانه‌های قدیمی حضور در آنجا را دشوار می‌کند.

بازسازی آشپزخانه‌ قدیمی یک ایده برای رسیدن به فضایی مدرن شده و البته پویا است. شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ، با اجرای خدمات بازسازی ساختمان و طراحی داخلی و دکوراسیون دراین مسیر همراهیتان خواهد کرد.

نکات بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانۀ قدیمی تصمیمی مفید و سازنده در فضای خانه‌های کلاسیک است. اما این بازسازی بدون چالش نمی‌باشد و گاهاً به ‌علت تصمیم‌های اشتباه ممکن است به فضای خانه‌های قدیمی آسیب برساند.

لذا نوسازی آشپزخانه به ‌تنهایی یک پروژه تمام ‌عیار است که باید به ‌درستی تمام الزامات و مراحل آن را بررسی کرده باشیم. قطعا باید قبل از هر اقدام به تغییر آشپزخانه قدیمی اشراف کاملی بر مشکلات پیش رو داشته ‌باشیم و با یک دورنمای جامع از تمام مراحل کار وارد این بازسازی‌های کلیدی بشویم.

در نگاه بسیاری از ما آشپزخانه مهم‌ترین فضای خانگی است. فضایی که در آن مدت‌ زمان زیادی را سپری می‌کنیم. این فضا نه‌ تنها جایی برای آشپزی کردن است، بلکه مکانی برای غذا خوردن، سرگرمی، معاشرت با دیگر اهالی خانه و حتی یک مکان مناسب برای دورهمی‌های خودمانی است.

لذا تعجبی ندارد اگر بازسازی آشپزخانه مورد توجه جدی بسیاری از صاحبان خانه‌های قدیمی قرار می‌گیرد.

رسیدن به یک آشپزخانه با دکوراسیون مدرن شده در فضایی کاملاً اصولی و حساب‌ شده مورد پسند هر کسی قرار می‌گیرد. واقعاً چه کسی از داشتن یک آشپزخانه مدرن با طراحی پویا لذت نمی‌برد؟ اما رسیدن به این آشپزخانه مدرن و پویا امر ساده‌ای نیست.

گاهی با چالش‌های جدی در فضای خانه‌های قدیمی مواجه هستیم. قطعا برای نحوه طراحی آشپزخانه‌های قدیمی باید برنامه داشته باشید.

اینکه آیا بهتر است فقط فضای داخل محیط آشپزخانه را بازسازی کنید؟ و یا اینکه باید به ‌کلی این محیط را تغییر داده و آن را از نو بسازید؟ چالش‌های تصمیم‌گیری پیش روی شما می‌باشند.

همانند هر پروژه ترمیم و بازسازی ترمیم و بازسازی خانه های قدیمی برای بازسازی آشپزخانه نیاز به راهنمایی و البته ایده دارید. در این مقاله همراه ما باشید تا به نکاتی هرچند ساده اما کلیدی درباره‌ی نوسازی و تغییر آشپزخانه قدیمی بپردازیم.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

آیا بازسازی آشپزخانه انجام تغییرات کلی است؟

کسانی که هیچ نگرش فنی و هنری مناسبی از بازسازی آشپزخانه ندارند، در اولین و ساده‌ترین تصمیم کل محیط آشپزخانه قدیمی را از پایه تغییر می‌دهند. این افراد احتمالاً به نابودی کامل فضای آشپزخانه قدیمی و ساختن یک آشپزخانه جدید فکر می‌کنند.

برای آنها یک آشپزخانه از مد افتاده و یا محیط با چیدمان غیرکارآمد فرق نمی‌کند. در یک تصمیم ساده می‌خواهند تا کل فضای آشپزخانه را از نو بسازند.

در کل جایگزین کردن بخش‌های قدیمی با ایده‌های جدید ساده است. مثلاً برای نوسازی آشپزخانه‌های قدیمی ممکن است نیاز باشد،آشپزخانه را لوله‌کشی‌ و سیم‌کشی‌ مجدد کنیم.

در این بازسازی از محل نصب قدیمی تجهیزات استفاده خواهیم کرد، مگر آنکه قصد رسیدن به یک چیدمان کاملاً متفاوت داشته باشیم. اما آیا هر بازسازی آشپزخانه لزوماً تغییری بنیادین است؟ آیا فکر کردن به تغییر دادن همه ‌چیز تنها یک راه‌حل ساده نیست؟ راه‌حلی که در نهایت ما را با چالش‌های جدی مانند هزینه زیاد بازسازی زیربنایی مواجه می‌کند.

