توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟

توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟

توری عایق کار

توری عایق کاری

ی و آب بندی استخر چیست؟

چقدر درباره‌ی توری عایق کاری می‌دانید؟ آیا می‌دانید که از توری فایبرگلاس آب بندی برای انجام چه کارهایی استفاده می کنند؟ آیا می دانید که این وسیله در کدام صنایع بیشترین کاربرد را دارد؟ توری عایق کاری که با نام توری عایق کاری استخر نیز شناخته می شود جزو محصولات و مصالح مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و عمران است.

از این وسیله بیشتر برای آب بندی سازه‌های عمرانی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده از توری عایق کاری قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته و بسیار پر بازده است. به همین خاطر به یکی از پر مصرف ترین و ایده آل ترین محصولات در این صنعت تبدیل شده است. در این نوشته از توری آب بندی بیشتر خواهیم گفت.

منظور از آب بندی استخر چیست؟

پس از احداث استخر، بایستی از آن خوب نگهداری کرد و این از مهمترین اقدامات در زمان بهره برداری است. کما اینکه عدم کنترل و نگهداری صحیح از بنای استخر می‌تواند خسارات زیادی را برجا بگذارد. در همین باره باید گفت که استخر‌ها معمولا از سیمان ساخته می شوند. سیمان به دلیل خاصیت نفوذ پذیری در برابر آب به راحتی می تواند دچار تخریب و آسیب شود.

در واقع آب به راحتی می تواند از سیمان عبور کرده و آن را دچار نشتی کند. با این حال و از آنجا که استخرها نوعی مخزن آب به حساب می آیند و حجم عظیمی از آب را در درون خودشان نگه می دارند بایستی به صورت مطمئن بنا شده و بدون ذره ای نفوذ منابع آبی را درون خودشان نگه دارند.

از اینرو لازم است تا استخرها در برابر نفوذ آب محافظت شوند. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که در زمان آب بندی استخر تمامی سطوح آن ( از جمله دیواره ها، لبه ها و کف) بایستی عایق کاری شود.

روش های آب بندی و عایق کاری استخر کدام است؟

روش های آب بندی و عایق کاری استخر عبارتند از:

  • آب‌بندی با پودر کریستال شونده و پودر نفوذگر بتن
  • عایق کاری با پودرهای پلیمری
  • آب‌بندی با خمیر
  • آب‌بندی با رزین
  • عایق کاری استخر با پلیمرهای مایع
  • آب بندی با استفاده از چسب کاشی
  • آب بندی با استفاده از چسب آب بندی استخر (بهترین روش برای حفاظت از استخر سیمانی)
  • عایق کاری استخر با استفاده از چسب بتن
  • آب بندی استخر با استفاده از توری فایبرگلاس آب بندی
توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟
رول توری فایبرگلاس برای عایق بندی

توری فایبرگلاس چیست؟

توری فایبرگلاس یا توری عایق کاری نوعی توری با الیاف فایبرگلاس است که در رول های با عرض ثابت و در طولهای متفاوت ارائه می شود و ساختاری شبکه‌ای دارد که ابعاد این شبکه‌ها متفاوت بوده (3*3، 5*5 و 5/2*5/2 اینچ می‌باشد).

توری فایبرگلاس به دلیل مشبک بودن وزن بسیار کمی دارد. به منظور عایق کاری سازه های عمرانی و برای جلوگیری از هرگونه نشتی آب، توری فایبرگلاس را به صورت گسترده بر روی سازه بتنی پهن می کنند.

گفتنی است که توری عایق کاری به دلایلی از جمله مشبک بودن و همچنین سبک بودن به عنوان بهترین راهکار برای نگهداری از بناهایی مثل استخر و مخازن ذخیره مایعات می‌باشد. این ابزار بر روی سازه‌های بتنی نیز کاربری بسیار بالایی دارد.

به عنوان مثال ما اگر بخواهیم دیوارهای استخر را عایق کاری کنیم به نوعی لایه زیراساس نیاز خواهیم داشت تا توری عایق کاری را بر روی آن قرار داده و بواسطه ی آن سطح بتن را آب بندی نماییم. لذا عایق کاری با توری فایبرگلاس، بهترین ایده برای اجرای این امر مهم می باشد.

در سوی دیگر باید گفت که توری فایبرگلاس آب بندی قیمت بسیار مقرون به صرفه ای داشته و از این نظر یک مصالح اقتصادی نیز به حساب می آید.

مصالح تشکیل دهنده توری فایبر گلاس

الیاف شیشه و یا رشته های بسیار نازک کامپوزیت مصالحی است که توری فایبرگلاس آب بندی را با استفاده از آن می سازند. این آیتم بسیار مقاوم و همچنین بسیار سبک می باشد. گفتنی است که برای تولید این وسیله علاوه بر الیاف شیشه از رزین پلیمری نیز استفاده می کنند.

