ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

تفاوتی ندارد در یک خانه کلنگی قدیمی ساکن باشید یا یک آپارتمان امروزی. آیا  قبلا خانه خود را بازسازی کرده اید یا نه،  همیشه احتمال مشاهده ترک‌هایی روی دیوارها یا سقف‌ها وجود دارد.

ترک ساختمان یکی از مسائل مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. هرچند نوع ترک‌ها و میزان آسیبی که به دنبال دارند متفاوت است، اما در هر صورت عدم رسیدگی به موقع می‌تواند خسارت‌هایی بزرگ یا کوچک به بار بیاورد.

از این رو پیشنهاد می‌شود به محض مشاهده اولین ترک، از یک کارشناس باتجربه درخواست کمک کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدام به ترمیم ترک نمایید.

آیا ترک در ساختمان خطرناک است؟

بدون شک دیدن یک ترک بزرگ در سقف، کف یا دیوارها کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که میزان خطرناک بودن ترک ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در واقع قرار نیست هر ترکی که روی ساختمان دیده می‌شود، مقدمه ریزش آن باشد. برای مثال ترک‌هایی که عمقی کمتر از یک و نیم سانتی متر و عرضی کمتر از یک و نیم میلی‌متر دارند، احتمالاً خطر چندان بالایی نخواهند داشت و با روش‌های مرسوم به راحتی ترمیم می‌شوند.

در مقابل، ترک‌های سازه‌ای یا ترک‌هایی با عمق و عرض زیاد، حتماً باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند، پیش از آن که خسارت‌های بزرگی به دنبال بیاورند.

ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

ترک افقی با عرض زیاد در دیوار و کف

ترک‌های زنده و مرده در ساختمان چیست؟

انواع ترک ساختمان را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف دسته بندی کرد. یکی از این انواع دسته بندی بر اساس رشد یا عدم رشد ترک انجام می‌شود و آن‌ها را در دو دسته زنده و مرده قرار می‌دهد. اگر ترکی که در ساختمان مشاهده کرده‌اید، به تدریج بزرگ‌تر شده و ضخامت آن بیشتر می‌گردد، با یک ترک زنده روبرو هستید.

این ترک‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند و خصوصاً اگر روی دیوارهای باربر واقع شده باشند ممکن است خطری جدی به همراه بیاورند. به همین دلیل هنگام مواجهه با این ترک‌ها، ابتدا برای متوقف کردن آن‌ها اقدام می‌گردد و سپس به مقاوم سازی و ترمیم ساختمان پرداخته می‌شود.

اگر عرض و یا طول ترک ساختمان تغییر نکند، می‌توان آن را یک ترک مرده دانست. در این صورت احتمال خطرناک بودن آن کمتر است و با کمک روش‌های ترمیمی می‌توان به وضعیت ترک رسیدگی کرد.

اگر می‌خواهید زنده یا مرده بودن ترک را مورد بررسی قرار دهید لازم است یک قطعه شیشه کوچک را با گچ روی ترک بچسبانید و منتظر بمانید. اگر ضخامت ترک در حال افزایش باشد بعد از مدتی شیشه می‌شکند یا از دیوار جدا می‌شود. البته باید صبور باشید، زیرا افزایش ضخامت ترک‌ها یکی دو روزه اتفاق نمی‌افتد.

چگونه علت ترک خوردگی را تشخیص دهیم

ترک ساختمان با منشاء سازه‌ای چیست؟

یکی دیگر از انواع دسته بندی ترک‌ها، سازه‌ای و غیرسازه‌ای است. از این نوع دسته بندی می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی را درباره ترک به دست آورد. ترک‌های سازه‌ای از جمله مهم‌ترین انواع ترک‌ها به شمار می‌شوند که ممکن است خسارت‌های جدی، حتی ریزش ساختمان را به همراه داشته باشند. این ترک‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که اجرا یا طراحی ساختمان با ضعف و مشکل همراه باشد.

در واقع ترک سازه‌ای در اثر تغییر موقعیت ساختمان از نظر اجرایی، ایجاد می‌گردد و خصوصاً اگر روی تیرها، فونداسیون یا ستون‌ها قرار داشته باشد بسیار خطرناک است.