البته جدا از بحث هزینه بازسازی ساختمان و انجام کارهای زیاد با یک چالش دیگر هم مواجه هستیم. زمانیکه در یک تصمیم ساده قصد تغییر بنیادین آشپزخانه قدیمی را گرفته‌اید، باید فکری هم برای خلاص شدن از اقلام موجود در محیط آشپزخانه قدیمی کرده باشید.

به ‌هرحال در آن آشپزخانه‌ی قدیمی انبوه تجهیزات است که در تصمیم ساده شما باید به ‌طور کامل تعویض شوند. حالا چگونه می‌خواهید از شر این اقلام قدیمی و بدون استفاده خلاص شوید؟ برای بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • کندن و آسیب زدن به دیوارهای آشپزخانه آنهم به بهانه نوسازی لوله‌کشی‌ها و سیستم برق‌کشی فضا باعث افزایش زمان و هزینه خواهد شد.
  • در تمام مراحل بازسازی آشپزخانه نسبت‌ به اقلام و تجهیزات سالم و کارآمد منعطف باشید. بهتر است در تمام مراحل کار به استفاده از تجهیزات قدیمی که سالم هستند فکر کنید. این استفاده مجدد باعث کاهش هزینه بازسازی آشپزخانه می‌شود.
  • قبل ‌از آغاز به بازسازی به فکر یک آشپزخانه موقت در محیط خانه باشید. مراحل بازسازی آشپزخانه زمان‌بر است و قطعا در تمام این مدت نمی‌توانید بدون آشپزی کردن سپری کنید. بهتر است در محیط خانه از قبل یک فضای شبه آشپزخانه دایر کرده باشید. توصیه می‌شود تا یکی از اتاق‌های خانه را به یک آشپزخانه موقت تبدیل کنید. مثلاً می‌توانید یخچال فیریزر و حتی اجاق‌گاز خانه را در محیط یکی از اتاق‌های خانه آنهم برای مدت ‌زمانی موقت راه‌اندازی کنید. در این مدت به پتانسیل ایجاد یک سینک موقت هم فکر کنید.

در بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی صرفاً به یک جایگزینی ساده تجهیزات نو با اقلام قدیمی فکر نکنید. گاهی لازم است تا به‌ طور کامل دکوراسیون آشپزخانه قدیمی را تغییر بدهید.

مثلاً ممکن است لازم باشد تا روشنایی فضای جدید را متفاوت طراحی کنید و یا به فکر ایجاد پریزها و کلیدها در مکان‌هایی متفاوت با تعدادی متفاوت از طرح آشپزخانه قدیمی باشید.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

در تمام مراحل بازسازی آشپزخانه به نیازهای جدید و پتانسیل‌های قدیمی فضا توجه کنید. در بسیاری از موارد برای آشپزخانه جدید از تجهیزات قوی‌تر با امکانات بیشتر استفاده می‌شود. مثلاً ممکن است از یک اجاق‌گاز بزرگ‌تر در محیط آشپزخانه جدید استفاده کنید.

در این حالت باید بررسی کنید که آیا هود قدیمی توانایی استخراج کافی با توجه به نصب اجاق‌گاز جدید را دارد؟ خارج کردن دود و بو از مشکلات رایج در آشپزخانه‌های قدیمی هستند.

معمولاً در این آشپزخانه‌های قدیمی ابزار کافی با قدرت مناسب برای خارج کردن بو و دود وجود ندارد که با حضور یک اجاق‌گاز تازه و بزرگ بر مشکلات فضا افزوده می‌شود.

در طراحی آشپزخانه جدید لازم است امکانات فضا را بررسی کنید. مثلاً لازم است تا مسیر ورود نور طبیعی به محیط آشپزخانه را ارزیابی کنید. خیلی مهم است که بدانید نور طبیعی چطور و با چه حجمی به محیط آشپزخانه رسیده است؟ و حالا چطور می‌توانید این حجم نور کلیدی و بسیار مهم را مدیریت کنید؟

به نحوه استفاده بهینه از فضای آشپزخانه بیاندیشید. در چیدمان فعلی و کلاسیک آشپزخانه دقیق شوید و با شناسایی بخش‌های سالم و به ‌درد بخور سعی در حفظ و مرمت آنها داشته باشید.