همچنین باید گفت که این مصالح به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید بعضی مصالح از صفحه های بزرگ و یکپارچه ی آن استفاده می کنند. این در حالی است که برای طراحی مش فایبرگلاس یا توری عایق کاری و همچنین برای ایجاد ساختار مشبک عموما از الیاف کامپوزیت استفاده می شود.

ناگفته نماند که این ساختار علاوه بر ماندگاری، بسیار سبک و دارای انعطاف است. از اینرو می تواند به راحتی بر روی دیواره‌های بتنی قرار بگیرد و دیواره های استخر را در برابر هرگونه نشتی و تخریب مقاوم سازی کند.

انواع توری و مش فایبرگلاس کدام است؟

انواع توری و مش فایبرگلاس که عبارتند از:

  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 180 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 170 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 160 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 120 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 100 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 60 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 4 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 100 سانتی متر _ 75 گرمی (چشمه 5 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 120 سانتی متر _ 60 گرمی (چشمه 3 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری با عرض 100 سانتی متر _ 45 گرمی (چشمه 3 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس برای عایق کاری استخر با عرض 100 سانتی متر (چشمه 5 میل)
  • توری و مش فایبرگلاس پشه ای با عرض 100 سانتی متر (چشمه 1 میل)
  • توری Hebelex با عرض 100 سانتی متر (چشمه 5 میل)
توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟
استفاده از توری فایبرگلاس برای عایق بندی بتن

مزیت های استفاده از توری فایبرگلاس در آب بندی استخر

همانطور که قبل تر گفته شد برای عایق کاری استخر و به منظور جلوگیری از هر گونه نشتی روش‌های مختلفی را به کار می گیرند. توری عایق کاری یکی از بهترین روش ها برای دست یابی به این هدف می باشد. در حقیقت به دلیل مزایای بیشمار این روش، مهندسین عمران آن را به سایر روش ها ترجیح می دهند. در ادامه از مزایای توری عایق کاری بیشتر خواهیم گفت:

  • طول عمر توری عایق کاری بسیار بالا است. در واقع این وسیله نسبت به سایر مصالح جایگزین مقاومت بیشتری دارد.
  • هزینه‌ی استفاده کردن از توری عایق کاری بسیار مقرون به صرفه می باشد. لذا بهره‌برداری از این روش صرفه‌ی اقتصادی خوبی دارد.
  • توری فایبرگلاس آب بندی به عنوان عایق جریان‌های الکترونیکی عمل می کند و از ورود هر گونه جریان الکترونیکی به داخل استخر جلوگیری به عمل می آورد.
  • این توری مانع ورود آب به بتن شده و مانع ایجاد هرگونه ترک در ساختمان بتن می‌شود. لذا با استفاده از این توری می‌توان به میزان قابل توجهی عمر بتن و همچنین عمر سازه را بالا برد. در سوی دیگر استفاده از این وسیله به یکپارچه شدن بتن کمک قابل توجهی می کند.

مزیت های استفاده از توری فایبرگلاس کدام است؟

  • توری عایق کاری بسیار سبک است و حجم بسیار کمی دارد. لذا استفاده کردن از آن به هیچ عنوان به کاهش حجم کلی استخر منجر نمی شود. این در حالی است که با استفاده از دیگر روش ها ممکن است دیواره های استخر ضخیم تر شده و گنجایش استخر کمتر شود.
  • روش استفاده از توری عایق کاری بسیار آسان است و هیچگونه دردسری را ایجاد نمی کند. لذا می توان برای عایق کاری استخر این روش را ایده آل دانست.
  • اکثر مصالح ساختمانی از جمله بتن و گچ خاصیت قلیایی دارند. این توری در برابر تغییر و تحولات شیمیایی بسیار مقاوم است و به همین دلیل می تواند از طول عمر بسیار بالایی در این محیط برخوردار باشد.
توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟
توری فایبرگلاس برای محافظت سطوح

مراحل آب بندی استخر با توری فایبرگلاس

آب بندی و عایق کاری بر روی سازه‌های بتنی همچون استخر با استفاده از توری فایبرگلاس به انجام می رسد. لازم به ذکر است که اجرای این مهم به تخصص نیاز دارد و برای انجام آن حتما بایستی از نیروی ماهر و کاربلد استفاده نمود.