ترک‌ ساختمان ناشی از مصالح نامرغوب که به شکل عمودی باشد، ترک‌هایی که به دنبال زلزله‌های خفیف و شدید شکل می‌گیرند، ترک‌هایی که حاصل نشست خاک هستند، ترک‌های عمودی و افقی ناشی از عوامل خورنده در محیط و… مثال‌هایی از ترک‌های سازه‌ای به شمار می‌روند. در مواجهه با این نوع ترک‌ها باید هرچه سریع‌تر اقدام به ترمیم و حل مشکل کرد.

ترک ساختمان با منشاء غیر سازه‌ای چیست؟

ترک‌های غیرسازه‌ای خطر کمتری دارند. این ترک‌ها معمولاً حاصل جابجایی برخی از اجزای غیرسازه‌ای، فعل و انفعالات حرارتی، اتصال نامناسب اجزاء و… هستند.

همچنین ترک‌های مویی که به دنبال فشار، ضربه یا لرزش ایجاد می‌شوند نیز در دسته ترک‌های غیرسازه‌ای‌ قرار می‌گیرند. هر چند گاهی ترک‌های سازه‌ای نیز با نشست ساختمان در ارتباط هستند، اما در باقی موارد، اغلب خطر چندان بزرگی ندارند.

انواع ترک ساختمان از نظر شکل کدام است؟

ترک‌های ساختمانی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری نیز دسته بندی کرد. در واقع یک کارشناس خبره با مشاهده دقیق شکل ترک‌ها می‌تواند نوع آن‌ها را تشخیص داده و منشاء یا میزان خطرناک بودن آن‌ها را تعیین نماید. به طور کلی ترک‌هایی که در ساختمان‌ها دیده می‌شوند، در چهار دسته زیر قرار می‌‎گیرند.

ترک افقی ساختمان

همانطور که از نام این نوع ترک ساختمان پیداست، معمولاً در امتداد افق، یعنی در جهت طول ساختمان دیده می‌شوند. ترک‌های افقی رابطه‌ای نزدیک با کیفیت دیوارچینی یا بار وارد شده بر دیوار دارند.

دیوارهایی که بیش از اندازه طویل هستند، در یک طرف تحت فشار بار خاک هستند یا زمانی که تیر روی آن‌ها دچار خیزش می‌شود، ممکن است دچار ترک‌هایی، عمود بر جهت تیر (ترک خمشی) و یا در راستای تیر (ترک افقی) گردند.

همچنین گاهی در اثر یک زلزله کوچک، قاب بتنی ساختمان تغییر شکل یافته و باعث می‌شود دیوارهای غیرسازه‌ای از قاب داخل خود جدا شده و دچار ترک خوردگی گردند. در این صورت نیز در دو امتداد تیر، ترک ساختمان در جهت افقی دیده می‌شود، خصوصاً اگر نمای ساختمان کم ضخامت باشد.

مشاهده و بررسی ترک افقی در ساختمان

ترک های عمودی

دسته‌ای دیگر از ترک‌ها، به شکل عمودی ایجاد می‌شوند و علل بسیار متفاوتی اعم از سازه‌ای و غیرسازه‌ای دارند. این ترک‌ها زمانی خطرناک هستند که عرض یا عمق زیادی داشته باشند. همچنین زمانی که یک ترک عمودی تا کف، سقف، قرنیزها و… ادامه پیدا می‌کند نیز باید جدی گرفته شود. نوع عمودی ترک‌ ساختمان، با ویژگی‌های ذکر شده احتمال دارد از نشست ساختمان حاصل می‌شود.

تغییر موقعیت پی زیر دیوارها، فاصله زیاد میان شناژها، کمبود شناژ یا حتی عدم وجود شناژ قائم، اجرای نامناسب هشت‌گیر، آسیب‌های حاصل از خوردگی، استفاده از مصالح نامرغوب و… از جمله عواملی هستند که منجر به ایجاد ترک‌های عمودی می‌گردند.

ترک های مایل و پلکانی

ترک‌های مورب یا مایل که زاویه‌ای 45 درجه دارند، در دسته ترک‌های بسیار خطرناک قرار می‌گیرند، خصوصاً اگر عرضی بیشتر از دو تا سه میلی‌متر داشته باشند. این نوع ترک‌ها نشان دهنده نشست دیوار و یا بالا آمدگی خاک قسمت زیر دیوار هستند.

هنگامی که ترک ساختمان به شکل پلکانی باشد، یعنی خطوطی افقی و عمودی بین بلوک‌ها دیده شود، باز هم در گروه ترک‌های مورب قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین عامل ایجاد این نوع ترک نیز نشست خاک است و کیفیت نامناسب ملات و یا ناهمگونی مصالح این نوع ترک‌ها را ایجاد می‌کنند.