به ‌این ‌ترتیب خیلی ساده اما حرفه‌ای می‌توانید دورنمایی کامل از طرح نهایی بازسازی آشپزخانه داشته باشید. طرحی که در آن قرار است با مدیریت نور طبیعی در کنترل بهینه از فضای آشپزخانه به ‌همراه استفاده از امکانات موجود در فضا یک جریان بازسازی مؤثر و کم‌هزینه را پیاده‌سازی کنید.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

نکته‌هایی برای آغاز به کار بازسازی آشپزخانه

  • در بازسازی آشپزخانه لازم نیست تا به همان چیدمان و پیکربندی کلاسیک پایبند باشید. در طراحی آشپزخانه مدرن خلاق باشید و سعی کنید الزامات مدرن شده را در طرح نهایی خود بگنجانید.
  • مطمئن باشید که همیشه راه‌حل‌هایی برای استفاده بهینه‌تر از فضای موجود وجود دارد. آشپزخانه قدیمی هر اندازه خوش ساخت باشد بازهم با معیارهای سنتی طراحی ‌شده است. اما شما در حال حاضر انبوه ایده‌های نوین و خلاقانه در اختیار دارید که می‌توانید در این فضای کلاسیک استفاده کنید. مثلاً می‌توانید به جایگزین شدن کابینت‌های جزیره‌ای به ‌جای میزهای کلاسیک و جاگیر در فضای آشپزخانه قدیمی فکر کنید. با این تغییر ساده حجم بیشتری از فضای آشپزخانه در اختیار اهالی خانه قرار می‌گیرد.
  • ملزومات کلیدی فضای آشپزخانه را بررسی کنید. هر محیط آشپزخانه‌ای به برخی ملزومات کلی مانند یخچال، اجاق‌گاز و… نیاز دارد. بهتر است قبل ‌از آغاز به بازسازی آشپزخانه درمورد حضور این ملزومات تصمیم‌گیری کنید. زیرا باید فضای آشپزخانه را برای قرارگیری درست این ملزومات آماده کرده باشید.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

مسائل کلیدی در بازسازی آشپزخانه

  • در بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی قطعا با بخش‌های فرسوده مواجه هستید. لزوماً باید این بخش‌های فرسوده را عوض کنید. اما گاهی لازم است تا برای رسیدن به ایده‌های متفاوت و مدرن شده بخشی از سیستم لوله‌کشی تا سیم‌کشی محیط آشپزخانه را جابه‌جا کنید.
  • احتمالاً امکانات تعریف ‌شده در آشپزخانه قدیمی با سطح نیاز امروز شما متفاوت باشد. مثلاً در آشپزخانه‌های قدیمی از تعداد پریزهای کمی استفاده شده ‌است. این در حالی است که در آشپزخانه مدرن شما انبوه تجهیزات الکترونیکی حضور دارد. لذا قطعا به تعداد پریز و سوکت های بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. سوکت ها و پریزهای اضافه ‌شده را در کنار هم و ترجیحاً کنار نمونه‌های قدیمی کار بگذارید.
  • به طرح روشنایی جدید با استفاده از ایده‌های مدرن در نورپردازی محیط آشپزخانه فکر کنید.
  • برای الزامات معماری در چیدمان نهایی آشپزخانه مانند حضور پنجره و یا درب و… برنامه داشته باشید.
  • خودتان را برای مدتی هرچند کوتاه بدون حضور یک آشپزخانه کامل آماده کرده باشید. قطعا در تمام مدت بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی دسترسی ساده به اجاق گازی و یا سینک ندارید.

روش فضاسازی در محیط آشپزخانه

آشپزخانه می‌تواند یک عنصر کلیدی در نماسازی فضاهای خانگی باشد. خصوصا آشپزخانه‌ها با معماری مدرن که جزئی از نمای کلی داخل هر خانه‌ای هستند. شما می‌توانید به آشپزخانه خانه خودتان به‌ عنوان یک بوم خالی برای انجام یک نقاشی جذاب و زیبا بیاندیشید. زمانیکه می‌خواهید به بهانه طراحی آشپزخانه، خانه ایده‌آل و رؤیایی را داشته باشید.

رسیدن به آشپزخانه‌ای بزرگ‌تر از اولین بهانه‌ها برای بازسازی آن است. خانه‌های قدیمی فضاهای کوچکی برای محیط آشپزخانه‌ای دارند. آشپزخانه‌های قدیمی معمولاً در حصار دیوارها پنهان شده‌اند و این محصور کردن کل فضای آنها را محدود می‌کند.