کما اینکه اگر عایق کاری توسط افراد غیر حرفه‌ای به انجام برسد ممکن است بصورت دقیق انجام نشود و خساراتی را در پی داشته باشد. در ادامه مراحل مختلف آب بندی با استفاده از توری عایق کاری را توضیح می دهیم:

  • مرحله اول: در این مرحله لازم است تا سطح بتنی آماده باشد. گفتنی است که برای اجرای درست این مرحله بایستی سطح بتن کاملا صاف و یکدست باشد. لذا تراکم بایستی لحاظ شود و تخلخل در کمترین حالت باشد.
  • مرحله دوم: در این مرحله لازم است توری‌ها را روی سطح بتن نصب نمود. این کار به دقت بالایی نیاز دارد. نصب توری ها باعث می شود تا سطح بتن به خوبی آب بندی شود.
  • مرحله سوم: پس از قرار دادن توری ها، بر روی آنها یک لایه دیگر از بتن قرار داده می شود. این مرحله به دقت بالایی نیاز دارد و بایستی به گونه‌ای انجام شود که بتن به شبکه های توری را بپوشاند.
  • مرحله آخر: لایه های بتن بایستی سطوح توری ها را به خوبی بپوشانند. پس از اتمام این مرحله می توان کاشی کاری را آغاز نمود.

در زمان خرید توری عایق کاری به کدام نکات بایستی توجه کرد؟

چنانچه قصد دارید توری فایبرگلاس تهیه کنید حتما نوع خوب و درجه یک آن را تهیه نمایید. چرا که توری فایبرگلاس با کیفیت پایین دوام لازم را نداشته و به همین دلیل در نهایت بازده مناسبی را ارائه نخواهد داد و استفاده از آن به خراب شدن سازه منجر خواهد شد. در ادامه بعضی از ویژگی هایی که لازم است در هنگام خرید لحاظ بفرمایید را عنوان خواهیم کرد:

  • کشسانی: در زمان خرید حتما توری را خم کنید. این کار به شما کمک می کند تا انعطاف این وسیله را بسنجید. در همین باره باید گفت که یک توری ایده آل بایستی بعد از خم شدن دوباره به حالت اول بازگردد و به هیچ عنوان کج نشود و نشکند.
  • مقاومت: مقاومت کششی نخ های تار یک توری فایبرگلاس ایده آل بایستی بیشتر از مقاومت کششی نخ های پود آن باشد.
  • وزن: توری عایق بندی گرم های مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربرد مختص به خودشان را دارا هستند. از وزن 60 الی 75 گرم آن برای عایق بندی استخر استفاده می شود و اوزان دیگر کاربردهای دیگری دارند. از اینرو قبل از خرید بایستی بدانید که توری را برای چه کاری نیاز دارید.
  • گواهی کیفیت کالا: چنانچه توری کیفیت ایده آلی داشته باشد گواهی کیفیت به آن تعلق می گیرد. پیش از خرید درباره‌ی آن بپرسید.
  • ظاهر: ظاهر کالا را چک کنید. چنانچه توری کیفیت مطلوبی داشته باشد از ظاهری یک دست و یکپارچه برخوردار خواهد بود. توری های بی کیفیت معمولا ظاهر نامرتبی خواهند داشت.
  • شرکت سازنده: بدیهی است که محصولات با کیفیت توسط شرکت های معتبر ساخته می شوند. اگر به دنبال خرید توری عایق کاری خوب هستید به نام و اعتبار شرکت سازنده دقت کنید.
توری عایق کاری و آب بندی استخر چیست؟
انواع توری آب بندی برای عایق کاری استخر در برابر آب

هزینه آب بندی و عایق کاری استخر با توری فایبرگلاس چقدر است؟

عوامل مختلفی بر هزینه ی اجرای عایق کاری دخیل هستند. جنس توری، متراژ توری، دستمزد ها و… از جمله مهمترین عوامل می باشند. در همین باره گفتنی است که هر چه متراژ استخر بیشتر باشد لازم است تا توری عایق کاری بیشتری خریداری شود و این فاکتور هزینه‌ی نهایی را افزایش می دهد.
بطور کلی هزینه ی عایق کاری با توری فایبرگلاس آب بندی به مراتب مقرون به صرفه تر از بکارگیری روش های سنتی است.

سخن آخر
دانستیم که توری عایق کاری جزو محصولات و مصالح مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. از این وسیله بیشتر برای آب بندی سازه های عمرانی استفاده می‌کنند. استخرها از جمله سازه‌هایی هستند که برای عایق بندی به توری فایبرگلاس نیاز دارند.

روش های مختلفی برای عایق بندی استخر وجود دارد که آب بندی با استفاده از توری فایبرگلاس از بهترین آنها است. دلیل آنست که توری فایبرگلاس ارزان است و مقاومت ایده آلی دارد. در سوی دیگر این توری مانع ورود آب به بتن شده و مانع ایجاد هرگونه ترک در ساختمان بتن می شود.

همچنین اجرای توری عایق کاری بسیار آسان است. لذا می توان برای عایق کاری استخر این روش را ایده آل دانست. برای خرید این وسیله به شرکت های مانند شرکت بازسازی ساختمان عمران دژ مراجعه کنید و برای نصب آن از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است