ترک پلکانی مایل در دیوار آجری

ترک های کف

ترک‌هایی که در کف ساختمان دیده می‌شوند دو نوع هستند. گروهی از این ترک‌ها در اثر تغییرات دمایی و انقباض و انبساط سرامیک‌ها ایجاد می‌شوند که خطر چندانی ندارند. گروهی دیگر ترک‌های عمیق هستند که باید جدی گرفته شوند، زیرا از نشست ساختمان حاصل می‌شوند. دسته دوم، ترک‌های پرخطری به شمار می‌روند.

تقسیم بندی ترک ساختمان از نظر عمق و عرض

در دسته بندی دیگر ترک‌ها، آن‌ها را بر اساس عمق و عرضی که دارند در سه گروه قرار می‌دهند.

ترک های عمیق و عریض

ترک‌های ضخیم، دسته‌ای از ترک‌ها هستند که عرضی بیشتر از دو میلی‌متر دارند. بدیهی است این نوع ترک‌ها باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرند و بهترین روش برای ترمیم و مقاوم سازی آن‌ها در پیش گرفته شود.

ترک های با عرض و عمق متوسط

دسته دوم ترک‌ها، متوسط نامیده می‌شوند. عرض این ترک‌ها معمولاً بین یک تا دو میلی‌متر است. در این مورد نیز منشاء ترک باید کشف گردد و اقدامات مورد نیاز برای ترمیم آن انجام شود.

ترک های مویی

ترک ساختمان همیشه بزرگ و قابل رؤیت نیست. گاهی این ترک‌ها آنقدر کم عمق و کم عرض هستند که با چشم غیرمسلح به سادگی دیده نمی‌شوند. این نوع ترک‌ها، ترک‌های مویی یا نازک نامیده می‌شوند و معمولاً عرضی کمتر از یک میلی‌متر دارند.

دلایل ترک خوردگی در ساختمان نوساز کدام است؟

این تصور که ترک خوردگی تنها مختص ساختمان‌های قدیمی است، درست به نظر نمی‌رسد. اگر نگاهی به ساختمان‌های نوساز بیندازید نیز می‌توانید ترک‌های مختلفی از انواع مویی گرفته تا ترک‌های عمیق و ضخیم را مشاهده کنید. حال سؤال اینجاست که ترک ساختمان نوساز به چه علت ایجاد می‌شود و آیا همیشه نشانه خطر و خرابی جدی محسوب می‌شود؟

اگر به تازگی در یک ساختمان نوساز ساکن شده‌اید و ترک‌هایی را در گوشه و کنار ساختمان از جمله دیوارها یا سقف‌ها می‌بینید، ابتدا به اندازه و نوع ترک‌ها دقت کنید. اگر ترک‌ها کوچک و کم عمق هستند جای نگرانی ندارد.

می‌توانید با یک ترمیم سطحی از آن‌ها عبور کنید، اما اگر عمق زیادی دارند و در حال رشد و پیشروی هستند، حتماً لازم است دلیل اصلی ایجاد آن‌ها را پیدا کنید. موارد زیر هر کدام ممکن است علت ایجاد ترک در ساختمان‌های نوساز باشند:

گچ کاری غیرحرفه‌ای

به عنوان چهارمین عامل ترک ساختمان‌های نوساز می‌توان به گچ کاری غیراصولی و نادرست اشاره کرد. در نگاه اول ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است حتی استفاده از ملات نامرغوب یا رقیق می‌تواند به تنهایی علت اصلی ترک خوردگی باشد.

به همین دلیل است که توصی می‌شود تمام مراحل کار ساخت و ساز را جدی بگیرید و حتی در جزئی‌ترین مراحل کار نیز به سراغ افرادی حرفه‌ای و کاربلد بروید.

برای مثال می توانید با استفاده از مش فایبرگلاس از ترک خوردگی گچکاری و سیمانکاری ساختمان اتا خد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

رطوبت و نشت آب

اگر ترکی در دیوار یا سقف بنا ایجاد شده که اطراف آن به رنگ زرد درآمده است، به احتمال بسیار زیاد عامل ایجاد ترک ساختمان، رطوبت و نم بوده است. به همین دلیل است که در فصول پربارش و در مناطقی که بارندگی قابل توجه است، این نوع ترک‌ها زیاد دیده می‌شوند. خبر خوب این است که چنین ترک‌هایی چندان جای نگرانی ندارند، زیرا در دسته ترک‌های سازه‌ای قرار نمی‌گیرند.