این در حالی است که با استفاده از معماری مدرن در یک پروسه بازسازی آشپزخانه می‌توانیم این فضای کلیدی را توسعه بدهیم. بسیاری از مالکان برنامه‌ها تا ایده‌های خودشان را در طراحی آشپزخانه جدید دارند.

اما توصیه می‌شود تا نظرات سازنده یک معمار داخلی و یا متخصص طراحی دکوراسیون خانگی را جویا شوید تا فرآیند نوسازی آشپزخانه در بهترین حالت انجام پذیرد.

وقتی با یک معمار و یا متخصص طراحی دکوراسیون داخلی کار می‌کنید، بهتر می‌توانید کلیات پروژه در بازسازی آشپزخانه را مدیریت کنید. در این حالت قطعاً علاقه دارید تا رسیدن به یک آشپزخانه جدید را از ابتدا برنامه‌ریزی کنید.

این برنامه‌ریزی کلی خیلی بهتر است تا اینکه مجبور باشید کارهای از قبل انجام‌ شده و شاید به حالتی ناقص و غیرحرفه‌ای رهاشده را دنبال کنید. طرح توسعه فضای آشپزخانه یک فرصت عالی است تا بتوانیم دیگر فضاهای خانه را مدیریت کنیم.

گاهی در پشت دیوار یک آشپزخانه‌ی قدیمی هیچ ایده مؤثری برای استفاده بهینه از فضا وجود ندارد. مثلاً ممکن است محیط خانگی شما دارای یک اتاق ناهارخوری مجزا باشد و یا بخشی از فضای اتاق پذیرایی در مجاورت فضای آشپزخانه به حالتی بلااستفاده رها شده باشد. با ایده توسعه فضای آشپزخانه گاهاً می‌توانیم از این فضای مرده در محیط خانگی استفاده کنیم.

از طرفی دیگر این طرح توسعه غالباً به مدیریت بهتر نور در محیط آشپزخانه ختم می‌شود. آشپزخانه‌های قدیمی دارای دیوارهای سرتاسری هستند. دیوارهایی که مانع از توزیع نور طبیعی در کل محیط خانگی می‌شوند.

اما با رعایت معماری نوین در طراحی آشپزخانه‌های دل‌باز امروزی بهتر می‌توانیم نور طبیعی و ارزشمند را در محیط خانگی، خصوصا فضای آشپزخانه توزیع کنیم.

معماری پلان باز نمونه‌هایی خوب در اجرای این ایده‌های مدرن برای توسعه مفید فضای آشپزخانه می‌باشند. این معماری پلان باز محیط آشپزخانه را بخشی از فضای کلی خانه خواهد کرد. به شکلی که اهالی خانه در حین پخت ‌و پز کردن در جریان تمام اتفاقات و برنامه‌های جاری در خانه قرار می‌گیرند.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟البته ایده‌ی پلان باز معایبی نیز دارد که به ‌قرار زیر هستند:

  • پخش شدن بو در محیط خانه از مشکلات معماری آشپزخانه‌های توسعه ‌یافته و یا به ‌اصطلاح اپن می‌باشد. برای جلوگیری از پخش شدن بوی پخت‌وپز در دیگر فضاهای خانگی باید از یک هود با قدرت و ظرفیت کافی استفاده کنید.
  • معماری آشپزخانه‌های دل‌باز امروزی مدیریت مناسبی در کنترل صدا ندارند. در این حالت به سادگی سروصدای کارکردن وسایل آشپزخانه در دیگر فضای خانگی شنیده می‌شود. مثلاً ممکن است در حین استراحت از صدای زیاد ماشین لباس‌شویی در آشپزخانه ناراحت شوید.
  • آشپزخانه‌های اپن معماری نمایانی دارند. تقریباً می‌توان همه چیز آشپزخانه را از فضای بیرون مشاهده کرد. تا زمانیکه محیط آشپزخانه شما فضایی منظم و تمیز باشد، این تماشا تبدیل به یکی از عناصر قدرتمند برای زیباسازی محیط خانگی می‌شود. اما وقتی محیط آشپزخانه به ‌هم ‌ریخته باشد، قطعا هیچ روی خوشی به این تماشای بی‌پرده ندارید.

اگر به بازسازی آشپزخانه فکر می‌کنید و قصد دارید تا از معماری نوین در ایجاد فضاهای توسعه‌ یافته و دل‌باز استفاده کنید، توصیه می‌کنیم تا ملزومات آشپزخانه‌های دل‌باز را نیز فراهم کرده باشید.