با روش‌های مرسوم می‌توانید ترک‌های حاصل از رطوبت را ترمیم کنید. البته پیشنهاد می‌شود ابتدا منشاء رطوبت را پیدا کنید. گاهی علت ترک، ترکیدگی لوله، نشت آب از لوله‌های داخل دیوار و سقف و یا عدم عایق سازی مناسب پشت بام است. در این صورت ابتدا باید مشکل را حل کنید و سپس به ترمیم ترک بپردازید.

نشست ساختمان، خطرناک‌ترین دلیل ترک ساختمان

اغراق نیست اگر بگوییم جدی‌ترین و خطرناک‌ترین عاملی که به ترک خوردگی بنا می‌انجامد، نشست ساختمان است. این مشکل حتی درباره ساختمان‌های نوساز نیز پیش می‌آید و دلایل گوناگونی دارد. اگر نظر کارشناس درباره علت اصلی ترک، نشست است حتماً لازم است به حل اساسی مشکل بپردازید، زیرا در چنین مواردی ترمیم سطحی ترک چاره ساز نخواهد بود.

نشست ساختمان

زلزله، عاملی خطرناک در ایجاد ترک ساختمان

تمام دستورالعمل‌های جزئی و گاهاً پیچید‌ه‌ای که برای ساخت یک بنا تدوین شده‌اند، در راستای بالا بردن امنیت و مقاومت بنا، خصوصاً در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله هستند. در این میان اگر این دستورالعمل‌ها با دقت انجام نشوند و در طراحی و اجرای سازه، نقصانی وجود داشته باشد، با بروز یک زلزله هرچند کوچک و کوتاه، ترک‌هایی در ساختمان ایجاد می‌شوند.

این ترک‎‌ها ممکن است نازک و مویی باشند یا عمیق و پیش رونده. در هر صورت چون در دسته ترک‌های سازه‌ای قرار می‌گیرند، نیاز به بررسی و رسیدگی جدی دارند. با مطالعه مقاله “مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله” اطلاعات جالبی در ارتباط با زلزله و ساختمان کسب خواهید کرد.

رابطه بین نشست و ترک خوردگی در ساختمان

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، یکی از دلایل مهم ایجاد ترک ساختمان از نوع سازه‌ای، نشست ساختمان است، چه در بناهای قدیمی و چه در بناهای نوساز. با این حساب، نشست دقیقاً به چه معناست؟ چگونه ایجاد می‌شود و به چه طریق به ترک خوردگی ساختمان می‌انجامد؟

نشست به معنای حرکت زمین زیر ساختمان، به سمت پایین است. این اتفاق معمولاً به دلیل وجود بار زیاد از حد رخ می‌دهد. در واقع هنگامی که ساختمان، باری اضافه را متحمل می‌شود، این بار به شکل نیروی تنشی عمودی به زمین منتقل شده و موجب حرکت و تغییر موقعیت آن به طرف پایین می‌گردد. این اتفاق در نهایت ترک ساختمان را به دنبال دارد.

می‌توان گفت بسیاری از ساختمان‌ها دیر یا زود نشست را تجربه می‌کنند، اما اگر از قبل برای آن فکر شده باشد، احتمال بروز آسیب و ترک خوردگی به حداقل می‌رسد. از جمله دلایلی که به نشست ساختمان می‌انجامند عبارتند از:

  • خاک ضعیف زیر ساختمان
  • از دست رفتن و کاهش رطوبت خاک
  • تخلخل زیاد بین ذرات تشکیل دهنده خاک که به مرور کم شده و موجب نشست می‌گردد.
  • نشت آب لوله کشی و استخر یا نشت روغن از زمین‌های کناری ساختمان
  • رشد درختان بالغ در زمین اطراف ساختمان
  • خشکسالی یا بارندگی‌های نامنظم
  • و…
ترک خوردگی دیوار آجری به شکل پلکانی و مایل

وجود ترک ساختمان به شکل مورب و با زاویه 45 درجه، در گوشه‌های داخلی ساختمان و کنار در و پنجره‌ها، ترک‌های عمودی در دیوار راه پله‌ها، ترک در دیوارهای آجری و… از جمله ترک‌هایی هستند که از نشست نشأت می‌گیرند.

اگر این ترک‌ها کوچک و جزئی باشند به این معناست که نشست به تازگی شروع شده است. با این حساب می‌توان از ادامه آن جلوگیری کرد، اما اگر ترک‌ها عمیق و پیش رونده باشند به معنای مداومت نشست است و رسیدگی به آن کمی دشوارتر خواهد بود.

ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

ترک سنج ساختمان چیست؟

تا اینجا درباره انواع ترک ساختمان و دلایل بروز آن به طور مفصل صحبت کردیم. این بار نوبت به بیان روش‌های تشخیص ترک می‌رسد. سنجش ترک و اندازه گیری عمق و عرض آن می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را درباره ماهیت ترک و چگونگی ترمیم آن ارائه دهد. به این ترتیب استفاده از ابزارهای مناسب و دقیق برای پایش ترک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از ابزارهای رایج برای سنجش ترک ساختمان، نوعی خط کش است که با قرار دادن آن روی ترک و مطابقت دادن ترک با خطوط روی خط کش می‌توان عمق و عرض ترک را اندازه گرفت. اگر اندازه گیری دقیق‌تری مد نظر باشد می‌توان از ترک سنج‌های دیجیتالی کمک گرفت.

این ابزار نیز عرض و عمق ترک را با دقت بسیار بالایی مشخص می‌کند. هنگامی که لازم است احتمال افزایش ترک مورد بررسی قرار گیرد، بهتر است از ترک سنج بی سیم استفاده کرد.

این ابزار امکان پایش ترک ساختمان را از راه دور نیز فراهم کرده و در صورت رشد و افزایش ترک، هشدار ارسال می‌کند. از دیگر روش‌های سنجش ترک می‌توان به استفاده از کولیس و پیچ برنجی، متدهای Glass Tell Tale و Plastic Tell Tale، استفاده از میکروسکوپ و… اشاره داشت.

tell-tale نوعی وسیله ترک سنج

ترک‌ در ساختمان را چگونه ترمیم کنیم؟

بسیاری دیده شده که در هنگام بازسازی ساختمان انوع ترک در دیوار، سقف و …. مشاهد می گردد. پس از پیدا کردن منشاء ترک و اندازه گیری و پایش آن، نوبت به ترمیم و مقاوم سازی می‌رسد. روش‌های متعددی برای ترمیم ترک خوردگی ساختمان وجود دارد.

مهم این است که از هر روش در شرایط مناسب استفاده کرد. در این صورت بهترین نتیجه به دست خواهد آمد. از جمله روش‌های مؤثر و به روز در ترمیم ترک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ترمیم ترک به روش کامپوزیت FRP

تفاوتی ندارد ترک ساختمان از نوع سازه‌ای باشد یا غیرسازه‌ای، در هر صورت در زمانی کوتاه و به راحتی، به وسیله الیاف FRP می‌توان آن را ترمیم کرد. برای این کار ابتدا باید محل ترک خوردگی را با مواد مناسب مانند سیمان پر نمود و سپس از الیاف کربنی برای ترمیم آن کمک گرفت.

این الیاف که به شکل نواری در دسترس هستند، توسط رزین اپوکسی روی سطح بتن ترک خورده چسبانده می‌شوند. استحکام بالای الیاف کربنی (تقریباً ده برابر فولاد)، عدم ایجاد برآمدگی، جلوگیری از افزایش ترک و… از جمله مزیت‌های این روش به شمار می‌روند.

نوار الیاف کربن برای ترمیم و مقاوم سازی ترک خوردگی

ترمیم ترک ساختمان به روش کامپوزیت FRCM

از دیگر روش‌های رایج برای مقاوم سازی سازه در برابر ترک‌ها، استفاده از مش فایبرگلاس است. این محصول که به عنوان توری فایبرگلاس ترک گیر نیز شناخته می‌شود، به وسیله پلاستر ویژه روی ترک‌ها چسبانده شده و از گسترش ترک جلوگیری می‌کند.

هرچند توری فایبرگلاس ظاهری ظریف و نازک دارد، اما به دلیل تقویت شدن با مواد پلیمری مخصوص، از مقاومت و در عین حال انعطاف بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که این محصول را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقاوم سازی و ترمیم ترک ساختمان در نظر گرفت.

استحکام کششی بسیار بالا، مقاومت در برابر رطوبت و مواد خورنده، اجرای آسان و… از مزایای کامپوزیت FRCM یا مش فایبرگلاس به شمار می‌روند.