قطعا از همان ابتدای کار تغییر آشپزخانه‌های قدیمی به فکر تهیه یک هود با قدرت مناسب باشید. در عین‌حال فکری اصولی برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات پرسروصدا مانند ماشین لباس‌شویی کرده باشید.

بهتر است از یک بار صبحانه که غالبا به شکل یک واحد جزیره‌ای مانند طراحی می‌شود، در مقابل فضای آشپزخانه استفاده کنید. این بخش جزیره‌ای در واقع یک طرح خلاقانه از کابینت هایی است که قابلیت استفاده به ‌عنوان میز ناهارخوری را دارند.

وقتی از این بخش جزیره‌ای در نمای ظاهری آشپزخانه استفاده کرده باشید، یک مانع بصری در مقابل آشفتگی‌های محیط آشپزخانه دارید. حالا خیلی ساده می‌توانید تمام آشفتگی‌های محیط آشپزخانه در جریان پخت‌وپز و یا هر کار دیگری را در پشت این بخش جزیره‌ای پنهان سازید.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

قوانین برای انتخاب لوازم جانبی آشپزخانه

همان‌طور که گفتیم رسیدن به یک آشپزخانه توسعه ‌یافته با معماری دل‌باز از اصلی‌ترین بهانه‌ها برای بازسازی آشپزخانه است. اما این طرح توسعه کاملاً دست‌باز و سلیقه‌ای نیست.

بلکه باید علاوه ‌بر رعایت اصول معماری و زیباشناسی محیط خانه، تابع قوانین در خلق فضاهای خانگی باشد. وقتی طرح نهایی خود را برای توسعه فضای آشپزخانه پیدا کردید، لازم است تا حد مجاز برای خلق چنین فضایی را بررسی کنید.

به ‌خاطر داشته باشید که در کلیه ایده‌ها برای توسعه فضای آشپزخانه‌ای باید تابع مقررات ساختمان ‌سازی باشید. مقررات ملی ساختمان در چیدمان فضاهای داخلی سخت‌گیر نیست.

اما برای تامین امنیت و همچنین ملاحظات کلی مانند صرفه‌جویی در انرژی و… برخی قوانین هرچند ساده را تدوین کرده ‌است. توصیه می‌شود تا در مقدمات کار همزمان با آغاز فرایند بازسازی آشپزخانه ایده‌های خود را با یک بازرس و یا مهندسی آشنا به مقررات ملی ساختمان در میان بگذارید.

اصولاً تا زمانیکه دیواری را خراب نکرده باشید، نیازی به تأیید مقررات ملی ساختمان ندارید. مشکل زمانی است که برای تغییر آشپزخانه‌های قدیمی ایده جابجایی فضای ساختمانی با حذف دیوارها را دنبال کنید.

در این حالت شما قصد دست‌اندازی در دیگر بخش‌های خانه دارید. این‌موضوع غالباً در اضافه شدن محیط تراس به فضای آشپزخانه نمود پیدا می‌کند. در این حالت گاهاً به‌ دنبال حذف دیوار تراس هستید. برای انجام این کار باید مجوزهای لازم را کسب کرده باشید.

در بسیاری از موارد این دیوارها متعلق به فضای داخل خانه هستند. اما در مواردی ممکن است حذف دیوار ترازس باعث ایجاد مشکل با واحدهای کناری در خانه‌های آپارتمانی بشود.

زیرا بسیاری از این دیوارها به نوعی مرز مشترک میان دو و یا چند ملک در یک واحد آپارتمانی هستند. در چنین حالت‌هایی بحث حقوقی مطرح است و ماجرای بازسازی آشپزخانه شما را در دایره‌ی پیچیده رها خواهد کرد.

در پاره‌ای از موارد دیوار مزاحم مد نظر شما بخش کلیدی از سازه ساختمانی است. ممکن است این دیوار به ‌ظاهر مزاحم یک دیوار حمال باشد. در این ‌صورت بخشی از بار ساختمان بر روی این دیوار قرار دارد. در نتیجه برای حذف آن تا رسیدن به یک آشپزخانه دل‌باز تر با چالش جدی در مهندسی کل سازه مواجه هستید.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

جابجایی آشپزخانه از ایده تا اجرا

در برخی از پروژه‌های بازسازی آشپزخانه کلا قید مکان قبلی را می‌زنیم و می‌خواهیم تا محیط آشپزخانه را از اتاق به اتاقی دیگر در فضای خانه منتقل کنیم.

این یک جابجایی اساسی است که محدوده‌ای فراتر از محیط آشپزخانه یعنی کل محیط خانه را دربرمی‌گیرد. در مواردی برای رسیدن به یک منظره جذاب‌تر و یا تامین نور بیشتر و شاید ایجاد فضای بزرگ‌تر علاقه داشته باشید تا کل آشپزخانه را به مکانی دیگر از خانه جابجا کنید.

خانه‌های قدیمی اصولا با ایده‌های کلاسیک در نگاه معماران آن عصر شکل گرفته‌اند و غالباً ایده‌های قدیمی در جانمایی فضاهای خانگی مورد پسند سلایق امروزی نیستند.

در این حالت جابه‌جایی آشپزخانه از یک منطقه تا منطقه دیگر در محیط محدود خانگی منطقی به ‌نظر می‌رسد. البته لازم است تا در این جابجایی ملاحظات فنی تا ایده‌های اصولی از دکوراسیون آشپزخانه و حتی دکوراسیون خانگی را رعایت کرده باشید.

لزوماً رسیدن به یک منظره بهتر و یا داشتن آشپزخانه بزرگ‌تر دلیل این جابه‌جایی‌ها نیست. گاهی برای داشتن محیط اتاق خوابی بهتر و یا یک اتاق پذیرایی مناسب است که فضای آشپزخانه را جابه‌جا می‌کنیم.

مثلاً ممکن است اتاق‌خواب شما رو به یک خیابان شلوغ و پرسروصدا باشد و یا عابران داخل خیابان براحتی فضای داخل اتاق پذیرایی شما را تماشا می‌کنند.

در چنین مواردی مالکان خانه‌ها علاقه دارند تا فضای خصوصی و آرام‌بخش زندگی خود را تغییر بدهند. در این جابجایی رسیدن به آشپزخانه ایده‌آل‌تر معیار نیست. بلکه آشپزخانه فدای ایجاد فضای بهتر در دیگر فضاهای خانگی شده‌ است.

چگونه یک آشپزخانه قدیمی را بازسازی کنیم؟

در جابجایی آشپزخانه حجم کار زیادی وجود دارد. باید به نوعی کل فضای آشپزخانه را در مکانی که مستعد چنین کاری نیست دایر کنید. از طرفی باید محیط قبلی که محل آشپزخانه قدیمی است را تبدیل به یک اتاق و یا فضای دیگر خانگی نمایید.

به ‌این ‌ترتیب در جابجایی آشپزخانه با دو پروژه بازسازی مواجه هستیم. در این جابجایی هزینه اصلی مربوط به ایجاد تاسیسات آشپزخانه اعم از لوله‌های آب و گاز و سیستم برق در محیط جدید است.

آوردن آب در فضای جدید سخت نیست. با استفاده از لوله‌کشی پلاستیکی که انعطاف‌پذیری زیادی دارد، به ‌راحتی می‌توانیم با کندن چند حفره و یا شیار در دیوارها لوله‌های آب را به فضای جدید برسانیم.

اما کشیدن دیگر تاسیسات مانند لوله‌های گاز و یا لوله‌های فاضلاب دردسرساز هستند. در این فضای جدید باید به الزامات نصب تجهیزات مانند سینک ظرف‌شویی، ماشین لباس‌شویی و… فکر کرده باشید.

جابجایی آشپزخانه به فضاهای دیگر از محیط خانگی غیرممکن نیست. اما اجرای آن یک پروژه دقیق، زمان‌بر و البته هزینه‌بردار در بازسازی فضاهای خانگی است. زیرا در این فضای جدید علاوه‌بر نصب تاسیسات مانند آب و فاضلاب و گازکشی باید سیستم برق را توسعه بدهید.

تجهیزات الکتریکی آشپزخانه خیلی بیشتر از دیگر فضاهای خانگی هستند که عموم آنها مصرف برق زیادی دارند. لذا کابل‌کشی ساده یک اتاق‌خواب قدیمی نمی‌تواند نیاز جدید شما برای نصب انبوه تجهیزات آشپزخانه‌ای را تامین نماید.

از طرفی محیط آشپزخانه باید فضایی کابینت شده با دیوارهای ضدآب باشد. این دیوارهای جدید را باید کاشی‌کاری کنید و در فضای کار شده جدید از انواع ملزومات آشپزخانه‌ای اعم از کابینت، کنسول، سینک و… قرار بدهید. این ‌همه نیاز به یک برنامه‌ریزی قوی در کنار طراحی و نقشه‌های حساب‌ شده در بازسازی آشپزخانه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است