روش ترمیم FRCM با استفاده از مش فایبرگلاس و پلاستر

ترمیم ترک به روش تزریق رزین

یک روش کاربردی دیگر برای مقاوم سازی بنا و ترمیم ترک در ساختمان، تزریق رزین اپوکسی با پمپ است. از مزیت‌های بزرگ این روش این است که حتی وقتی دسترسی به تمام نقاط ترک کار دشواری است، می‌توان از تزریق برای ترمیم آن کمک گرفت.

تزریق رزین معمولاً به دو صورت انجام می‌شود: اولاً از طریق سوراخ کردن و تزریق با زاویه 45 درجه در عمق و دوماً با سوراخ کردن در راستای ترک ساختمان و تزریق از سطح بتن. در هر دو صورت، شکاف ایجاد شده به طور کامل با رزین اپوکسی پوشانده شده و بتن یکپارچه می‌گردد.

خوب است بدانید رزین مورد استفاده، با توجه به شرایط انتخاب می‌شود. برای مثال در مناطقی که هوا بسیار سرد باشد از رزین زودگیر و در مناطقی که رطوبت و بارندگی بالا است، از رزین آب دوست استفاده می‌شود. گفتنی است با این روش، بتن از محل ترک کاملاً مقاوم می‌شود و مواردی مانند رطوبت، مواد خورنده و… به آن آسیب نخواهند رساند.

نصب پکر و تزریق داخل ترک بتنی

ترمیم ترک ساختمان به روش دوخت ترک

به عنوان آخرین روش ترمیم، به دوخت ترک اشاره خواهیم داشت. در این روش از چسب اپوکسی برای ترمیم کمک گرفته می‌شود. البته در ابتدا شیارهایی متقاطع با جهت ترک، روی بنا ایجاد شده و از محل این شیارها، گیره‌های دوخت نصب می‌گردند.

در این میان چسب اپوکسی وظیفه نصب گیره‌ها را بر عهده دارد. ترمیم ترک با دوخت از روش‌های قابل اعتماد برای مقاوم سازی سازه است که نتیجه آن دائمی خواهد بود.

دوخت ترک یکی از روشهای ترمیم آن است

هزینه ترمیم ترک خوردگی‌ ساختمان چه مقدار است؟

برآورد هزینه‌های ترمیم ترک ساختمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد که اولین آن نوع و اندازه ترک است. بدیهی است ترک‌های عمیق و عریض به هزینه بیشتری برای ترمیم نیاز دارند.

علاوه بر این، تعداد ترک‌ها و محل قرارگیری، روش انتخاب شده برای ترمیم، مواد تهیه شده برای ترمیم، دستمزد نیروی کار و… همگی بر هزینه تمام شده مقاوم سازی تأثیر خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز با یک کارشناس و متخصص خبره در این زمینه مشورت کنید و بعد از بررسی دقیق ترک ساختمان، برای ترمیم آن اقدام نمایید.

ترک در ساختمان و روش‌های ترمیم ترک

چگونه از ترک خوردگی در ساختمان جلوگیری کنیم؟

بدون شک بهترین راه برای پایین آوردن هزینه‌های ترمیم و مقاوم سازی، پیش بینی‌های اولیه برای جلوگیری از ترک خوردگی ساختمان است. از آنجایی که علت اصلی ایجاد ترک در ساختمان، ضعف در طراحی و اجرا است، پیشنهاد می‌شود در این مراحل، کاملاً مطابق با دستورالعمل‌ها و با در نظر گرفتن تمام موارد ایمنی، به انجام کار بپردازید.

استفاده از مصالح مرغوب و باکیفیت، مقاوم سازی دیوارها با مش فایبرگلاس، پرهیز از ساخت و ساز روی زمین‌های نرم و خاک غیرمتراکم، پرهیز از گودبرداری غیراصولی و… از عواملی هستند که احتمال ایجاد ترک ساختمان را به حداقل می‌رسانند.

حتی اگر از مراحل اصلی کار عبور کرده‌اید و اکنون راهی به جز ترمیم ترک خوردگی ساختمان ندارید، باز هم جای نگرانی نیست. با کمک گرفتن از مشاوران خبره و متخصص مانند کارشناسان شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ می‌توانید در زمانی کوتاه به بررسی میزان رشد ترک و منشاء آن بپردازید و بهترین روش را برای ترمیم اتخاذ کنید.

بسیاری از ترک خوردگی‌ها، در صورت رسیدگی به موقع و صحیح، به آسانی رفع می‌شوند و به این ترتیب از اتفاقات خطرناک نظیر ریزش و خسارت‌های بزرگ جلوگیری به عمل می‌آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است